AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #1 Skrevet 20. mars 2021 Hei, er det mange som gjør denne øvelsen? Jeg begynte med bare 4kg manualer, men har bygget meg opp til 8kg og føler meg klar for 10kg snart. Bare lurer på hvor tungt det er vanlig å løfte på denne øvelsen. Jeg synes også det er vanskelig å vite om jeg aktivieserer rett muskel. Jeg har tidligere hatt litt "rotatur cuff" problemer og var skeptisk til øvelsen, men min fysioterapeut sa det var en veldig bra øvelse. Så jeg gjør også sidehev mtp å trene rotatorcuffen, og er veldig bevisst på evt. ubehag/ smerter jeg måtte kjenne under øvelsen. Det blir også letter hvis du holder albuene mer bøyd, så jeg forsøkerå holde bøyen til et minimum. I tillegg synes det er tyngre hvis jeg går forover (fronthev). Jeg går ikke høyere enn at armen er parallell med underlaget. Anonymkode: c49c7...986 1
Trening Skrevet 20. mars 2021 #2 Skrevet 20. mars 2021 Hei Dette er interessant! Jeg har eksakt samme, har hatt problemer med rotatur cuff og ble anbefalt denne. Jeg har tusen spørsmål.. hvor bøyd holder du? Begynte du rett på denne eller strikker først? Fikk du flere anbefalte øvelser? hvor mange reps tar du? skriv gjerne dirente til meg, hadde vært genialt for jeg ville lært mer. men svaret er at ja, det høres ut som du går tungt om du skal opp på 10 kg i hver arm. Kommer jo an på antall reps og om du er typ 180 og tung eller 160 og lett..
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #3 Skrevet 20. mars 2021 Kanskje et viktig spørsmål er om øvelsen er ment å være en øvelse man skal presse og bli sterk i, eller om man godt bare kan kjøre litt lettere å tenke "støttemuskulatur". Men det er jo også mange som fremhever sidehev som viktig for å få bredere skuldre. Jeg kjører vanligvis 3-sett, og da tar så mange repetisjoner jeg klarer å gjøre forholdsvis komfortabelt. Jeg begynner på 6kg som oppvarming i første sett, og så går jeg over til 8 kg på 2-3 sett til. Jeg kombinerer , går litt til siden, litt frem, litt på skrått, slik at jeg tenker at jeg får aktivert så mye av skulderleddet som mulig. En ting jeg er litt usikker på er om det er viktig å holde skulerbladet ned og når du gjør fronthev, eller om det ikke spiller så stor rolle at det ruller fremover? Jeg er 174cm og veier ca 71 kg. Anonymkode: c49c7...986 1
Trening Skrevet 20. mars 2021 #4 Skrevet 20. mars 2021 Følger! Sidehev for bredere skuldre, interessant. har du også hatt skulderproblemer, eller er det samme person i begge anonyme innleggene?
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #5 Skrevet 20. mars 2021 Samme person ja, det kan du se utifra den unike tall- og bokstavkoden under meldingen. Jeg er litt usikker på hva som forårsaket rotator-cuff problemene. En øvelse jeg har sluttet å gjøre er dips, fordi jeg tror den legger for mye belastning på skulderen. Pulls-ups går bedre, hvis jeg passer på å trekke skuldrene og skulderbladene ordentlig sammen. Benkpress kan være litt problematisk, så når treningsstudioene åpner igjen lurer jeg på om jeg skal bytte ut den øvelsen med en annen brystøvelse. Man må bare prøve seg frem 🙂 Anonymkode: c49c7...986
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #6 Skrevet 20. mars 2021 Kan du fortelle meg litt om dine egne erfaringer med sidehev og rotator cuff problemer? Jeg kan gjerne prøve å svare på evt spørsmål, selv om jeg nok ikke er noen ekspert, kan bare snakke utifra egne erfaringer. Anonymkode: c49c7...986
fotosyntesen Skrevet 20. mars 2021 #7 Skrevet 20. mars 2021 (endret) https://www.youtube.com/watch?v=q5sNYB1Q6aM Her er en grei løsning på rotator cuff problemet. Bøy deg litt fremover og hold samme vinkel på armen, men vri underarmen litt oppover. Da får overarmen og side-delta muskelen samme vinkel selv om du bøyer deg fremover. Videon er kanskje litt lang 7 min. Men han er grundig i sin forklaring. Endret 20. mars 2021 av fotosyntesen 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #8 Skrevet 20. mars 2021 Takk skal du ha! Hvis man gjør fronthev har jeg sett ulike varianter. At man holder manualen som om man skulle gjort en hammer-curl (manualene i vertikal posisjon), eller i horisontal posisjon. Lurer på hva som er best/ verst for rotatorcuffen, eller kanskje det ikke spiller noen rolle? Anonymkode: c49c7...986
Trening Skrevet 22. mars 2021 #9 Skrevet 22. mars 2021 fotosyntesen skrev (På 20.3.2021 den 19.23): https://www.youtube.com/watch?v=q5sNYB1Q6aM Her er en grei løsning på rotator cuff problemet. Bøy deg litt fremover og hold samme vinkel på armen, men vri underarmen litt oppover. Da får overarmen og side-delta muskelen samme vinkel selv om du bøyer deg fremover. Videon er kanskje litt lang 7 min. Men han er grundig i sin forklaring. Takk for video Fotosyntesen😊👍
Trening Skrevet 22. mars 2021 #10 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 20.3.2021 den 21.24): Takk skal du ha! Hvis man gjør fronthev har jeg sett ulike varianter. At man holder manualen som om man skulle gjort en hammer-curl (manualene i vertikal posisjon), eller i horisontal posisjon. Lurer på hva som er best/ verst for rotatorcuffen, eller kanskje det ikke spiller noen rolle? Anonymkode: c49c7...986 Jeg ser for meg vertikal. Hvordan gjør du de?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå