AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #1 Skrevet 20. mars 2021 Vi har en 7åring som har veldig høytfungerende barneautisme. Kan tenkes å bli bedre på sikt, eventuelt mer mot Asperger eller liknende. Han fungerer godt sosialt, og liker godt dansing/svømming osv. Vi vet han kommer til å fungere dårlig i lagsporter som fotball fordi han henger noe etter motorisk, og får dårlig selvtillit når han er «dårligst» i noe. Korps tenker jeg og utgår fordi han er litt sensitiv for høye lyder. Finnes det typiske danse/kroppsaktiviteter som er noe mer frileksbasert? Han elsker Just dance på skolen, og sa noen instrumenter virket gøy - men min erfaring med egen musikkopplæring er jo at øvingen er MYE terping og nettopp øving. Det består jo av å øve seg på en lekse, og så vise dem frem på timen. Så ny lekse osv. Har noen erfaring med barn i høytfungerende sjikte og fritidsaktiviteter som fungerer greit? Anonymkode: 2d285...26c 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #2 Skrevet 20. mars 2021 Hvor bor dere? Det fins noen tilrettelagte musikktilbud i osloområdet i hvertfall, og sikkert andre steder også. Tilrettelagt som i at de er for utviklingshemmede, men det er et veldig stort spenn på barna som går her, og noen er veldig høytfungerende. Det fins også tilrettelagte idrettstilbud slik som ViVil, men jeg vet ikke så mye om det. Anonymkode: afa57...bf1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #3 Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Vi har en 7åring som har veldig høytfungerende barneautisme. Kan tenkes å bli bedre på sikt, eventuelt mer mot Asperger eller liknende. Han fungerer godt sosialt, og liker godt dansing/svømming osv. Vi vet han kommer til å fungere dårlig i lagsporter som fotball fordi han henger noe etter motorisk, og får dårlig selvtillit når han er «dårligst» i noe. Korps tenker jeg og utgår fordi han er litt sensitiv for høye lyder. Finnes det typiske danse/kroppsaktiviteter som er noe mer frileksbasert? Han elsker Just dance på skolen, og sa noen instrumenter virket gøy - men min erfaring med egen musikkopplæring er jo at øvingen er MYE terping og nettopp øving. Det består jo av å øve seg på en lekse, og så vise dem frem på timen. Så ny lekse osv. Har noen erfaring med barn i høytfungerende sjikte og fritidsaktiviteter som fungerer greit? Anonymkode: 2d285...26c Litt off-topic men må bare spørre da jeg selv har et barn med barneautisme, men det er veldig lite enda; Når begynte barnet ditt å prate og brukte dere noen hjelpemidler for å få det til? Anonymkode: f5b91...9f1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #4 Skrevet 20. mars 2021 Barneturn eller allidrett. Jeg hjalp til på judotrening for barn i ungdommen. Det er mye lek og det å bli trykk på egen kropp, samt disiplin, lett å tilrettelegge for mange funksjonsnedsettelser. Anonymkode: 96a79...341
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #5 Skrevet 20. mars 2021 Det finnes ikke noe som heter «høytfungerende barneautisme». Barneautisme i seg selv betyr ikke at ungen er lavtfungerende hvis det var det du trodde, men at barnet hadde autismesymptomer før fylte 3 år. Anonymkode: ccdc6...4c9 3
Snabeltann Skrevet 20. mars 2021 #6 Skrevet 20. mars 2021 Teatergruppe? Kulturskole? Skyting? Speidern?
