Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en diskusjon her. Hva er høfligst når et par sitter på sofaen og en reiser seg for kvelden. Er det høfligst å si «jeg går og legger meg» så får den andre velge om den også vil legge seg;

eller 

«skal vi gå og legge oss» så kan den andre velge om den vil sitte litt til. 

Anonymkode: de83e...4a8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De er jo helt like.

Anonymkode: 9c132...b13

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei, den ene sier jeg og den andre sier vi. 

jeg vet det ikke er en alvorlig ting men vi diskuterer høflighet 

AnonymBruker
Skrevet

Den siste er jo hyggeligere. Hos oss står det mellom første, eller å bare gå på badet uten en lyd🙄

Anonymkode: 097d1...1a3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Siste er hyggeligst. Så kan man heller si «jeg sitter oppe litt til jeg» om man ikke vil bli med.

Anonymkode: ce48d...d1a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke oppfatta siste som høflig - bare provoserende. Første er høflig.

Anonymkode: 6ae62...567

• Liker 3
Skrevet

Hadde aldri overanalysert de setningene der.. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hadde ikke oppfatta siste som høflig - bare provoserende. Første er høflig.

Anonymkode: 6ae62...567

Hva er uhøflig med "skal vi gå å legge oss?" det er jo et spørsmål. Jeg hadde satt pris på at han viste at han ønsket å ha meg med. 

Hos oss er det kun den siste som gjelder, men så sover vi med vært vårt barn så vi legge oss uansett ikke samme 🥴🙈 håper at når tiden kommer at ungene sover hver for seg gjennom natten, og vi kan sove sammen igjen, at vi kommer tilbake til å være "vi" og ikke bare "jeg" 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

den siste er hyggeligst

første oppfattes for meg litt kald

Anonymkode: 1458b...8c0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei, den ene sier jeg og den andre sier vi. 

jeg vet det ikke er en alvorlig ting men vi diskuterer høflighet 

Nei, de er pragmatisk sett helt like. Begge åpner opp for at man kan gjøre forskjellige ting. 

• Liker 1
Skrevet

Det vil nok variere avhengig av hva slags personlighetstype man har. Noen foretrekker ren informasjon, mens andre synes det er viktig å bli spurt for å føle seg mer inkludert.

For meg er "Jeg går og legger meg" det høflige alternativet. Det er en enkel og grei informativ setning, hvor jeg velger helt selv om jeg også har lyst til å legge meg eller ikke.

"Skal vi gå og legge oss" er mer klengete, og krever at jeg må ta stilling til det som blir sagt. Selv om det ikke er en stor greie blir det allikevel en avvisning hvis jeg sier nei, noe som kunne vært ungått ved å bare informere om at man har tenkt til å legge seg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Antlers skrev (35 minutter siden):

"Skal vi gå og legge oss" er mer klengete, og krever at jeg må ta stilling til det som blir sagt. Selv om det ikke er en stor greie blir det allikevel en avvisning hvis jeg sier nei, noe som kunne vært ungått ved å bare informere om at man har tenkt til å legge seg.

Ja, eller «Nå skal vi gå og legge oss!» eller «Gå og legg deg!». 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere tenker likt som oss.

Samboeren min mener det høfligste er «jeg går og legger meg» for da slipper jeg å si nei hvis jeg vil være lengre oppe 

og 

jeg syns «skal vi gå og legge oss» er mer inviterende og inkluderende.

Jeg syns også at det er litt ubehagelig å si at jeg også vil legge  meg, fordi «jeg går og legger meg» signaliserer avstand for meg og det er verre enn det er å måtte si «jeg blir oppe litt til»

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere tenker likt som oss.

Samboeren min mener det høfligste er «jeg går og legger meg» for da slipper jeg å si nei hvis jeg vil være lengre oppe 

og 

jeg syns «skal vi gå og legge oss» er mer inviterende og inkluderende.

Jeg syns også at det er litt ubehagelig å si at jeg også vil legge  meg, fordi «jeg går og legger meg» signaliserer avstand for meg og det er verre enn det er å måtte si «jeg blir oppe litt til»

Men kan ikke du si det han foretrekker og han si det du foretrekker, så blir begge fornøyd? :)

Her bruker vi "jeg går og legger meg" hvis vi har tenkt å sove. Mannen blir mest fornøyd hvis jeg spør om vi skal gå og legge oss, for da betyr det at det blir noe på ham. 😛 Men vi har veldig forskjellig døgnrytme, jeg er a-menneske og han er b, så det skjer uansett ikke at han legger seg for å sove samtidig som meg.

Anonymkode: 335a6...b62

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Haha. Det var det første som skjedde. Likevel, etter en liten stund ville samboeren at jeg skulle spørre kvinneguiden.  Han var sikker på å få rett. Det var forøvrig jeg også. Nå ser vi at det er ganske delt. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier "Vil du bli med å legge deg?"

Anonymkode: 7c953...409

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skal vi avslutte her og legge oss? Jeg begynner å bli trøtt ihvertfall 

Anonymkode: 4c7d7...38c

Skrevet (endret)

Dette kommer an på både forholdet og omstendighetene. Kjæresten og jeg bor hver for oss og har vært sammen et par år. Når vi besøker hverandre, er vi mest sammen, særlig på kvelden. Da blir det rart at den ene bare reiser seg og sier "jeg går og legger meg". Det har enda ikke skjedd.

Med min eksmann som jeg bodde med, var det slik at vi stort sett alltid la oss sammen. Men om han satt og så på sport og jeg drev med noe helt annet, var det mest naturlig å si "jeg legger meg" også svarte han kanskje "ok, jeg kommer snart" eller "jeg blir oppe, det er finale i x". Satt vi og snakket eller så på en film sammen, var det naturlig å si "skal vi legge oss" når den var ferdig, fordi vi gjorde noe sammen. 

Endret av McMary
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For oss hadde det ikke funket med "skal vi gå og legge oss" fordi vi legger oss sjelden til samme tid. Jeg må i seng fordi jeg skal tidlig opp, men samboer kan sitte opp lenger og gjør ofte det. Så vi sier bare fra når vi går og legger oss "Nå går jeg og legger meg". 

Anonymkode: cb87f...d71

AnonymBruker
Skrevet

Vi legger oss alltid sammen. Nå, med 3 små barn er vi bare glad når den andre spør om vi skal legge oss😂 Hvis man ikke legger seg sammen ville jeg likevel satt pris på at mannen spurte om jeg var trøtt og at han tenkte å legge seg. Det sier at han trives best med meg ved siden av seg i senga🤷‍♀️ 

Anonymkode: a818d...217

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...