AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #1 Del Skrevet 20. mars 2021 ...og man er drittlei av å bruke masse penger på en krydderplante som man må ha til EN middag, og som allerede dagen etter er så og si vissen. Mye plass i handleposene tar de også! Blir gal av dette. Har flere tapre forsøk bak meg med å prøve å ta vare på kjøpeurten og forlenge levetiden på den uten nevneverdige bra resultater. Hvordan løser dere det? Dyrker dere selv i vinduskarmen? Anonymkode: f5bec...982 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #2 Del Skrevet 20. mars 2021 Holder seg godt i vinduskarmen her, men har gode lysforhold. Ellers så dyrkes de ute i bed i hagen på sommertid Anonymkode: 2d659...bf7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #3 Del Skrevet 20. mars 2021 Noen av urtene kan man få til å leve en stund. Andre visner på få dager. De kan du plukke og fryse. Det er enkelt å få opp urter fra frø i potter i vinduet, men det blir fort mye fluer på urter. Hvis du har altan er det ypperlig. Anonymkode: 51ce9...56c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 20. mars 2021 #4 Del Skrevet 20. mars 2021 Jeg kjøper og dyrker ferske urter og så fryser jeg ned i ziplock-poser. Bare å gni litt forsiktig på et hjørne og riste ut det du trenger og legge posen tilbake i fryseren. Holder seg bra veldig lenge så lenge posen er tett. På den måten har jeg f.eks. en potte estragon, som er en typisk urt man bare bruker litt av om gangen, i flere måneder. Bortsett fra det så fungerer tørket krydder helt fint så lenge det oppbevares mørkt og i tett boks. Og selvfølgelig ikke har stått der i ti år 😉 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #5 Del Skrevet 20. mars 2021 På sommeren har jeg urter ute, men på vinteren så hender nok at jeg bruker tørket ja. Anonymkode: c656a...57c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #6 Del Skrevet 20. mars 2021 Kjøper ofte en ferdig kuttet bunt med bladpersille som jeg skyller i kaldt vann, rister litt og legger i en zip pose som jeg blåser opp. Da holder det seg lenge! Anonymkode: bef45...59e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fabienne Skrevet 20. mars 2021 #7 Del Skrevet 20. mars 2021 Mine krydderurter varer ikke lenge her hjemme. Jeg kjøpte i sin tid urtepotter fra Eva Solo, men synes ikke de har imponert nevneverdig. De holder kanskje noen dager ekstra. Min venninne har basilikum i vanlige potter og får dem til å trives, så jeg vet ikke helt hva jeg gjør feil. Enkelte krydderurter holder noen dager hvis jeg klipper av og har dem i et vannglass, gjerne i kjøleskapet. Jeg fryser også urter. Og av og til dropper jeg rett og slett friske urter og lever godt med at retten blir 90% god og ikke 100%. Jeg synes friske urter er dyrt, i alle fall når jeg ikke får dem til å vare, og det er ikke alltid de er helt essensielle i retten (f.eks er det veldig godt med et dryss koriander over chili sin/con carne, men det er ikke absolutt nødvendig). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #8 Del Skrevet 20. mars 2021 Urter i små potter man kjøper i matbutikker står alt for tett sammen en en ellers ville dyrket selv. Det er for lite plass til røttene. De er produsert for hurtig konsum. Prøv å dyrk selv med frø 🙂 Anonymkode: 257c8...f43 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #9 Del Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Urter i små potter man kjøper i matbutikker står alt for tett sammen en en ellers ville dyrket selv. Det er for lite plass til røttene. De er produsert for hurtig konsum. Prøv å dyrk selv med frø 🙂 Anonymkode: 257c8...f43 Enig. Kjøp heller urter på plantasjen eller lignende steder. De varer lengre. Anonymkode: 9cf53...56c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
applestories Skrevet 20. mars 2021 #10 Del Skrevet 20. mars 2021 Da jeg bodde i Bergen kjøpte jeg urter på Meny. Ikke hvitløk - den ble fort dårlig, da gikk jeg på Mega. Urter på Mega var håpløst, visnet med en gang. Stor forskjell fra butikk til butikk. De fra Meny behandlet jeg som andre planter - sto i vinduet, fikk litt vann av og til, til jeg glemte dem, så døde de. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #11 Del Skrevet 20. mars 2021 Leo skrev (33 minutter siden): Jeg kjøper og dyrker ferske urter og så fryser jeg ned i ziplock-poser. Bare å gni litt forsiktig på et hjørne og riste ut det du trenger og legge posen tilbake i fryseren. Holder seg bra veldig lenge så lenge posen er tett. På den måten har jeg f.eks. en potte estragon, som er en typisk urt man bare bruker litt av om gangen, i flere måneder. Bortsett fra det så fungerer tørket krydder helt fint så lenge det oppbevares mørkt og i tett boks. Og selvfølgelig ikke har stått der i ti år 😉 Jeg gjør det samme med gressløk og dill jeg sår selv, fryser ned og har hele året, har ikke tenkt på at jeg kan kjøpe ferske urter og gjøre det samme der 😀 Anonymkode: aad89...b15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 20. mars 2021 #12 Del Skrevet 20. mars 2021 (endret) AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg gjør det samme med gressløk og dill jeg sår selv, fryser ned og har hele året, har ikke tenkt på at jeg kan kjøpe ferske urter og gjøre det samme der 😀 Anonymkode: aad89...b15 Jeg kjøper ofte store bunter med fersk koriander, bladpersille, estragon og timian i grønnsaksbutikker og fryser ned. Når urtene er frosne og jeg bare klemmer litt forsiktig på posen så blir stilkene igjen og på den måten slipper jeg å stå og rense vekk f.eks. de treaktige stilkene på timian. Endret 20. mars 2021 av Leo 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gibralfaro Skrevet 20. mars 2021 #13 Del Skrevet 20. mars 2021 En oppskrift er ikke en instruks, men en guide på hvordan noe kan gjøres. Mangler man en ingrediens så er det en god anledning til å eksperimentere. 🙂 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 20. mars 2021 #14 Del Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): ...og man er drittlei av å bruke masse penger på en krydderplante som man må ha til EN middag, og som allerede dagen etter er så og si vissen. Mye plass i handleposene tar de også! Blir gal av dette. Har flere tapre forsøk bak meg med å prøve å ta vare på kjøpeurten og forlenge levetiden på den uten nevneverdige bra resultater. Hvordan løser dere det? Dyrker dere selv i vinduskarmen? Anonymkode: f5bec...982 Du Må ikke ha en frisk urte kun fordi oppskriften sier det. Du må ikke følge den slavisk 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #15 Del Skrevet 20. mars 2021 Jeg planlegger slik at jeg får brukt opp mesteparten av planten før den visner, så har jeg den bare på benken. Det koster 19 kroner for ei svær potte med urter her, den gode smaken det setter er verdt de kronene. Man kan fint bruke tørka urter, men f.eks timian og basilikum endrer smak helt når det tørkes. Anonymkode: d63ae...2d8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tripptrapp1 Skrevet 20. mars 2021 #16 Del Skrevet 20. mars 2021 Dyrker litt urter i sesong selv, og fryser ned slik at jeg har utover vinteren. Noen urter er også å få kjøpt frosset i frysedisken på de fleste matbutikker. Potteurtene man får kjøpt på butikken via Bama/Norgesgruppen er stort sett elendig kvalitet på. I valget mellom de anemiske og smakløse urtene der og tørket krydder, så velger jeg tørket krydder any day. Virker som Coop (anglamark) sine potteurter er av bedre kvalitet enn de man får kjøpt gjennom norgesgruppen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #17 Del Skrevet 21. mars 2021 Gressløk, koriander og basilikum kan du kjøpe i pakker i frysedisken. Du kan også kjøpe en av hver frisk urte og klippe og fryse. Kan også fryses i isbitformer i olje. Anonymkode: 9112a...f60 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spell Skrevet 21. mars 2021 #18 Del Skrevet 21. mars 2021 Nesten alle oppskrifter inneholder ferske urter, da dette som oftest er det beste, men det betyr ikke at det ikke blir godt med tørket. Koriander er vel den eneste urten jeg føler at ikke er mulig å bytte ut, da slik malt koriander er fra frøene og ikke blir det samme, og jeg aner ikke hvor man får tak i tørkede blader. Dette er også den urten som så og si aldri holder mer enn 2 dager på kjøkkenbenken uten å visne, så derfor fryses resten ned, og det fungerer veldig bra! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #19 Del Skrevet 21. mars 2021 Planlegger gjerne slik at hele urten blir brukt. Har vi reker med dill, lager jeg også en tunfisksalat (pålegg), eller dillbakte poteter til middag dagen etter. Har jeg rester av basilikum lager jeg en pesto som holder i kjøleskapet 2-3 uker. Persille brukes i omeletter. Gressløk og rosmarin har jeg utendørs i sommerhalvåret. Plukker også med urter fra plantasjen innimellom. Og i de fleste oppskrifter kan du droppe urten. Hadde for eksempel fish-tacos på fredag, der drukner uansett koriandersmaken i alt annet man har på, så da droppet vi den. Anonymkode: acc4a...3b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sally-Go-Round Skrevet 21. mars 2021 #20 Del Skrevet 21. mars 2021 Hvis du er lat som meg kjøper du et par av disse. Finnes i chili, basilikum etc. på et par utvalgte butikker som Coop Obs og Meny 🙂 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå