Gå til innhold

Kutte ned på uføretrygden og heller prioritere mennesker på flukt som faktisk sitter med noe.....

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann,

Det er millioner av mennesker på flukt idag som ønsker seg et nytt land og en ny fremtid. De har faktisk ingenting. Jeg liker tanken på å fordele felles midler mer likt. Dersom vi hadde kuttet ned på noen hundre eller tusen på uføretrygden kunne vi ha tatt imot hvertfall fem ganger så mange som vi idag gjør. Da kunne vi kanskje nådd et akseptabelt mål på 25.000 stykker i året. Det er såpass mange asylsøkere som ønsker å komme til Norge - hvorfor fordeler vi ikke våre felles midler likere? Selvom nordmenn er født i Norge har de ikke mer rett på landet enn andre mener jeg, det er ren tilfeldighet hvor folk blir født. Det bestemmer ikke du selv...

(Mulig noen synes jeg har noe ekstreme meninger - jeg synes bare ikke uføretrygdede norske har noen større rett på felles skattepenger enn mennesker i nød). Hva tenker dere? Merk: snakker om felles midler til fordeling av de som sliter mest i samfunnet.

Anonymkode: a4540...6a1

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Overskriften skulle være: kutte ned på uføretrygden for å priortere mennesker på flukt som ikke eier noe....* TS 😊

AnonymBruker
Skrevet

Siden mange som er avhengig av uføretrygd for å leve fordi det er fysisk/psykisk umulig å stå i en jobb, lever UNDER fattigdomsgrensen i Norge, så syns jeg det var en strålende idé du... 

Anonymkode: db3e2...124

• Liker 12
Skrevet

Hvorfor ta fra de som har minst? Hvorfor ikke heller kutte andre utgiftsposter som faktisk er unødvendige? Norge bruker penger på mye unødvendig som kunne vært kuttet ut. Uføretrygden bør i alle fall ikke ofres.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som du forutsetter at uføretrygdede bare ikke gidder å jobbe. Slik er det jo ikke.

Forskjellen er enkelt nok at uføretrygdede er medlem i trygdekassen og har rettigheter. Velferdsstaten er et sikkerhetsnett som fanger opp de av oss som blir syke. Folk på flukt har ingen rettigheter i dette landet.

En annen ting er at å dele ut 100 mill til folk på flukt vil gi sånn 5 kr til hver. Det vil ikke endre noe.

Den beste løsningen vil være å få maktgriske verdensledere til å slutte å bruke makten sin til å skaffe seg mer makt, og heller fokusere på å ta ansvaret sitt med å vare på menneskene i landet sitt.

Anonymkode: 07cf0...c49

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Interessant at du vil ta pengene fra de som allerede sliter i stedet for å foreslå å la de aller rikeste betale noen flere tusen i året i skatt.

Anonymkode: f8726...02a

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Heisann,

Det er millioner av mennesker på flukt idag som ønsker seg et nytt land og en ny fremtid. De har faktisk ingenting. Jeg liker tanken på å fordele felles midler mer likt. Dersom vi hadde kuttet ned på noen hundre eller tusen på uføretrygden kunne vi ha tatt imot hvertfall fem ganger så mange som vi idag gjør. Da kunne vi kanskje nådd et akseptabelt mål på 25.000 stykker i året. Det er såpass mange asylsøkere som ønsker å komme til Norge - hvorfor fordeler vi ikke våre felles midler likere? Selvom nordmenn er født i Norge har de ikke mer rett på landet enn andre mener jeg, det er ren tilfeldighet hvor folk blir født. Det bestemmer ikke du selv...

(Mulig noen synes jeg har noe ekstreme meninger - jeg synes bare ikke uføretrygdede norske har noen større rett på felles skattepenger enn mennesker i nød). Hva tenker dere? Merk: snakker om felles midler til fordeling av de som sliter mest i samfunnet.

Du har ekstreme meninger. Utenlendinger er ikke Norges ansvar. Norge sitt ansvar er egne landsmenn og de som er uføre skal selvfølgelig ikke få noe mindre enn de får. 

Anonymkode: 4253b...f1f

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

En kunne kanskje spart litt på å ha institusjonsbygg uføre kunne bo. Slik hadde det jo vært enklere også i forhold til behandling osv.

Anonymkode: bc8c2...7a0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Interessant at du vil ta pengene fra de som allerede sliter i stedet for å foreslå å la de aller rikeste betale noen flere tusen i året i skatt.

Anonymkode: f8726...02a

Det er viktig å ikke skatte for mye, det kan være demotiverende og i verste fall true velferdsstaten tror jeg. Ønsker å disponere felles midler bedre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig med deg, TS, men det er ikke populære meninger, så regner ikke du vil få noe særlig støtte her inne. 

Anonymkode: 1b0c3...0eb

Gjest Wanda1984
Skrevet

Et land burde ta vare på sine egne før de hjelper folk utenfra...syns jeg da. Har landet råd så sender man jo hjelp ut også:)

AnonymBruker
Skrevet

Et bedre forslag vil vel være å få verdens superrike til å gi et bidrag. Det er sikkert noen som har et privat jetfly eller tre til overs. Og som kanskje kan selge etpar av luksuseiendommene de eier flere av, og som de sjelden rekker å benytte. Sånne ting vil gi større effekt enn å ta fra de som har minst (selv i et av verdens rikeste  og minste land).

Anonymkode: 959ed...13e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Tja, hvem har betalt inn til disse felles midlene? 

En av grunnene til at velferdsstaten fungerer er at vi har en relativ liten befolkning og den er relativt homogen. Sistnevnte er blandt, om ikke hele, hovedgrunnen til at vi kan ha et slikt system. Det og en høy grad av tillitt i befolkningen.

Anonymkode: 63891...b0e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så - du vil kutte støtte fra mennesker som ikke er i stand til å forsørge seg selv, for å hente inn enda flere mennesker til landet som også vil ha store vansker med å forsørge seg selv....?

Ja, det var en god ide /s

Anonymkode: 2a738...0e3

• Liker 5
Gjest byråkrati
Skrevet

Tenker at du burde holde deg til ronja-trådene dine

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

En kunne kanskje spart litt på å ha institusjonsbygg uføre kunne bo. Slik hadde det jo vært enklere også i forhold til behandling osv.

Anonymkode: bc8c2...7a0

Du tror institusjonsplasser er tilnærmet gratis for staten, eller? Det skorter kanskje litt på den økonomiske forståelsen her? 

Anonymkode: 4575d...645

• Liker 1
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker said:

Heisann,

Jeg synes norge bør hjelpe flykninger mer. men jeg synes ikke de skal kutte ned uføretygden for og så hjelpe flykninger. da synes jeg Heller norge for ta fra de rike og hjelpe flykningene. veldig dårlig ide of ta fra de fattige vog sårbare.  De får Heller ta fra de rike og gi til de fattige og sårbare. Og flykningene 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal man måtte ta fra de rike? 

Når man jobber og står på og skaper noe, er man da bare godta at man skal bli tatt fra penger? 

Jeg skulle gjerne hatt muligheten til å bestemme hva mine skattepenger blir brukt til. I utgangspunktet er alle i Norge født med like muligheter. Gratis utdanning og et sikkerhetsnett. 

Jeg gir gjerne til mennesker som havner i nød pga krig, forfølgelse og naturkatastrofer. 

Anonymkode: 3ca2b...235

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne svart deg mer seriøs med tanke på hjelp av flykninger hadde det ikke vært for at du nevnte uføretrygden i samme setning. Man skal ta fra de fattigste og dem som sliter mest her i landet, for å gi til utlandet fordi dem sliter? Hvor er logikken i det? Fullstendig feil innfallsvinkel, spør du meg. 

Synes for øvrig Norge er et land som allerede er raust med nesten halvparten av uføretrygdbudsjettet i bistandspenger. 

Anonymkode: ae858...7d7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvom nordmenn er født i Norge har de ikke mer rett på landet enn andre mener jeg

Selvfølgelig har nordmenn mer rett i å være i Norge enn dem som ikke er her ifra. Slik er det faktisk overalt i hele verden. Det er jo en grunn til at vi har nasjoner, nasjonaliteter og grenser.

Anonymkode: ae858...7d7

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...