AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #1 Skrevet 20. mars 2021 Sist sommer ble mange søknader avslått på grunn av Corona, og ellers at det var mange studenter som søkte sommerjobb. I år har jeg virkelig gjort alt for å få meg relevant sommerjobb. Jeg har søkt hos både små og store firmaer, og på ulike steder. Til og med sagt at jeg ikke nødvendigvis trenger å få lønn i jobben, og at det viktigste for meg er erfaring. Jeg har vært i samtale med ett firma, men de har ikke hørt tilbake fra seg. Så hvor negativt ser fremtidige arbeidsgivere på det at en ferdigutdannet ikke har relevant erfaring? Og om man ikke har hatt sommerjobb i det hele tatt? Er det Ok å faktisk ta seg en ferie, eller blir det sett veldig negativt på? Anonymkode: 14484...a0c
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #2 Skrevet 20. mars 2021 Det spørs veldig på hva du studerer. Selv studerer jeg medisin, og da må man ha relevant erfaring for å få jobb etter endt studier. Tidligere var det ikke slik da det var loddtrekning mellom turnusplasser og alle stilte likt, men de fleste hadde vel en eller annen relevant jobb. Men det vil jo ikke si at man må jobbe i alle ferier. Det viktigste er vel egentlig relevant jobberfaring sent i studieløpet, men da må man gjerne ha jobbet seg litt opp for å komme dit før den tid. Anonymkode: d1cca...14b
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #3 Skrevet 20. mars 2021 Jeg får også dårlig samvittighet for å ikke ha sommerjobb. Men jeg har jo faktisk gjort en innsats. Har attpåtil søkt i hele landet. Ønsker også kun å ha relevante sommerjobber. Om jeg ikke får det, så ønsker jeg faktisk å ha ferie. Det er tungt å være student, og så virker det som om man må være så voldsomt frampå hele tiden med både verv, og det ene og det andre for å få en sjans. Ferie for meg er etterlengtet, men jeg tar ikke en sommerjobb som ikke er relevant. Da ønsker jeg heller å tilbringe tid med familie, som jeg nesten aldri ser TS Anonymkode: 14484...a0c
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #4 Skrevet 20. mars 2021 Avhengig av utdanning, men for en del arbeidsgivere er det nok viktig at søkere har hatt sommerjobb selv om den ikke er relevant. Det sier noe om viljen til å jobbe. Anonymkode: 40ac2...364 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #5 Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Avhengig av utdanning, men for en del arbeidsgivere er det nok viktig at søkere har hatt sommerjobb selv om den ikke er relevant. Det sier noe om viljen til å jobbe. Anonymkode: 40ac2...364 Det skjønner jeg at det har. Jeg ønsker jo også å jobbe, men det virker som om ingen er villig til å gi meg en sjanse? Søknadene jeg skriver er veldig bra, men har ikke relevant erfaring å vise til. Det som er litt dumt er at mange etterspør vitnemål. De jobbene styrer jeg unna. Jeg har alt fra A til E på vitmenålet. Ser vel ikke så bra ut Anonymkode: 14484...a0c
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #6 Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det skjønner jeg at det har. Jeg ønsker jo også å jobbe, men det virker som om ingen er villig til å gi meg en sjanse? Søknadene jeg skriver er veldig bra, men har ikke relevant erfaring å vise til. Det som er litt dumt er at mange etterspør vitnemål. De jobbene styrer jeg unna. Jeg har alt fra A til E på vitmenålet. Ser vel ikke så bra ut Anonymkode: 14484...a0c Vitnemålet* Hehe Anonymkode: 14484...a0c
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #7 Skrevet 20. mars 2021 Er det så viktig med sommerjobb da? Jeg hadde deltidsjobb hele studietiden. Hadde fri hver sommer, men det kunne jo ingen vite. Til tross for åtte års ikke-relevant deltidsjobb etterspurte samtlige intervjuere relevant erfaring. Anonymkode: 9063f...0c4
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #8 Skrevet 21. mars 2021 Jeg hadde ikke relevant sommerjobb. På slutten av studiene skaffet jeg meg deltidsjobb som tilkallingsvikar innen yrket. I dag har jeg fast jobb, men før det jobbet jeg i vikariater. Anonymkode: 58a1c...20d
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #9 Skrevet 21. mars 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg får også dårlig samvittighet for å ikke ha sommerjobb. Men jeg har jo faktisk gjort en innsats. Har attpåtil søkt i hele landet. Ønsker også kun å ha relevante sommerjobber. Om jeg ikke får det, så ønsker jeg faktisk å ha ferie. Det er tungt å være student, og så virker det som om man må være så voldsomt frampå hele tiden med både verv, og det ene og det andre for å få en sjans. Ferie for meg er etterlengtet, men jeg tar ikke en sommerjobb som ikke er relevant. Da ønsker jeg heller å tilbringe tid med familie, som jeg nesten aldri ser TS Anonymkode: 14484...a0c Hvor mye arbeidserfaring har du fra før? Studerer du noe som det er lett å få jobb i når du er ferdig med studiene? Selv om du ikke har lyst til det, kan du jo vurdere å søke på en ikke-relevant sommerjobb hvor det er mulig å ha tre/fire uker med ferie (som er normal ferielengde). All erfaring teller, og selv en ikke-relevant jobb kan være en døråpner til mer relevante jobber senere. 2020 var spesielt pga korona, og tror de fleste fremtidige arbeidsgivere vil forstå det. Samtidig vil du kanskje måtte konkurre med de som har mer enn kun studier på cv-en sin, så det er jo noe å ha i bakhodet. Anonymkode: 5031e...773
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #10 Skrevet 21. mars 2021 De færreste jeg kjenner hadde relevant jobb, og er alle i arbeidslivet nå. Anonymkode: bd1c5...06c
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #11 Skrevet 21. mars 2021 De er ikke negativt, det er positivt- men det er bare enda mer positivt å ha en relevant jobb. Anonymkode: f244d...5cf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå