Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Brukes det hver dag? Kan man ha fuktighetskrem over? Hva bruker man på dagtid, om man bruker retinol på kvelden?

Anonymkode: 07054...615

Videoannonse
Annonse
Gjest Bettys
Skrevet

Begynn forsiktig, gjerne annenhver kveld eller sjeldnere i begynnelsen og øk etter hvert. Sørg for at huden ikke er fuktig når du tar den på og bruk liten mengde. Om morgenen kan du ha det vil på, men veldig viktig med høy solfaktor. Lurt å sette andre aktive ingredienser (AHA/BHA, vitamin c) på pause fram til huden har vennet seg til retinol.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde brukt en mild versjon en stund fra The ordinary.  Kjøpte Paulas Choice 1% i juli i fjor og begynte å bruke den 2-3 kvelder i uka.  Kan bruke den hver kveld på overleppa og i kinn nå men bruker jeg den på nese, panne, hals og mellom bryn for ofte flasser jeg fort. Den blir mildere om den legges over en nattkrem. 

Anonymkode: 72b0f...7c0

Gjest NeonLily
Skrevet

Jeg begynte rett på 0.1 Tretinoin hver kveld,brukt det over 10 år. Vil nok anbefale å starte med retinol noen dager i uken,så evt starte på  laveste styrke.

AnonymBruker
Skrevet
NeonLily skrev (15 timer siden):

Jeg begynte rett på 0.1 Tretinoin hver kveld,brukt det over 10 år. Vil nok anbefale å starte med retinol noen dager i uken,så evt starte på  laveste styrke.

Flassa du ikke? Bare kjørte du på allikevel?

Anonymkode: 3388c...2bf

AnonymBruker
Skrevet
NeonLily skrev (På 20.3.2021 den 23.56):

Jeg også begynte rett på. Var en hudpleier som sa at det bare var tull å begynne med det sakte. Så fikk sterkeste Tretinoin på resept. 

Og det er jeg glad for nå. For selv om jeg flasset som bare det til å begynne med, så gikk det fort over. Og det sparte meg for mye tid. Har nå brukt tretinoin i ett og et halvt år. Er superfornøyd. 

Anonymkode: 429ff...64c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg også begynte rett på. Var en hudpleier som sa at det bare var tull å begynne med det sakte. Så fikk sterkeste Tretinoin på resept. 

Og det er jeg glad for nå. For selv om jeg flasset som bare det til å begynne med, så gikk det fort over. Og det sparte meg for mye tid. Har nå brukt tretinoin i ett og et halvt år. Er superfornøyd. 

Anonymkode: 429ff...64c

Er Tretinon det samme som retinol? Jeg bruker den obagi sin. Blir kjempe rød og flasser etter ca 5-6 dagers bruk. Det er vel ikke normalt å bli skikkelig rød som jeg blir eller?

Anonymkode: 74e05...93d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er Tretinon det samme som retinol? Jeg bruker den obagi sin. Blir kjempe rød og flasser etter ca 5-6 dagers bruk. Det er vel ikke normalt å bli skikkelig rød som jeg blir eller?

Det har samme effekten ja, er svakere enn tretinoin bare. Noen blir røde og vil aldri tåle det. Begge er eller omdannes til A vitamin. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser retinolet (altså ekte vitamin A). Det er masse retinol i lever, kjøtt, eggeplommer, smør, fløte, rømme, ost osv. Karotenoider i planter (blant annet betakaroten) omdannes dårlig til retinol. Bare noen få prosent omdannes, og jo mer du spiser, jo lavere del omdannes. Det er ca umulig å få i seg nok vitamin A hvis man bare spiser karotenoider på grunn av den lave konverteringsraten.

Anonymkode: f8f78...39d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg spiser retinolet (altså ekte vitamin A). Det er masse retinol i lever, kjøtt, eggeplommer, smør, fløte, rømme, ost osv. Karotenoider i planter (blant annet betakaroten) omdannes dårlig til retinol. Bare noen få prosent omdannes, og jo mer du spiser, jo lavere del omdannes. Det er ca umulig å få i seg nok vitamin A hvis man bare spiser karotenoider på grunn av den lave konverteringsraten.

Jeg tror ikke det har samme effekt fra innsiden som det har å påføre direkte på huden.  

Anonymkode: 72b0f...7c0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

En ts tran og en multivitamintablett gir for mye A vitamin. For mye A vitamin gir benskjørhet. Husk og få i deg nok D vitamin også for å veie noe opp for benskjørhet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det har samme effekten ja, er svakere enn tretinoin bare. Noen blir røde og vil aldri tåle det. Begge er eller omdannes til A vitamin. 

Aha takk for svar 🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...