AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #1 Skrevet 20. mars 2021 Vi eier en enebolig sammen, 3,6mill i lån. Huset er verdt 11. Jeg har fått 1,5 i arv, og får 700.000 om ikke lenge. Jeg lurer på hva som er best å gjøre. - skal jeg bruke beløpene til å betale ned lånet, og heller stå med større eierandel? - eller skal jeg betale ned min del av lånet og bli gjeldsfri, og så investere det resterende beløpet i noe annet? Feks utleiebolig? Hva ville du gjort? Anonymkode: 70d21...549
Gjest Blondie65 Skrevet 20. mars 2021 #2 Skrevet 20. mars 2021 (endret) Hvis du eier mindre enn 50 % av boligens markedsverdi ville jeg øket eierandelen. Hvis du eier 50 % av boligens verdi ville jeg betalt ned EGET LÅN - ikke felles lån. Jeg ville kjøpt hytte hvis jeg skulle investert i en ekstra bolig. Gjerne type ferieleilighet som jeg kunne leid ut. Det finnes f.eks. sjøhus med to leiligheter der man kan ha en selv og leie ut den andre. Eller bare lagt min egen ut for leie i perioder jeg ikke brukte den selv. Endret 20. mars 2021 av Blondie65
Dillan Skrevet 20. mars 2021 #3 Skrevet 20. mars 2021 Var i samme situasjon og betalte ned hele huslånet. Tapte mye penger da det ikke ble tinglyst nytt eierforhold. Så hvis du skal eie mer enn 50% av boligen må du tinglyse for å være sikker på å få pengene ut igjen dersom det skulle bli aktuelt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå