Gå til innhold

Bokhyller gulv til tak

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid drømt om å kunne ha alle bøkene mine framme, og nå har jeg endelig fått mulighet til det. Jeg har en vegg på litt over tre og en halv meter, og ønsker å fylle hele denne veggen med bokhyller fra gulv til tak. 

Jeg ser etter enkle, minimalistiske hyller, gjerne hvite da jeg tenker å male dem i samme farge som veggen. 25-28 cm dype hadde vært perfekt. Etter å ha googlet og sjekket ulike hyllesystemer, innser jeg at dette blir fryktelig dyrt. Drømmen er å leie en snekker til å lage plassbygde hyller, men jeg innbiller meg at det er enda dyrere. Er det helt urealistisk å få til noe for 10 - 15 000,-?

Har fått så gode tips her før, og håper noen kan dele erfaringer. Blir glad for tips til hyllesystemer som ikke koster skjorta og som passer til bøker. Siste utvei er Billy-hyller, men det har jeg hatt i mange år, og det hadde vært fint med noe annet nå. 

Anonymkode: 7b198...cc7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville lagt det ut på mittanbud.no, og få prisoverslag direkte fra møbelsnekker. Det kan faktisk bli billigere enn å kjøpe fra andre, siden det er færre ledd som skal ha betalt :) 

Anonymkode: 7c0d4...3f7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg ville lagt det ut på mittanbud.no, og få prisoverslag direkte fra møbelsnekker. Det kan faktisk bli billigere enn å kjøpe fra andre, siden det er færre ledd som skal ha betalt :) 

Ja, jeg tror jeg får gjøre det. Jeg har aldri testet mittanbud.no, da jeg liker best å gå etter anbefaling fra kjente når jeg skal bruke håndverkere. Men det er sikkert helt trygt og mye penger å spare 🙂  

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville bygd selv. Det er ikke kjempevanskelig, og butikkene som selger trevarene du trenger kapper også opp planken for deg. Alt du må gjøre er å regne ut riktige mål. 

Anonymkode: 23a85...46a

• Liker 2
Skrevet (endret)

Dette klarer du å bygge selv. Google litt og se litt på videoer, og så et du selv møbelsnekker på nullkommaniks. Ikke veldig komplisert å bygge hyller. 👍

Endret av Trolltunge
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Husk at ikke alle har bil til å frakte plank, nødvendig verktøy (stige, lasermål osv), eller kropp til å gjøre sånne ting selv :)  

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du, burde sjekke ut for eksempel tylko, men det blir nok fort dyrere. 

Anonymkode: 649e2...ef7

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Jeg er lite handy og har null tålmodighet, så usikker på om jeg våger meg på å snekre selv. Har heller ikke særlig med verktøy. Men jeg skal sjekke YouTube og se om det ser overkommelig ut 🙂 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du, burde sjekke ut for eksempel tylko, men det blir nok fort dyrere. 

Anonymkode: 649e2...ef7

Takk for tipset, skal sjekke det opp!

AnonymBruker
Skrevet

Blir kanskje for dyrt, men syns Norrgavel har veldig fine hyller!

Anonymkode: c275f...81b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Blir kanskje for dyrt, men syns Norrgavel har veldig fine hyller!

Enig, de er kjempefine, men det blir dessverre for dyrt å dekke en hel vegg med slike 🙁 Ellers har jeg kikket på Bond fra Fogia, utrolig fine. Men det blir nok mittanbud.no først, og så får jeg ta det derfra. 

Takk for tips, alle sammen!

Ts

Skrevet

Lisa Tønne i I lomma på Silje lagde tilpassede bokhyller ,de endte visst på rundt 70 000 tror jeg. Jeg regner med at det er mulig å få det til betraktelig billigere.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.3.2021 den 16.19):

Billy kan bli ganske fint:

https://www.diycraftsy.com/ikea-billy-bookcase-hacks/

Google Ikea Billy hacks 😊

Anonymkode: 6c132...0c8

Enig, det blir faktisk ikke så verst. Har det som plan B 😃 

ts

AnonymBruker
Skrevet
sommermor skrev (På 21.3.2021 den 20.57):

Lisa Tønne i I lomma på Silje lagde tilpassede bokhyller ,de endte visst på rundt 70 000 tror jeg. Jeg regner med at det er mulig å få det til betraktelig billigere.

Såpass ja. Uffda. 

Jeg har ikke sett episoden, men regner med at det var ordentlige møbelsnekkere. Hvis det stemmer at det er enkelt å ordne bokhyller selv, regner jeg med at en vanlig allround-snekker kan få til noe bra.

Jeg hadde spandert mer om det var hyller til planter, pynteting osv. Når man fyller dem med bøker, er ikke design og detaljer like viktig. Hyllene viser jo nesten ikke. Hm, kanskje jeg skal prøve å bygge inn Billy-hyller likevel 😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Såpass ja. Uffda. 

Jeg har ikke sett episoden, men regner med at det var ordentlige møbelsnekkere. Hvis det stemmer at det er enkelt å ordne bokhyller selv, regner jeg med at en vanlig allround-snekker kan få til noe bra.

Jeg hadde spandert mer om det var hyller til planter, pynteting osv. Når man fyller dem med bøker, er ikke design og detaljer like viktig. Hyllene viser jo nesten ikke. Hm, kanskje jeg skal prøve å bygge inn Billy-hyller likevel 😅

Jeg har sett episoden, og det var mye mer enn en vegg, var et helt rom. Så tror du fint kan få en vanlig snekker til langt biligere, ja. :)

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp brukte BBB-reoler på finn.no, og mal dem. Det er heltre, så mye bedre kvalitet enn Billy.

Anonymkode: 8371d...aff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Si gjerne ifra om hva slags priser du får på mittanbud, hadde vært interessant å se hva slags prissjikte de legger seg på der :)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Enig, det blir faktisk ikke så verst. Har det som plan B 😃 

ts

Jeg ville ikke valgt billy bokhyller, da mamma og pappa har det selv på deres bibliotek i huset! Hyllene bøyer seg pga bøkene (ikke rart fordi det er bare sponflis i hyllene). Det er billig materiale, så ville heller brukt ordentlige planker. Det ble brukt sist da vi bygde en innebygd bokhylle på stuen!

Skrevet

Sjekk ut kontoen ekotipset på instagram. Mange muligheter med billyhyller med litt tilpasninger. Og hvisst kan det bli veldig fint! 

8A6C88F5-A47E-45C7-9E01-06BA95DA823C.png

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...