pinnelinn Skrevet 20. mars 2021 #1 Skrevet 20. mars 2021 Hvorfor ikke gi dem til de som vil ha? Uansett hvilken gruppe de tilhører. De som frivillig vil ta Astra-vaksinen tar det på eget ansvar. Det blir ingen forsinkelse mot vaksinemålet for samfunnet. Vinn-vinn-situasjon. 15
TantePose Skrevet 20. mars 2021 #2 Skrevet 20. mars 2021 Ja, de som vil burde få lov til å ta Astras vaksine. Myndighetene kan f.eks. fordele vaksinene på de 20 største byene og kjøre drop-in for alle over 50 år. Gjør de det så vil vaksinene sikkert bli brukt raskt. 6
Gjest Tutte Skrevet 20. mars 2021 #3 Skrevet 20. mars 2021 pinnelinn skrev (55 minutter siden): Hvorfor ikke gi dem til de som vil ha? Uansett hvilken gruppe de tilhører. De som frivillig vil ta Astra-vaksinen tar det på eget ansvar. Det blir ingen forsinkelse mot vaksinemålet for samfunnet. Vinn-vinn-situasjon. Er det noen som vil ta den frivillig nå da?
velociraptor Skrevet 20. mars 2021 #4 Skrevet 20. mars 2021 Helt enig. For de eldre og de i andre risikogrupper er jo den knøttlille risikoen verdt det, i motsetning til for unge friske helsepersonell. 4
velociraptor Skrevet 20. mars 2021 #5 Skrevet 20. mars 2021 Tutte skrev (Akkurat nå): Er det noen som vil ta den frivillig nå da? i følge diverse kommentarfelt er det tydeligvis det ja 4
Gjest Villfisker Skrevet 20. mars 2021 #6 Skrevet 20. mars 2021 Syns produsenten kan få ta dem i retur jeg, og betale tilbake hver eneste krone.
Gjest Tutte Skrevet 20. mars 2021 #7 Skrevet 20. mars 2021 velociraptor skrev (4 minutter siden): i følge diverse kommentarfelt er det tydeligvis det ja Jaja, hver sin lyst. Jeg tok den for 10 dager siden, og ser da heldigvis ut til at jeg tålte den bra. Men har vært og er noen forferdelige og nervepirrende dager.
Den Sagnomsuste Skrevet 20. mars 2021 #8 Skrevet 20. mars 2021 pinnelinn skrev (1 time siden): Hvorfor ikke gi dem til de som vil ha? Uansett hvilken gruppe de tilhører. De som frivillig vil ta Astra-vaksinen tar det på eget ansvar. Det blir ingen forsinkelse mot vaksinemålet for samfunnet. Vinn-vinn-situasjon. Helt enig. Norsk paternalisme burde vike for de som intenst ønsker å bli vaksinert. Hvorfor skal Regjeringen og helsedirektoratet bestemme at feks kreftsyke ikke selv skal kunne få lov til å vurdere kostnad/effekt ? Mange sikler etter en hvilken som helst koronavaksine, men staten leker mor og far... Sigh, sånn er det å bo i et sosialistisk land Vi snakker tross alt om en EU- godkjent vaksine her... 2
Drizzt Skrevet 20. mars 2021 #9 Skrevet 20. mars 2021 pinnelinn skrev (3 timer siden): Hvorfor ikke gi dem til de som vil ha? Uansett hvilken gruppe de tilhører. De som frivillig vil ta Astra-vaksinen tar det på eget ansvar. Det blir ingen forsinkelse mot vaksinemålet for samfunnet. Vinn-vinn-situasjon. Enig. De må gis til de som vil ha dem. 2
Capt. Obvious Skrevet 20. mars 2021 #10 Skrevet 20. mars 2021 (endret) Den Sagnsomsuste skrev (3 timer siden): Helt enig. Norsk paternalisme burde vike for de som intenst ønsker å bli vaksinert. Hvorfor skal Regjeringen og helsedirektoratet bestemme at feks kreftsyke ikke selv skal kunne få lov til å vurdere kostnad/effekt ? Mange sikler etter en hvilken som helst koronavaksine, men staten leker mor og far... Sigh, sånn er det å bo i et sosialistisk land Vi snakker tross alt om en EU- godkjent vaksine her... Både EU og WHO mener at nytteverdien overstiger kosten, så det er