Gå til innhold

Et tøft år.. vektoppgang

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Et tøft år både fysisk og psykisk.

Skilsmisse, gikk ned (vel trengte) 15 kilo, en skade og påfølgende treningsforbud i ett år. Gått opp 4 kilo igjen. Jeg hater det!

Håper på friskmelding og at jeg kan kan trene igjen om et par tre uker.

Kilo som har sneket seg på i løpet av et halvt års tid, kan de forsvinne fort bare man henter seg inn igjen? Føler meg mislykket, å dette skulle jo ikke skje (at jeg gikk opp igjen)... Men har nok trøstespist litt det siste halve året 🙈🤦‍♀️

Vet hva som skal til, men trenger bare å høre om flere har gått på slike smeller. Hvordan hentet du deg inn igjen, eller omdirigerte tankene igjen?

Anonymkode: b3257...94b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

4 kg og du klager??? 
Pga sykdom har jeg gått opp 30 kg på ett år!! DET er ugreit det!! 
-og kanskje verdt et innlegg her. 
4 kg er småtteri som du selvsagt greier å gå ned på kort tid! 

Anonymkode: 2455c...e86

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja ja, bare ta grep I DAG, og de er vekk om 2 måneder med sunt kosthold og daglig mosjon

Anonymkode: 413cd...487

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjerp deg. Gikk opp 30 kg etter et ganske fælt brudd. Gått ned 10 av dem. 4 kg er fuckings vannvekt... 

Anonymkode: 07e10...90b

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

takk til alle dere som har gått opp 30kg, jeg har gått opp 2kg siste 7mnd og føler meg drit feit men dere beroliger meg 🥰

Anonymkode: 5dd3a...5d1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

takk til alle dere som har gått opp 30kg, jeg har gått opp 2kg siste 7mnd og føler meg drit feit men dere beroliger meg 🥰

Ja vær så god. Helt patetisk å henge seg opp i noe så lite, virkelig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Syns du det var en hyggelig og gjennomtenkt kommentar for alle rundt deg egentlig?

TS, det er mange som har gått opp i vekt det siste året. Ta tak i det nå før det blir verre, så ordner det seg :) 

Anonymkode: c5d22...e99

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er 70 % av den Norske befolkningen som er overvektig eller har fedme. Så du er langt fra alene.

Anonymkode: 298a8...574

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

gikk ned 4kg på 4 uker. slutt å syt LOL

Anonymkode: 02446...111

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

hva søren, IKKE KLAG!!! 4 kg er ingenting!!!

jeg gikk opp 20 kg på 4-5 måneder pga sykdom!!

Anonymkode: d5ad0...8ec

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg går opp 3 kilo for mye hver vinter og ned 3 kilo hver vår. Er mye mer jobb å gå ned enn opp🙃

Anonymkode: 78460...d5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er tydeligvis en konkurranse på gang om hvem som har det verst. Du TS har åpenbart ikke gått nok opp i vekt til å være misfornøyd. Men i og med at man er seg selv nærmest så skjønner jeg godt at 4 kg opp er 4 kg for mye for deg. Du har tidligere klart å gå ned 15 kg så du vet hva som skal til. Det er lett å føle at man har mislyktes når vekten går motsatt vei av det man ønsker enten det er 4 eller 40 kg. Du får prøve å fokusere på at 4 kg strengt tatt ikke er så mye og at du kunne ha gått opp 30 kg som sytpeisene over her. Dette klarer du!

Anonymkode: a07b5...b72

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange kjipe kommentarer du skulle få da TS... 

Jeg har ingen erfaring å dele, men jeg ønsker deg lykke til og håper du får det bedre både fysisk og psykisk. 

Alle kjemper sine kamper, og selv om andre har det verre, så må da TS få lov til å spørre om erfaringer og lufte sin frustrasjon. 

Lykke til 😀

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har også "bare" gått opp noen få kilo i år, 6 kg. Men det føles ikke lenger som kroppen er min. Alle klærne strammer og jeg føler meg tung når jeg trener.

Jeg vet at det skal lite til for å gå ned, og er i gang nå. Så skal ikke klage. Men klarer ikke å fatte at det er mulig å legge på seg typ 30 kg uten å ta grep på veien opp, sykdom eller ei. Da har man virkelig overspist systematisk og bare akseptert at det er sånn. Rart. 

