Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har i 1 års tid pusset opp hjemme hos samboern, jeg har en leilighet som jeg leier ut for en symbolsk sum. Jeg ønsker å kjøpe meg inn i boligen hennes slik at jeg kan bidra til økt verdi dersom vi i framtiden skal selge. Hun ønsker ikke at jeg skal kjøpe meg inn, fordi om det skulle bli slutt så har hun ikke råd til å kjøpe meg ut nå som store deler av huset er pusset opp av meg. 

Under oppussingen betalte jeg ikke stort i husleie til hun, kun noe materiale og mat. Nå mener hun at jeg skal betale husleie selv om det gjenstår en del arbeid. Jeg har sagt at jeg ikke ønsker å betale da jeg må benytte flere timer i uka på oppussingsarbeid. 

Hun kommer aldri til å la meg kjøpe meg inn bare så det er sagt. 

Verdiøkningen på huset er nå ca 2-300.000 mere etter oppussing. 

Er jeg smålig? Burde jeg betale husleie selv om jeg pusser opp til henne? Hun kan jo kaste meg ut når som helst og le hele veien til banken.. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hun kan velge mellom at du betaler husleie eller får "kjøpe deg inn" i boligen via oppussing. 

Anonymkode: b5af5...2df

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor leier du ut din leilighet for en symbolsk sum? Hvorfor har dere ikke avtalt hvordan du skal få betalt for oppussingen?

Når to flytter sammen, er det smartest st begge selger det de har og kjøper nytt sammen. Da slipper man krangling.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Du kan si at enten så betaler du i form av oppussing eller husleie. Du kan gjerne betale husleie, men da må hun leie håndtverkere til å gjøre ferdig. Det er jo ikke noe du "må". 

Hun er litt utakknemlig overfor din innsats. Og du er litt dum som pusser opp gratis annenmanns eiendom uten avtale.

Anonymkode: f8b10...38b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, Nidarosmann said:

Er jeg smålig? Burde jeg betale husleie selv om jeg pusser opp til henne? Hun kan jo kaste meg ut når som helst og le hele veien til banken.. 

Nei, tvert imot, hun har jo allerede tjent godt på deg, nesten grovt godt egentlig.

Du bør ikke gjøre noe mer for henne nå, før dette er avklart. Ja, du kan betale husleie fremover, men da skal hun selvfølgelig stå for alt vedlikehold og oppussing, eller betale deg for jobben.

Ikke la deg utnytte noe mer.

Anonymkode: 66ff5...5db

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge har dere vært sammen? 

Anonymkode: 3a192...14a

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje invitere til en verdivurdering og så kan økt verdi være fremtidig betalt husleie? Forstår at det kan kjennes utrygt ut å la noen kjøpe seg inn i hjemmet sitt, når boligprisene øker så mye at man ikke nødvendigvis kan reversere det. Kan dere evt diskutere en ujevn andel? Det forutsetter selvsagt at utgifter til boligen deles ujevnt også.

Ellers er det ikke relevant i problemstillingen at du velger å leie ut til en symbolsk pris, utover at du viser at du gjerne ikke er opptatt av penger og kanskje er en snill fyr. Bare pass på å ikke være dumsnill, det er bare dumt.

Anonymkode: 1f6aa...340

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde aldri tatt husleie av en som pusset opp såpass at det i seg selv utgjorde en god "husleie" i verdiøkning. 

Nå vet jeg ikke hvor mye av verdiøkning som er din innsats og hennes innkjøp, men jeg går nesten ut fra at det ikke er du som har kjøpt alt av materialer. Da har du isåfall betalt en ekstremt god "leie" til henne. 

At du skal fortsette med å pusse opp og også betale leie virker urimelig, men du nevner jo ikke hvor mye hun da mener at du skal betale i leie. 

Du kan heller ikke kreve å få betale husleie ved oppussing dersom hun faktisk ikke har råd til mer oppussing. 

Hvorfor leier du ut egen leilighet til symbolsk sum? Det virker tåpelig. Hun skal da ikke lide for at du gir bort verdier til andre heller.

Jeg forstår hennes argumenter for å ikke la deg kjøpe deg inn, for vet om flere som har mistet boligen sin på den måten. Bedre å kjøpe noe nytt sammen når dere er helt sikker på forholdet. At dere ikke klarer å bli enige rundt dette med oppussing og leie viser mye mulig at det er for tidlig. 

Det er for lite informasjon her til å se hele bildet, og kunne gi råd. 

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor snakket dere ikke om dette FØR du begynte?

• Liker 3
Skrevet

Hun virker grisk, og virker som du blir utnyttet 😩

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som om hun prøver å ikke gå i fella og miste huset sitt. At du har bidratt med litt mat er ikke akkurat å bli flådd heller. Du eier jo allerede, og vil ikke gå i noen felle her. Men som andre skriver, det er en grei løsning at du bidrar med enten oppussing eller husleie. Du må forvente å ha noen utgifter på å bo, nå får du inn leie for leiligheten din, og hun betaler for plassen du bor og mesteparten av maten. 

Anonymkode: 71bdd...ed7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er flere faktorer her:

Du tjener på å kunne leie ut leiligheten din.

Samboeren din tjener på verdiøkning av hus gjennom oppussing.

Samboeren din tjener på at du betaler husleie.

Jeg har ikke hodet helt med mrg i dag, så mulig jeg er helt på viddene, men prøver meg på et forslag til cirka regnestykke.

Først må du sørge for å leie ut boligen til markedspris, eller i det minste ta med markedspris for utleie i kalkulasjonene mtp om/hvor mye du skal betale i husleie til samboeren din.

La oss si at du f.eks etter markedspris, skattetrekk etc.sitter igjen med 3000,- 

La oss si at samboeren din sitt huslån utgjør 8000,- pr mnd.

La oss si at verdiøkning på boligen er 200.000,- pga oppussingen du har bidratt med.

Så lenge samboeren din ikke lar deg kjøpe deg inn i boligen må hun selv dekke alle fortløpende utgifter så som renovasjon, vedlikehold etc. Du bør betale leie for "rommene" du disponerer samt noe i strøm.

La oss si at du bør betale ca.3000,- i leie. Og at samboeren din har rett på halvparten av det du tjener på utleie. Da bør du betale 4500,- i leie, minus det samboeren din har tjent på verdiøkning av boligen. Akkurat hvordan denne verdiøkningen tilbakebetales er kanskje vanskelig å finne ut av. Hvis det er du som nærmest ene og alene har bidratt til verdiøkningen på 200.000,- og det også ville ha kostet mye mer med profesjonelle håndtverkere, synes jeg på en måte du har 200.000,- "tilgode" hos samboeren din. 200.000,- del på 4500,-  = 44,444 mnd. Det tilsvarer at du ikke bør betale leie på 3,7 år hos samboere din, og etter den perioden betale 4500,- i mnd.

Anonymkode: da65a...61b

AnonymBruker
Skrevet

Ikke puss opp..

Anonymkode: f17fd...c75

• Liker 1
Skrevet
Brunello skrev (1 time siden):

Hvorfor leier du ut din leilighet for en symbolsk sum? Hvorfor har dere ikke avtalt hvordan du skal få betalt for oppussingen?

Når to flytter sammen, er det smartest st begge selger det de har og kjøper nytt sammen. Da slipper man krangling.

Utleie skjedde kjapt pga bedre å få leid ut enn at det sto tomt.

Var ikke et tema å ta opp det økonomiske tidlig i forholdet. 

Enig der, får se hva framtiden bringer. 

AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker said:

Det høres ut som om hun prøver å ikke gå i fella og miste huset sitt. At du har bidratt med litt mat er ikke akkurat å bli flådd heller. Du eier jo allerede, og vil ikke gå i noen felle her. Men som andre skriver, det er en grei løsning at du bidrar med enten oppussing eller husleie. Du må forvente å ha noen utgifter på å bo, nå får du inn leie for leiligheten din, og hun betaler for plassen du bor og mesteparten av maten. 

Anonymkode: 71bdd...ed7

Hvis man verdsetter tiden TS har brukt, så snakker vi langt mer penger enn det litt mat koster, og det kommer fort langt over hva en husleie kan bringe inn, eller koster som utgift. En håndverker en hel dag for eksempel, koster mer enn jeg betaler i leie her jeg bor.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan si at enten så betaler du i form av oppussing eller husleie. Du kan gjerne betale husleie, men da må hun leie håndtverkere til å gjøre ferdig. Det er jo ikke noe du "må". 

Hun er litt utakknemlig overfor din innsats. Og du er litt dum som pusser opp gratis annenmanns eiendom uten avtale.

Anonymkode: f8b10...38b

Takk for svar. Enig, det er enklere å ikke snakke om slike ting enn å ta det opp tidlig i ett forhold. 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, Nidarosmann said:

Takk for svar. Enig, det er enklere å ikke snakke om slike ting enn å ta det opp tidlig i ett forhold. 

Helt klart ikke lett det, så skjønner den, men det er mange der ute som er kyniske. Det beste er å ikke gå inn på den måten verken med økonomiprat eller oppussing, før forholdet er mer modent.

Men når man først flytter sammen, så bør det jo økonomi diskuteres da, synes jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Hun er utakknemlig, spør du meg. Samboer bor i mitt hus nå, men jeg tar da ikke husleie av han så lenge han ikke får kjøpe seg inn (og det kan han ikke akkurat nå pga ting jeg ikke trenger å dele her). 

Samboer har også hjulpet til med å pusse opp, men de største summene han har vært ute med, har vi laget avtale på fordi jeg ville det. Vil ikke at han skal føle seg utnyttet. 

Han bidrar veldig mye på alt annet enn lånet da, så ikke sånn at jeg føler meg utnyttet heller. 

Anonymkode: 7ca71...9ee

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Det er flere faktorer her:

Du tjener på å kunne leie ut leiligheten din.

Samboeren din tjener på verdiøkning av hus gjennom oppussing.

Samboeren din tjener på at du betaler husleie.

Jeg har ikke hodet helt med mrg i dag, så mulig jeg er helt på viddene, men prøver meg på et forslag til cirka regnestykke.

Først må du sørge for å leie ut boligen til markedspris, eller i det minste ta med markedspris for utleie i kalkulasjonene mtp om/hvor mye du skal betale i husleie til samboeren din.

La oss si at du f.eks etter markedspris, skattetrekk etc.sitter igjen med 3000,- 

La oss si at samboeren din sitt huslån utgjør 8000,- pr mnd.

La oss si at verdiøkning på boligen er 200.000,- pga oppussingen du har bidratt med.

Så lenge samboeren din ikke lar deg kjøpe deg inn i boligen må hun selv dekke alle fortløpende utgifter så som renovasjon, vedlikehold etc. Du bør betale leie for "rommene" du disponerer samt noe i strøm.

La oss si at du bør betale ca.3000,- i leie. Og at samboeren din har rett på halvparten av det du tjener på utleie. Da bør du betale 4500,- i leie, minus det samboeren din har tjent på verdiøkning av boligen. Akkurat hvordan denne verdiøkningen tilbakebetales er kanskje vanskelig å finne ut av. Hvis det er du som nærmest ene og alene har bidratt til verdiøkningen på 200.000,- og det også ville ha kostet mye mer med profesjonelle håndtverkere, synes jeg på en måte du har 200.000,- "tilgode" hos samboeren din. 200.000,- del på 4500,-  = 44,444 mnd. Det tilsvarer at du ikke bør betale leie på 3,7 år hos samboere din, og etter den perioden betale 4500,- i mnd.

Anonymkode: da65a...61b

Takk for svar. Hehe, det er et fint regnestykke. Hun hadde nåkk aldri gått med på det der. Men det er gode argumenter du kommer med, det er jo ønskelig å komme frem til en løsning og enighet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun er utakknemlig, spør du meg. Samboer bor i mitt hus nå, men jeg tar da ikke husleie av han så lenge han ikke får kjøpe seg inn (og det kan han ikke akkurat nå pga ting jeg ikke trenger å dele her). 

Samboer har også hjulpet til med å pusse opp, men de største summene han har vært ute med, har vi laget avtale på fordi jeg ville det. Vil ikke at han skal føle seg utnyttet. 

Han bidrar veldig mye på alt annet enn lånet da, så ikke sånn at jeg føler meg utnyttet heller. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men betaler han noe av regninger eller står du for alle regninger utenom mat?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...