Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei ! 

Er gravid i uke 27 og jobber på barneskole som kontaktlærer. Sist svangerskapskontroll sa legen at hun egentlig ville sykemelde meg pga hyppige og vonde kynnere,  som hun mente kom av stress og alt for høy belastning på jobb. Hun skrev et skriv til jobben at de måtte avlaste/ tilpasse mer , hvis ikke måtte jeg bli sykemeldt.

De gjorde det , og ga meg noen roligere timer på timeplanen min og mindre inspeksjon. Men nå er skolen havnet på rødt nivå. Jeg har 24 elever i klassen,  og de kommer ikke til å dele opp klassen pga plass og ressursmangel. Forskjellen er at nå må jeg ha full klasse i alle timene mine , og mister de roligere timene. Jeg blir også eneste  voksen og må ha 25 inspeksjoner i uka.  

Rektoren hadde samtale med meg og sa at det mest sannsynlig bare dreide seg om noen få uker   og ba meg holde ut. Jeg har mange elever med spesielle behov, og som takler vikarer og andre lærere svært dårlig. Det ble også påpekt i møtet. Dersom jeg blir sykemeldt når de er i rødt nivå har de ikke lærere til overs og det vil mest sannsynlig føre til at klassen min må ha hjemmeskole.

Jeg føler meg så dratt. Jeg har ikke snakket med legen enda,  men hun var svært tydelig på sist kontroll at jeg måtte få mer tilpasninger. Likevel vet jeg at jeg får meget negative reaksjoner hvis jeg blir sykemeldt. 

Jeg ligger og gruer meg til jobb , fordi jeg vet at det blir så utrolig mye å gjøre. 

Noen råd? Hva hadde dere gjort? 

Anonymkode: 9d09a...6c8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fulgt legens råd. Dersom det er grunn til sykemelding eller hensynet til kroppen sier at du må ha roligere dager, er det svært viktig å følge dette. Ingen vil takke deg dersom du er utslitt før fødsel eller stress fører til problemer for barnet, fødselsdepresjon e.l. 

Det går an legge frem for jobb at du føler deg svært dratt, men at legens anbefalinger veier tyngst. 

Hilsen ei som har mistet et barn. Og også vært utbrent. 

Nb! Det vil komme nye dager der du vil kunne gi jernet igjen! Og arbeidslivet er langt! Dette er kun noen uker. 

Anonymkode: 7f39b...8d5

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Her skal du selvsagt høre på legen! Dagens situasjon er ekstrem, og svært mange lærere er i knestående allerede - ikke bare de som er gravide eller har andre hensyn å ta. Du kan og skal ikke gamble med egen eller barnets helse! Dessuten; situasjonen på skolene blir ikke bedre av å skjule behovene! At rektor må spørre deg om å "holde ut" og trosse legens anbefalinger er i grunnen hårreisende, og sier sitt om hvor inn til beinet ressursene i skolen er.  Jeg er selv i en lignende situasjon (Ikke gravid), og gir meg i skoleverket til sommeren. Senk skuldrene og ta vare på helsa til både babyen og deg selv ❤

Anonymkode: f5820...7c1

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk svangerskapspenger av samme årsak. Mye bedre enn sykemelding, og også mer riktig så lenge du kunne fortsatt i jobb OM jobben hadde vært hjemmekontor feks. 

Anonymkode: d476b...9eb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Altså.. Skolen og klassen din må jo uansett få inn vikar til du skal i permisjon? Jeg syntes dette høres lite gjennomtenkt ut fra rektor å si. Hør på legen din. 

Anonymkode: 5f4a1...61c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg fikk svangerskapspenger av samme årsak. Mye bedre enn sykemelding, og også mer riktig så lenge du kunne fortsatt i jobb OM jobben hadde vært hjemmekontor feks. 

Er snakk om gradert sykemelding,  da jeg fortsatt kan jobbe , men må ha et roligere tempo. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Altså.. Skolen og klassen din må jo uansett få inn vikar til du skal i permisjon? Jeg syntes dette høres lite gjennomtenkt ut fra rektor å si. Hør på legen din. 

Anonymkode: 5f4a1...61c

Jeg skal egentlig jobbe fram til det er 4 uker igjen av skoleåret,  da skal de kun bruke interne. De har ikke den faste vikaren min inne før etter sommerferien. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hei ! 

Er gravid i uke 27 og jobber på barneskole som kontaktlærer. Sist svangerskapskontroll sa legen at hun egentlig ville sykemelde meg pga hyppige og vonde kynnere,  som hun mente kom av stress og alt for høy belastning på jobb. Hun skrev et skriv til jobben at de måtte avlaste/ tilpasse mer , hvis ikke måtte jeg bli sykemeldt.

De gjorde det , og ga meg noen roligere timer på timeplanen min og mindre inspeksjon. Men nå er skolen havnet på rødt nivå. Jeg har 24 elever i klassen,  og de kommer ikke til å dele opp klassen pga plass og ressursmangel. Forskjellen er at nå må jeg ha full klasse i alle timene mine , og mister de roligere timene. Jeg blir også eneste  voksen og må ha 25 inspeksjoner i uka.  

Rektoren hadde samtale med meg og sa at det mest sannsynlig bare dreide seg om noen få uker   og ba meg holde ut. Jeg har mange elever med spesielle behov, og som takler vikarer og andre lærere svært dårlig. Det ble også påpekt i møtet. Dersom jeg blir sykemeldt når de er i rødt nivå har de ikke lærere til overs og det vil mest sannsynlig føre til at klassen min må ha hjemmeskole.

Jeg føler meg så dratt. Jeg har ikke snakket med legen enda,  men hun var svært tydelig på sist kontroll at jeg måtte få mer tilpasninger. Likevel vet jeg at jeg får meget negative reaksjoner hvis jeg blir sykemeldt. 

Jeg ligger og gruer meg til jobb , fordi jeg vet at det blir så utrolig mye å gjøre. 

Prøv🙂Hold ut, aksepter å bli forsinket🙂👍

Det handler litt om at du må ta det med ro selv også. Selv om det er vanskelig🙂

Anonymkode: a7e93...383

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Er snakk om gradert sykemelding,  da jeg fortsatt kan jobbe , men må ha et roligere tempo. 

Ts

Du kan også få graderte svangerskapspenger. Beste er å unngå sykemelding der det ikke egentlig er nødvendig. Du er jo ikke syk, men du har en krevende jobb som ikke kan tilrettelegge. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke ta lett på dette, alt for mange presser seg gjennom svangerskapet fordi de ikke vil ødelegge eller skuffe andre, og fordi en eller annen dust en gang sa "svangerskap er ikke en sykdom", og dette ligger i bakhodet deres. Så ender de opp med bekkenplager og det som verre er. Nå bestemmer kroppen, IKKE arbeidsgiver. ❤️

Anonymkode: bb154...5bf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hørt på legen og blitt sykemeldt. Alle kommuner får penger av staten til koronatiltak, og det at skolene ikke får/bruker disse pengene, men bare lar sine ansatte slite seg ut gjør meg så forbanna at jeg kan ikke uttrykke det med ord. Det er elendig personalpolitikk. Så jeg hadde sykemeldt meg, og kommer de med frekke kommentarer er det de som er frekke!

Jeg hadde lagt inn avviksmelding, også!

Anonymkode: 791bc...a3c

• Liker 4
Skrevet

Er det én ting jeg angrer på fra forrige svangerskap, er det at jeg var "flink" altfor lenge. Hadde hyppige og og ofte vonde kynnere, bekken og rygg som var ødelagt. Sov 2-3 timer på det beste på nettene, men jobbe-  det skulle jeg! Endte opp med prematur fødsel og konstante smerter (som kunne væry ungått) gjennom svangerskapet. 

Er gravid igjen, og denne gangen setter jeg meg selv først. Det burde du og, det er skolen sitt ansvar å tilrettelegge for deg- du skal ikke holde ut pga. Mangel på ressurser.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Ikke ta lett på dette, alt for mange presser seg gjennom svangerskapet fordi de ikke vil ødelegge eller skuffe andre, og fordi en eller annen dust en gang sa "svangerskap er ikke en sykdom", og dette ligger i bakhodet deres. Så ender de opp med bekkenplager og det som verre er. Nå bestemmer kroppen, IKKE arbeidsgiver. ❤️

Anonymkode: bb154...5bf

Nei, er vel de som sier at svangerskapet er en sykdom som er duster. For det er nemlig ingen sykdom. Du må skaffe deg kunnskap tydeligvis.

Anonymkode: b273e...0db

AnonymBruker
Skrevet

Lytt til legen! Ikke vær flink pike, ingen tjener på dette. Min lege var krystallklar da jeg kom til henne og sa «enten sykmelder jeg deg delvis nå, eller så blir det full sykmelding ut svangerskapet om to uker». Jeg var i uke 24-25 da. 

Jeg trengte også roligere og kortere dager, og fikk det ved å være 50% sykmeldt. Men det var i høst, spørsmålet er om du får roligere dager nå, selv ved sykmelding? Du har kontaktlæreransvar, hvem skal ivareta det når du jobber redusert, du? Og inspeksjonene bør du få slippe, om ledelsen ikke har folk til å ta dine inspeksjoner får de gå inn selv. Bare det å få sitte 10 minutter mellom slagene, få mulighet til å tisse og kanskje spise litt før neste time er helt nødvendig. 

Du kan be legen skrive er nytt skriv i tillegg til sykmelding med konkrete eksempler på hva du trenger av tilpasning. «Mer tilpasning» er ikke nøyaktig nok for din ledelse, kan det virke som. 

Lykke til, husk å sette deg selv og magen først!

Anonymkode: 416ba...25d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i ganske lik situasjon. Lærer, uke 25 nå. Har fått tilrettelegging etter konkrete anbefalinger fra jordmor og jobber noe redusert (svangerskapspenger), men det er faktisk ikke nok. Som kontaktlærer blir det ikke mindre jobb uansett om jeg går ned i stilling, smittepresset bare øker, arbeidsmengden er enorm og veldig uforutsigbar. Jeg har mye bekkenplager i tillegg til at andre vanlige gravidplager jeg ikke sleit med i forrige svangerskap, samt at jeg kjenner at jeg er fullstendig psykisk utbrent. Familien hjemme har det ikke bra de heller. Jeg frykter egentlig sykemelding, hater å bare gå hjemme. Dessuten er jeg redd for at skolen forventer at jeg skal jobbe selv om jeg er sykemeldt (rapporter, undervisningsopplegg, vurderinger). Og jeg vil ikke gi opp og svikte alle kollegaene mine. Men man må jo faktisk tenke på ungen i magen også. Og jeg må ha nok overskudd til å orke fødsel og barsel til slutt.  

Jeg skal på kontroll hos legen på mandag og kommer til å diskutere sykemelding. Så får vi se. Jeg må nok kaste inn håndkleet.

Lykke til ihvertfall!  Om det er noe trøst tror jeg at det er mange i samme situasjon. Min jordmor har generelt anbefalt alle de gravide hun har om å søke svangerskapspenger og ikke jobbe. 

Anonymkode: ce9f5...e2b

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg er i ganske lik situasjon. Lærer, uke 25 nå. Har fått tilrettelegging etter konkrete anbefalinger fra jordmor og jobber noe redusert (svangerskapspenger), men det er faktisk ikke nok. Som kontaktlærer blir det ikke mindre jobb uansett om jeg går ned i stilling, smittepresset bare øker, arbeidsmengden er enorm og veldig uforutsigbar. Jeg har mye bekkenplager i tillegg til at andre vanlige gravidplager jeg ikke sleit med i forrige svangerskap, samt at jeg kjenner at jeg er fullstendig psykisk utbrent. Familien hjemme har det ikke bra de heller. Jeg frykter egentlig sykemelding, hater å bare gå hjemme. Dessuten er jeg redd for at skolen forventer at jeg skal jobbe selv om jeg er sykemeldt (rapporter, undervisningsopplegg, vurderinger). Og jeg vil ikke gi opp og svikte alle kollegaene mine. Men man må jo faktisk tenke på ungen i magen også. Og jeg må ha nok overskudd til å orke fødsel og barsel til slutt.  

Jeg skal på kontroll hos legen på mandag og kommer til å diskutere sykemelding. Så får vi se. Jeg må nok kaste inn håndkleet.

Lykke til ihvertfall!  Om det er noe trøst tror jeg at det er mange i samme situasjon. Min jordmor har generelt anbefalt alle de gravide hun har om å søke svangerskapspenger og ikke jobbe. 

Glemt et ord - Ikke alle gravide, alle gravide lærere

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet også som kontaktlærer på barnetrinnet i mitt første svangerskap, og i dag angrer jeg på at jeg ikke lot legen sykemelde meg tidligere. Jeg ba mange ganger om tilpasning, bl. a prøvde jeg å få til at jeg kunne få 20 minutter sammenhengende pause/lunsj hver dag, men det ble aldri gjennomført mer enn 2-3 dager før det skled ut igjen pga av inspeksjoner, konflikter, sykdom, samtaler med elever, småting som må gjøres osv. Jeg jobbet mellom 45 og 60 timer hver uke, og uansett hvor mye jeg prøvde å si fra, så ble det aldri noen tilpasninger som varte. Og det var heller ikke moro å være den som masa, for "graviditet er jo ikke en sykdom". 

Jeg jobbet 100 % frem til 2 uker før permisjonen skulle starte, da fikk jeg preeklampsi, og fødselen startet den dagen jeg skulle gått i permisjon, altså 3 uker før termin. 

Jeg har reflektert mye over alvoret i etterkant, og det er jo faktisk ikke bare seg selv en skal passe på, men også det ufødte barnet. Nå er jeg gravid igjen, og hadde aldri presset meg så langt igjen. Har også mine tanker om rektor/ledelse ved skolen, men det er en annen diskusjon. 

Jeg vet hvor vanskelig det er når man vet at det er elevene det går utover, men det er faktisk viktigere med din og fosterets helse. Her må rektor bare finne folk. Hvis det alltid er noen som presser seg litt for langt, så får vi bare mindre budsjett neste år. Og du får ingen takk, tro meg. 

Anonymkode: 391e9...26e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig med det som står over

Er også i uke 27, litt samme situasjon som ts, bare i helsevesen i poliklinikk der jeg følger opp pasienter over tid - så da kommer samvittigheten fort inn, hvem skal ta seg av mine pasienter dersom jeg blir borte etc.. 

Var i ok form i starten og jobbet som før. Gjorde også min «plikt» som arbeidstaker og ga beskjed om graviditet tidlig ; altså rundt uke 10 slik at vedkommende hadde mulighet til å legge opp til handlingsplan mtp tilrettelegging dersom nødvendig. Reagerte dog på at det ikke ble lagt opp til oppfølgingssamtale , spørsmål om jeg trengte tilrettelegging etc.. (her er det forskjell på arbeidsgivere!!) I uke 22 begynte problmene å melde seg litt, bekkenvondt, dårlig søvn, mye syk da immunforsvaret var dårlig etc... snakket da med leder og fikk egentlig ikke så mye forståelse.

Så for min del endte det med gradert sykemelding fra ca denne tiden. Det hjalp også for å synliggjøre at man faktisk trenger tilrettelegging. 

Arbeidsmiljøloven står sterkt i Norge og myndighetene legger i stor grad ansvar over på arbeidsgiver mtp dette. Det som da er en åpenbar synd er at det blir litt opp til arbeidsgiver og hvem kommer i en ekkel skvis ; jo den gravide! 

husk bare på to ting: din plikt : gi beskjed raskest mulig om graviditet 

Leders plikt: tilrettelegging , legge opp til åpen dialog , gjøre det mulig for deg å jobbe dersom du kan det.

Har du bedriftsjordmor er dette et supert tiltak

Det jeg lærte evt til en neste graviditet: vil ikke utsette meg for stress og unødvendige bekymringer. Vil selv ta kontakt med bedriftshelsetjeneste fra tidlig start slik at de blir den førende parten. Vil da heller ikke nøle med sv.skaps penger eller sykemelding dersom lederen er vag er unnvikende med tilrettelegging. Lykke til. Jeg vet det ikke er lett. 

Anonymkode: b0284...cbf

Skrevet (endret)

Lærer her. Ville lyttet til legen, og faktisk blitt 100% sykemeldt nå under rødt. Endrer situasjonen seg, så kan du gå tilbake. Tenk på barnet, andre barn klarer seg. Det blir ikke mindre stress av å skulle ha hjemmeundervisning, det greier andre å følge opp. 

Det er skoleeier som må trø til, at det er få vikarer er faktisk ikke ditt problem nå. Nå må du tenke med både hjerte og hode, ikke samvittigheten. Måtte i såfall være samvittigheten til barnet ditt.

Endret av Snabeltann
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det noe du kan gjøre for å forenkle hverdagen? Hvor store er barna feks? På rødt nivå tenker jeg det er helt greit å se endel film feks. NRK super har en del, så slipper du å gå, og kan bare sitte stille. Også gitt flere gymtimer i uka, hvor du har med en stol, også leker barna. Det kommer litt an på alder selvfølgelig, men forklar gjerne barna at det er sånn det må bli. Jeg skjønner at det er en vanskelig situasjon, men snakk med legen din. 

Om du er lærer for små barn, kan du evt bytte med en eldre klasse? Endre oppsettet på timeplanen litt, sånn at man feks en engelsk film 1-2 ganger i uka osv.

Anonymkode: 2b81c...af1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...