Gå til innhold

Forhold uten felles økonomi er forhold uten tillit!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, SuperVandreren said:

TS her

Jeg tenker kun i de tilfellene hvor man har felles barn. Da burde man ha en felles plan for fremtiden og lignende. Det er ikke sånn at de som har felles økonomi må ringe partneren og spørre om de kan kjøpe en kaffe på kafè noe man kan få inntrykk av etter å ha lest svarene.

Men hva du synes man bør, har jo ingen ting med andre pars tillit å gjøre.

Anonymkode: 79cce...1e0

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke lest tråden, men for meg er det viktig å ha noen egne penger selv om vi er gift og har barn. I praksis betyr det at lønnen vår går inn på egne kontoer, vi har felles lån, felles sparekonto, felles regningskonto og regner det vi kjøper som familiens felles eie. Men jeg har også en egen sparekonto til ting jeg ønsker meg. Jeg humret litt over et vennepar av oss som har helt adskilt økonomi når de snakker om mitt campingbord, mitt telt osv. 

Gjest Villfisker
Skrevet

Nei, det er smart.

Særlig hvis en eller begge parter har barn fra før. Man ønsker virkelig ikke at den andres barn skal komme og grafse til seg, dersom man mister sin kjære. Man står også bedre stilt, hvis den andre parten har gjort, eller gjør noe dumt.

AnonymBruker
Skrevet
SuperVandreren skrev (19 timer siden):

Det var ikke meningen å støte noen, men kanskje man burde gøre seg noen refleksjoner hvorfor.

Jeg bare forstår ikke hvorfor mennesker som har barn sammen og har bestemt seg for å bli gamle sammen bryr seg om hvem som tjener mest. Barna skal jo arve det som er igjen.

Økonomi er hovedårsaken til skilsmisse og de som ikke har felles økonomi skiller seg oftere i følge SSB.no

Har man separat økonomi fordi man har en fot på vei ut av forholdet?

Du har ikke tenkt på at en kan falle fra før? Og at den som er igjen hsr lavere inntekt og burde spare mer til pensjon enn den andre. Det blir vanskelig om den ikke trenger tenke på pensjon og vil forbruke.  Bare et eksempel.

Anonymkode: 562b0...757

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri tenkt på penger, mine, dine, våre... er den enes tom bruker vi den andres kort. Men vi går aldri tomme.

Tre barn, og sparing og lån og utgifter trekkes når lønna kommer inn. Utgifter delt ca 50-50, og lik eierandel på alle lån. 

Tjener ca like mye, men det har variert litt gjennom årene. På beg av 2000 tallet tjente jeg mest, så han, og nå ca likt. 

Gidder ikke begynne med noen egen felles konto, høres styrete ut. -og vi er ikke gift. Vi har alltid hatt det slik,  siden vi ble sammen i 1906, aldri kranglet om penger.

Anonymkode: 01a18...bc3

AnonymBruker
Skrevet

1996* 😂

AnonymBruker
Skrevet

Hvis en har spart nye og forbrukt lite og endelig vil leve litt mens den andre har rota bort alt sitt og er uten verdier, så bør jo sistnevnte spare, men førstnevnte selvfølgelig kan få ha økonomisk frihet nå. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi deler de fleste felles kostnader 50/50, men har ingen felles kontoer eller noe sånt. Jeg (kvinnen) tjener mest. Jeg betaler 80% av matkostnader da. Og jeg betaler alle regninger, så jeg gir beskjed om hvor mye han skylder meg innimellom (sist gang var desember, også ga jeg beskjed igjen forrige uke, så det er ikke petimeter). 
Han driver sin egen business, så han har uregelmessig lønn og utbetaling varierer. Jeg eier leiligheten vi bor i, han eier en han leier ut. Det var omvendt for et par år siden. 

Funker fint for oss. Han har ikke lyst å snylte på meg. Jeg synes det er greit å ha kontroll på egen økonomi, for jeg har sett venninner bli skikkelig rævkjørt av mannen etter brudd. 

Jeg som kjøper ting til hjemmet vårt og til barnet også. Så jeg tjener mest og betaler mest. 

Anonymkode: 012cb...81d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Enig, TS. Finnes ikke noe mer tragisk enn når vi er en gjeng ute og spiser og noen par betaler hver sin del🙄

Anonymkode: 79804...09c

Vi har adskilt økonomi og betaler hver sin gang når vi er ute og spiser. Altså en gang betaler jeg for begge og neste gang betaler han for begge. Felles økonomi er naivt syns jeg. Bedre å ha kontroll over det man tjener sjøl og vite at man kan stå på egne ben. 

Anonymkode: 27b09...f83

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har aldri tenkt på penger, mine, dine, våre... er den enes tom bruker vi den andres kort. Men vi går aldri tomme.

Tre barn, og sparing og lån og utgifter trekkes når lønna kommer inn. Utgifter delt ca 50-50, og lik eierandel på alle lån. 

Tjener ca like mye, men det har variert litt gjennom årene. På beg av 2000 tallet tjente jeg mest, så han, og nå ca likt. 

Gidder ikke begynne med noen egen felles konto, høres styrete ut. -og vi er ikke gift. Vi har alltid hatt det slik,  siden vi ble sammen i 1906, aldri kranglet om penger.

TS her

Jeg tror et sånt forhold som du beskriver er sterkere enn andre. Årsaken er at det er likeverdighet i forholdet. Jeg tror det er en av årsakene til at dere har vært sammen i så mange år. Dere er heldige. Lykke til videre med din utkårede 💘

Jeg har sett mange forhold gå i stykker når de ikke har felles økonomi og den ene parten arver penger. I et tilfelle så kjøpte dama som arvet penger i forholdet en helt ny bil mens mannen måtte ta opp forbrukslån for å få sin bil EU godkjent. Begge måtte ha egen bil på grunn av jobb. For meg blir dette helt galt.

Jeg beklager at jeg ikke har lagt ved linken til SSB.no som omhandler dette temaet, men jeg finner den ikke. Det er en artikkel jeg har lest på buffdir som refererte til SSB.no som hadde gjort en undersøkelse. Det var noen som mente at SSB.no ikke kunne vite dette, men det står jo i skattemeldingen og den er ikke top secret. Da er det ikke så vanskelig å hente ut statistikk. Gå inn på ssb.no søk på kommunen du bor i og du vil finne eksakt antall mennesker over 100 år for eksempel. Jeg kunne ha lett fram statistikken på at de med felles økonomi oftere holder sammen, men jeg gidder ikke å lete det frem.

AnonymBruker
Skrevet
SuperVandreren skrev (6 minutter siden):

TS her

Jeg tror et sånt forhold som du beskriver er sterkere enn andre. Årsaken er at det er likeverdighet i forholdet. Jeg tror det er en av årsakene til at dere har vært sammen i så mange år. Dere er heldige. Lykke til videre med din utkårede 💘

Jeg har sett mange forhold gå i stykker når de ikke har felles økonomi og den ene parten arver penger. I et tilfelle så kjøpte dama som arvet penger i forholdet en helt ny bil mens mannen måtte ta opp forbrukslån for å få sin bil EU godkjent. Begge måtte ha egen bil på grunn av jobb. For meg blir dette helt galt.

Jeg beklager at jeg ikke har lagt ved linken til SSB.no som omhandler dette temaet, men jeg finner den ikke. Det er en artikkel jeg har lest på buffdir som refererte til SSB.no som hadde gjort en undersøkelse. Det var noen som mente at SSB.no ikke kunne vite dette, men det står jo i skattemeldingen og den er ikke top secret. Da er det ikke så vanskelig å hente ut statistikk. Gå inn på ssb.no søk på kommunen du bor i og du vil finne eksakt antall mennesker over 100 år for eksempel. Jeg kunne ha lett fram statistikken på at de med felles økonomi oftere holder sammen, men jeg gidder ikke å lete det frem.

Hvor i skattemeldingen står det om folk har felles økonomi?