galskap å forsinke vaksineprogrammet på måten som gjøres nå. Om immunreaksjonen er for kraftig og kan føre til sjeldne, men alvorlige bivirkninger for yngre mennesker, så kan man vel heller unnta den for de yngre delene av befolkningen slik det gjøres i andre land. Eller så kan man ha en ordning der man kan ta den frivillig. Verden er i ferd med å gå til helvete, og så stanser man en viktig vaksine pga. veldig sjeldne bivirkninger. Selvfølgelig er det svært trist for de som har fått oppleve disse bivirkningene, man skal selvfølgelig ikke underspille det, men man må samtidig kunne løfte blikket og se at det er veldig mye som står på spill nå - hele den vestlige verden! Endret 20. mars 2021 av Capt. Obvious 6
Den Sagnomsuste Skrevet 20. mars 2021 #11 Skrevet 20. mars 2021 Capt. Obvious skrev (30 minutter siden): Både EU og WHO mener at kosten overstiger nytteverdien, så det er galskap å forsinke vaksineprogrammet på måten som gjøres nå. Om immunreaksjonen er for kraftig og kan føre til sjeldne, men alvorlige bivirkninger for yngre mennesker, så kan man vel heller unnta den for de yngre delene av befolkningen slik det gjøres i andre land. Eller så kan man ha en ordning der man kan ta den frivillig. Verden er i ferd med å gå til helvete, og så stanser man en viktig vaksine pga. veldig sjeldne bivirkninger. Selvfølgelig er det svært trist for de som har fått oppleve disse bivirkningene, man skal selvfølgelig ikke underspille det, men man må samtidig kunne løfte blikket og se at det er veldig mye som står på spill nå - hele den vestlige verden! Jeg savner autonomi. Personlig er jeg heldigvis ung, frisk og rask og havner trolig utenfor gruppen som vil ha AZ, men valget burde være mitt å fatte- ikke andres! 1
Capt. Obvious Skrevet 20. mars 2021 #12 Skrevet 20. mars 2021 Den Sagnsomsuste skrev (5 minutter siden): Jeg savner autonomi. Personlig er jeg heldigvis ung, frisk og rask og havner trolig utenfor gruppen som vil ha AZ, men valget burde være mitt å fatte- ikke andres! Ja, ikke sant. Man kan i det minste f. eks. tilby den til de delene av befolkningen der det er mest sannsynlig med en mye svakere immunreaksjon, f. eks. 55+ som har blitt gjort i andre land. Det vil hjelpe godt på med tanke på vaksinetilgang. 2
Psilocybe Skrevet 20. mars 2021 #13 Skrevet 20. mars 2021 Hvor mange doser av Modernas vaksine har Norge mottatt? Og hvor mange doser er satt? 1
Justlooking Skrevet 20. mars 2021 #14 Skrevet 20. mars 2021 velociraptor skrev (5 timer siden): Helt enig. For de eldre og de i andre risikogrupper er jo den knøttlille risikoen verdt det, i motsetning til for unge friske helsepersonell. Men da må de avskrive seg alt ansvar og at de tok den på egen risiko. Ellers vil det bli for dyrt om staten likevel må ta ansvaret om noen år. Tror ikke staten tør å ta det ansvaret med medieoppslag etc. om vaksinen viser seg å ha for mye bivirkninger etter hvert. 1
brainstorm Skrevet 20. mars 2021 #15 Skrevet 20. mars 2021 Gi vaksinen til de som vil ha, eller selg dem til land som vil ha. Men vi tømmer dem vel heller i god norsk stil i vasken. Vi har nå høyere smittetrykk enn USA og Storbritannia, men vil ikke en gang bruke de dosene vi har tilgjengelig. Britene vaksinerte over 700 000 bare i går, ca det samme vi har klart totalt. Den gode nyheten oppi det hele er at vaksinen ser ut til å hjelpe. Men derfor desto mer frustrerende at vi i Norge har satset alt på EU og blir liggende langt bak. Min familie i Storbritannia sier nå at de for første gang ikke angrer på Brexit. Et annet familiemedlem i USA fikk vaksinen denne uken, han er mange år yngre enn meg og har ingen underliggende sykdommer. De er mildt sagt overrasket over at det fortsatt går pensjonister i Norge og venter. 4
marita31 Skrevet 20. mars 2021 #16 Skrevet 20. mars 2021 Om Norge kommer til at den vaksinen kan brukes tross de alvorlige symptomene og dødsfall som er pga vaksinen, så skal hvertfall ikke jeg ta den vaksinen. 3
Tiuren Skrevet 20. mars 2021 #17 Skrevet 20. mars 2021 1 hour ago, Justlooking said: Men da må de avskrive seg alt ansvar og at de tok den på egen risiko. Ellers vil det bli for dyrt om staten likevel må ta ansvaret om noen år. Tror ikke staten tør å ta det ansvaret med medieoppslag etc. om vaksinen viser seg å ha for mye bivirkninger etter hvert. Selvfølgelig må man ikke ta den på egen risiko, dersom du mener mhp behandling og eventuell uførhet. Det er mange medisiner som har bivirkninger, man tar dem stadig vekk uten å "avskrive seg alt ansvar (som trolig betyr "fraskrive staten og produsent alt ansvar") Får jeg tilbud så tar jeg gjerne denne vaksinen, det er veldig få som blir alvorlig syke. 1
Gjest Linny111 Skrevet 20. mars 2021 #18 Skrevet 20. mars 2021 1 hour ago, brainstorm said: Gi vaksinen til de som vil ha, eller selg dem til land som vil ha. Men vi tømmer dem vel heller i god norsk stil i vasken. Vi har nå høyere smittetrykk enn USA og Storbritannia, men vil ikke en gang bruke de dosene vi har tilgjengelig. Britene vaksinerte over 700 000 bare i går, ca det samme vi har klart totalt. Den gode nyheten oppi det hele er at vaksinen ser ut til å hjelpe. Men derfor desto mer frustrerende at vi i Norge har satset alt på EU og blir liggende langt bak. Min familie i Storbritannia sier nå at de for første gang ikke angrer på Brexit. Et annet familiemedlem i USA fikk vaksinen denne uken, han er mange år yngre enn meg og har ingen underliggende sykdommer. De er mildt sagt overrasket over at det fortsatt går pensjonister i Norge og venter. Jeg har venner i 50-årene uten sykdommer her i Storbritannia som ble vaksinert før mine besteforeldre i 80-årene i Norge. Alle er veldig fornøyd. Samfunnet kan med mest sannsynlighet åpne helt igjen her til sommeren, og jeg hjelper gjerne til ved å ta AstraZenica om det er det som skal til. Jeg ser bare ingen annen utvei. Jeg orker ikke å leve i et samfunn som skal stenge og åpne konstant og aldri kunne legge planer for fremtiden. Er det sånn folk ønsker å leve i Norge? Jeg var imot Brexit, men dessverre kan Storbritannia nå sitte på sin høye hest og vise alle at det var verdt det. Og på en måte har de jo rett. Og jeg liker ikke Boris Johnson, men jeg er enig det han sa for noen uker siden, at det er umulig å forhindre alle dødsfall på grunn av korona. Vi må bare vaksinere alle så fort som mulig for å hindre at NHS blir overarbeidet.
zemer Skrevet 20. mars 2021 #19 Skrevet 20. mars 2021 Tutte skrev (10 timer siden): Er det noen som vil ta den frivillig nå da? Mange på jpbben fikk dose en, de sier alle nå at de ikke vil ha dose to.
Trude.lutt Skrevet 21. mars 2021 #20 Skrevet 21. mars 2021 Tutte skrev (19 timer siden): Er det noen som vil ta den frivillig nå da? Ja, jeg hadde tatt den. Har Covid nå. Og hadde tatt den med glede for å slippe det jeg går igjennom nå.
Anbefalte innlegg