AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #1 Skrevet 20. mars 2021 Har fulgt med på den sterke prisveksten i Oslo fra 2016 og frem til nå. Fram til slutten 2015 så var prisnivået overkommelig for de fleste med en gjennomsnittslønn, men i 2016 så var det en sinnsyk prisvekst som gjorde at mange falt utenfor boligmarkedet. Så kom det noen mellomår i 2017-2020 der det var ganske stabile priser. Så rykket det kraftig til i 2020 og 2021 med lav rente og man har hatt en sinnsyk prisvekst igjen. Så lenge det bygges og reguleres alt for få boliger så vil jo ikke prisene kunne falle, og rentene kommer aldri til å bli høyere enn maksimum 4%. Men prisnivået nå, ja det er avskrekkende høyt. Prisene i Oslo har jo ikke falt siden tidlig 90 tall så det virker umulig at de kan falle. Den gangen på 90 tallet gikk jo renta i taket med opptil 15%, det kommer aldri til å skje nå. Realistisk går rente opp i 3% eller maks 4% om noen år. Da vil boligprisveksten bli nokså stabil og liten. Men at prisene skal falle virker som utopi, en utflating ja sannsynligvis, men prisfall kan det skje? Anonymkode: eb966...ad3
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #2 Skrevet 20. mars 2021 Nei, dette er så lite sannsynlig at det nesten kategoriseres som umulig. Som du selv sier, det reguleres og bygges ikke nok boliger i Oslo. Det siste jeg leste nå var at boligprisene kunne begynne å normalisere seg litt rundt om kring i Norge til sommeren, men at det ikke ville skje i Oslo. Nettopp på grunn av boligmangel. Videre er det mange som sier "Åh, men når rentene begynner å øke så kommer ikke folk til å ha råd til å sitte på boligene sine lenger og må selge. Da kommer boligprisene til å rase." Dette stemmer nok også i svært liten grad, fordi vi i Norge har så enormt gode støtteordninger og sikkerhetsnettverk. Folk vil da få hjelp til å beholde boligene sine. Dessuten er renten spådd å stige, men veldig sakte og behersket. Så den kommer ikke til å stige mer enn folk greier å takle. Og dersom det plutselig (på mirakuløst vis) hadde blitt bygd masse boliger i Oslo på rekordtid, så hadde fremdeles boligprisene bare stabilisert seg og ikke sunket. Dette fordi Oslo visstnok er et enormt populært sted og bo. Så da hadde det kommet horder av innflyttere til Oslo, og samme dansen hadde begynt på nytt. Så det at prisene synker i Norge generelt kan skje, men i Oslo er det nok mer eller mindre umulig ja. Anonymkode: 7d75b...7a3 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #3 Skrevet 20. mars 2021 Når renta øker, vil prisøkningen avta, men det blir neppe billigere boliger. De som har stort lån vil slite, de som vil kjøpe når dette har skjedd vet hva de går til. Kan bli mye til salgs da, så kanskje mindre budkrig og det dermed blir mulig å få seg en bolig i Oslo uten å gå en halv mill over takst. Anonymkode: e3d43...411
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #4 Skrevet 22. mars 2021 Selvsagt kan prisene i Oslo falle, og det vil de også gjøre allerede fra høsten av. Renteoppgang er bare en av faktorene her. Osloprisene har falt før. Anonymkode: 5143c...077 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #5 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Selvsagt kan prisene i Oslo falle, og det vil de også gjøre allerede fra høsten av. Renteoppgang er bare en av faktorene her. Osloprisene har falt før. Anonymkode: 5143c...077 Så naivt....🤣 Anonymkode: 169d5...bba 7
Chiubi Skrevet 22. mars 2021 #6 Skrevet 22. mars 2021 Det skjer ikke så lenge etterspørselen er større enn tilbudet 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #7 Skrevet 22. mars 2021 Ikke så lenge at bolig er den beste måten å spare på. Tenker at på sikt så må avgiftene på sekundærboliger opp, i kombinasjon på økt skatt på utleie inntekter. Slik det er nå eies jo mesteparten av sentrale leiligheter av folk som "sparer". Anonymkode: a3d8c...1aa 4