Anonymkode: ac2e1...68b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
SuperVandreren skrev (10 minutter siden):

TS her

Jeg hører heller på ekspertene enn en tilfeldig person som sitter å synser på kg.

https://www.kk.no/jobb/vurderer-dere-helt-felles-okonomi-tenk-dere-om-sier-eksperter/70582483

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg hører heller på ekspertene enn en tilfeldig person som sitter å synser på kg.

https://www.kk.no/jobb/vurderer-dere-helt-felles-okonomi-tenk-dere-om-sier-eksperter/70582483

Disse "ekspertene" snakker om hva som lønner seg hvis det blir brudd. Det å ha felles økonomiske mål og forståelse er en viktig del av et forhold.

AnonymBruker
Skrevet
SuperVandreren skrev (18 minutter siden):

Disse "ekspertene" snakker om hva som lønner seg hvis det blir brudd. Det å ha felles økonomiske mål og forståelse er en viktig del av et forhold.

Denne artikkelen handler om å unngå krangling om penger i forholdet.

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, SuperVandreren said:

Som feks en felles beslutning om å ha separat økonomi fordi man er to ulike individer med hver sin lønn.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Som feks en felles beslutning om å ha separat økonomi fordi man er to ulike individer med hver sin lønn.

Ts her igjen

Det er det som er hele poenget mitt. Folk har forskjellig mening og det er greit. Men det handler om hvordan man ser ting.

Noen par ser på pengene som familien sine penger. De setter av det de kan til barna skal studere og kjøpe sin første bolig. Hvis den ene parten arver penger så anses de pengene og være familien sin. Dette er tilfeller hvor par har felles barn. De setter også av litt til sparing og pensjon. Snakker kanskje om at man skal kjøpe en hytte når de blir pensjonister og lignende.

Andre ser på alt som mitt eller ditt.

Jeg vet hvilket forhold jeg ville vært i, men vi er forskjellige.

AnonymBruker
Skrevet
SuperVandreren skrev (Akkurat nå):

Ts her igjen

Det er det som er hele poenget mitt. Folk har forskjellig mening og det er greit. Men det handler om hvordan man ser ting.

Noen par ser på pengene som familien sine penger. De setter av det de kan til barna skal studere og kjøpe sin første bolig. Hvis den ene parten arver penger så anses de pengene og være familien sin. Dette er tilfeller hvor par har felles barn. De setter også av litt til sparing og pensjon. Snakker kanskje om at man skal kjøpe en hytte når de blir pensjonister og lignende.

Bare at alt er ikke svart hvitt og at om en har separat økonomi helt eller delvis så kan det hende man hjelper hverandre og kjøper seg noe felles likevel? 

Anonymkode: 7b510...a9d

Skrevet
SuperVandreren skrev (4 timer siden):

TS her

Arv holder jeg utenom vår felles økonomi. Jeg ville kanskje vurdert annerledes om vi slet økonomisk, men jeg ville sørget for at papirarbeidet ble gjort skikkelig om min arv skulle gå rett inn i felleseiet. Nå håper jeg det blir lenge til jeg arver, men det blir jo noen millioner trolig når den tid kommer. Det samme når mannen min arver. Det er hans penger som han kan gjøre hva han vil med. Han arver trolig litt mindre enn meg siden de er flere søsken som skal dele. Men igjen, vi har ordnet økonomi og relativt god råd. Vi trenger ikke pengene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og eksen hadde fullstendig felles økonomi. Da vi gikk fra hverandre etter over 20 år satt jeg igjen helt på bar bakke selv om jeg hele samlivet hadde hatt høyest inntekt.

Jeg og samboeren har fullstendig separat økonomi og vi har nå vært sammen i 9 år og har barn sammen og eier bolig sammen. Kommer aldri til å ha felles økonomi.

Anonymkode: 95e7a...6f1

AnonymBruker
Skrevet
SuperVandreren skrev (6 timer siden):

Ts her igjen

Så bra at du har funnet ut hva som passer best for deg, men det betyr ikke at du har funnet fasiten for hva som passer for alle andre par.

Og du har fortsatt ikke kommet med lenke til SSB eller hvor i skattemeldingen det står at folk har felles økonomi (Strengt tatt skrev du vel at SSB fikk opplysninger om at skilte par ble skilt pga krangling om delt økonomi fra skattemeldingen).

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...