AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #1 Skrevet 20. mars 2021 Hei! Vi venter barn i august og prøver å planlegge foreldrepermisjonen. Jeg har lest litt om rett til barnehageplass, og ser at barnet har rett til plass den måneden det fyller 1 år, siden det blir født i august. Men betyr det da at man ikke kan starte senere? Vi vil gjerne være hjemme med barnet til oktober/november, men mister man da rett på plassen? Hva vil konsekvensene evt bli? Takknemlig for svar hvis noen har noe erfaring med dette! Anonymkode: 4b226...fb8
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #2 Skrevet 20. mars 2021 Ulike regler for kommunene Anonymkode: 0c7e0...48f 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #3 Skrevet 20. mars 2021 Åja, vi bor i Oslo Anonymkode: 4b226...fb8
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #4 Skrevet 20. mars 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Åja, vi bor i Oslo Anonymkode: 4b226...fb8 Da mister du plassen Anonymkode: 0c7e0...48f 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #5 Skrevet 20. mars 2021 Just now, AnonymBruker said: Da mister du plassen Anonymkode: 0c7e0...48f Står ganske klart på nettsidene til Oslo. Anonymkode: 0c7e0...48f 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #6 Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Da mister du plassen Anonymkode: 0c7e0...48f Ååh.. så man må starte i august hvis barnet er født da? Og hvis ikke så risikerer man å måtte vente helt til neste høst? Anonymkode: 4b226...fb8 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #7 Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ååh.. så man må starte i august hvis barnet er født da? Og hvis ikke så risikerer man å måtte vente helt til neste høst? Anonymkode: 4b226...fb8 Stemmer. Dvs, du kan ønske en senere oppstartdato, men du må takke ja til plassen i hovedopptaket (som er august). Som regel kan man vente 3-4 uker før man tar i bruk plassen, men da betaler dere også som regel for den fra august uansett. Anonymkode: 807d8...aab
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #8 Skrevet 20. mars 2021 Privat kan man betale så lenge man vil og ha superlang innkjøring. Kommunal må benyttes innen to måneder. tror jeg. Anonymkode: 39bdf...4c6
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #9 Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Privat kan man betale så lenge man vil og ha superlang innkjøring. Kommunal må benyttes innen to måneder. tror jeg. Anonymkode: 39bdf...4c6 Noen private ja, slettes ikke alle. Kommunale i Oslo må benyttes etter 3 uker minnes jeg, ihvertfall ikke så lenge som 2 måneder. Anonymkode: 807d8...aab 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #10 Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Stemmer. Dvs, du kan ønske en senere oppstartdato, men du må takke ja til plassen i hovedopptaket (som er august). Som regel kan man vente 3-4 uker før man tar i bruk plassen, men da betaler dere også som regel for den fra august uansett. Anonymkode: 807d8...aab Ah, okei. Så da kan vi kanskje vente til september med faktisk oppstart. Hvis ikke så får vi jo ikke brukt opp permisjonstida, når vi begge har en del ferieuker å bruke i tillegg. Skulle nesten ønske vi hadde fått barn i mai eller noe, slik at begge kunne fått så lang permisjon vi ønsker, syns det er litt tidlig å gå tilbake i jobb når barnet er bare 8 mnd... (og syns forøvrig det er litt tidlig med barnehagestart når barnet er 1 år😅 men det er vel det som er forventa i samfunnet) Anonymkode: 4b226...fb8
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #11 Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ah, okei. Så da kan vi kanskje vente til september med faktisk oppstart. Hvis ikke så får vi jo ikke brukt opp permisjonstida, når vi begge har en del ferieuker å bruke i tillegg. Skulle nesten ønske vi hadde fått barn i mai eller noe, slik at begge kunne fått så lang permisjon vi ønsker, syns det er litt tidlig å gå tilbake i jobb når barnet er bare 8 mnd... (og syns forøvrig det er litt tidlig med barnehagestart når barnet er 1 år😅 men det er vel det som er forventa i samfunnet) Anonymkode: 4b226...fb8 Jeg har to høstbarn som begynte den mnd de fyllte ett og jeg kjente på litt av det samme. Alternativet var å vente til neste august, noe som ikke ville vært gjennomførbart for oss. Men skulle gjerne hatt en måned eller to til permisjon med begge... Anbefaler å legge inn litt god tid på slutten av permisjonen til myk barnehagestart. Mannen har hatt permisjon 14 dager etter barnehagestart for begge to, og de har vært helt gull for oss. Anonymkode: 28ea7...cd0
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #12 Skrevet 20. mars 2021 Hvis du betaler kan du vente så lenge du vil. Anonymkode: f3029...63d
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #13 Skrevet 20. mars 2021 er jo bare takke ja betale o la barnet beynne når dere er klare Anonymkode: 477ef...71c 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #14 Skrevet 20. mars 2021 Barnet kan starte innen 30 september mener jeg at de sa til meg da jeg ringte! Anonymkode: 67ed5...8b0
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #15 Skrevet 20. mars 2021 Men dere kan jo ha superkorte dager i to måneder med ferie og permisjon? Ingen som tvinger dere til å ha plassen fulltid. Anonymkode: 39bdf...4c6 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #16 Skrevet 21. mars 2021 8 hours ago, AnonymBruker said: Hvis du betaler kan du vente så lenge du vil. Anonymkode: f3029...63d Nei, mange steder krever de oppstart innen gitt tid. Anonymkode: 0c7e0...48f
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #17 Skrevet 21. mars 2021 11 hours ago, AnonymBruker said: Ah, okei. Så da kan vi kanskje vente til september med faktisk oppstart. Hvis ikke så får vi jo ikke brukt opp permisjonstida, når vi begge har en del ferieuker å bruke i tillegg. Skulle nesten ønske vi hadde fått barn i mai eller noe, slik at begge kunne fått så lang permisjon vi ønsker, syns det er litt tidlig å gå tilbake i jobb når barnet er bare 8 mnd... (og syns forøvrig det er litt tidlig med barnehagestart når barnet er 1 år😅 men det er vel det som er forventa i samfunnet) Anonymkode: 4b226...fb8 Kan dere ikke bruke ferie så dere har tid sammen da? Anonymkode: 0c7e0...48f
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #18 Skrevet 21. mars 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg har to høstbarn som begynte den mnd de fyllte ett og jeg kjente på litt av det samme. Alternativet var å vente til neste august, noe som ikke ville vært gjennomførbart for oss. Men skulle gjerne hatt en måned eller to til permisjon med begge... Anbefaler å legge inn litt god tid på slutten av permisjonen til myk barnehagestart. Mannen har hatt permisjon 14 dager etter barnehagestart for begge to, og de har vært helt gull for oss. Anonymkode: 28ea7...cd0 Det var en veldig god ide som jeg ikke har tenkt på! AnonymBruker skrev (11 timer siden): er jo bare takke ja betale o la barnet beynne når dere er klare Anonymkode: 477ef...71c Jeg har også hørt at det ikke går. AnonymBruker skrev (10 timer siden): Men dere kan jo ha superkorte dager i to måneder med ferie og permisjon? Ingen som tvinger dere til å ha plassen fulltid. Anonymkode: 39bdf...4c6 Lurt! Anonymkode: 4b226...fb8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå