Gå til innhold

Spørsmål om barnehageplass

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Vi venter barn i august og prøver å planlegge foreldrepermisjonen. 

Jeg har lest litt om rett til barnehageplass, og ser at barnet har rett til plass den måneden det fyller 1 år, siden det blir født i august. Men betyr det da at man ikke kan starte senere? Vi vil gjerne være hjemme med barnet til oktober/november, men mister man da rett på plassen? Hva vil konsekvensene evt bli? 

Takknemlig for svar hvis noen har noe erfaring med dette!

Anonymkode: 4b226...fb8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ulike regler for kommunene 

Anonymkode: 0c7e0...48f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Åja, vi bor i Oslo

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Åja, vi bor i Oslo

Da mister du plassen 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Da mister du plassen 

Står ganske klart på nettsidene til Oslo.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Da mister du plassen 

Ååh.. så man må starte i august hvis barnet er født da? Og hvis ikke så risikerer man å måtte vente helt til neste høst?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ååh.. så man må starte i august hvis barnet er født da? Og hvis ikke så risikerer man å måtte vente helt til neste høst?

Stemmer. Dvs, du kan ønske en senere oppstartdato, men du må takke ja til plassen i hovedopptaket (som er august). Som regel kan man vente 3-4 uker før man tar i bruk plassen, men da betaler dere også som regel for den fra august uansett. 

Anonymkode: 807d8...aab

AnonymBruker
Skrevet

Privat kan man betale så lenge man vil og ha superlang innkjøring. Kommunal må benyttes innen to måneder. 

tror jeg.

Anonymkode: 39bdf...4c6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Privat kan man betale så lenge man vil og ha superlang innkjøring. Kommunal må benyttes innen to måneder. 

tror jeg.

Noen private ja, slettes ikke alle. Kommunale i Oslo må benyttes etter 3 uker minnes jeg, ihvertfall ikke så lenge som 2 måneder. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Stemmer. Dvs, du kan ønske en senere oppstartdato, men du må takke ja til plassen i hovedopptaket (som er august). Som regel kan man vente 3-4 uker før man tar i bruk plassen, men da betaler dere også som regel for den fra august uansett. 

Ah, okei. Så da kan vi kanskje vente til september med faktisk oppstart. Hvis ikke så får vi jo ikke brukt opp permisjonstida, når vi begge har en del ferieuker å bruke i tillegg. 

Skulle nesten ønske vi hadde fått barn i mai eller noe, slik at begge kunne fått så lang permisjon vi ønsker, syns det er litt tidlig å gå tilbake i jobb når barnet er bare 8 mnd... (og syns forøvrig det er litt tidlig med barnehagestart når barnet er 1 år😅 men det er vel det som er forventa i samfunnet) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ah, okei. Så da kan vi kanskje vente til september med faktisk oppstart. Hvis ikke så får vi jo ikke brukt opp permisjonstida, når vi begge har en del ferieuker å bruke i tillegg. 

Skulle nesten ønske vi hadde fått barn i mai eller noe, slik at begge kunne fått så lang permisjon vi ønsker, syns det er litt tidlig å gå tilbake i jobb når barnet er bare 8 mnd... (og syns forøvrig det er litt tidlig med barnehagestart når barnet er 1 år😅 men det er vel det som er forventa i samfunnet) 

Jeg har to høstbarn som begynte den mnd de fyllte ett og jeg kjente på litt av det samme. Alternativet var å vente til neste august, noe som ikke ville vært gjennomførbart for oss. Men skulle gjerne hatt en måned eller to til permisjon med begge... 

Anbefaler å legge inn litt god tid på slutten av permisjonen til myk barnehagestart. Mannen har hatt permisjon 14 dager etter barnehagestart for begge to, og de har vært helt gull for oss. 

Anonymkode: 28ea7...cd0

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du betaler kan du vente så lenge du vil. 

Anonymkode: f3029...63d

AnonymBruker
Skrevet

er jo bare takke ja betale o la barnet beynne når dere er klare

Anonymkode: 477ef...71c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barnet kan starte innen 30 september mener jeg at de sa til meg da jeg ringte! 

Anonymkode: 67ed5...8b0

AnonymBruker
Skrevet

Men dere kan jo ha superkorte dager i to måneder med ferie og permisjon? Ingen som tvinger dere til å ha plassen fulltid.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis du betaler kan du vente så lenge du vil. 

Anonymkode: f3029...63d

Nei, mange steder krever de oppstart innen gitt tid. 

AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Kan dere ikke bruke ferie så dere har tid sammen da?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har to høstbarn som begynte den mnd de fyllte ett og jeg kjente på litt av det samme. Alternativet var å vente til neste august, noe som ikke ville vært gjennomførbart for oss. Men skulle gjerne hatt en måned eller to til permisjon med begge... 

Anbefaler å legge inn litt god tid på slutten av permisjonen til myk barnehagestart. Mannen har hatt permisjon 14 dager etter barnehagestart for begge to, og de har vært helt gull for oss. 

Anonymkode: 28ea7...cd0

Det var en veldig god ide som jeg ikke har tenkt på! 

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

er jo bare takke ja betale o la barnet beynne når dere er klare

Anonymkode: 477ef...71c

Jeg har også hørt at det ikke går. 

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men dere kan jo ha superkorte dager i to måneder med ferie og permisjon? Ingen som tvinger dere til å ha plassen fulltid.

Lurt! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...