Gå til innhold

Rettferdighet i koronatider

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi må ha noen enkle regler for å unngå at sykehusene fylles opp med folk som selv bevisst har satt seg i en risikosituasjon.

Mine forslag:

Bryter du smittevernreglene ved å samle deg i større grupper - mister du retten til intensivbehandling på norsk sykehus for covid-19.

Bryter du pålagt karantene og isolasjon - mister du retten til intensivbehandling på norsk sykehus for covid-19.

Reiser du til utlandet på en ikke-nødvendig reise typ ferie, Instagramvennlige bilder, osv - mister du retten til intensivbehandling på norsk sykehus for covid-19.

Så blir det ledige plasser for de som ble ufrivillig smittet.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det får du aldri en lege med på. For da er vedkommende ikke en lege lenger. Det er i strid med både den ikke-juridisk-bindene hippokratiske ed, og den juridisk bindende etiske regler for leger.

Etiske regler for leger

§1 En lege skal verne menneskets helse. Legen skal helbrede, lindre og trøste. Legen skal hjelpe syke til å gjenvinne sin helse og friske til å bevare den.
https://www.legeforeningen.no/om-oss/Styrende-dokumenter/legeforeningens-lover-og-andre-organisatoriske-regler/etiske-regler-for-leger/

• Liker 5
Skrevet

Brukeren over har nok rett. Tror større bøter og strengere (og klarere) regler er bedre. Bryter du restriksjoner, karantene etc så får du en stor bot og-eller må betale sykehusopphold selv. 

• Liker 2
Skrevet

Nei, sånne regler kan vi ikke innføre. 

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg tenker at man heller kan få en ganske vesentlig større egenandel for behandlingen dersom en med vitende og vilje bryter smittevern-, karantene- og isolasjonsregler og siden blir syk. 

Men utfordringen med dette er at blir man for streng i den enden slutter folk å teste seg ved mistanke om sykdom og da får man et enda større problem.

For øvrig mener jeg at politikere som bryter smittevernreglene bør bøtelegges helt på lik linje med den vanlige befolkning, men at de - som de forbilder de er ment å være - vises mindre forståelse og tvil som kommer dem til gode. Av denne grunn mener jeg at det berømte nachspielet bør bøtelegges og det samme gjelder Erna og hennes selskap.

Skrevet

Systemet i dag er svært urettferdig. Uskyldige kan dø fordi det ikke er ledige intensivplasser. Stor bot er ikke skremmende nok med mindre man snakker om et 6-sifret beløp? Med tanke på hvor enorme utgifter slike egoister forårsaker fellesskapet, så er dagens bøter slett ikke på normalt nivå.

At de betaler hele beløpet for sykehusoppholdet selv kan være et alternativ, men hjelper ikke når alle intensivplasser er opptatt. 

• Liker 1
Skrevet
Drizzt skrev (1 time siden):

Vi må ha noen enkle regler for å unngå at sykehusene fylles opp med folk som selv bevisst har satt seg i en risikosituasjon.

Mine forslag:

Bryter du smittevernreglene ved å samle deg i større grupper - mister du retten til intensivbehandling på norsk sykehus for covid-19.

Bryter du pålagt karantene og isolasjon - mister du retten til intensivbehandling på norsk sykehus for covid-19.

Reiser du til utlandet på en ikke-nødvendig reise typ ferie, Instagramvennlige bilder, osv - mister du retten til intensivbehandling på norsk sykehus for covid-19.

Så blir det ledige plasser for de som ble ufrivillig smittet.

Dummeste jeg har hørt idag. Først skulke regjeringa fått ut finger’n på ett år og økt sykehus kapasiteten.. 

• Liker 2
Skrevet
Drizzt skrev (25 minutter siden):

Systemet i dag er svært urettferdig. Uskyldige kan dø fordi det ikke er ledige intensivplasser. Stor bot er ikke skremmende nok med mindre man snakker om et 6-sifret beløp? Med tanke på hvor enorme utgifter slike egoister forårsaker fellesskapet, så er dagens bøter slett ikke på normalt nivå.

At de betaler hele beløpet for sykehusoppholdet selv kan være et alternativ, men hjelper ikke når alle intensivplasser er opptatt. 

Ikke rettferdig når politikere slipper bøter. De rike kan bare kjøpe seg inn på privat sykehus hvis det skulle gå gæli

Skrevet
Bente1234 skrev (2 timer siden):

Ikke rettferdig når politikere slipper bøter. De rike kan bare kjøpe seg inn på privat sykehus hvis det skulle gå gæli

Hvilke private sykehus har intensive plasser å behandle covid-19? 

Hvilke politikere har sluppet bøter? 

Skrevet (endret)
Drizzt skrev (7 timer siden):

Nei, konsekvensen av skyhøye beløp, være seg i form av å betale sykehus dyrt eller forenklet forelegg ("bøter") er at flere av de som blir rammet vil la være å melde fra og tar heller sjansen på å overleve selv. Kan da også godt hende de overlever, men sprer viruset videre fordi de ikke tør melde fra til helsevesen (eller myndigheter) om at de har klart å dumme seg ut så pass at vedkommende er blitt smittet.

Å ikke kunne spore smitte er det verste som kan skje nå. Da sprer smitten seg fort. Det er viktig å kunne slukke brannen med en gang den oppstår. Det er derfor det er så strengt som det er, innenfor mange yrker.

Vårt samfunn baserer seg i stor grad på tillitt. Det tror jeg er en av de viktige grunnene til at vi ikke har høyere dødstall enn vi har. Da må vi også stole på at de som driter seg skikkelig på leggen sier i fra om at de har gjort det.

Endret av Gugglo
  • Liker 1
Skrevet

Unnskyld meg men hvilken planet lever du på? Skal du nekte mennesker sykehusbehandling fordi de har brutt nasjonale smittevernsregler? 😂

Alle skal få sykehusbehandling helt uavengig av hvem de er, hvor de kommer fra, hva de har gjort osv osv.

Du kunne jo forsøkt å stille til valg i Kongo eller et annet land som sikkert er interessert i denne måten å styre staten sin på 

• Opprett ny...