Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kommunen jeg bor i søker etter arkivmedarbeider og jeg vurderer å søke, har litt erfaring med arkivering fra før, men ingen utdannelse innenfor dette. Dette er i sentralarkivet til kommunen, de søker i utgangspunktet noen med arkivfaglig utdannelse og som har kunnskap om lovverk innen arkiv og forvaltning, så på de områdene stiller jeg nok ikke like sterkt, men tenker at dette kan jeg lese meg opp på  lære  meg etterhvert. Kunne likevel trengt litt hjelp med hva man bør skrive i en slik søknad? 

Anonymkode: 8dcf0...3db

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hør på denne! :) Den er veldig bra, og hun snakker også om CV før denne (hun er veldig engasjert og motiverende, så det er absolutt ikke kjedelig eller tørt å høre på):

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et godt tips: 

Avslutt søknaden med å fortelle hva arbeidsgiver får ved å velge nettopp deg og skriv gjerne helt nederst: Takk for tiden og vurderingen!

Hold resten kort og ryddig. Jeg har kun 4 avsnitt i alle søknadene jeg fikk napp på. Kort intro om hvem jeg er først, så et avsnitt om utdanning/relevant erfaring. Deretter et litt lengre avsnitt om hvem jeg er som person og hvorfor kombinasjonen som utgjør meg er en bra fit for stillingen og nederst et kort og sterkt argument med hva arbeidsgiver får med å ansette nettopp meg. Denne kombinasjonen har fungert veldig bra.

Men husk at det tar tid å bli god på søknadsskriving. Men bruk tid på å komme med konkrete eksempler på ting. Om du sier du er pålitelig? Okei - begrunn det. Møter du opp på jobb til rett tid, leverer du oppgaver innen fristen? Begrunn påstandene dine. Veldig viktig!

Anonymkode: af68b...10f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kommunen jeg bor i søker etter arkivmedarbeider og jeg vurderer å søke, har litt erfaring med arkivering fra før, men ingen utdannelse innenfor dette. Dette er i sentralarkivet til kommunen, de søker i utgangspunktet noen med arkivfaglig utdannelse og som har kunnskap om lovverk innen arkiv og forvaltning, så på de områdene stiller jeg nok ikke like sterkt, men tenker at dette kan jeg lese meg opp på  lære  meg etterhvert. Kunne likevel trengt litt hjelp med hva man bør skrive i en slik søknad? 

Har du annen utdannelse som kan være relevant?

Anonymkode: 06af2...4c3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har du annen utdannelse som kan være relevant?

Anonymkode: 06af2...4c3

Hmm, har tatt ett semester i samfunnsvitenskapelig emne, og er snart ferdig med en bachelor i pedagogikk, men føler ikke det er direkte relevant egentlig...

AnonymBruker
Skrevet

Sett deg inn hva slags sakssystem som kommunen bruker, og skriv at du setter deg lett inn i nye systemer (antar du gjør det). Har du gode ikt-kunnskaper? Arkivering i dag er nesten ensbetydende med ikt og digitalisering. Les deg opp på digitalisering av offentlig sektor. Skriv om erfaringen du har, og om hvorfor den er relevant for stillingen du søker på. Gi eksempler på hva du kan, og tidligere erfaring i søknaden din. Lykke til! 

Anonymkode: dc56f...4ea

AnonymBruker
Skrevet

Litt til: et sentralarkiv tar imot all post til kommunen og fordeler dette videre til saksbehandling i de ulike enhetene/avdelingene. Sett deg derfor inn i kommunen som organisasjon og kommunen sine ansvarsområder. I søknaden  refererer du til at du har kunnskap om dette, og kan dermed raskt og effektivt sette deg inn I de nye arbeidsoppgavene. 

Anonymkode: dc56f...4ea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...