Anonymkode: b1164...cf9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Folk er så slemme med hverandre. :( 

Selvom de har gått opp mer, klarer de ikke å sette seg inn i din situasjon å forstå at 4 kg er mye for deg.

Jeg har troa på deg. Noen ukers trening og et sunt kosthold så er du nok i rute igjen. 

Anonymkode: 401b3...c2d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

4 kg og du klager??? 
Pga sykdom har jeg gått opp 30 kg på ett år!! DET er ugreit det!! 
-og kanskje verdt et innlegg her. 
4 kg er småtteri som du selvsagt greier å gå ned på kort tid! 

Anonymkode: 2455c...e86

Dette er det dummeste jeg leser. At du har gått opp 30 kilo har absolutt ingenting med at andre synes det er kjipt å gå opp, uansett hvor mange eller få kilo det er. 4 kilo er mye og merkes på kroppen. 30 kilo er helt sinnsykt mye, men at du har gått opp det har absolutt ingenting å si for TS sin del og er ikke verdt et innlegg mer enn hennes 4 kilo er. Og du "kan bare gå ned" du og 😉

TS, først må du finne ut hvorfor du går opp. Går du opp pga usunt kosthold så kommer det ikke nødvendigvis til å gå av seg selv når du blir mer aktiv. Går du opp fordi du spiset sunt men et veldig inaktiv pga sykemelding så er sannsynligheten stor for at det vil gå seg til. 

Spørsmålet er altså: hvorfor og hva skal til, det vet du best selv 😊

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si at jeg virkelig lurer på hva slags sinnsyke sykdommer folk får her inne hele tiden som gjør at de fyker opp 20-30 kilo rett som det er 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
addict skrev (8 timer siden):

Må si at jeg virkelig lurer på hva slags sinnsyke sykdommer folk får her inne hele tiden som gjør at de fyker opp 20-30 kilo rett som det er 😬

Man trenger ikke ha en sinnssyk sykdom for å legge på seg så mye. Ofte har man spiseproblemer og vanskelig forhold til mat, noen sliter med overspising, trøstespising og lignende. Skjønner at dette er vanskelig å sette seg inni for de som aldri har erfart det selv, men slik er det faktisk. Jeg vet om mange som legger på seg så mye fordi de begynner på anti-psykotika, som gir ekstremt økt matlyst. Har selv godt på slike medisiner og matlysten man får er helt, helt sinnssyk. Fordommene dine kan du putte opp et visst sted.... 

Det ER provoserende å høre noen klage over at livet er så jævla tøft fordi man har lagt på seg et par kg. 4 kg er noe man knapt merker på kroppen, da 1-2 kg gjerne kan være vannvekt. Om trådstarter ikke har et problematisk forhold til mat og generelt lever et bekymringsfritt liv så er det null stress for henne å gå ned disse kiloene, det er gjort på en måned. Kanskje ikke det engang. 

Nå er det nok slik at trådstarter kanskje ikke har verdens beste forhold til mat, ettersom hun gikk ned 15(!) kg etter en skilsmisse, og så gått opp 4 kg som følge av trøstespisingen. Den enkle løsningen her er å droppe trøstespisingen. Skal man gå ned i vekt så trenger man å gjøre en innsats på kjøkkenet, ikke nødvendigvis på treningen. Man må ligge i kaloriunderskudd over tid. I stedet for å trøstespise må man finne trøst i andre ting, og slutte å betegne mat som noe man bruker for å regulere følelser. Det er en prosess som kan ta lang tid, men første bud er å innse at man faktisk har et problem.

I mine øyne er ikke 4 kg en smell i det hele tatt. Det er uproblematisk, spesielt når kiloene har sneket seg på som følge av "det er så synd i meg" følelser i forbindelse med sykdom. Tror det er mange som går på denne "smellen" her, og den "smellen" er borte når livet går tilbake til normalt, og man er friskmeldt. Da stabiliserer ting seg og det skjer av seg selv. Å gå opp 4 kg på 6 måneder er virkelig ikke ille, men trådstarter får det til å høres ut som at hun nå er på grensa til sykelig fedme og at livet står i fare. 

Det er ikke vits å gjøre et lite problem større enn det er, og komplisere det. Å gå ned mange titalls kilo er komplisert. Å bli kvitt litt vannvekt og forbrenne litt fett er null stress. Det hjelper for øvrig noen ganger å sette ting litt i perspektiv, i stedet for å klage over sine få kilo så kan hun tenke på de som legger på seg så mye at det vil påvirke dem resten av livet, selv om de da går ned (økt mengde fettceller, konsekvenser for ledd og skjelett, løs hud og lignende). 

Flamme skrev (8 timer siden):

4kg kan du klare på 60-70dager ❤ Lykke til.

Med tilstrekkelig kaloriunderskudd kan man gå ned 1 kg i uka. Med andre ord er kiloene borte i løpet av en måned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man trenger ikke ha en sinnssyk sykdom for å legge på seg så mye. Ofte har man spiseproblemer og vanskelig forhold til mat, noen sliter med overspising, trøstespising og lignende. Skjønner at dette er vanskelig å sette seg inni for de som aldri har erfart det selv, men slik er det faktisk. Jeg vet om mange som legger på seg så mye fordi de begynner på anti-psykotika, som gir ekstremt økt matlyst. Har selv godt på slike medisiner og matlysten man får er helt, helt sinnssyk. Fordommene dine kan du putte opp et visst sted.... 

Det ER provoserende å høre noen klage over at livet er så jævla tøft fordi man har lagt på seg et par kg. 4 kg er noe man knapt merker på kroppen, da 1-2 kg gjerne kan være vannvekt. Om trådstarter ikke har et problematisk forhold til mat og generelt lever et bekymringsfritt liv så er det null stress for henne å gå ned disse kiloene, det er gjort på en måned. Kanskje ikke det engang. 

Nå er det nok slik at trådstarter kanskje ikke har verdens beste forhold til mat, ettersom hun gikk ned 15(!) kg etter en skilsmisse, og så gått opp 4 kg som følge av trøstespisingen. Den enkle løsningen her er å droppe trøstespisingen. Skal man gå ned i vekt så trenger man å gjøre en innsats på kjøkkenet, ikke nødvendigvis på treningen. Man må ligge i kaloriunderskudd over tid. I stedet for å trøstespise må man finne trøst i andre ting, og slutte å betegne mat som noe man bruker for å regulere følelser. Det er en prosess som kan ta lang tid, men første bud er å innse at man faktisk har et problem.

I mine øyne er ikke 4 kg en smell i det hele tatt. Det er uproblematisk, spesielt når kiloene har sneket seg på som følge av "det er så synd i meg" følelser i forbindelse med sykdom. Tror det er mange som går på denne "smellen" her, og den "smellen" er borte når livet går tilbake til normalt, og man er friskmeldt. Da stabiliserer ting seg og det skjer av seg selv. Å gå opp 4 kg på 6 måneder er virkelig ikke ille, men trådstarter får det til å høres ut som at hun nå er på grensa til sykelig fedme og at livet står i fare. 

Det er ikke vits å gjøre et lite problem større enn det er, og komplisere det. Å gå ned mange titalls kilo er komplisert. Å bli kvitt litt vannvekt og forbrenne litt fett er null stress. Det hjelper for øvrig noen ganger å sette ting litt i perspektiv, i stedet for å klage over sine få kilo så kan hun tenke på de som legger på seg så mye at det vil påvirke dem resten av livet, selv om de da går ned (økt mengde fettceller, konsekvenser for ledd og skjelett, løs hud og lignende). 

Med tilstrekkelig kaloriunderskudd kan man gå ned 1 kg i uka. Med andre ord er kiloene borte i løpet av en måned. 

Som alle vet er de siste kiloene når man nærmer seg målvekt mye tyngre å få vekk. 4 kilo opp på sels måneder er absolutt mye - tar man ikke tak der så er det opp 16 kg på to år! For meg personlig utgjør 4 kg over 7% av min kroppsvekt. Det vil synes veldig godt om jeg går opp såpass! 

Med en relativt lav høyde og vekt vil det kreve ekstremt mye å ligge i så høyt kaloriunderskudd at man kan gå ned 1 kilo i uka da forbrenningen også er lav for en som er «liten». Jeg har selv nettopp brukt tre måneder på 3 kilo. 

Syns ingenting om holdningen din. Selvfølgelig må ts få syns at det er kjipt å gå opp fire kilo. Mye bedre å ta tak i det etter fire enn 30! 

Anonymkode: 78460...d5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...