Gå til innhold

Fordele gjeld og gjeldsrenter til samboer i skattemelding

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg står som hovedlåntaker og får all gjeld og renter på meg. Må jeg registrere samboer som samboer i skattemelding for å føre gjeld og renter til henne?

Har foreløpig halvert gjeld og renter hos meg, og levert inn. Vi venter på at hennes skattemelding skal bli klar og skal da føre inn halve beløpene på hennes.

Anonymkode: b4fb8...f12

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja det må du gjøre. 

Anonymkode: cb695...82d

AnonymBruker
Skrevet

Som samboere skal gjeld og gjeldsrenter deles etter hvordan dere har delt lånet.

Anonymkode: 4a35e...67e

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Som samboere skal gjeld og gjeldsrenter deles etter hvordan dere har delt lånet.

Jepp. Men det trenger ikke nødvendigvis gjøres i skattemeldingen, men kan gjøres ved privat overføring. Lønner seg der bare en av partene har høy nok skattemessig inntekt til å få alt fradrag. 

https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/1614-fordeling-av-rentefradrag-mellom-samboere

Mulig man ikke kan flytte fra den ene til den andre, men det er i allefall ikke nødvendig å korrigere om det er slik.

Endret av PetterKanin
AnonymBruker
Skrevet

Ja, klar over at gjeld og renter skal fordeles.

Men helt øverst i skattemeldingen er det mulig å legge til samboer i ligningen. Må dette gjøres for å få overført gjelden? Har dette noe å si? 

Anonymkode: b4fb8...f12

AnonymBruker
Skrevet

Hva med tidligere samboere som fortsatt eier en bolig sammen (bor ikke sammen), er man da pliktig til å fordele rentefradrag/gjeld etter eierandel på likningen, eller kan man velge og la alt stå på hovedlåntaker (grunnet formueskatt) og heller gjøre opp privat seg i mellom? 

Anonymkode: 87882...3fb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg deler IKKE gjeldsrenter med samboer, noe som ender hun må betale mer skatt.

Anonymkode: c4a52...c92

AnonymBruker
Skrevet

Når dere begge er lånetakere på lånet, så fordeles gjeld og renter. Dere kan skjevfordele om dere ikke betjener lånet 50/50. 

Anonymkode: 1a0b3...006

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gjør man det?

Anonymkode: d2712...0bb

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Når dere begge er lånetakere på lånet, så fordeles gjeld og renter. Dere kan skjevfordele om dere ikke betjener lånet 50/50. 

Dette stemmer ikke. Banken rapporter alt på den som står som hovedlånetaker. Dere må fordele selv. 

AnonymBruker
Skrevet
smilo skrev (Akkurat nå):

Dette stemmer ikke. Banken rapporter alt på den som står som hovedlånetaker. Dere må fordele selv. 

Selvfølgelig stemmer det. Er du i helt vett idag?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig stemmer det. Er du i helt vett idag?

Hva slags svar er dette? 

Gjest rabrabara
Skrevet

Det stemmer at det  alltid settes på hovedlåntager. 

AnonymBruker
Skrevet
smilo skrev (3 timer siden):

Det var akkurat hva jeg sa. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...