Gå til innhold

Farseboller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan lager jeg dette? altså, vet jo at jeg kjøper farse og lager boller av de å alt dette...men hvordan lager jeg sausen fra bunnen? smør,mel,vann? åssen grønnsaker? hvor lenge skal det koke? mas mas..hehe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lager farseboller og grønnsaker i lys kraftsaus på samme måte som jeg lager frikassé. :)

Kok opp kraft eller buljong, legg farse i den kokende kraften med skje (jeg er ikke så nøye med hva slags form bollene får... :sjenert: ). La småkoke til bollene flyter opp - kanskje 15 min? Lenge siden jeg har laget dette, kanskje andre vet bedre. ;)

Samtidig kan du koke grønnsaker i samme kraft, jeg synes særlig blomkål og brokkoli er godt, gjerne også gulrøtter i staver, erter, grønn asparges, persillerot/pastinakk, aspargesbønner... Pass på at det som trenger lengst koketid går først i gryten - dette er typisk "timing-mat".

Jeg pleier så å sile fra kraften når alt er ferdigkokt, eller helst litt underkokt (fordi jeg har boller og grønnsaker tilbake i sausen tilslutt), og lage saus. Smelt smør i en kjele, ha i tilsvarende mengde mel (ca. 2+2 ss til 5 dl kraft?), og spe med den varme kraften mens du rører. La sausen koke opp mellom hver speing. Kok tilslutt 5-10 for å få vekk melsmaken, og smak til med salt, pepper og evnt. friskpresset sitron. Ha boller og grønnsaker tilbake i sausen og la alt bli varmt.

Om du vil, er det også godt å røre inn finhakket persille eller dill i sausen rett før servering.

Skrevet
Jeg lager farseboller og grønnsaker i lys kraftsaus på samme måte som jeg lager frikassé. :)

Kok opp kraft eller buljong, legg farse i den kokende kraften med skje (jeg er ikke så nøye med hva slags form bollene får... :sjenert: ). La småkoke til bollene flyter opp - kanskje 15 min? Lenge siden jeg har laget dette, kanskje andre vet bedre. ;) 

Samtidig kan du koke grønnsaker i samme kraft, jeg synes særlig blomkål og brokkoli er godt, gjerne også gulrøtter i staver, erter, grønn asparges, persillerot/pastinakk, aspargesbønner... Pass på at det som trenger lengst koketid går først i gryten - dette er typisk "timing-mat".

Jeg pleier så å sile fra kraften når alt er ferdigkokt, eller helst litt underkokt (fordi jeg har boller og grønnsaker tilbake i sausen tilslutt), og lage saus. Smelt smør i en kjele, ha i tilsvarende mengde mel (ca. 2+2 ss til 5 dl kraft?), og spe med den varme kraften mens du rører. La sausen koke opp mellom hver speing. Kok tilslutt 5-10 for å få vekk melsmaken, og smak til med salt, pepper og evnt. friskpresset sitron. Ha boller og grønnsaker tilbake i sausen og la alt bli varmt.

Om du vil, er det også godt å røre inn finhakket persille eller dill i sausen rett før servering.

Okei=))) tusen takk!

Skrevet

Har alltid ville laget farseballer, men har ikke laget det siden heimkunnskapen på barneskolen, og er redd jeg kommer til å lage et farse-kaos ut av det :ler:

Skrevet

Jeg gjør akkurat det samme som med kjøttkaker, bare at jeg ikke tilsetter farsen noe når jeg lager farsekaker. Altså steker dem og bruker kraften til å lage brun saus av. Grønnsaker som du ønsker selv og poteter til.

Det er også veldig godt å lage kjøttpudding av farse, blir så mye saftigere! Ta farsa i brødform og stek i ovnen istedenfor å lage kaker. (Men da får du ikke så mye kraft da. Da tar jeg ferdig brun saus som jeg piffer opp!)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...