Gå til innhold

Slutt og klag, kom dere ut.....det er ikke noe problem...det er du som lager problemet..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Klarer ikke folk å være i ro? Hører i media at folk får angst av å være hjemme og ikke møte folk. Nå i disse korona-tider er det tydligvis helt ille. Det å være hjemme høres ut som er verdens største undergang. Folk må ut på byen, de må ut for å spise mat, de må drikke, de må på teater, de må det ene og andre.....

Så da lurer jeg klarer ikke folk å være i ro lengre? Det vriker som at å være i ro er verdens største undergang....

De sier at det går utover både helsa, folk blir bare depmrimert, og det er ikke måte på hva slags problemer folk får av å være hjemme...

SPRØYT.....det er bare tull, hadde folk hatt noe å brukt tiden på av  hobby eller kommet seg ut av huset for å gå en tur så hadde kommet langt... det å sitte inne og syns synd på seg selv er bare helt ko-ko.

Nei, slutt å klag, kom dere ut også slipper vi mye problemer...

Anonymkode: 747b2...65a

• Liker 21
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Enig!

Anonymkode: b68b7...41b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner heller ikke hvorfor folk sitter hjemme, aldri vært så mye utendørs som nå, i helgene gjerne fra morgen til sen ettermiddag/kveld Men jeg skjønner heller ikke hvorfor du sier vi må være i ro? Og denne skrikingen fra hysterikere om at vi skal holde oss hjemme har jeg heller aldri skjønt. 

Anonymkode: 5b201...2f9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Folk mister sine kjære, jobb, hus og hjem, barna får ikke dratt på fritidsaktiviteter eller leir. Å folk klager over at de ikke får gått ut på restaurant. Er det noe coronatiden har vist oss så er det at Norge består av en del som tar hensyn til andre, og en del som kun tenker på seg selv. 

Anonymkode: 2a83d...517

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Det er økonomien som gjør at jeg sliter. Men det hjelper faktisk med fysisk mosjon og noe hyggelige hobbygreier. Blir ikke rikere, men mindre mentalt skrudd.

Anonymkode: 9bdf9...c17

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg skjønner ikke denne klagingen. Man har et flust av ting å gjøre på både ute og inne, selv om ikke alt er åpent. Gjør det beste ut av tiden. Prøv nye hobbyer, lag en ny matrett, lær deg et nytt språk, ta med deg en deilig matpakke og gå deg en tur. Begynn å tren, mediter, vær kreativ.

Anonymkode: 92946...563

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er økonomien som gjør at jeg sliter. Men det hjelper faktisk med fysisk mosjon og noe hyggelige hobbygreier. Blir ikke rikere, men mindre mentalt skrudd.

Anonymkode: 9bdf9...c17

Kommentar: Men en kan ikke grave seg ned all gørr, en må bare se på det som er bra...problemer finnes jammen nok av både før og i pandemien....

Anonymkode: 747b2...65a

AnonymBruker
Skrevet

De aller fleste av oss lever et helt vanlig A4 liv uten de store høydepunktene. Men det å kunne dra på restaurant, se et teaterstykke, besøke familie, reise og oppleve en annen kultur har gitt livet noe mer mening og noe å glede seg til. En normal hverdag blir enklere å takle når man har ting å glede seg til. Nå er livet for de aller fleste blitt ganske flatt og det man sitter igjen med er er muligheten til å gå på tur i eget nabolag.

I tillegg har vi levd med korona trusselen i over et år, samtidig som vi skal opprettholde familieliv og jobb innenfor dette nye handlingsrommet vi har fått. Vi mennesker er ikke laget for å gå i evig beredskap. «Fight or flight» reaksjonen vår som gir oss ekstra adrenalin til å holde ut i krevende situasjoner kan ikke opprettholdes evig. Lageret går tomt og det vi sitter igjen med er motløshet, trøtthet, tristhet og vi blir apatiske. Dette er et medisinsk fakta. Pandemic fatigue er et reelt begrep.

Når vi opplever stressende hendelser og ting som er utenfor vår kontroll (slik hele det siste året har vært) svarer kroppen/hjernen vår med å øke adrenalinet slik at vi kan holde ut med stresset/situasjonen. Vanligvis varer ikke slike situasjoner så lenge, så når stresset og trusselen er over vil systemet roe seg ned. Det siste året har vi blitt pepret full av negative nyheter daglig og møtt så mye stressende faktorer at systemet vårt ikke har fått en pause. Adrenalin og kortisol raser gjennom kroppen daglig. Systemet vårt er blitt stresset og vi tåler mindre, luntene våre er kortere og ting vi før har taklet bra blir til store problemer.

Når mulighetene dine til å gjøre noe stort annet enn å bare være hjemme blir tatt fra deg i over et år, blir livet grått. Vi vet heller ikke om ting blir annerledes så jeg forstår godt motløsheten mange av oss føler på nå. Det er en helt normal kroppslig reaksjon etter alt vi har gjennomgått det siste året.  

Anonymkode: 7eb51...c29

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Svar til innlegg over: Da er det faktisk viktig å lære seg å sette pris på de små tingene i hverdagen

Anonymkode: 92946...563

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

De fleste av oss klarer livet fint uten kafébesøk, treningssenter og kino. Det som er ille er at barn som ikke har det bra hjemme nå ikke har en plass å gå. Foreldre som har mistet jobben og sliter økonomisk får kanskje kortere lunte og skaper utrygge hjem for barn. 

Anonymkode: 7746b...d17

• Liker 4
Skrevet

Hallo du Kari Jaquesson eller hvem du nå er, det er selvsagt ikke sprøyt at folk kan bli deprimert av isolasjon. 

Jeg klarer meg bra, men det er da lov å klage, og savne for eksempel et besøk på restaurant eller konsert, eller reiser, treningssenteret, kontoret og kolleger og å være med alle vennene sine. Og de som slet fra før, har det nok enda verre nå. Det går an å ha litt sympati med andre her. Det er absolutt ingenting unaturlig med å savne menneskelig kontakt, mennesket er et sosialt dyr, å kaste folk på isolasjon er jo en kjent straffemetode i fengsel. Man kan bli direkte syk av å ikke være rundt andre mennesker. Det finnes utallige vitenskapelige studier på dette, så foreslår at du leser litt om for eksempel depresjon eller ensomhet, sånn at du slipper å fremstå som en komplett idiot i fremtiden.

Og så synes jeg heller sånne som deg slutte å mase om de forbanna gåturene deres, som om det er kuren for alt 😛 Frisk luft og mosjon er bra og viktig, men altså kom igjen -  det er helt ufattelig kjedelig å gå tur, og jeg vet ikke med deg, men noen av oss hadde iallfall et mye mer spennende liv før korona. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg reagerer også litt på det negative fokuset og er ganske enig med TS.

Jeg forstår selvsagt de som har mistet jobb og sliter økonomisk, det er jo et stort problem som ikke forsvinner om man går seg en tur. Jeg forstår også de som sliter mentalt fra før og som nå blir verre fordi de ikke lenger har de psykiatriske tilbudene de hadde før f.eks.

Men vanlige mennesker som fortsatt har jobb, men som bare ikke får gå på teater eller ut og spise - sorry, men slutt å syt, tenker jeg da. Det er haugevis av ting man kan gjøre - se den tv-seriene man aldri har hatt tid til, gå mer turer ute, bruke tid på hobby inne, ommøblere/pusse opp, lese de bøkene man ikke har fått lest... og sosial kan man være bare man tar hensyn. F.eks gå tur sammen med noen, da er det lettere å holde avstand.

Det er en ting at man skal vise forståelse for de som sliter, men media legger det frem på en måte som gjør at det virker som om hele Norge nå faller inn i en depresjon og at vi ikke takler et liv uten teater og kino. 

Anonymkode: 8a784...2de

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg reagerer også litt på det negative fokuset og er ganske enig med TS.

Jeg forstår selvsagt de som har mistet jobb og sliter økonomisk, det er jo et stort problem som ikke forsvinner om man går seg en tur. Jeg forstår også de som sliter mentalt fra før og som nå blir verre fordi de ikke lenger har de psykiatriske tilbudene de hadde før f.eks.

Men vanlige mennesker som fortsatt har jobb, men som bare ikke får gå på teater eller ut og spise - sorry, men slutt å syt, tenker jeg da. Det er haugevis av ting man kan gjøre - se den tv-seriene man aldri har hatt tid til, gå mer turer ute, bruke tid på hobby inne, ommøblere/pusse opp, lese de bøkene man ikke har fått lest... og sosial kan man være bare man tar hensyn. F.eks gå tur sammen med noen, da er det lettere å holde avstand.

Det er en ting at man skal vise forståelse for de som sliter, men media legger det frem på en måte som gjør at det virker som om hele Norge nå faller inn i en depresjon og at vi ikke takler et liv uten teater og kino. 

Gode tanker ja, selv om jeg lener i motsatt retning.

Jeg tror vi/dere undervurderer hvor hardt det kan være, spesielt for folk som er ensomme fra før.

Selv har jeg bodd flere år i utlandet og mistet da kontakten med venner i Norge. Da jeg kom hjem rett før korona gledet jeg meg til å etablere meg igjen, gå ut og bli kjent med nye mennesker og få et nettverk, men så slo dette til. Nå lever jeg på 10 kvm i Oslo, kun én tidligere kollega jeg snakker med. Ellers er Tinder eneste kilde til sosial omgang for min del.

Det tærer på.

Anonymkode: 979fe...8f0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet om 3 personer som har tatt sitt eget liv den siste tiden. Tviler på at en gåtur i kulda hadde hjulpet på det altså. 

Anonymkode: 7e72d...1b6

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg vet om 3 personer som har tatt sitt eget liv den siste tiden. Tviler på at en gåtur i kulda hadde hjulpet på det altså. 

Anonymkode: 7e72d...1b6

Det var nok mer som lå bak enn bare korona. Man tar ikke selvmord av det alene.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Saken er den at Nordmenn har levd i flere år slik at de kan gjøre som de vil rett og slett. Mye har med god inntekt å gjøre pga Norge har oljen blant annet. Norge er ikke et fattig land der i forstand. Men nå når det er krise så takler ikke mange denne overgangen der de må ta hensyn til andre mennesker. Dem er for opptatt av seg selv rett og slett. Ser det stadig ute i butikkene, det renner folk inn og ut, ingen går forsiktig og prøver å passe seg for andre omtrent. Er dessverre et fåtall som tar hensyn. For meg som er ufør er ikke dette en ny situasjon, jeg er bare hjemme og til lege, sykepleier, og handler litt stortsett. Har ikke noe annet liv. Liker å være alene og ikke mye med folk, men selv i blant er det godt å snakke og være litt med andre og. Vi har hatt det for godt i Norge i mange år, i fattige land tar dem mer hensyn faktisk. Nordmenn er egoistiske i forhold.

Anonymkode: 51221...742

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Saken er den at Nordmenn har levd i flere år slik at de kan gjøre som de vil rett og slett. Mye har med god inntekt å gjøre pga Norge har oljen blant annet. Norge er ikke et fattig land der i forstand. Men nå når det er krise så takler ikke mange denne overgangen der de må ta hensyn til andre mennesker. Dem er for opptatt av seg selv rett og slett. Ser det stadig ute i butikkene, det renner folk inn og ut, ingen går forsiktig og prøver å passe seg for andre omtrent. Er dessverre et fåtall som tar hensyn. For meg som er ufør er ikke dette en ny situasjon, jeg er bare hjemme og til lege, sykepleier, og handler litt stortsett. Har ikke noe annet liv. Liker å være alene og ikke mye med folk, men selv i blant er det godt å snakke og være litt med andre og. Vi har hatt det for godt i Norge i mange år, i fattige land tar dem mer hensyn faktisk. Nordmenn er egoistiske i forhold.

Anonymkode: 51221...742

Jeg tror du har et poeng her. Vi har hatt det for godt og blitt litt vel egoistiske. Så nå takler vi ikke en livsstil hvor vi ikke får gjøre akkurat det vi vil gjøre når vi vil det.

Nordmenn fra andre verdenskrig hadde grått hvis de hadde sett hvor ille det står til med oss. Vi er ikke lenger det folkeslaget som sto bak MILORG og stille protest, nå ramler vi sammen som korthus om vi ikke får spise på restaurant og trene på helsestudio.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

At TS ikke ser det som problematisk at manges livskvalitet blir rasert får stå for han/hennes regning.

Det er faktisk ikke naturlig å være frarøvet så mange muligheter og tilbud over tid som nå. Samtidig som en ikke kan være sammen med flere enn noen ytterst få av gangen..

Anonymkode: 632c6...286

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

At TS ikke ser det som problematisk at manges livskvalitet blir rasert får stå for han/hennes regning.

Det er faktisk ikke naturlig å være frarøvet så mange muligheter og tilbud over tid som nå. Samtidig som en ikke kan være sammen med flere enn noen ytterst få av gangen..

Enig. Ts er en jævla fjott som har 0 rett til å be andre om å skjerpe seg.

Anonymkode: 5b18b...aa7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er vel lite med vårt samfunn som er "naturlig", spesielt med tanke på at mange av de muligheter og tilbud er av nyere dato og ting menneskeheten aldri har visst om før. I hvert fall ikke i den omfang og utstrekning vi har i dag.

Så lenge man ikke er i isolasjon/karantene, så kan man fint være sosial, bare ikke med så mange av gangen. Er man i isolasjon/karantene, så kan man fortsatt prate over telefon/nettmøte. 

Mange restauranter og puber har fortsatt åpent og har hatt det av og på i hele fjor. Mange har fortsatt hatt anledning til å gå ut og spise eller ta en øl sammen med venner. Enkelte konserter og andre tilstelninger har fortsatt vært tilgjengelig.

Og har man ikke anledning til noe av dette, så har man fortsatt mye man kan gjøre hjemme. Internett, med alt det har å tilby av kunnskap, musikk, filmer, underholdning, spill, kurs, sosiale medier osv osv osv. Vi har bøker, filmer, serier og brettspill (til og med brettspill over nettet, om man bor alene!). Vi har et flott land med masse turområder for å få mosjon og frisk luft. Vi har butikker som bugner over av all mulig spennende mat - kanskje man kan lære seg å lage noen spennende, tidkrevende retter om man har ekstra tid hjemme? Selvlaget kvalitetsmiddag med et glass vin (polet er fortsatt åpent) etterfulgt av f.eks brettspill over nett med venner eller en god film. 

Det er så mye man kan finne på, jeg kunne skrevet enda mye mer. Hvis man ikke har store psykologiske og/eller økonomiske problemer, så får man slutte å syte!

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...