Gå til innhold

Forhold uten felles økonomi er forhold uten tillit!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har åpen økonomi, og et stort sluk

Anonymkode: fb109...74a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (2 minutter siden):

Ja vel, men som det fremkommer tidligere i tråden støtter tall fra ssb dette. Har du separat økonomi, er sjansen for brudd mye høyere enn om du har felles økonomi med partner. 

Men hva er separat økonomi? 
Vi som har felleskonto.. teller det som separat økonomi? 

Anonymkode: 7b510...a9d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (2 minutter siden):

Ja vel, men som det fremkommer tidligere i tråden støtter tall fra ssb dette. Har du separat økonomi, er sjansen for brudd mye høyere enn om du har felles økonomi med partner. 

Er det mulig å få en lenke på dette?

Anonymkode: ac2e1...68b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Enig, TS. Finnes ikke noe mer tragisk enn når vi er en gjeng ute og spiser og noen par betaler hver sin del🙄

Anonymkode: 79804...09c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi deler alle utgifter 50/50, og sitter igjen med resten av lønna vår selv.

Det gavner meg, i og med at jeg tjener bedre enn samboeren min. Jeg har mulighet til å spare i fond, og bygge opp kapital. Skulle det skjære seg mellom oss, kan jeg sitte på huset alene. 

Han får gifte seg med meg hvis han er misfornøyd...

Anonymkode: 446fa...dad

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi starta med felles økonomi, men så innså jeg at det egentlig betydde at jeg betalte alt, mens han kjøpte ting til seg selv. Så oppdaget jeg inkasso, tvangstrekk og trusler om tvangssalg. Så ble det særeie, hver vår økonomi og ja - skilsmisse. 

Anonymkode: d1c6f...c44

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Enig, TS. Finnes ikke noe mer tragisk enn når vi er en gjeng ute og spiser og noen par betaler hver sin del🙄

Da har du ikke opplevd mye tragisk.

• Liker 3
Skrevet (endret)
SuperVandreren skrev (50 minutter siden):

Er ikke det et tegn på at du burde hatt kontrollen og tatt diskusjonen med ham. Hvis mannen din skulle bruke 20 000 kroner på felger til bilen kan du si at det er greit, men da skal jeg kjøpe krystallstener til 20 000. Da blir plutselig ikke felgene så viktige lenger og med tiden gror man sammen til en felles forståelse.

Eller så er det et tegn på at de anerkjenner og innretter seg etter at de har forskjellige prioriteringer, og at hver får bestemme over sin egen økonomi. Det må vel være bedre enn at han tvinges til å bruke mindre enn han ønsker av egen lønn, eller at hun tvinges til å spare mindre. Hvorfor MÅ de være enige om alt og gjøre alt likt, når de har funnet en fin løsning der de tar et felles ansvar for felles forpliktelser, og ut over det får han forbruke og hun spare som de lyster?

Edit: Det du omtaler som «felles forståelse» var igrunnen et klassisk eksempel på at den ene måtte bøye seg for den andre. 

Endret av Hippogriff
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Vi har felles konto for sparing, regninger og mat, hvor vi setter inn likt beløp. Det vi har igjen beholder vi for oss selv.

Samme her!! Holder i massevis

Anonymkode: 562f0...6d2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Du kødder nå? Vi har nærmere en mill. i sammenlagt lønn årlig, etter skatt, og selv om det ikke er det aller feteste man kan få, så er det heller ikke fattigfolk vi er! Vi har felles økonomi, og lever godt med det.

Anonymkode: 83bc8...d7e

Som sagt..

Hvis disponibel inntekt er så lav at mesteparten av midlene forsvinner i det store sluket og kontoen er tom på lønningsdagen kan man sikkert like godt ha felles økonomi og krangle om småpengene. 

Anonymkode: 3153b...6d3

AnonymBruker
Skrevet
SuperVandreren skrev (1 time siden):

Jeg forstår ikke hvordan noen kan ha felles barn, men ikke felles økonomi. I noen tilfeller må kanskje den ene parten ta kontroll hvis den andre parten har spille problemer, shopping problemer, rusproblemer eller lignende. Så det finnes unntak.

Dere som ikke har felles økonomi, men felles barn.

Hvorfor velger dere seperat økonomi, 34% eier andel i huset og så videre?

