AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #1 Del Skrevet 20. mars 2021 Jeg har dessverre kommet i situasjonen at jeg må fulltidspumpe. Sliter dog litt med melkeproduksjonen og føler ikke at noen av rådene fra ammehjelpen hjelper. Noen som har råd til hvordan jeg kan øke produksjonen? Jeg pumper hver 2-4 time, selv på natten, så jeg pumper i teorien ofte nok. Anonymkode: 74ed0...6bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #2 Del Skrevet 20. mars 2021 Det er ikke så mye annet å gjøre enn det du gjør nå. Antar du allerede pumper til det er tomt, og lar pumpen gå i et par minutter ekstra for å «fortelle» kroppen at du trenger mer. Hvor lenge har du holdt på, og hvor gammel er baby? I begynnelsen fikk jeg bare ut 150-200ml, men etter å ha stimulert produksjonen i noen uker kom jeg opp i 1.3 liter for dagen. Men det tok en måned å komme dit. Da jeg nådde 1.3 liter var det kul umulig å lage mer, virket som om det var Max for min kropp. Hører for øvrig med at den ene puppen laget utrolig mye mer melk enn den andre. Så det virker som om det er en begrensning per bryst. Husk også å spise ordentlig. Jeg innbiller meg at jeg så en bedre produksjon de dagene jeg spiste havregryn til frokost. Prøvde også mange av disse kakene som skulle øke produksjonen - null effekt. Anonymkode: 429bc...195 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #3 Del Skrevet 20. mars 2021 Baby er 2,5 uker gammel. Har holdt på siden dag en. Jeg får ut max 60 per pumping og pumper til det er tomt. Han spiser mellom 70 og 150 ml per måltid, så det lille jeg produserer dekker ikke behovet hans. TS Anonymkode: 74ed0...6bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #4 Del Skrevet 20. mars 2021 Hvorfor kan du ikke amme? Sjekket tungebånd? Anonymkode: e7a8e...b99 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #5 Del Skrevet 20. mars 2021 Har pumpet i over 8 mnd nå, men begynte som deg. Her hadde jeg det samme problemet, så powerpumpet hver dag i en periode. Det var mye jobb, men til slutt stabiliserte det seg. Så bare ha tålmodighet, og ikke tenk at det er dumt å gi erstatning når baby trenger mer 😊 Anonymkode: 3d9df...b70 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hft Skrevet 20. mars 2021 #6 Del Skrevet 20. mars 2021 Pumpet i 8 uker med førstefødte pga sopp på brystvorta. Hadde forsåvidt bra med melk, men erfarte at det var viktig å slappe av og ikke stresse. Sett på ei lydbok eller se en serie mens du pumper. Ikke sitt å se på flaska, da blir man veldig stressa. Leste også om noen som dekket flaska med en sokk el for å ikke se hvor mye som kom/ ikke kom. Det kan også hjelpe å se på bilder av babyen, da øker oxitosinet som øker utdrivelsen. Lykke til😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #7 Del Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Hvorfor kan du ikke amme? Sjekket tungebånd? Anonymkode: e7a8e...b99 Babyen ble født med problemer og var innlagt på nyfødt intensiven. Så i de første to ukene var det umulig å amme siden han var koblet til maskiner. Fikk morsmelk på sonde. Tungebåndet er fint, men han har ikke lært seg teknikken og har ikke nok muskelstyrke til å amme. Anonymkode: 74ed0...6bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #8 Del Skrevet 20. mars 2021 Er du stresset? Det kan påvirke produksjonen! Er han ute av nfi? Det er fremdeles håp! Tok 6 uker før min klarte ta mer enn 5 ml fra brystet, hadde nesten gitt opp, men plutselig gikk det! Anonymkode: 2838c...5df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #9 Del Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Babyen ble født med problemer og var innlagt på nyfødt intensiven. Så i de første to ukene var det umulig å amme siden han var koblet til maskiner. Fikk morsmelk på sonde. Tungebåndet er fint, men han har ikke lært seg teknikken og har ikke nok muskelstyrke til å amme. Anonymkode: 74ed0...6bd Da kan det kanskje hende babyen kan klare det etter hvert, så du slipper å fullpumpe så lenge! Anbefaler at du pumper 1-2 ganger på natt, særlig om du sliter med produksjonen, for amming/pumping på natt er viktig for produksjonen. Men da kun om det lar seg gjøre mtp logistikk og trøtthet, selvfølgelig. Kanskje det kan hjelpe også med noen dager i uken. Jeg fikk fort pumpet opp en solid daglig produksjon på 1,3 liter. Sikkert egentlig for mye, men babyen spiste det faktisk opp, men kjente det gikk ned når vi gikk tilbake til vanlig amming. Når det er sagt, personlig fullpumpet jeg bare i tre uker, og da hver 3. time for å etablere produksjon, fordi baby var nyfødt og ikke klarte amming pga tungebånd. Tre uker var nok absolutt smertegrensen for meg, og jeg ble helt utrolig sliten og lei. Hadde operasjonen som deadline, ellers hadde jeg kanskje gitt meg/trappet ned før. Skulle jeg fortsatt hadde det blitt 3-4 pumpinger pr dag for å beholde produksjon, men supplering med mme. Kanskje mister du melken, men det er ikke krise med mme heller. Sannsynligvis vil du kunne øke produksjonen om babyen begynner å klare ammingen etter hvert. Dessuten får babyen alle fordeler fra morsmelken også ved delamming/delpumping. Anonymkode: e7a8e...b99 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #10 Del Skrevet 21. mars 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Er du stresset? Det kan påvirke produksjonen! Er han ute av nfi? Det er fremdeles håp! Tok 6 uker før min klarte ta mer enn 5 ml fra brystet, hadde nesten gitt opp, men plutselig gikk det! Anonymkode: 2838c...5df Jeg føler meg ikke spesielt stresset. Han kom nylig hjem fra NFI. Anonymkode: 74ed0...6bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 21. mars 2021 #11 Del Skrevet 21. mars 2021 Håndmelke litt i tillegg? Passer pumpa og trakten godt? Prøvd power pumping? Forsøkt noen dager med enda hyppigere pumping? Forsøkt melkekompresjoner mens du pumper? Husk at en baby har økedøgn der den dier HYPPIG for å øke produksjonen din. Har du hatt slike økedøgn med pumpa? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #12 Del Skrevet 21. mars 2021 Albbas skrev (1 time siden): Håndmelke litt i tillegg? Passer pumpa og trakten godt? Prøvd power pumping? Forsøkt noen dager med enda hyppigere pumping? Forsøkt melkekompresjoner mens du pumper? Husk at en baby har økedøgn der den dier HYPPIG for å øke produksjonen din. Har du hatt slike økedøgn med pumpa? Ja, jeg har gjort alt dette. Legger inn et øke døgn per 3 dag som jeg fikk anbefalt på sykehuset. Pumpa og trakten passer godt. Har fått en amme og pumpe spesialist til å tilpasse pumpeutstyret til meg. Anonymkode: 74ed0...6bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #13 Del Skrevet 21. mars 2021 Ok hvis baby bare er 2.5 uke, hold ut litt til! Med meg så kom det ikke så mye melk i starten når melken var veldig gul (ikke colostrum, men den første melken etter colostrum). Men når den ble hvitere i farge var det som om den kom lettere og produksjonen gikk plustelig kraftig opp. Stå på, fullpumping er utrolig slitsomt, langt mer slitsomt enn vanlig amming. Men verdt det hvis du får opp produksjonen litt. Så får du jo bare spe på med mme, det går helt fint ❤️❤️ Anonymkode: 429bc...195 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #14 Del Skrevet 21. mars 2021 Jeg fullpumpet med eldste som var prematur, men hadde aldri problem med produksjonen så har ikke så mange andre råd enn de du allerede har fått. Passer du på å få i deg nok mat og drikke? Har du prøvd å legge baby til brystet på natt? Vi fikk til nattamming etterhvert. Min lå mer og mer urolig på natt når hun ble sulten og om jeg la henne til brystet før hun våknet tok hun brystet og spiste godt. Når hun var våken fikk vi det ikke til. I starten pumpet jeg hver 2. time før jeg gradvis økte intervallene etterhvert som mengden ble større enn forbruket. Mannen tok alt av vask og sterilisering så jeg slapp å ordne med det i tillegg til pumpingen. Ikke alle har pumpevennlige pupper så om du ser at dette går utover livskvaliteten din er det helt greit å kaste inn håndkleet og gå over til mme! Anonymkode: bb31a...dc9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå