Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei alle nye og gamle prøvere! 

Endelig er det min tur til å være "prøver". Etter å ha ventet i x antall år på min bedre halvdel, er vi nå straks i gang med vår aller første prøveperiode. Jeg vil veldig gjerne høre dine erfaringer, tips og triks. Hva bør jeg vite, hva bør jeg huske på osv. Jeg er mentalt forberedt på at det kommer til å ta tid, og har ingen som helst forventning om at det vil skje fort. Dette beskriver nok meg litt som person, forberedt på det verste, men håper på det beste. Jeg liker å være forberedt, og for meg vil det ikke være naturlig å bare prøve å se uten å vite noe mer. Det høres kanskje hysterisk ut, men liker å ha oversikt helt fra starten. 

Jeg er tilsynelatende frisk og normalvektig. Har ikke gått på prevensjon på 1 års tid. Jeg har hatt en stabil syklus på 28-30 dager, og har ved tidligere gynekologiske undersøkelse fått høre at alt ser ok ut. Jeg har tidligere tatt noen eggløsningstester, mest for gøy. Jeg liker å vite hva som skjer med kroppen og når. Dette har vært lærerikt, men utover dette vet jeg svært lite. De månedene jeg har testet EL har jeg fått positiv test i syklus-dag 18, 15, 16 og 16. Jeg har ikke fortsatt å teste etter første positive EL-test. Er dette noe dere anbefaler for å se hvor lenge man har økt LH-nivå? når er det best å ha sex etter positiv EL-test? når på dagen bør det testes osv? Dere hører jeg har en del spørsmål, og setter derfor pris på alle erfaringer. Jeg har lest på en del forum og på nettsider, men det står mye forskjellig, og jeg har ikke kontroll på alle forkortelsene etc. som brukes ofte i disse forum. Tydelig amatør enda 😉 

Håper noen tar seg tid til å svare 😄 

Hilsen spentprøver2021

Anonymkode: 692c9...7a5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Beklager! Ser at dette havnet på feil side, og burde vært på prøvere og graviditet og baby. Helt ny på Kvinneguiden 🙂

Skrevet (endret)

Hei😊 så koselig at dere er blitt prøvere.

Det beste og rimeligste tipset til å begynne med er å ha sex minst annenhver dag rundt eggløsning. I ditt tilfelle vil jo det bli fra ca dag 13-19 i syklusen.  Følger dere dette vil du mest sannsynlig være gravid innen 3-6 mnd. 

Kos dere i prøvetiden. 

-og husk folsyre og evt jodtilskudd! 

Endret av Sitronpai
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

1. Begynn med Folat. 400mcg/dag

2. Last ned appen Flo og registrer syklusen din, pluss symptomer. På denne måten blir du kjent med kroppen og kan se mønster som tyder på eggløsning. 

3. Kjøp eggløsningstester for å bekrefte, og ta disse rundt den tiden Flo sier eggløsning skal være. Ha sex disse dagene.

4. Kjøp inn gravidites tester så du har klart til evt sen mens. 

Anonymkode: 122fb...6dd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ha sex.

Ikke stress med noe mer. 

Anonymkode: 154c1...31d

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenkte som deg at jeg måtte ha mye kunnskap om eggløsning, timing osv osv når jeg sluttet på prevensjon. Kjøpte eggløsningstester og mange graviditetstester fordi jeg regnet med det kom til å ta litt tid. Tre uker etter jeg hadde tatt ut hormonspiralen var jeg gravid. Trengte kun én av graviditetstestene (tok en til for å være sikker), og fikk aldri prøvd eggløsningstesten fordi jeg ble gravid før jeg fikk tilbake mensen. Så mitt tips til deg er egentlig å ikke begynne å tenke på disse tingene allerede nå :) 

Anonymkode: 093b3...bde

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tenkte som deg at jeg måtte ha mye kunnskap om eggløsning, timing osv osv når jeg sluttet på prevensjon. Kjøpte eggløsningstester og mange graviditetstester fordi jeg regnet med det kom til å ta litt tid. Tre uker etter jeg hadde tatt ut hormonspiralen var jeg gravid. Trengte kun én av graviditetstestene (tok en til for å være sikker), og fikk aldri prøvd eggløsningstesten fordi jeg ble gravid før jeg fikk tilbake mensen. Så mitt tips til deg er egentlig å ikke begynne å tenke på disse tingene allerede nå :) 

Hadde forresten sex ca 3 ganger i uka denne perioden

Skrevet

Jeg er enig med den over, virker som det kommer til å bli et slitsomt år for deg om du allerede før du har startet skal jobbe så hardt for at det skal klaffe. Ha sex i eggløsningsperioden og slapp av utover det.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg var redd for at jeg kanskje kunne virke hysterisk. Og jeg blir litt sliten av meg selv av og til. Jeg og samboeren min har vært sammen i 10 år. Jeg har ventet og ventet på at han skal bli klar, da han har både studert, bodd en periode i en annen by etc. Jeg har hatt fast jobb i 4 år, og samtidig som jeg startet i fast jobb, kjøpte leilighet etc kom ønske etter barn på alvor. Hadde alt vært opp til meg hadde vi startet for 4 år siden. For 1 år siden var søsteren min gjennom en knallhard prøveperiode pga manglende eggløsning, og endte opp å bli gravid etter x antall prøverørsforsøk. Samtidig sluttet jeg på p-piller fordi jeg ønsket å ha kontroll på eggløsningen min, og jeg startet å teste EL etter hvert. Mest for å se at jeg faktisk hadde en LH-stigning og dro på G.U for å sjekke at alt så bra ut. Jeg vet at det virker spesielt å stresse allerede, men på en måte gjør det at jeg har litt kontroll og oversikt til at jeg føler meg mindre stressa. Hadde jeg ikke gjort det jeg gjør hadde jeg nok godt å tenkt "hva om jeg ikke har EL?", "hva om...?". Kanskje litt vanskelig å forstå.. :( 

AnonymBruker
Skrevet

Høres jo ut som om alt ligger til rette for å blir gravid siden du har stabile sykluser og EL, da er det bare å ha sex når du får positiv EL test eller i tiden rundt det.

Anonymkode: 173de...de9

AnonymBruker
Skrevet

Slapp av, prøv å ikke tenk for mye på det. Også kos dere masse i senga, helst hver dag eller annenhver dag, særlig rundt eggløsning.

1.svangerskap, jeg stressa de første2 månedene. El-test, og diverse,men jeg hadde også veldig ustabil syklus, og mye som tilsaat dette kunne ta tid, eller vi trengte hjelp. Måned 3, vi hadde en del planer. La fra meg el-tester, vi koste oss når vi ønsket/hadde tid til det. Gravidtest positiv.

Svangerskap 2- rakk aldri å starte med noe testing, og tenking. Fikk 1. Mens, også kom den aldri igjen. Gravidtest positiv. Tilfeldig eller ikke. Avslapping og lev livet som det faller meg virket her. Og tenker at de fleste månedene bør du prøve dette. Om det tar opp til 6 måneder, så kanskje begynne å registrere litt, og sjekk litt hvordan syklusen er.

Anonymkode: 76a33...d99

AnonymBruker
Skrevet

Ta folat og ha sex minst annenhver dag ved eggløsning. Når eggløsningstesten er positiv så er det mest gunstig å ha sex, da er det ca 12-48 timer til egget slippes og hvis du da har sex så ligger sædcellene klar i egglederen klar til å befrukte egget som slippes (det tar en stund for sædcellene å komme helt opp i egglederen). For de fleste som er ellers friske og fruktbare holder det i massevis! :)

Anonymkode: f850a...685

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

🙏Clearblue Advanced🙏

Anonymkode: 7dd80...057

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ha sex.

Ikke stress med noe mer. 

Det er det beste og enkleste.... 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gjør det som føles rett for deg! 

Vi brukte lang tid(over 1 år). Vi er ikke helt i mål enda, men er i det minste gravid for øyeblikket og håper at det sitter hele veien. 

- Dersom du ønsker et forum å støtte deg til anbefaler jeg Babyverden, jeg opplever BV som ganske mye hyggeligere og mer støttende(mindre kritikk) enn her på KG. 

- Finn en balanse som fungerer for deg når det gjelder hvilke hjelpemidler du bruker for å treffe EL(eller ikke bruker..). Noen mener hardbanket at det holder å ha sex annenhver dag rundt EL og at det har klikka for en dersom man bruker EL-tester, temper, ser etter EL-slim osv. Andre trives godt med å bruke alle hjelpemidler som finnes. (Jeg endte opp med å kun bruke EL-tester. Har stabil syklus og brukte det bare for å bekrefte EL, brukte kun 2-3 EL-tester pr måned. For meg ble dette beroligende).

- Det er viktig å ha sex før eller på EL, det er ofte for sent å vente til etter positiv EL-test. Dette varierer litt da noen har EL en stund etter positiv EL-test, mens noen har veldig raskt. Jeg har EL natten etter positiv EL test, så for meg er det for sent å vente til dagen etter positiv test. 
Svømmerne kan leve en stund og vente på egget. Mange påstår at spermen kan leve i 5-7 døgn og vente på egget, men etter å ha vært langtidsprøver lest ufattelig mye på nett har jeg forstått at dette gjelder på laboratoriet der alt er lagt til rette. De tror at det er mer realistisk at spermen lever i 3, kanskje 4 døgn i kvinnen. (Finnes så klart unntak) 

- Forbered deg på at du kanskje ikke kommer til å være så tålmodig som du håper på. Jeg har vært på forum lenge, og sett mange innlegg fra frustrerte prøvere som har prøvd i 2-3 mnd. Det er sprøtt hva denne prøvingen kan gjøre med hodet når man virkelig vil at det skal klaffe.. 

Masse lykke til ❤️

Anonymkode: 01184...a32

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ignorer de som sier "slapp av og ikke tenk på det". Det er det dårligste, mest meningsløse rådet som finnes. Alle slapper av så godt de klarer, det er enklere for noen enn andre.. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ignorer de som sier "slapp av og ikke tenk på det". Det er det dårligste, mest meningsløse rådet som finnes. Alle slapper av så godt de klarer, det er enklere for noen enn andre.. 

Takk for at du sier det ❤️  noen er vel litt mer stressa av natur... som meg..

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Gjør det som føles rett for deg! 

Vi brukte lang tid(over 1 år). Vi er ikke helt i mål enda, men er i det minste gravid for øyeblikket og håper at det sitter hele veien. 

- Dersom du ønsker et forum å støtte deg til anbefaler jeg Babyverden, jeg opplever BV som ganske mye hyggeligere og mer støttende(mindre kritikk) enn her på KG. 

- Finn en balanse som fungerer for deg når det gjelder hvilke hjelpemidler du bruker for å treffe EL(eller ikke bruker..). Noen mener hardbanket at det holder å ha sex annenhver dag rundt EL og at det har klikka for en dersom man bruker EL-tester, temper, ser etter EL-slim osv. Andre trives godt med å bruke alle hjelpemidler som finnes. (Jeg endte opp med å kun bruke EL-tester. Har stabil syklus og brukte det bare for å bekrefte EL, brukte kun 2-3 EL-tester pr måned. For meg ble dette beroligende).

- Det er viktig å ha sex før eller på EL, det er ofte for sent å vente til etter positiv EL-test. Dette varierer litt da noen har EL en stund etter positiv EL-test, mens noen har veldig raskt. Jeg har EL natten etter positiv EL test, så for meg er det for sent å vente til dagen etter positiv test. 
Svømmerne kan leve en stund og vente på egget. Mange påstår at spermen kan leve i 5-7 døgn og vente på egget, men etter å ha vært langtidsprøver lest ufattelig mye på nett har jeg forstått at dette gjelder på laboratoriet der alt er lagt til rette. De tror at det er mer realistisk at spermen lever i 3, kanskje 4 døgn i kvinnen. (Finnes så klart unntak) 

- Forbered deg på at du kanskje ikke kommer til å være så tålmodig som du håper på. Jeg har vært på forum lenge, og sett mange innlegg fra frustrerte prøvere som har prøvd i 2-3 mnd. Det er sprøtt hva denne prøvingen kan gjøre med hodet når man virkelig vil at det skal klaffe.. 

Masse lykke til ❤️

Tusen takk for et veldig nyttig svar ❤️  her var det mye jeg skal ta med meg videre. 

Lykke til videre på reisen for deg også 🙂 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Fordi de som stresser med graviditet bruker mye mer tid på å bli gravide!

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Fordi de som stresser med graviditet bruker mye mer tid på å bli gravide!

Ja, det stemmer. Og selvsagt hadde det aller beste om alle bare kunne slappe helt av, ikke bry seg om diverse tester og bare la det skje når det skjer. Det er jo det beste for både kropp og sjel. Men «dessverre» er det ikke like lett for alle, og for noen er det kanskje mindre stress å snakke om det, lese seg opp, teste el etc. Vi er alle forskjellig ❤️

Når det er sagt har vi hatt 3 måneder uten å prøve, men også uten prevensjon. Mer «hvis det skjer så skjer det». Så når jeg sier dette er vår første prøveperiode, betyr det egentlig at vi virkelig går inn for det for første gang. 

Endret av mn1t

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...