Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er helt ny på Kvinneguiden, og skrev først innlegget på graviditet og baby, men skjønte ganske kjapt at jeg var på feil sted. Det er selvfølgelig her mitt innlegg hører hjemme ❤️ 

Hei alle nye og gamle prøvere! 

Endelig er det min tur til å være "prøver". Etter å ha ventet i x antall år på min bedre halvdel, er vi nå straks i gang med vår aller første prøveperiode. Jeg vil veldig gjerne høre dine erfaringer, tips og triks. Hva bør jeg vite, hva bør jeg huske på osv. Jeg er mentalt forberedt på at det kommer til å ta tid, og har ingen som helst forventning om at det vil skje fort. Dette beskriver nok meg litt som person, forberedt på det verste, men håper på det beste. Jeg liker å være forberedt, og for meg vil det ikke være naturlig å bare prøve å se uten å vite noe mer. Det høres kanskje hysterisk ut, men liker å ha oversikt helt fra starten. 

Jeg er tilsynelatende frisk og normalvektig. Har ikke gått på prevensjon på 1 års tid. Jeg har hatt en stabil syklus på 28-30 dager, og har ved tidligere gynekologiske undersøkelse fått høre at alt ser ok ut. Jeg har tidligere tatt noen eggløsningstester, mest for gøy. Jeg liker å vite hva som skjer med kroppen og når. Dette har vært lærerikt, men utover dette vet jeg svært lite. De månedene jeg har testet EL har jeg fått positiv test i syklus-dag 18, 15, 16 og 16. Jeg har ikke fortsatt å teste etter første positive EL-test. Er dette noe dere anbefaler for å se hvor lenge man har økt LH-nivå? når er det best å ha sex etter positiv EL-test? når på dagen bør det testes osv? Dere hører jeg har en del spørsmål, og setter derfor pris på alle erfaringer. Jeg har lest på en del forum og på nettsider, men det står mye forskjellig, og jeg har ikke kontroll på alle forkortelsene etc. som brukes ofte i disse forum. Tydelig amatør enda 😉 

Håper noen tar seg tid til å svare 😄 

Hilsen spentprøver2021

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Velkommen hit til prøversamfunnet :smilyblomst: Du har en spennende tid i vente!

Så bra å høre at du har vært prevensjonsfri en stund og har god kontroll på syklusen din lengdemessig, og til og med når du har hatt eggløsning. Dèt er det ikke alle ferske prøvere som har, så du har allerede et fortrinn.

Det viktigste man gjør som prøver er å ha sex. Så jevnlig sex er bra, både fordi da er man sikker på å treffe EL på et tidspunkt, men også for at prøvingen blir mindre stress (om man bare har sex rundt EL føles det raskt som plikt). Kartlegging av eggløsning er også greit, men ikke nødvendig om man har jevnlig sex og ikke har det behovet for å vite. Mange prøvere vil dog vite når EL skjer, for å vite hvor i løypa man er. Telle dpo, vite lutealfaselengde osv.

Så mange av oss bruker EL-tester. Billige strimler fås kjøpt her, disse fungerer veldig bra. Starter rundt CD10 å teste. Tar èn test hver ettermiddag (LH er høyest da) på konsentrert urin. Hvis testen blir markant sterkere kan det hende man tester to ganger i døgnet. Etter den har blitt positiv tester man til den blir negativ, ettersom det er en del forskjell på kvinner om vi har lang eller kort LH-topp. Egget slipper ikke før LH-toppen er på vei ned.
Man har ca. 5 fertile dager, og dette er tre dager før EL, selve EL-dagen og dagen etter EL. Så sex på disse dagene må gjøres :sengekos:

Ellers må du huske å ta folat.

Og siste tips så langt: opprett prøvedagbok her inne. Det er veldig fint for ens egen del, få ut tanker og følelser, og kunne se tilbake på og tolke sin egen syklus. Utrolig hva man glemmer hvis det skulle gå litt tid. Og så fint for oss andre og følge med også. Vi er en fin heiagjeng her inne :klemmer:

Her er forresten en liten liste over vanlige forkortelser som brukes: 

AB - AnonymBruker
B1 = Barn nr 1 (osv.)
BO = Blighted Ovum. Det er ikke fosteranlegg i gestasjonssekken
CD = Cycle Day (syklusdag), CD1 er f.eks den første dagen i syklusen.

CBD = ClearBlue Digital, graviditetstest
CBFM = ClearBlue Fertilitetsmonitor
CB = ClearBlue, graviditetstest

DPO = Days Past Ovulation (antall dager etter EL)
EL = Eggløsning
EXU = ekstrauterin. Svangerskap utenfor livmoren
FF = FertilityFriend, et online program for prøvere som sjekker temperatur og har grafoversikt
GU = gynekologisk undersøkelse

HI - Hovedinnlegg
IKM= Ikke kommende mens
LH = luteinizing hormone, hormon som stimulerer EL, stigning av dette gir utslag på EL tester go viser at kroppen planlegger å slippe egg
MA = Missed abortion 
OUL = Ordinær ultralyd
PP = Prøveperiode
SA = Spontanabort
TS - Trådstarter
TR = Tante rød (mensen)
TB = To blå
TUL = Tidlig ultralyd

• Liker 3
Skrevet
Amatariel skrev (17 minutter siden):

Velkommen hit til prøversamfunnet :smilyblomst: Du har en spennende tid i vente!

Så bra å høre at du har vært prevensjonsfri en stund og har god kontroll på syklusen din lengdemessig, og til og med når du har hatt eggløsning. Dèt er det ikke alle ferske prøvere som har, så du har allerede et fortrinn.