Druid Skrevet 22. mars 2021 #8 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ikke så lenge at bolig er den beste måten å spare på. Tenker at på sikt så må avgiftene på sekundærboliger opp, i kombinasjon på økt skatt på utleie inntekter. Slik det er nå eies jo mesteparten av sentrale leiligheter av folk som "sparer". Anonymkode: a3d8c...1aa Det vil kun skade leiemarkedet. Det er jo ikke slik at de som eier sekundærboliger tar denne typen kostnader selv, da hadde det jo ikke fungert til sparing. AnonymBruker skrev (1 time siden): Selvsagt kan prisene i Oslo falle, og det vil de også gjøre allerede fra høsten av. Renteoppgang er bare en av faktorene her. Osloprisene har falt før. Anonymkode: 5143c...077 Prisene KAN falle. Men det er vanskelig å se noen scenario for dette som er troverdig. Renteoppgangen vil neppe bety mye: Den er kalkulert inn i alle lån som er gitt de siste 10 årene, og rentene er refleksive; de gjenspeiler den økonomiske utviklingen. Rentene skal over 5% før den vil kunne påvirke prisene, og strengt tatt vil den daantagelig bety mere for presset og kostbasen i leiemarkedet. Da må heller tilbake til statlige reguleringer som den gamle borettslagloven og husbanken, begge deler som er utrolig lite sannsynlig hvis vi ikke får radikale populistiske partier i regjering. Eller lokale reguleringer, som å endre kravene til forhåndssalg, og å øke tilgangen til boligtomter og omreguleringer. Oslo krever en helhetlig byplan, og pussig nok virker ikke den de har å ha rom for boliger. Det hjelper heller ikke at Oslo Kommune aktivt har mål om å omsette på markedspris. Så politikken i Oslo er at prisene SKAL opp, gjennom at de selv presser prisene, de regulerer vekk risiko og overskuddskapasitet og regulerer vekk inntjening ( Denne siste er jeg helt enig i. Bolignormen er kritisk hvis det skal være mulig å utvikle Oslo over tid. Men den påvirker prisene) De viktigste faktorene for å få kontroll over boligprisene, er et bevisst forhold til utviklingen og et mål for den. Oslo kommune ser ikke ut til å ha noe av det. Så da fortsetter prisene å stige
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #9 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så naivt....🤣 Anonymkode: 169d5...bba Naivt`:D 😄 De som er naive er vel de som er så historieløse at de ikke skjønner at prisene VIL falle, over hele landet. De første varslene og advarslene er allerede kommet, leser du ikke aviser? Anonymkode: 5143c...077 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #10 Skrevet 22. mars 2021 Den eneste muligheten man har hatt det siste året til å stagnere veksten var ved å indirekte tvinge folk med utleieobjekter til å selge. Leiemarkedet ble helt dødt, og i et fritt marked skulle egentlig disse boligene havnet på markedet for salg. Det er sånn det går med investeringer og risiko. En flodbølge av leieobjekter på markedet kunne stagnert prisveksten. Men nei, det er så viktig for Høyresiden at akkumulering av verdier kun skjer for de som har store verdier fra før, så de subsidierte utleierne. De gadd ikke en gang å subsidiere leitakerne som ikke lenger hadde råd til å bo i leilighetene, de betalte heller utleierne direkte så boligene kunne stå tomme. Når til og med dette ble regulert fra øverste hold er det lite sannsynlig at boligeiere i fremtiden blir kastet under bussen under en økonomisk krise, så vi får et krakk. Jeg vil si at et prisfall er nærmest umulig. Anonymkode: 2da63...42f 2
Druid Skrevet 22. mars 2021 #11 Skrevet 22. mars 2021 (endret) AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Naivt`:D 😄 De som er naive er vel de som er så historieløse at de ikke skjønner at prisene VIL falle, over hele landet. De første varslene og advarslene er allerede kommet, leser du ikke aviser? Anonymkode: 5143c...077 Varsler og advarsler kommer i avisene hele tiden : grunnlaget for pressen, er at du kjøper produktet deres, og det krever ett "sjokk" : å varsle doom er sånn sett hva pressen lever av. Dessverre er de notorisk dårlige til å faktisk spå; pressen er ikke fagfolk og de argumenterer ikke basert på en helhetlig forståelse av problemstillingen, de er bare gode mikrofonstativ for enkeltstemmer. Typisk er dette uansett nesten umulig å spå, for sammenhengene er så ekstremt sammensatte. Økonomi har en relativt god andel kaosteori i seg. Så spørsmålet er : hvordan står det til med de fundamentale komponentene i markedet ; hva er risikoene og hva er fallhøyden. Så hvis du kan avdekke hva advarselen kommer på grunnlag av, har du antagelig mer å melde. Endret 22. mars 2021 av Druid
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #12 Skrevet 22. mars 2021 Når prisene faller, er det ikke sånn at de fleste får råd til et skikkelig knallkjøp. Da vil det være så og si umulig å få et lån, og folk vil slite med å betale gjelden de allerede har. Anonymkode: 296fe...718
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #13 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Selvsagt kan prisene i Oslo falle, og det vil de også gjøre allerede fra høsten av. Renteoppgang er bare en av faktorene her. Osloprisene har falt før. Anonymkode: 5143c...077 Jeg er enig med deg. Men så har jeg levd lenge nok til å ha opplevd flere kriser. Spesielt 1987-1990 som skapte mange gjeldsoffer. Jeg kjøpte mitt første hus i 1999 og renta var mellom 5-8 tre ganger frem til 2010. Etter 2009 har renta vært lav. Så er man under 34 så har normalrenta vært 3-4%. Dette er ikke hugd i stein. Hvis renta blir 5% hos Norges Bank og 6% ut til kundene. Et lite krakk i aksjemarkedet så kan hele greia rase. Det trenger ikke å være annet en psykologidrevet. Hvor mange er ikke avhengig av lav rente, at jobben holder, at prisene på boliger stiger eller at hytta er leid ut i ferien eller utleiehybelen er utleid. Ta bort 1 eller 2 av disse faktorene så raser hele driten. Økte migrantkostnader, kutt i oljeinvesteringer med 200.000 arbeidsledige, kutt i velferden og trygd/pensjoner. Og vi får fattigdom og gjeldsproblematikk som senker børsene. Økonomien er en skjør konstruksjon og avhengig av tillit Når det raser raser det fort... Vi på 50+ har opplevd store kriser og flere kommer. Anonymkode: fbdb2...019 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #14 Skrevet 22. mars 2021 Tror det vil være visse typer boliger som alltid vil være attraktive i Oslo. Små til mellomstore sentrumsnære leiligheter og familievennlige boliger i «gode strøk» vil alltid ha nok kjøpere. Selv kjøpte jeg i Groruddalen under «duppen» i 2017, og selv om jeg kjøpte til langt lavere pris enn de som kjøpte i 2016 har jeg nok ikke tjent særlig på kjøpet. Trekker man fra 100k i oppussing og meglerutgifter ved et salg så går jeg nok i null. 😛 Jeg fulgte med på mitt område i flere år før jeg kjøpte og var på mange budrunder i starten av 2017 som gikk så vilt over takst at jeg vet at samme bolig aldri kunne blitt solgt for så mye i dag. Selv kjøpte jeg for 3,9, og var eneste interessent, men var på visninger for nærmest identiske prospekter som gikk for 4,7 og høyere. Tipper at en god pris i dag for disse er rundt 4,1. For min del går det helt greit. Jeg kjøpte for å bo og skal bo her en del år til, men trekker det likevel frem som et eksempel på at boligmarkedet i Oslo ikke er «ett», men at det finnes mange markeder innad i Oslo som er vesentlig roligere enn hovedbildet i media. Anonymkode: 9cbde...430
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #15 Skrevet 22. mars 2021 Skal et boligprisfall skje, vil det skje fordi folk i Norge mister jobben sin i hopetall. Ikke på grunn av renten. Det kan teoretisk skje at halve norges befolkning plutselig mister jobben og den andre halvparten allerede går på trygd. F.eks hvis et bryter ut krig. Men særlig sannsynlig er det ikke. Og i alle fall ikke innen vår levetid. Det er i alle fall ganske dumt å gjøre økonomiske beslutninger basert på slike worst case scenario. Anonymkode: 3aec3...660 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #16 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Naivt`:D 😄 De som er naive er vel de som er så historieløse at de ikke skjønner at prisene VIL falle, over hele landet. De første varslene og advarslene er allerede kommet, leser du ikke aviser? Anonymkode: 5143c...077 Joda, vil falle. Kanskje 1% Anonymkode: 169d5...bba
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #17 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skal et boligprisfall skje, vil det skje fordi folk i Norge mister jobben sin i hopetall. Ikke på grunn av renten. Anonymkode: 3aec3...660 Nei. Det holder at folk frykter at det skal kollapse og blir sittende på gjerde i frykt for å tape penger. Anonymkode: fbdb2...019
Trimsi Skrevet 22. mars 2021 #18 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så naivt....🤣 Anonymkode: 169d5...bba Pandemi - økonomisk krise - økende husholdningsgjeld - renteøkning vil selvfølgelig kunne bidra til at boligprisene faller noe. Særlig leiligheter. Når ikke unge mennesker har råd til å kjøpe egne boliger i Oslo, men blir tvunget ut av byen evt blir boende hjemme lengre, og den forventede renteøkningen blir en realitet, er det absolutt en mulighet for prisfall. Pga lite boligbygging i Oslo vil neppe prisfallet der bli veldig stort.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #19 Skrevet 22. mars 2021 Druid skrev (48 minutter siden): Varsler og advarsler kommer i avisene hele tiden : grunnlaget for pressen, er at du kjøper produktet deres, og det krever ett "sjokk" : å varsle doom er sånn sett hva pressen lever av. Dessverre er de notorisk dårlige til å faktisk spå; pressen er ikke fagfolk Så hvis du kan avdekke hva advarselen kommer på grunnlag av, har du antagelig mer å melde. Jeg har nok litt mer enn deg å melde, i det minste vet jeg hvordan pressen fungerer og hva som er dens mandat. Tror du de sitter og koker sammen dommedagsprofetier for å få folk til å kjøpe produktet deres? Ukeblader og tvilsomme nettsider gjør nok det, men pressen? Nei. Anonymkode: 5143c...077
Druid Skrevet 22. mars 2021 #20 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Når prisene faller, er det ikke sånn at de fleste får råd til et skikkelig knallkjøp. Da vil det være så og si umulig å få et lån, og folk vil slite med å betale gjelden de allerede har. Anonymkode: 296fe...718 Kommer helt an på HVORFOR prisene faller. Dette scenarioet handler om finnansieringsproblemer. I praksis kan det være andre årsaker til boligprisfall, som ikke har denne typen nedside. AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg har nok litt mer enn deg å melde, i det minste vet jeg hvordan pressen fungerer og hva som er dens mandat. Tror du de sitter og koker sammen dommedagsprofetier for å få folk til å kjøpe produktet deres? Ukeblader og tvilsomme nettsider gjør nok det, men pressen? Nei. Anonymkode: 5143c...077 "Koker sammen" blir feil, men Sjefsøkonom Jan Ludvig Andreassen fra Eika trekkes fram mye oftere enn treffsikkerheten hans forsvarer. Mye fordi han er flink til å spisse negativt. Og hvis du tror pressen har et helhetlig mandat som trumfer opplagsutvikling og overskudd, har du nok litt vel naivt bilde av virkeligheten. Det påvirker til og med hva som kommer på førstesiden i Klassekampen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå