Gå til innhold

Har du meldt fra om noen du kjenner til bv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Litt nysgjerrig om det er så vanlig at folk melder fra til barnevernet om alt mulig forskjellig.

Har du gjort det? Og hvorfor? 

Anonymkode: 75ae5...764

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei.

Hvis jeg skulle meldt noen til barnevernet så måtte det ha vært grov omsorgssvikt, vold eller overgrep inni bildet.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Ja, en gang da jeg var på besøk hos en tidligere venninne som var tydelig rusa, huset var en svinesti og det fantes ikke mat til barnet der.

Anonymkode: fda26...50d

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har meldt bekymring som privatperson ved flere anledninger. Jeg er sannsynligvis ikke representativ, siden jeg jobber på feltet og dermed har en annen bakgrunn for å vurdere hva som skal meldes og hvilken instans som er riktig. 

En gang observasjon av fysisk vold fra forelder + en del andre bekymringsfulle observasjoner av samspill; en gang slektnings barn og i samråd med den ene forelderen pga svært opprivende samværskonflikt hvor barna behøvde hjelp; en gang ved observasjon av mor og barn på gaten rett ved Oslos tyngste rusmiljø og med mor svært aggressiv mot barnet og enten ruset eller psykotisk; en gang ved observasjon av en forelder i kjøpssituasjon i tungt rusmiljø kombinert med kjennskap til at vedkommende trolig hadde samvær med barn. 

I tre av tilfellene ba jeg om anonymitet overfor familien det gjaldt, men oppga navn i kontakten med barnevernvakt/-tjeneste. 

Anonymkode: 77311...9a2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Men jeg synes virkelig synd på de som har såkalte "venner" som leter med lupe etter hva de kan melde inn. Veldig mange har helt sluttet å fortelle at de er deprimerte o.l til venner da de aldri vet om det er en "venn" som kommer til å melde dem inn.

Anonymkode: 68488...72e

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei. Men jeg synes virkelig synd på de som har såkalte "venner" som leter med lupe etter hva de kan melde inn. Veldig mange har helt sluttet å fortelle at de er deprimerte o.l til venner da de aldri vet om det er en "venn" som kommer til å melde dem inn.

Anonymkode: 68488...72e

Men tror du ikke dette handler mer om en irrasjonell frykt, godt underbygget av antibarnevernsaktivister i sosiale medier og nettfora?

Jeg har jobbet i flere barneverntjenester og jeg har absolutt ikke inntrykk av at dette er utbredt. Jeg har heller aldri hørt om lignende fra kolleger på andre tjenestesteder. Det hender man mottar meldinger som åpenbart er sjikane, men det er virkelig ikke særlig utbredt. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg måtte dessverre melde ett par av onklene og tantene mine til barnevernet..

Anonymkode: eb54f...b00

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har meldt i fra til skole som meldte videre til bv. Barnet mitt fortalte meg at venninnen og søskene hennes ble slått hjemme.

Anonymkode: f91e8...4c0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men tror du ikke dette handler mer om en irrasjonell frykt, godt underbygget av antibarnevernsaktivister i sosiale medier og nettfora?

Jeg har jobbet i flere barneverntjenester og jeg har absolutt ikke inntrykk av at dette er utbredt. Jeg har heller aldri hørt om lignende fra kolleger på andre tjenestesteder. Det hender man mottar meldinger som åpenbart er sjikane, men det er virkelig ikke særlig utbredt. 

Signerer

Anonymkode: 7616c...102

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det har jeg gjort, med god grunn. Vold, forlate en 3- åring og en 5- åring alene hjemme for å dra på byen, selvskading hos 12- åring. Jeg gjorde det eneste rette. 

Anonymkode: 56f1f...7c1

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ok, men hvorfor skal man gidde å risikere barna sine? 

Anonymkode: e4470...647

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Trusler om fysisk vold mot et barn. Og mye annet (alltid ustelt og mye annet)

Og et barn som fortalte meg at moren slo henne. 

Første familie får hjelp (avlastning), andre ble henlagt. 

Anonymkode: 58618...4ca

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ok, men hvorfor skal man gidde å risikere barna sine? 

Anonymkode: e4470...647

Jeg mener jo at man slett ikke "risikerer barna sine" ved å være åpen om f.eks depresjoner til mennesker rundt seg. Sannsynligheten for at noen kontakter barneverntjenesten på slikt grunnlag er som sagt ekstremt lav, og sannsynligheten for at en melding på slikt grunnlag skulle føre til noe annet enn eventuelt adekvat hjelp til familien er også ekstremt lav. 

Denne barnevernsparanoiaen man tidvis ser her inne mener jeg i all hovedsak er bygget på at sosiale medier til dels domineres av propaganda fra antibarnevernsgrupper man ikke bør tillegge nevneverdig vekt overhodet. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg mener jo at man slett ikke "risikerer barna sine" ved å være åpen om f.eks depresjoner til mennesker rundt seg. Sannsynligheten for at noen kontakter barneverntjenesten på slikt grunnlag er som sagt ekstremt lav, og sannsynligheten for at en melding på slikt grunnlag skulle føre til noe annet enn eventuelt adekvat hjelp til familien er også ekstremt lav. 

Denne barnevernsparanoiaen man tidvis ser her inne mener jeg i all hovedsak er bygget på at sosiale medier til dels domineres av propaganda fra antibarnevernsgrupper man ikke bør tillegge nevneverdig vekt overhodet. 

Enig. Her vet leger, helsestasjon, familie og noen venner at jeg har perioder jeg er deprimert og har angst. Aldri vært snakk om å melde meg av den grunn! Nå lar jeg det ikke gå utover barnet da, så er ingen omsorgssvikt i bildet. Nå er det vel andre som sliter mer enn meg som faktisk ikke er gode omsorgspersoner og de ikke klarer ta bra nok vare på barna sine, og da håper jeg jo at noen tør å melde.  

Trist om folk tror de ikke kan være åpne og snakke med sine nære om hva man sliter med pga frykt for å bli meldt til barnevernet. Ligger som regel en hel del andre ting bak. 

Anonymkode: 735f1...7c5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har meldt i fra til barnevernet en gang. Mitt barn fortalte at h*n hadde vært vitne til at vennen og søsknene ble slått. Barnevernet tok barna ut av hjemmet og de ble til slutt adoptert bort.

Anonymkode: 13e0b...4ea

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja, to ganger (samme person. Dessverre ble meldingene henlagt, men da skolen og fastlegen til barna meldte til BV tok de endelig tak. Dessverre altfor sent, og begge barna er skadet den dag i dag. 

Anonymkode: d17cd...108

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har meldt i fra til barnevernet en gang. Mitt barn fortalte at h*n hadde vært vitne til at vennen og søsknene ble slått. Barnevernet tok barna ut av hjemmet og de ble til slutt adoptert bort.

Det høres veldig lite sannsynlig ut , alle barna ble adoptert bort? I Norge? Nei, lite trolig.

Anonymkode: 5f4b1...aa3

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det høres veldig lite sannsynlig ut , alle barna ble adoptert bort? I Norge? Nei, lite trolig.

Anonymkode: 5f4b1...aa3

Selv om det er lite trolig her i Norge, så ble de det. Vennen fortalte dette til mitt barn selv når de traff hverandre igjen litt senere. Så jo, de ble alle adoptert bort. Barna ble mishandlet hjemme av far. Barnevernet henter jo inn informasjon fra skole, lege, helsestasjon o.l., så kanskje noe mer ble avdekket i undersøkelsen. Jeg er bare glad for at barna fikk hjelp. Jeg hadde gjort det samme valget hvis jeg kunne gjort det om igjen, ingen tvil om det.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke jeg, men mamma har. En familievenn var tydelig ruset og aggressiv ved flere anledninger med egne og andres barn tilstede, blant annet familie bursdag og konfirmasjon. Mamma var ærlig med henne om at det var hun som hadde meldt henne når det ble et tema. Familievennen fikk hjelp og hun og barna har det MYE bedre nå. Barna ble aldri tatt fra henne eller noe sånt. Det er ikke noe dårlig stemning mellom dem nå lenger, tror hun fikk seg en wake-up call

Anonymkode: e9901...9cb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Meldte til bv som 14 åring om ei i klassen min som vart misbrukt seksuelt. Ho vart akuttplassert. 

Anonymkode: e1f02...16a

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...