Det viktigste man gjør som prøver er å ha sex. Så jevnlig sex er bra, både fordi da er man sikker på å treffe EL på et tidspunkt, men også for at prøvingen blir mindre stress (om man bare har sex rundt EL føles det raskt som plikt). Kartlegging av eggløsning er også greit, men ikke nødvendig om man har jevnlig sex og ikke har det behovet for å vite. Mange prøvere vil dog vite når EL skjer, for å vite hvor i løypa man er. Telle dpo, vite lutealfaselengde osv.

Så mange av oss bruker EL-tester. Billige strimler fås kjøpt her, disse fungerer veldig bra. Starter rundt CD10 å teste. Tar èn test hver ettermiddag (LH er høyest da) på konsentrert urin. Hvis testen blir markant sterkere kan det hende man tester to ganger i døgnet. Etter den har blitt positiv tester man til den blir negativ, ettersom det er en del forskjell på kvinner om vi har lang eller kort LH-topp. Egget slipper ikke før LH-toppen er på vei ned.
Man har ca. 5 fertile dager, og dette er tre dager før EL, selve EL-dagen og dagen etter EL. Så sex på disse dagene må gjøres :sengekos:

Ellers må du huske å ta folat.

Og siste tips så langt: opprett prøvedagbok her inne. Det er veldig fint for ens egen del, få ut tanker og følelser, og kunne se tilbake på og tolke sin egen syklus. Utrolig hva man glemmer hvis det skulle gå litt tid. Og så fint for oss andre og følge med også. Vi er en fin heiagjeng her inne :klemmer:

Her er forresten en liten liste over vanlige forkortelser som brukes: 

AB - AnonymBruker
B1 = Barn nr 1 (osv.)
BO = Blighted Ovum. Det er ikke fosteranlegg i gestasjonssekken
CD = Cycle Day (syklusdag), CD1 er f.eks den første dagen i syklusen.

CBD = ClearBlue Digital, graviditetstest
CBFM = ClearBlue Fertilitetsmonitor
CB = ClearBlue, graviditetstest

DPO = Days Past Ovulation (antall dager etter EL)
EL = Eggløsning
EXU = ekstrauterin. Svangerskap utenfor livmoren
FF = FertilityFriend, et online program for prøvere som sjekker temperatur og har grafoversikt
GU = gynekologisk undersøkelse

HI - Hovedinnlegg
IKM= Ikke kommende mens
LH = luteinizing hormone, hormon som stimulerer EL, stigning av dette gir utslag på EL tester go viser at kroppen planlegger å slippe egg
MA = Missed abortion 
OUL = Ordinær ultralyd
PP = Prøveperiode
SA = Spontanabort
TS - Trådstarter
TR = Tante rød (mensen)
TB = To blå
TUL = Tidlig ultralyd

Tuuuusen hjertelig takk for svar ❤️  setter stor pris på at du tok deg tid til å svare. 

Føler meg ganske hysterisk som har sjekket ut EL allerede, og ikke minst begynt å forberede meg til neste syklus allerede. Men det handler nok om at dette har vært veldig ønsket lenge for meg, og jeg har bare ventet på at partneren min skal bli klar. :) jeg er også litt spent på om lutealfasen min er "for" kort. Jeg har oftest testet positiv på dag 16, og dette er nok heller ikke LH-toppen min, da jeg ikke har testet videre. Tenker at det kan godt være at EL først skjer på dag 18-19. Det betyr at det blir under 10 dager til menstruasjonen min starter. For den er stabil på dag 28-29. Men det er sikkert dumt å bekymre seg for noe som enda ikke har vært et problem.. men der har du meg....

Prøvedagbok skal jeg så absolutt opprette 🙂 Takk for tips!

Skrevet

Du er ikke hysterisk, det er absolutt normalt å helst skulle blitt gravid i går når man offisielt er prøvere! ;) og jo lenger tid man har ventet i forkant, jo mer utålmodig er man. 

Hvis du har under 10 dagers lutealfase så regnes det som defekt. Men anbefaler deg å være aktiv prøver nå og kartlegge syklusen litt så får du vurdere å ta grep om det viser seg at din er det. F.eks kan progesterontilskudd hos gynekolog være hjelpsomt. Av ikke-medisinske ting så er det flere av oss som har forlenget lutealfasen sin ved inntak av ren B6-vitamin, så det kan du evnt prøve først. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lev som normalt til du har positiv test. For dette kan, desverre, ta tid.. Så drikk vin og kos deg til du er gravid. Håper det klaffer fort så du kan tilbake til Baby og gravid ❤️ 
Ta folat. Lykke til 🤞🏻💞

Anonymkode: 15ec2...a2f

• Liker 1
Skrevet

Jeg anbefaler deg å laste ned en app for å spore EL, fertile dager og mensen. Jeg bruker Premom og er veldig fornøyd :)

• Liker 2
Skrevet

Anbefaler også å laste ned en app for å ha litt kontroll over egen syklus. Jeg bruker Flo og er veldig fornøyd med den. Den bommer på eggløsningen min med én dag, men ellers er den veldig nøyaktig hos meg

• Liker 1
Skrevet
Fame skrev (1 time siden):

Anbefaler også å laste ned en app for å ha litt kontroll over egen syklus. Jeg bruker Flo og er veldig fornøyd med den. Den bommer på eggløsningen min med én dag, men ellers er den veldig nøyaktig hos meg

Takk for tips. Den skal lastes ned ❤️ 

Skrevet
Saschi skrev (22 timer siden):

Jeg anbefaler deg å laste ned en app for å spore EL, fertile dager og mensen. Jeg bruker Premom og er veldig fornøyd :)

Takk for tips! Har lastet den ned nå ❤️ 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...