Gå til innhold

Forhold uten felles økonomi er forhold uten tillit!

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Enig, TS. Finnes ikke noe mer tragisk enn når vi er en gjeng ute og spiser og noen par betaler hver sin del🙄

Anonymkode: 79804...09c

Det har jeg aldri opplevd. Vi har nok ikke felles økonomi ifølge definisjonen til ts (rart vi med felles regningskonto aldri får noe svar på om det regnes som felles økonomi el ikke, det er flere som har spurt ts) men er vi ute er det jo klart at det er en av oss som betaler regninga. Kan hende den andre betaler drinkene da. 
Jeg mener at felles økonomi er en levning fra fortiden, da bare en av partene hadde lønn. Det sier ingenting om tillit i et forhold, men mer om hvor likestilt partene er, hvertfall økonomisk. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har god tillit til min kjære på mange måter, men angående økonomi kjenner jeg ham godt nok til å vite at felles økonomi aldri blir mulig for oss to. 

Heldigvis kjenner han seg selv godt nok til at han vet det samme.

Angående tillit har han en ekstrem tillit til at jeg har kontroll på slikt. Også hans økonomi. 😜

Noen er rett og slett ikke riktig kloke når det gjelder penger, og alle mennesker har styrker og svakheter. Tillit er like mye å vite at det er aksept for det man er svak på, og å fordele ansvar slik at man best mulig utfyller hverandre. 

Det hjelper ikke å ha felles økonomi dersom det er store mangler angående aksept for hverandre og samarbeid ellers. 

Jeg vil påstå at vi har svært mye tillit i vårt forhold, selv om det hadde blitt altfor spennende og skummelt å ha delt økonomi. Det hadde sikkert vært mye kjekt... helt til inkassosaker ramlet inn. 😉

Endret av Trolltunge
  • Liker 4
Skrevet
Lilliii skrev (4 minutter siden):

Vi har felles økonomi på det som er til fellesskapet men resten er ditt og mitt. Hvorfor? Jeg er dame i 30 åra vokst opp i typisk a4 familie med mor, far og 5 søsken. Mor var hjemme med barn stort sett hele veien mens far stod for mat på bordet. Verden gikk heldigvis videre... 

For meg ligger det mye av identiteten min og vite at jeg kan klare meg selv. Kjøpe eget hus, eie sekundær bolig og spare til slik jeg ønsker. Da vil det for meg bli helt tullete at vi skulle hatt en pott, der jeg og han måtte betalt på hverandres gjeld for eksempel (han har 2 mastere og jeg en, vesentlig forskjell på de lånene) vi eier også hver sine leiligheten i byene vi er fra som vi valgte å beholde når vi flyttet sammen til felles bolig. Vi har også svært ulike jobber med svært ulike utgangspunkt i forhold til pensjon, frynsegoder osv... vi har forskjellige hobbyer med forskjellige pris nivå og vi har en aldersforskjell på ca 10 år.

Penger og kjærlighet er to helt forskjellige ting. Det penger dermed ofte henger sammen med er makt, og makt og kjærlighet er ofte dårlige venner. Beste for et forhold må da være å gjøre ting mest mulig rettferdig i forhold til fellesskapet også er resten opp til hver enkelt.

Så enig. Min mor hadde heller ikke egne penger før hun ble pensjonist. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (3 minutter siden):

Deg om det. Krangel om økonomi er den absolutt vanligste grunnen til brudd.

Men er krangelen pga felles økonomi eller pga delt økonomi?

Anonymkode: ac2e1...68b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så enig med ts. Kommer aldri skjønne det. 

Anonymkode: 1e1ad...c79

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde aldri giftet meg med en person som insisterte på særeie. Da gifter man seg med tanke på skilsmisse. 

Anonymkode: 2378f...339

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Helgeline skrev (12 minutter siden):

Det har jeg aldri opplevd. Vi har nok ikke felles økonomi ifølge definisjonen til ts (rart vi med felles regningskonto aldri får noe svar på om det regnes som felles økonomi el ikke, det er flere som har spurt ts) men er vi ute er det jo klart at det er en av oss som betaler regninga. Kan hende den andre betaler drinkene da. 
Jeg mener at felles økonomi er en levning fra fortiden, da bare en av partene hadde lønn. Det sier ingenting om tillit i et forhold, men mer om hvor likestilt partene er, hvertfall økonomisk. 

Vi bruker ofte felleskortet på slike ting også.  overfører ekstra dit i ferier eller skal noe ekstra. Lik sum, ingenting blir urettferdig og da er ingenting å krangle over 😊 I tillegg har begge oversikt over hvor mye penger vi har og vi har søm følge av dette snakket om økonomien og vet hvor mye penger vi kan bruke på forhånd før en skal gjøre noe ekstra.  

Anonymkode: 7b510...a9d

AnonymBruker
Skrevet

Vi har som flere her  felles konto for felles utgifter (mat, hus, bil, barn +++) og setter inn fast beløp der hver  måned. Eier alt 50/50. Resten disponerer vi som vi vil. Krangler aldri om penger. 
Husker med gru vennepar med felles økonomi som kranglet om hvert lille innkjøp. Hun hadde kjøpt en maskara som han hang seg opp i 😆 Der trigget felles økonomi flere krangler. 

Anonymkode: 65291...6ba

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har felles økonomi, men beholder en privat sum på noen tusenlapper hver måned. Dvs at vi overfører penger til felles

- regningskonto

- matkonto

- konto for klær og utstyr til barn

- sparing

Så beholder vi rundt 5000-7000 kr hver som skal dekke privat "luksus", dvs klær, frisør, sminke, alkohol osv. Dvs at den som tjener mest betaler inn litt mer til fellesen, men det er ikke så fryktelig mye som skiller på lønna. 

Anonymkode: 7d5e1...ae6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har fellesøkonomi, men ingen felles kontoer. Han betaler noe, jeg betaler noe annet. Hvis jeg har lite penger overfører han til meg og motsatt. Mitt er hans og hans er mitt. Vi har en høy samlet inntekt på litt over 2,5 mill.

Anonymkode: 3d8e0...1f3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har felles økonomi, men jeg er uenig i overskriften. For oss fungerer det veldig bra fordi vi har like prioriteringer, og jeg tror det handler minst like mye om det som om tillit. Jeg trenger f.eks. ikke å spørre mannen før jeg bruker penger, fordi jeg kjenner hans prioriteringer, og de er veldig lik mine.

Hadde vi hatt bedre råd enn vi har derimot, så er vi litt uenige om hva vi ville brukt de ekstra pengene på. Både balansen mellom sparing og ekstra forbruk, og hva det ekstra forbruket ville vært. (Sånt vi ikke har råd til slik ting er, og dermed trenger vi ikke diskutere og bli enige om dette.) Da ville nok det beste vært at vi satte av en lik sum til hver som vi kunne disponere uavhengig av den andre.

Anonymkode: 93668...395

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
SuperVandreren skrev (2 timer siden):

Det var ikke meningen å støte noen, men kanskje man burde gøre seg noen refleksjoner hvorfor.

Jeg bare forstår ikke hvorfor mennesker som har barn sammen og har bestemt seg for å bli gamle sammen bryr seg om hvem som tjener mest. Barna skal jo arve det som er igjen.

Økonomi er hovedårsaken til skilsmisse og de som ikke har felles økonomi skiller seg oftere i følge SSB.no

Har man separat økonomi fordi man har en fot på vei ut av forholdet?

Grunnen er at de som ikke har separat økonomi ikke har mulighet til å komme seg ut av forholdet fordi de ikke har tilgjengelige midler.

Anonymkode: 95e7a...6f1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

jeg tjener mer for faen!! jeg gidder ikke dele økonomien min med en naver!!!

Anonymkode: 47156...20c

Men du kan dele livet ditt og barnet ditt med en, men setter grensa ved pengene?

