Malinlol Skrevet 20. mars 2021 #1 Skrevet 20. mars 2021 Jeg får hoste av å spise is, drikke frossensmoothie/milkshake og noen ganger kaldt vann. Er det noen som vet hvorfor dette skjer?
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #2 Skrevet 20. mars 2021 Lurer på det samme! Anonymkode: 7bf80...c90
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #3 Skrevet 20. mars 2021 Aner ikke. Jeg er en sånn kald mat/drikke hoster sjæl. Anonymkode: 8fad3...43c
ToveM Skrevet 20. mars 2021 #4 Skrevet 20. mars 2021 (endret) Dette er noe jeg har vært plaget med de siste årene. Har lurt på hva som trigger det. Endret 20. mars 2021 av ToveM
Riju Skrevet 20. mars 2021 #5 Skrevet 20. mars 2021 Jeg skal ikke påstå jeg er noen ekspert på hals-fysiologi, men kan i alle fall spekulere litt. Generelt vil kulde få biologiske "ting" til å trekke seg sammen. Tenk på det mest åpenbare eksempelet - en penis i kulda. Blodårer er for eksempel kjent for å trekke seg sammen i kulda, såkalt vasokonstriksjon. Jeg vil tippe at kulde også kan få luftveiene og slimhinnene til å trekke seg sammen til en viss grad, noe kroppen vil tolke som restriksjon av luftveiene, og dermed vil hosterespons utløses i et forsøk på å få de til å åpne seg igjen. Kulde kan også virke irriterende for vev og slimhinner, dette er spesielt tydelig for astmatikere som forsøker å trene i kulda. Irritasjon av slimhinner i svelg og hals stimulerer blant annet vagusnerven som responderer med å igangsette en hosterespons. Fun fact - en del mennesker kan stimulere hoste via øret! Dette kalles Arnolds nerverefleks og skjer også via vagusnerven. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå