AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #1 Skrevet 21. mars 2021 Jeg har hatt sex med sjefen i arbeidstiden (ubetalt lunsjpause). nå ønsker han å si meg opp pga dette. Er det egentlig greit av dem å gjøre? Anonymkode: 547e0...cf1
Populært innlegg Enmanelskeråhate Skrevet 21. mars 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 21. mars 2021 Er nok ikke gyldig grunn til oppsigelse, de stiller seg også ganske dårlig hvis du går til søksmål i etterkant. 72
Hunmedham Skrevet 21. mars 2021 #3 Skrevet 21. mars 2021 Denne tråden burde ligge i en annen del av forumet, siden den handler om arbeidsrett og ikke om seksualitet. Men svaret på spørsmålet ditt er nei: Dette er ikke oppsigelsesgrunn. En oppsigelse må skje med grunnlag i arbeidsmiljøloven § 15-7, med saklig grunn i arbeidstaker, arbeidsgivers eller virksomhetens forhold. Her er det eneste tenkbare arbeidstakers forhold, dvs. at du som ansatt har gjort noe som er oppsigelsesgrunn. I en gitt situasjon, i en viss type jobb, ville sex med en kollega eller en kunde eller en ikke-ansatt kjæreste kunne vært problematisk, dersom du forsømte et viktig ansvar ved å skulke på den måten. Men i de fleste tilfeller ville en advarsel vært tilstrekkelig. Her har du faktisk hatt sex med sjefen, noe som i utgangspunktet rammer ham - ikke deg. Og uansett ville sex med sjefen frita deg fullstendig fra ansvaret knyttet til å passe jobben eller å skulke i arbeidstiden. Før oppsigelse kan skje må du uansett kalles inn til et drøftelsesmøte etter arbeidsmiljøloven § 15-1, der du skal opplyses om retten til å ha med rådgiver. Sies du opp uten å ha vært innkalt til et slikt formelt møte (med tidsfrist nok til å avtale med en rådgiver) og der det skal skrives referat, er oppsigelsen ugyldig. Oppsigelsen skal uansett være skriftlig og inneholde diverse faste punkter om rettigheter. Inneholder den ikke alt dette er den ugyldig, den også. Du skal IKKE gi deg på dette. 33
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 Populært innlegg #4 Skrevet 21. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har hatt sex med sjefen i arbeidstiden (ubetalt lunsjpause). nå ønsker han å si meg opp pga dette. Er det egentlig greit av dem å gjøre? Anonymkode: 547e0...cf1 Hvorfor ønsker sjefen å si deg opp når det var han som misbrukte sin posisjon som leder? Anonymkode: 69b79...9f4 71
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 Populært innlegg #5 Skrevet 21. mars 2021 Dette tror jeg ikke noe på. Anonymkode: 99b41...901 70
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #6 Skrevet 21. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette tror jeg ikke noe på. Anonymkode: 99b41...901 Enig! Anonymkode: 84059...498 14
petterm Skrevet 21. mars 2021 #7 Skrevet 21. mars 2021 Håper at du er organisert! Arbeidstakere i Norge er godt beskyttet. En oppsigelse skal være saklig, og det er som Hunmedhan sier, en del formelle krav som må innfris. Sex med sjefen er ikke en saklig grunn til oppsigelse. Mange arbeidsgivere bommer på formalitetene ved oppsigelse. 4
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #8 Skrevet 21. mars 2021 28 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor ønsker sjefen å si deg opp når det var han som misbrukte sin posisjon som leder? Anonymkode: 69b79...9f4 Siden han ønsker å si henne opp, var det kanskje hun som misbrukte sjefen ! Det er oppsigelsesgrunn. Anonymkode: 91520...916 6
Uredd Skrevet 21. mars 2021 #9 Skrevet 21. mars 2021 Jeg tenker troll jeg... Men som @Hunmedhamsier, så trengs en saklig grunn for oppsigelse, og jeg vil se den arbeidsgiver som tør å gi en skriftlig oppsigelse med den begrunnelse. I tillegg mener jeg at selv en saklig oppsigelse ikke er gyldig uten først en skriftlig advarsel, med noen gove unntak som gir arbeidsgiver anledning til umiddelbar oppsigelse. Disse unntakene går på ting som sabotasje og annet som er direkte skadelig for bedriften. Sex mellom ansatt og overordnet er ikke blant disse, og i de tilfelle noen reaksjon skal gis på sex på en arbeidsplass, er det nok den overordnede som skal ha den. 8
Hunmedham Skrevet 21. mars 2021 #10 Skrevet 21. mars 2021 Uredd skrev (3 minutter siden): I tillegg mener jeg at selv en saklig oppsigelse ikke er gyldig uten først en skriftlig advarsel, med noen gove unntak som gir arbeidsgiver anledning til umiddelbar oppsigelse. Ja og nei. Arbeidsmiljøloven nevner ikke advarsler. Likevel har det etablert seg en sedvane i arbeidslivet der advarsler gis først, og hvis det kritikkverdige forholdet ikke opphører, eller noe annet inntreffer, vil oppsigelse være et neste skritt. Men det er ingen krav og det er mange eksempler på at oppsigelsesprosesser kan starte uten at advarsel er gitt. I dette tilfellet blir det uansett helt tøvete. Saken er i utgangspunktet ikke noen oppsigelsessak overhodet. 7
Uredd Skrevet 21. mars 2021 #11 Skrevet 21. mars 2021 20 minutter siden, Hunmedham said: Ja og nei. Arbeidsmiljøloven nevner ikke advarsler. Likevel har det etablert seg en sedvane i arbeidslivet der advarsler gis først, og hvis det kritikkverdige forholdet ikke opphører, eller noe annet inntreffer, vil oppsigelse være et neste skritt. Men det er ingen krav og det er mange eksempler på at oppsigelsesprosesser kan starte uten at advarsel er gitt. I dette tilfellet blir det uansett helt tøvete. Saken er i utgangspunktet ikke noen oppsigelsessak overhodet. Det er godt mulig, det er en god del år siden jeg studerte arbeidsmiljølove og hadde bruk for detaljene i jobbsammenheng. Men erfaringen fra den tiden er at veldig mye av arbeidsmiljøloven, som er litt generell, blir utfylt av Hovedavtalen. Selv om denne formelt sett ikke er en del av lovverket, så er det en formell avtale mellom arbeidsgiversiden og arbeidstakersiden. Den fungerer i praksis som et lovverk, men man er vel bare (lovlig) bundet av den dersom man er organisert under en av disse. Kan det derfor være at det du kaller 'sedvane i arbeidslivet' kan være litt mer formalisert i denne? Nå ble dette et sidespor, omenn interessant, og helt enig i at dette ikke er en oppsigelsessak. Jeg tror faktisk at det heller er en tullesak...
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #12 Skrevet 21. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Enig! Anonymkode: 84059...498 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette tror jeg ikke noe på. Anonymkode: 99b41...901 Dette er faktisk en helt reel situasjon. Hilsen ts Anonymkode: 547e0...cf1 5
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #13 Skrevet 21. mars 2021 Dummeste trolletråden noensinne. Men sånn hypotetisk sett, da, få det skriftlig - hvis poenget hans er at det ikke er lov å pule kolleger i arbeidstiden, så har han gjort akkurat det samme, og følgelig er oppsigelsen av deg også en oppsigelse av seg selv 😛 Og et jævlig godt kort for deg å ta med til øvre ledelse og få med deg en fallskjerm på 6-12 måneders lønn, eller å få beholde jobben imens han blir sparket. Anonymkode: 4f3f2...5cb 14
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #14 Skrevet 21. mars 2021 Skal han si opp seg selv også da, hvis årsak er sex i arbeidstiden med kollega? Eller var det mot hans vilje? Anonymkode: 9ca0b...78b 6
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #15 Skrevet 21. mars 2021 Hunmedham skrev (1 time siden): Denne tråden burde ligge i en annen del av forumet, siden den handler om arbeidsrett og ikke om seksualitet. Men svaret på spørsmålet ditt er nei: Dette er ikke oppsigelsesgrunn. En oppsigelse må skje med grunnlag i arbeidsmiljøloven § 15-7, med saklig grunn i arbeidstaker, arbeidsgivers eller virksomhetens forhold. Her er det eneste tenkbare arbeidstakers forhold, dvs. at du som ansatt har gjort noe som er oppsigelsesgrunn. I en gitt situasjon, i en viss type jobb, ville sex med en kollega eller en kunde eller en ikke-ansatt kjæreste kunne vært problematisk, dersom du forsømte et viktig ansvar ved å skulke på den måten. Men i de fleste tilfeller ville en advarsel vært tilstrekkelig. Her har du faktisk hatt sex med sjefen, noe som i utgangspunktet rammer ham - ikke deg. Og uansett ville sex med sjefen frita deg fullstendig fra ansvaret knyttet til å passe jobben eller å skulke i arbeidstiden. Før oppsigelse kan skje må du uansett kalles inn til et drøftelsesmøte etter arbeidsmiljøloven § 15-1, der du skal opplyses om retten til å ha med rådgiver. Sies du opp uten å ha vært innkalt til et slikt formelt møte (med tidsfrist nok til å avtale med en rådgiver) og der det skal skrives referat, er oppsigelsen ugyldig. Oppsigelsen skal uansett være skriftlig og inneholde diverse faste punkter om rettigheter. Inneholder den ikke alt dette er den ugyldig, den også. Du skal IKKE gi deg på dette. Takk for dette svaret. Dere har rett i at dette virker helt usannsynlig. Jeg legger til at det er et fraskilt par som eier firma sammen og at hun ikke er glad jeg har ligget med x-mannen hennes. Så det er hun som vil ha meg ut. Anonymkode: 547e0...cf1 3
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #16 Skrevet 21. mars 2021 Ts, fikk du faktisk sexen som begrunnelse for oppsigelsen? Eller ble det oppgitt en annen grunn? Fikk du beskjeden muntlig el skriftlig? Ville du ha sex eller følte du deg presset? Nå har jeg aldri hatt sex i arbeidstiden, og hvertfall ikke med en overordnet, men kan tenke meg hvor kleint dette kan bli for alle parter. Tror jeg ville sagt opp selv. Men det er meg. Ser for meg at du har en god sak mot sjefen hvis du bestrider oppsigelsen. Ta kontakt med fagforening. Alternativt kan du true med å oute sjefen. Har han/hun en partner? Anonymkode: a0a68...3aa 4
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #17 Skrevet 21. mars 2021 Ikke la dem gjøre dette, de prøver bare å spille på skam for å få deg ut, du har alle rettigheter her. Rett deg opp i ryggen, be om å få alt skriftlig, og skaff deg advokat/kontakt fagforening. Anonymkode: b7754...ec5 9
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #18 Skrevet 21. mars 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ts, fikk du faktisk sexen som begrunnelse for oppsigelsen? Eller ble det oppgitt en annen grunn? Fikk du beskjeden muntlig el skriftlig? Ville du ha sex eller følte du deg presset? Nå har jeg aldri hatt sex i arbeidstiden, og hvertfall ikke med en overordnet, men kan tenke meg hvor kleint dette kan bli for alle parter. Tror jeg ville sagt opp selv. Men det er meg. Ser for meg at du har en god sak mot sjefen hvis du bestrider oppsigelsen. Ta kontakt med fagforening. Alternativt kan du true med å oute sjefen. Har han/hun en partner? Anonymkode: a0a68...3aa Begrunnelsen er at jeg brukte arbeidstiden på dette. (Jobber ikke med noe kritisk som krevde min tid da) Sjefen sier at selv om det var i hans arbeidstid også så jobber han så mye ekstra at dette regner han opp mot sin overtid Anonymkode: 547e0...cf1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #19 Skrevet 21. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ikke la dem gjøre dette, de prøver bare å spille på skam for å få deg ut, du har alle rettigheter her. Rett deg opp i ryggen, be om å få alt skriftlig, og skaff deg advokat/kontakt fagforening. Anonymkode: b7754...ec5 Tusen takk! ts Anonymkode: 547e0...cf1 4
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #20 Skrevet 21. mars 2021 Er han gift og redd for ryktene? Tenker han du er en fristelse han ikke klarer å unngå? Er han redd du skal hyle om sexpress på jobben? I så fall gjør det hvis dette var en uønsket situasjon fra din side. Er han dum og tror du er dum nok til å godta dette? Det må du ikke gjøre. Usaklig oppsigelse, snakk med advokat. Anonymkode: 348b5...8ed 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå