Gå til innhold

Passer det å servere blåskjellsuppe til forrett og andebryst til hovedrett?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eller burde ting matche, som f.eks. kjøtt hele veien, sjømat hele veien osv?

Anonymkode: ae2ad...9c4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det finnes ingen regel om at det skal «matche». Høres godt ut!

Anonymkode: 4c834...b9f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det passer helt fint med sjømat til forrett og kjøttmat til hovedrett. Det er veldig vanlig å gjøre det sånn. Som samboer til en skalldyrallergiker vil jeg bare si at du bør forsikre deg om at gjestene tåler maten du har planlagt. Det virker som om det er ganske mange som er allergiske mot skalldyr, bløtdyr og fisk. 

Anonymkode: 787f3...c0f

AnonymBruker
Skrevet

Takker for svar. Da kjører jeg det. 👍🏼☺️ 

Det er bursdagsmiddag for x-en, så jeg vet han både tåler og liker det. Et par av barna er ikke glad i blåskjell, så blir noe alternativt til dem. 

X-en er en feinschmekker når det kommer til mat, og nå vil jeg briljere litt med kokkekunnskapene mine, som han aldri fikk sett noe til de årene vi var gift. 😅 

Skal på polet og kjøpet vin som passer til de forskjellige rettene også. 

Ønsker å lage en 50-årsmiddag til en x som virkelig fortjener det! 🥰

• Liker 2
Skrevet

Tradisjonelt er det jo "riktig" å IKKE ha kjøtt/kjøtt eller fisk/fisk. :) Det høres ut som en god meny! Hva skal du ha til dessert?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Fabienne skrev (2 timer siden):

Tradisjonelt er det jo "riktig" å IKKE ha kjøtt/kjøtt eller fisk/fisk. :) Det høres ut som en god meny! Hva skal du ha til dessert?

Litt usikker på den. Tenkte egentlig kake av noe slag siden det er en bursdag? Eller har du noen gode tips kanskje? 🤗

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Litt usikker på den. Tenkte egentlig kake av noe slag siden det er en bursdag? Eller har du noen gode tips kanskje? 🤗

Siden det er bursdag er jo kake perfekt. :) 

Ellers vill jeg sikkert tenkt noe litt klassisk fransk, siden forrett og hovedrett er det. 

Skrevet

Man tar utgangspunkt i hovedretten, og man skal ikke gjenta seg i menyen. Har man f.eks blomkål til hovedretten, skal man ikke servere blomkålsuppe til forrett. Har man kjøtt til hovedrett, skal man ikke ha kjøtt til forrett. Blåskjellsuppe og andebryst går helt fint. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker godt at en rett er kjøtt og en sjømat. Men jeg synes det er best om kun en av rettene har mye smak. Ikke thaiinspirerte blåskjell også and i indisk saus. I så fall bør det være en rød tråd, feks at alle rettene er thaiinspirert.

Anonymkode: 72ac1...5db

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.3.2021 den 14.18):

Eller burde ting matche, som f.eks. kjøtt hele veien, sjømat hele veien osv?

Nei.

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags oppskrift på blåskjellsuppe bruker du? :) 

Anonymkode: 5763e...6c1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...