Anonymkode: c4c41...aeb

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Vi har felles økonomi, men jeg er uenig i overskriften. For oss fungerer det veldig bra fordi vi har like prioriteringer, og jeg tror det handler minst like mye om det som om tillit. Jeg trenger f.eks. ikke å spørre mannen før jeg bruker penger, fordi jeg kjenner hans prioriteringer, og de er veldig lik mine.

Hadde vi hatt bedre råd enn vi har derimot, så er vi litt uenige om hva vi ville brukt de ekstra pengene på. Både balansen mellom sparing og ekstra forbruk, og hva det ekstra forbruket ville vært. (Sånt vi ikke har råd til slik ting er, og dermed trenger vi ikke diskutere og bli enige om dette.) Da ville nok det beste vært at vi satte av en lik sum til hver som vi kunne disponere uavhengig av den andre.

Må legge til at vi har lik inntekt og bare felles barn. Forskjeller her er også faktorer som kan gjøre det mest hensiktsmessig å ha separat eller delvis separat økonomi.

AnonymBruker
Skrevet
Helgeline skrev (2 timer siden):

Svogeren og kona har såkalt felles økonomi. Først bruker de opp alt på kortet hennes, så begynner de på hans. Greier aldri å spare noe. Har vært med henne på shopping der hun ringer for å høre om det er greit at hun kjøper et klesplagg til 1500,-. 
Nei takk. 
Vi tjener omtrent likt. Setter inn en sum hver som er lik og som går til lån, bil, telefon strøm, aktiviteter til barna osv osv. 

Har også en matkonto, samma der. 

Det som er igjen har vi selvfølgelig på hver vår konto. Mest fordi han har liten forståelse for at jeg kjøper sminke i 300-kronersklassen, mens jeg har enda mindre forståelse for behovet for verktøy #1647 til å putte i bua. 
Dessuten er det greit at bursdagsgaver og sånt blir en liten overraskelse. 
Vi har vært sammen i 20 år, og krangler aldri om økonomi. 

Det minner jo om å være umyndig! Hadde det på samme måte med eksen og det føltes ikke bra. Det var ikke lenger bare mine penger, men våre og selv om han også hadde lønn så gikk mesteparten til han. Han kunne f.eks handle mye klær fordi han holdt jo på å gå ned i vekt og jeg fikk klare meg med det jeg hadde.. Skrev faktisk tråd om det som heter «felles økonomi med samboer går ikke». Aldri igjen.

Anonymkode: 4bbe2...2d2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri hatt felles økonomi. Begge bidrar. Når vi var unge og nyutdannede og økonomien var litt mer skranglete bidro den som hadde igjen mest. Det gikk på omgang. Vi har begge grei lønn nå,  og begge sparer. Ikke sammen, men hver for oss. Tror vi har akkurat den samme tilliten, om ikke større tillit til hverandre enn deg ts. For vi har vært der at den ande har stilt opp, og det har da aldri vært spørsmål om hvorfor eller at den andre da skylde noe. 

Anonymkode: c36f6...56d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde aldri giftet meg med en person som insisterte på særeie. Da gifter man seg med tanke på skilsmisse. 

Anonymkode: 2378f...339

Eller man er klok og skjønner at sjansen for skilsmisse er der uansett hvor rosenrødt er der og da. Ganske kjipt å gå inn et ekteskap med mye og risikere å gå tomhendt ut.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Grunnen er at de som ikke har separat økonomi ikke har mulighet til å komme seg ut av forholdet fordi de ikke har tilgjengelige midler.

Anonymkode: 95e7a...6f1

Netttopp! Jeg var fanget i et veldig usunt forhold pga felles økonomi, jeg hadde ikke mulighet til å legge av penger for å komme meg vekk.

Blir nydelig å eie egen leilighet og kun være samboer, minste antydning til dritt fra en kjæreste da så kan jeg trygt gjøre det slutt.

• Liker 3
Gjest Råååsa
Skrevet (endret)

Snip

Endret av Råååsa
AnonymBruker
Skrevet

Personlig hadde jeg ikke orket å sette inn på en felles konto som han hadde brukt på klær og alt han ønsket seg.. er noe annet med felles konto for barn f eks.

Anonymkode: 28aa7...344

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...