Jeg forstår ikke hvordan par kan regne sge som et par uten å bruke samme undertøy. Hvor er tilliten pm to voksne mennesker ikke deler undertøyskuff? Ikke deler klær? Fordiom den ene har brukt buksa dagen før så betyr ikke det noe, i et godt forhold! Ekte par burde også dele lommetørkle. 

Penger, Ts, er som lommetørkler eller underbukser. Du deler dem ikke med andre. ;) 

Anonymkode: 604ef...c04

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Er det mulig å få en lenke på dette?

Sikkert, men jeg gidder ikke søke. Var ikke jeg som henviste. Men jeg har ingen problemer med å tro på det.

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (1 minutt siden):

Sikkert, men jeg gidder ikke søke. Var ikke jeg som henviste. Men jeg har ingen problemer med å tro på det.

Ok. Jeg er ikke så godtroende.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (46 minutter siden):

Men poenget er at den måten å arrangere økonomien på trigger brudd. Når man rigger alt for at det kan bli slutt, får man kranglingen mens man er samme.  De med felles økonomi tar den når brudd er konstatert.

Eh hæ, for et tullete argument 

Anonymkode: 8381b...9cc

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg forstår ikke hvordan par kan regne sge som et par uten å bruke samme undertøy. Hvor er tilliten pm to voksne mennesker ikke deler undertøyskuff? Ikke deler klær? Fordiom den ene har brukt buksa dagen før så betyr ikke det noe, i et godt forhold! Ekte par burde også dele lommetørkle. 

Penger, Ts, er som lommetørkler eller underbukser. Du deler dem ikke med andre. ;) 

Anonymkode: 604ef...c04

Kjenner faktisk en familie på 4 som har felles sokkeskuff. 😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det har jo ingen sammenheng 

Gjest Lilliii
Skrevet
SuperVandreren skrev (1 time siden):

Jeg forstår ikke hvordan noen kan ha felles barn, men ikke felles økonomi. I noen tilfeller må kanskje den ene parten ta kontroll hvis den andre parten har spille problemer, shopping problemer, rusproblemer eller lignende. Så det finnes unntak.

Dere som ikke har felles økonomi, men felles barn.

Hvorfor velger dere seperat økonomi, 34% eier andel i huset og så videre?

Vi har felles økonomi på det som er til fellesskapet men resten er ditt og mitt. Hvorfor? Jeg er dame i 30 åra vokst opp i typisk a4 familie med mor, far og 5 søsken. Mor var hjemme med barn stort sett hele veien mens far stod for mat på bordet. Verden gikk heldigvis videre... 

For meg ligger det mye av identiteten min og vite at jeg kan klare meg selv. Kjøpe eget hus, eie sekundær bolig og spare til slik jeg ønsker. Da vil det for meg bli helt tullete at vi skulle hatt en pott, der jeg og han måtte betalt på hverandres gjeld for eksempel (han har 2 mastere og jeg en, vesentlig forskjell på de lånene) vi eier også hver sine leiligheten i byene vi er fra som vi valgte å beholde når vi flyttet sammen til felles bolig. Vi har også svært ulike jobber med svært ulike utgangspunkt i forhold til pensjon, frynsegoder osv... vi har forskjellige hobbyer med forskjellige pris nivå og vi har en aldersforskjell på ca 10 år.

Penger og kjærlighet er to helt forskjellige ting. Det penger dermed ofte henger sammen med er makt, og makt og kjærlighet er ofte dårlige venner. Beste for et forhold må da være å gjøre ting mest mulig rettferdig i forhold til fellesskapet også er resten opp til hver enkelt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det har jo ingen sammenheng 

Hæ? Det er da det blir veldig synlig. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Fordi vi er to individer med ulike interesser som ikke har behov for en lommepengeløsning. Hun tjener 50 prosent mer enn han (og begge er over medianlønnen) og begge skal få bruke penger på det de vil uten at den andre bryr seg, gitt at de løpende forpliktelsene ikke blir forsømt. 

Jeg syns felles økonomi er et forferdelig flashback til tiden da kvinnen var husmor og hjemmeværende. I 2021 er man selvstendige og da mener jeg blant annet adskilt økonomi. 

PS, jeg er mannen og ingen problemer med at samboeren tjener langt mer enn meg! Dette unner jeg henne

Endret av dyptvann
  • Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Eh hæ, for et tullete argument 

Deg om det. Krangel om økonomi er den absolutt vanligste grunnen til brudd.

Endret av Brunello
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...