AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #1 Skrevet 20. mars 2021 Hei Jeg fødte for noen måneder siden og fikk en fødselskade i 3b kategorien. Jeg mistet endel blod og ble lagt i narkose og operert i flere timer etterpå. De første 2 månedene var et smertehelvete og det tok lang tid før jeg greide å sitte eller gå normalt. Sleit med å gå på do i lengre tid også. Har ingen plager nå annet enn at jeg fort blir øm og sår, samt at jeg fikk et lite sammenbrudd hos gynekologen fordi jeg taklet ikke at noen tuklet der nede. Selv om det er enda kort tid siden fødsel så har jeg tenkt at jeg nekter å gå gjennom dette igjen. Det blir kun ett barn hvis alternativet er å gjennomføre ny vaginal fødsel. Så spørsmålet er: Er det flere som har hatt 3grads rupturer og fått innvilget keisersnitt? Anonymkode: 51ebe...71e 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #2 Skrevet 20. mars 2021 Åh, dette lurer jeg også på. Hvor stor er egentlig risikoen for alvorlig rift også ved andre fødsel?🤔 Anonymkode: 19ca6...278
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #3 Skrevet 20. mars 2021 Jeg har hatt ruptur 3B, slet veldig med å tisse meg ut og holde på luft i tiden etterpå. Enda flere år senere sliter jeg veldig med hemoroider, dem blir liksom aldri borte og er fortsatt plaget med å tisse på meg. Nå er jeg gravid igjen og har snakket med jordmor angående forige fødsel og er veldig redd for å revne på nytt. Jeg har fårstått det sånn at jeg kvalifiserer ikke til keisersnitt da det ikke var andre komplikasjoner enn ruptur. Hadde babyen satt seg fast, eller måtte ut med feks tang, så kunne dem enten vurdert igangsettelse til termin eller keisersnitt. Det virker som dem er veldig strenge på igangsettelse eller keisersnitt og det er utrolig sårt å må grue seg så veldig til fødsel etter forige fødselsopplevelse Anonymkode: 9a916...46c 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #4 Skrevet 20. mars 2021 Jeg fikk grad 3b forrige fødsel og er gravid på ny nå. Har vert på flere samtaler med sykehuset da jeg er redd for at det samme skal skje igjen. Før jeg var der var jeg sikker på at jeg aldri kom til å føde vaginalt igjen. Men etter ett par samtaler føler jeg meg trygg på at det vil gå bra med en ny vaginal fødsel så lenge ting ellers ligger til rette for det. Men det virker som at jeg kunne valgt KS hvis jeg ville, men de ønsker helst vaginal og at jeg skal føle meg trygg på det. For meg virker det som at sykehuset tar meg seriøst i min redsel. Har du fått beskjed om kontroll på sykehuset 6 mnd etter fødsel eller noe slik? Jeg var på det er der så de bla på om det var mulig for meg å føde igjen. Anonymkode: 469e8...9c6 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #5 Skrevet 20. mars 2021 Jeg revnet i alle retninger både innvendig og utvending, grad 3A bakover (men mange andre i tillegg). Hadde masse plager og smerter i ettertid, selv om alt var bra etter ca et år. Jeg fikk innvilget KS før OUL i andre svangerskap Spørs veldig hvilken lege man møter tror jeg. Min sa det var opp til meg pga plagene jeg fikk sist. Anonymkode: 294ab...0d6 3
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #6 Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg fikk grad 3b forrige fødsel og er gravid på ny nå. Har vert på flere samtaler med sykehuset da jeg er redd for at det samme skal skje igjen. Før jeg var der var jeg sikker på at jeg aldri kom til å føde vaginalt igjen. Men etter ett par samtaler føler jeg meg trygg på at det vil gå bra med en ny vaginal fødsel så lenge ting ellers ligger til rette for det. Men det virker som at jeg kunne valgt KS hvis jeg ville, men de ønsker helst vaginal og at jeg skal føle meg trygg på det. For meg virker det som at sykehuset tar meg seriøst i min redsel. Har du fått beskjed om kontroll på sykehuset 6 mnd etter fødsel eller noe slik? Jeg var på det er der så de bla på om det var mulig for meg å føde igjen. Anonymkode: 469e8...9c6 Jeg skal inn til kontroll senere i år. Har ellers vært hos privat gynekolog/fødselslege for å få det sjekket. Hun sa ingenting annet enn at alt så veldig bra ut. Det føles jo greit og, så tipper at de kanskje vil si at jeg kan føde vaginalt igjen. TS Anonymkode: 51ebe...71e
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #7 Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har hatt ruptur 3B, slet veldig med å tisse meg ut og holde på luft i tiden etterpå. Enda flere år senere sliter jeg veldig med hemoroider, dem blir liksom aldri borte og er fortsatt plaget med å tisse på meg. Nå er jeg gravid igjen og har snakket med jordmor angående forige fødsel og er veldig redd for å revne på nytt. Jeg har fårstått det sånn at jeg kvalifiserer ikke til keisersnitt da det ikke var andre komplikasjoner enn ruptur. Hadde babyen satt seg fast, eller måtte ut med feks tang, så kunne dem enten vurdert igangsettelse til termin eller keisersnitt. Det virker som dem er veldig strenge på igangsettelse eller keisersnitt og det er utrolig sårt å må grue seg så veldig til fødsel etter forige fødselsopplevelse Anonymkode: 9a916...46c Kan skjønne at det er sårt. Jeg kan ikke tenke meg å bli gravid uten å vite at det blir keisersnitt. Så det blir fort enebarn her i gården 😬 TS Anonymkode: 51ebe...71e
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #8 Skrevet 20. mars 2021 Fikk lett innvilget KS etter totalruptur(grad 4) men hadde andre årsaker også da, dødfødsel sist fødsel og baby lå i seteleie denne gangen. Men hadde fått KS om det bare hadde vært riften som var årsaken og da. Anonymkode: a2ac9...868 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #9 Skrevet 20. mars 2021 Ja! Fikk grad 3 og fikk innvilget det og ble anbefalt det med nr 2 Anonymkode: fdc35...4d0
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #10 Skrevet 20. mars 2021 Absolutt alle kan få innvilget KS om man kan prate for seg. Førstegangsfødende her, alltid visst jeg skulle ha keisersnitt. Vaginal fødsel er for slitsomt og grisete for min del. Tok meg én legetime å få det fikset. Anonymkode: 435ab...5b3
Arkana Skrevet 21. mars 2021 #11 Skrevet 21. mars 2021 Jeg fikk også en ruptur grad 3b under første fødsel og fikk beskjed om at jeg kunne få keisersnitt ved neste fødsel om jeg ønsket. Jeg trengte ikke argumentere for det en gang, jeg fikk velge helt selv hvordan jeg skulle føde og kunne også valgt igangsettelse før termin. Nå ønsket jeg ingen av delene, jeg ville oppleve en vanlig fødsel og legene støttet meg på det og sa at slike rupturer omtrent utelukkende skjer hos førstegangsfødende og at det var svært liten grunn til at det samme skjedde igjen, og dessuten at siden jeg var blitt helt bra igjen var det ingenting som talte mot vaginal fødsel. Nr 2 og 3 var derfor normale vaginale fødsler, uten ruptur, og er veldig glad jeg fikk oppleve det, men samtidig glad for at jeg alltid hadde mulighet til å få keisersnitt om det var viktig for meg. Jeg tror ikke du vil få problemer med å få innvilget keisersnitt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå