AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #21 Del Skrevet 21. mars 2021 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Som alle vet er de siste kiloene når man nærmer seg målvekt mye tyngre å få vekk. 4 kilo opp på sels måneder er absolutt mye - tar man ikke tak der så er det opp 16 kg på to år! For meg personlig utgjør 4 kg over 7% av min kroppsvekt. Det vil synes veldig godt om jeg går opp såpass! Med en relativt lav høyde og vekt vil det kreve ekstremt mye å ligge i så høyt kaloriunderskudd at man kan gå ned 1 kilo i uka da forbrenningen også er lav for en som er «liten». Jeg har selv nettopp brukt tre måneder på 3 kilo. Syns ingenting om holdningen din. Selvfølgelig må ts få syns at det er kjipt å gå opp fire kilo. Mye bedre å ta tak i det etter fire enn 30! Anonymkode: 78460...d5d Greia her er at det ser ut som det er midlertidig endring av livsstil som gjør at trådstarter har gått opp i vekt. Ergo vil vekten gå av igjen når hun blir friskmeldt, og det høres ut som om det er snart. Klart det vil kreve mye, det krever mye generelt å gå ned i vekt, poenget mitt er at man kan gjøre det på kort tid om man ligger i lavt nok underskudd. Har ikke sagt noe om at det er enkelt. Selvsagt er det alltid kjipt å gå opp i vekt, men man trenger ikke gjøre det verre enn det er. 4 kg er på ingen måte ille. Hadde det vært snakk om titalls kilo kunne jeg skjønt det, og da er det faktisk en lang vei å gå for å gå ned også. Men 4 kg....? Nei. Du kan synes hva du vil om holdningen min, forstår ikke hvorfor du bryr deg? Anonymkode: 07e10...90b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
addict Skrevet 21. mars 2021 #22 Del Skrevet 21. mars 2021 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Man trenger ikke ha en sinnssyk sykdom for å legge på seg så mye. Ofte har man spiseproblemer og vanskelig forhold til mat, noen sliter med overspising, trøstespising og lignende. Skjønner at dette er vanskelig å sette seg inni for de som aldri har erfart det selv, men slik er det faktisk. Jeg vet om mange som legger på seg så mye fordi de begynner på anti-psykotika, som gir ekstremt økt matlyst. Har selv godt på slike medisiner og matlysten man får er helt, helt sinnssyk. Fordommene dine kan du putte opp et visst sted.... Det ER provoserende å høre noen klage over at livet er så jævla tøft fordi man har lagt på seg et par kg. 4 kg er noe man knapt merker på kroppen, da 1-2 kg gjerne kan være vannvekt. Om trådstarter ikke har et problematisk forhold til mat og generelt lever et bekymringsfritt liv så er det null stress for henne å gå ned disse kiloene, det er gjort på en måned. Kanskje ikke det engang. Nå er det nok slik at trådstarter kanskje ikke har verdens beste forhold til mat, ettersom hun gikk ned 15(!) kg etter en skilsmisse, og så gått opp 4 kg som følge av trøstespisingen. Den enkle løsningen her er å droppe trøstespisingen. Skal man gå ned i vekt så trenger man å gjøre en innsats på kjøkkenet, ikke nødvendigvis på treningen. Man må ligge i kaloriunderskudd over tid. I stedet for å trøstespise må man finne trøst i andre ting, og slutte å betegne mat som noe man bruker for å regulere følelser. Det er en prosess som kan ta lang tid, men første bud er å innse at man faktisk har et problem. I mine øyne er ikke 4 kg en smell i det hele tatt. Det er uproblematisk, spesielt når kiloene har sneket seg på som følge av "det er så synd i meg" følelser i forbindelse med sykdom. Tror det er mange som går på denne "smellen" her, og den "smellen" er borte når livet går tilbake til normalt, og man er friskmeldt. Da stabiliserer ting seg og det skjer av seg selv. Å gå opp 4 kg på 6 måneder er virkelig ikke ille, men trådstarter får det til å høres ut som at hun nå er på grensa til sykelig fedme og at livet står i fare. Det er ikke vits å gjøre et lite problem større enn det er, og komplisere det. Å gå ned mange titalls kilo er komplisert. Å bli kvitt litt vannvekt og forbrenne litt fett er null stress. Det hjelper for øvrig noen ganger å sette ting litt i perspektiv, i stedet for å klage over sine få kilo så kan hun tenke på de som legger på seg så mye at det vil påvirke dem resten av livet, selv om de da går ned (økt mengde fettceller, konsekvenser for ledd og skjelett, løs hud og lignende). Med tilstrekkelig kaloriunderskudd kan man gå ned 1 kg i uka. Med andre ord er kiloene borte i løpet av en måned. Anonymkode: 07e10...90b At du synes det er provoserende at andre synes 4 kilo er kjipt har kun med deg og din egen bitterhet å gjøre. Det at du mangler empati eller forståelse for at ditt overvektsproblem ikke er måleenheten til resten av verden har ikke noe med resten av oss å gjøre. Skal jeg si det samme til deg? At her sitter du og klager over noen kilo for mye når andre i verden opplever krig, flukt og død? At du klager på noen ekstra valker mens det sitter mødre som ser barna sine pines i døden av sult hver eneste dag? Alle kan ha det værre om det er en konkurranse. Alt kan settes i perspektiv. Ingen satte deg på startstreken og gav klarsignal for sutringa di. Og ikke kom her og påstå at jeg ikke vet noe om det å ha et vanskelig forhold til mat eller det å være overvektig. Det vet du tydeligvis ingenting om. Og husk, du kan velge å gjøre noe med det i stedet for å la deg provosere av andre som faktisk stopper før kiloene raser på ukontrollert. Endret 21. mars 2021 av addict Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #23 Del Skrevet 21. mars 2021 addict skrev (4 minutter siden): At du synes det er provoserende at andre synes 4 kilo er kjipt har kun med deg og din egen bitterhet å gjøre. Det at du mangler empati eller forståelse for at ditt overvektsproblem ikke er måleenheten til resten av verden har ikke noe med resten av oss å gjøre. Skal jeg si det samme til deg? At her sitter du og klager over noen kilo for mye når andre i verden opplever krig, flukt og død? At du klager på noen ekstra valker mens det sitter mødre som ser barna sine pines i døden av sult hver eneste dag? Alle kan ha det værre om det er en konkurranse. Alt kan settes i perspektiv. Ingen satte deg på startstreken og gav klarsignal for sutringa di. Og ikke kom her og påstå at jeg ikke vet noe om det å ha et vanskelig forhold til mat eller det å være overvektig. Det vet du tydeligvis ingenting om. Og husk, du kan velge å gjøre noe med det i stedet for å la deg provosere av andre som faktisk stopper før kiloene raser på ukontrollert. Haha, sier så mye om deg. Anonymkode: 07e10...90b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
addict Skrevet 21. mars 2021 #24 Del Skrevet 21. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Haha, sier så mye om deg. Anonymkode: 07e10...90b Hva da? At jeg ser at du er bitter pga egen overvekt og lar det gå ut over andre som ikke har det samme problemet? At jeg klarer å skjønne at andre mennesker med andre utgangspunkt også har andre problemer? Forklar gjerne, er veldig spent. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #25 Del Skrevet 22. mars 2021 Har nettopp brukt tre måneder på fire kilo. Hadde gått ned ti, og så opp igjen de samme ti. Det var ihvertfall kjempelett å gå opp igjen, kroppen vil gjerne ha tilbake det den har tapt, så man blir ekstra sulten. Jeg spiste "normalt" til jeg ble passe mett, som så mange jo sier at det bare er å gjøre.. hadde jo vært så flink og slanket meg så lenge... Det føltes som så sunt og riktig kosthold, jeg trente og det var deilig å legge bort vekta og kaloritellingen osv.. Vips så var jo de kiloene på igjen. Synnes du er flink som tar tak i det nå, før alle kiloene er tilbake. Vi får bare prøve å ta lærdom av det 😊 Og til alle som svarer surt her, hvis man har strevd seg ned i vekt over en lang periode er man i sin fulle rett til å klage, om det så bare er en kilo opp! Det kan fort ta tre uker og masse strev å få den av igjen, det vet jeg alt om. Så ikke kom her og kom her!! 🤭 Anonymkode: 22d69...a05 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå