Gå til innhold

«Barnet mitt er Asperger»

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har de som har barn med Austime i retning Asperger mer behov for å nevne at det er Asperger fremfor autisme som diagnosen heter? At man er Asperger gjør en ikke mer fungerende enn andre typer. 

Anonymkode: 33ab8...860

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det heter barneautisme. Og det heter «har» ikke «er». «Barnet mitt er diabetes»

Anonymkode: a8403...612

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet

Det er som oftest skamfulle foreldre som har et desperat behov for å si at barnet har Asberger, når det egentlig ikke betyr noe som helst. Autisme er som oftest det det er - autisme.

Anonymkode: 4c951...ad1

• Liker 4
Skrevet

Man ER ikke Asperger. Man HAR Asperger. Man er aldri diagnosen sin.

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Gjenferdet skrev (1 minutt siden):

Man ER ikke Asperger. Man HAR Asperger. Man er aldri diagnosen sin.

Hørt om skrivefeil? Jeg skriver i Hi har og ikke er. Uansett så er det avsporing.

• Liker 3
Skrevet

Man HAR Asperger. Lever MED asperger, og ikke AV. Dessuten er barneautisme og Asperger to vidt forskjellige diagnoser. Barneautisme handler om klassisk autisme. Asperger syndrom handler om normal intelligens, men autistiske trekk.

• Liker 19
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor har de som har barn med Austime i retning Asperger mer behov for å nevne at det er Asperger fremfor autisme som diagnosen heter? At man er Asperger gjør en ikke mer fungerende enn andre typer. 

Asperger er den gamle betegnelsen på det som nå kalles høytfungerende autisme. Så jo, det ligger i navnet at de med «Asperger» fungerer bedre enn andre på spekteret.

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
Millimani skrev (Akkurat nå):

Man HAR Asperger. Lever MED asperger, og ikke AV. Dessuten er barneautisme og Asperger to vidt forskjellige diagnoser. Barneautisme handler om klassisk autisme. Asperger syndrom handler om normal intelligens, men autistiske trekk.

Feil. Barneautisme handler om tilfeller som er oppdaget før 3 årsalderen og har ingenting med intelligens å gjøre selvom det kan forekomme som en tilleggdiagnose. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
Helgeline skrev (Akkurat nå):

Asperger er den gamle betegnelsen på det som nå kalles høytfungerende autisme. Så jo, det ligger i navnet at de med «Asperger» fungerer bedre enn andre på spekteret.

Stemmer. Jeg har høytfungerende autisme men sier fortsatt Asperger til de som spør da folk vet utrolig lite om autisme og jeg vil ikke at de skal tro at jeg er mindre funksjonell enn jeg er.

Anonymkode: e60b1...8f8

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
Helgeline skrev (1 minutt siden):

Ikke utifra det jeg har sett. Jeg har erfart autister med BA som fungerer som tilnærmet normalt og Aspergers som både sliter en hel del og omvendt. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Stemmer. Jeg har høytfungerende autisme men sier fortsatt Asperger til de som spør da folk vet utrolig lite om autisme og jeg vil ikke at de skal tro at jeg er mindre funksjonell enn jeg er.

Skjønner jeg godt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Finnes mange med Asperger som er mindre funksjonelle. Det du derimot gjør er å bidra til fordommer som ikke en gang stemmer. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Finnes mange med Asperger som er mindre funksjonelle. Det du derimot gjør er å bidra til fordommer som ikke en gang stemmer. 

Det kan hende de er da feildiagnostisert.

Anonymkode: c3a93...e50

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det viktigste for ham er kanskje ikke at han muligens bidrar til fordommer (er ikke enig i dette), men hvordan han selv blir behandlet der og da. Og ja, det er en forskjell mellom hvordan man opplever "autist" og "Asperger"... 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Så uforståelig denne autisme-diagnosen er blitt!

Anonymkode: c598a...015

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det viktigste for ham er kanskje ikke at han muligens bidrar til fordommer (er ikke enig i dette), men hvordan han selv blir behandlet der og da. Og ja, det er en forskjell mellom hvordan man opplever "autist" og "Asperger"... 

Les deg opp. Man er autist når man har asperger.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

"Barnet mitt er sinnssykt"

"Barnet mitt har sinnssykt"

🤔

Anonymkode: 8adec...fc7

AnonymBruker
Skrevet

Vel, her er gutten under utredning nå. Jeg fikk beskjed om at i bunn og grunn er autisme en samlekategori for alle "tilstander" som Tourettes, asperger, asf.. Her har også BUP sagt at det gutten vår har er mer likt asperger.. Blir forvirra selv til tider. 

Anonymkode: b4228...5df

Skrevet

Les deg opp. Man er autist når man har asperger.

Det er det vel ingen her som benekter? 
Vi snakker om ordbruk nå.

Å si at noen ER autist er uansett ikke helt innafor. Vedkommende HAR autisme. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Helgeline skrev (Akkurat nå):

Det er det vel ingen her som benekter? 
Vi snakker om ordbruk nå.

Å si at noen ER autist er uansett ikke helt innafor. Vedkommende HAR autisme. 

Ok, personen har autisme - fornøyd nå? :) Men enkelte har fått det for seg at å ha asperger er noe helt annet enn autisme og at man da er mer fungerende. Det er feil. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...