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #7 Skrevet 20. mars 2021 Turn, dans, svømming, kor, piano, klatring, stuping eller noe med dyr. Hva med f.eks. ridning? Anonymkode: da3f9...c6a
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #8 Skrevet 20. mars 2021 Det var en gutt med autismw som gikk sammen med på turn med min sønn fra 3-7 år alder. Vi sluttet etter dette så kan hende han gikk lengre. Anonymkode: 93138...d32
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #9 Skrevet 20. mars 2021 Min syvåring med ahdh og noen autistiske trekk fungerer forbausende bra i korps, selv om hun ellers er var for lyder. Anonymkode: 9b193...7d0
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #10 Skrevet 21. mars 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Min syvåring med ahdh og noen autistiske trekk fungerer forbausende bra i korps, selv om hun ellers er var for lyder. Anonymkode: 9b193...7d0 TS her :) Ja, det er litt vanskelig å forutse - for han synes ikke skolen generelt/egenbestemte høye lyder er noe problem 🤷♀️ Ang tilrettelagte grupper som noen nevner så er han et helt normaltfungerende barn. Fungerer godt sosialt/på skole osv. Har ingen spesialopplegg faglig eller sosialt. Vi bor i Oslo. AnonymBruker skrev (16 timer siden): Litt off-topic men må bare spørre da jeg selv har et barn med barneautisme, men det er veldig lite enda; Når begynte barnet ditt å prate og brukte dere noen hjelpemidler for å få det til? Anonymkode: f5b91...9f1 Vårt barn er nok i det høyeste sjiktet man kommer på høytfungerende, vi merket kun motorisk forsinkelse og litt stimming. Men anbefaler dere å få ressurs i barnehagen :) Anonymkode: 2d285...26c
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #11 Skrevet 21. mars 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Det finnes ikke noe som heter «høytfungerende barneautisme». Barneautisme i seg selv betyr ikke at ungen er lavtfungerende hvis det var det du trodde, men at barnet hadde autismesymptomer før fylte 3 år. Anonymkode: ccdc6...4c9 Jeg tror ingenting, det er BUP og et spesialistteam sammen med Ullevål sykehus som satt diagnosen etter mange års utredning. Men KG vet vel best :P Anonymkode: 2d285...26c 3
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #12 Skrevet 21. mars 2021 Svømming fungerte veldig bra på vår gutt på barneskolen. Var også innom kajakk. Nå som han er eldre trener han CrossFit. Anonymkode: ecc50...348
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #13 Skrevet 21. mars 2021 Vår gutt har hatt kjempe utbytte av å gå på Taekwando. Anonymkode: 08934...2d6
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #14 Skrevet 21. mars 2021 Et tips når det kommer til lagidrett er å la han prøve seg som keeper! Har fungert ypperlig for min sønn med autisme som spiller ishockey. Å være keeper er en veldig definert oppgave, han blir aldri lei og er blitt skikkelig god. Fordelen er at han også er del av et lag og han føler han er del av et fellesskap. Anonymkode: acc0c...d05 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #15 Skrevet 21. mars 2021 https://www.si.com/hockey/.amp/news/how-swedens-linus-soderstrom-is-living-and-thriving-with-asperger-syndrome Anonymkode: acc0c...d05
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #16 Skrevet 21. mars 2021 Har ingen erfaring med barneautisme, men hva med langrenn. Har to barn/ungdom som trener langrenn selv. Blant de yngste er det veldig lekpreget trening. Og ettersom det er en individuell idrett, er det jo helt frivillig hva og hvor mye man er med. Alle år har det vært mange ivrige på våre grupper, barn og ungdom som er med på alt av renn hele vinteren, men det er også mange som bare trener og eventuelt er med på klubbrenn når de vil. I vår klubb er det premier til alle etter endt sesong selv blant de eldste ungdommene. Varierer nok mellom klubbene hva de gjør utenom snøsesong, men hos oss er det oppstart ved skolestart for de yngste, så er det barmarkstrening en gang i uka for de minste gjennom høsten og til snøen kommer. Før korona var det og gymsal-treninger. Hovedpoenget mitt er ihvertfall at hos oss er det rom for alle ambisjonsnivået og ferdighetsnivåer. Anonymkode: 6eb0d...af8
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #17 Skrevet 25. mars 2021 Min sønn (under utredning for autisme og adhd) har vært med på dans siden han var liten. Han er veldig glad i musikk, så et (individuellt) instrument blir det nok også med tiden (men ikke til korpsbruk). Han har testet all-idrett, men likte det ikke så veldig godt. Han liker godt å være i basseng også. Anonymkode: 7b38f...d8d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå