Gå til innhold

Fem- og åtteåring alene hjemme 30-60min?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har to barn, de er rolige, relativt veloppdragne og fornuftige. Eldste på åtte er vant til å være alene 1-3 timer etter skole, yngste er selvsagt for liten til å være alene. 

Så, særlig nå i koronatider, har vi noen ganger ting vi må ut på som tar en halvtime til en time der begge må avgårde. Normalt ville vi tatt med barna, men nå skal man helst ikke menge seg så mye. I tillegg vil de helst være hjemme og leke, spille spill o.l. enn å henge på slep med oss. 

Hva ville dere gjort? Jeg har egentlig lite betenkeligheter med å la de være alene. De vil det selv, det er midt på dagen, de vet hva de skal gjøre om det skjer noe, de har mulighet til å ringe oss om det er noe. 

Anonymkode: 3b374...c8a

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at 30-60 min går helt fint når de er 5 og 8.

En avsporing, men da jeg var på den alderen passet jeg fjøset alene i noen timer, og så ble det selvfølgelig en kalving med komplikasjoner akkurat da så jeg måtte løpe og hente nabokjerringa. Gikk heldigvis bra. 

Anonymkode: 7ccc5...275

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Min 4 og 7 åring er alene lenger enn det. Har vi mobil og en nabo de kan ta til hvis det er noe. 

Dette må du nesten avgjøre selv 😊

Anonymkode: 2ff63...24d

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Tenker at 30-60 min går helt fint når de er 5 og 8.

En avsporing, men da jeg var på den alderen passet jeg fjøset alene i noen timer, og så ble det selvfølgelig en kalving med komplikasjoner akkurat da så jeg måtte løpe og hente nabokjerringa. Gikk heldigvis bra. 

Anonymkode: 7ccc5...275

Haha ja, jeg hadde også mye større ansvar på den alderen. 

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Min 4 og 7 åring er alene lenger enn det. Har vi mobil og en nabo de kan ta til hvis det er noe. 

Dette må du nesten avgjøre selv 😊

Takk for innspill! 

Det er mammapolitiet som gjør meg usikker, jeg er egentlig ikke usikker... 😛 

AnonymBruker
Skrevet

Mange 8/9-åringer går hjem fra skolen alene, noen i følge med søsken som er 6(fyller sju i 2021) her jeg bor. Det er et tettsted med to barneskoler, om det sier litt om størrelsen. Da navigerer de trafikk og låser seg inn hjemme. 

5 og 8 kan fint klare en time hjemme alene, det spørs egentlig mest på individene enn på alder, og du kjenner dine best. :)

Anonymkode: cecf2...120

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lekte ute i timesvis (uten voksne) på den alderen

Anonymkode: f42fe...fd4

• Liker 1
Skrevet

Du kjenner dine barn best. Mine hadde null problem med å være hjemme alene i en time på den alderen iallfall. De visste at de kunne kontakte en nabo hvis det var noe, og de hadde en telefon liggende. 

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg skal ikke leke politi på noen måte, men det er noen risikoer som må vurderes:

• Hvor langt borte er dere? 
  • Er det noen som dere vet er hjemme som barnet kan kontakte dersom noe skulle oppstå?
  • Er dette første gang barna er hjemme alene - hvis ja, har dere vurdert å teste et langt kortere tidsintervall først?

Jeg har lite problemer med at 8-åringen er hjemme, men det at det også er en 5-åring tilstede som nødvendigvis blir 8-åringens ansvar i denne perioden kompliserer det hele. 

Det hadde ikke vært aktuelt å la en 5-åring være alene hjemme uten noen form for tilsyn.

Jeg tar ikke stilling her, jeg lister opp ting som må vurderes. Det finnes umodne og modne 8-åringer. Jeg kunne ha vært hjemme med mindre søsken da jeg var 8. Jeg er ikke sikker på at det hadde vært lurt at jeg var hjemme med søskenet på 5 (utfordret grenser hele tiden). 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Haha ja, jeg hadde også mye større ansvar på den alderen. 

Takk for innspill! 

Det er mammapolitiet som gjør meg usikker, jeg er egentlig ikke usikker... 😛 

Eneste vi måtte vurdere om de klarte å være venner løpet av den tiden.  De krangler som bare det når vi er sammen, men uten oss foreldre kan de fint sitte tett inntil hverandre og se på film 😅

Lær de rutiner for brann. 

Prat om regler som gleder når du er borte. 

Å sette frem en skål med oppskjært frukt gjør de litt opptatte. Funker her 😊

• Liker 1
Gjest lillefrøkengrei
Skrevet

Barn er jo forskjellige men når jeg var åtte passet jeg lillesøster på 3 når foreldrene mine var turer i butikken. Det var aldri noe problem og jeg ville ikke hatt noe problem med å la mine barn være alene i samme tidsrom. Men igjen, det avhenger av barna og deres personlighet (synes jeg). Og der kjenner jo du dine unger best

Skrevet

Personlig syntes jeg det er for lang tid og at de er for små 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville aldri gjort det. Hva er det dere må ut å gjøre? Hvis det er handling av matvarer hadde jeg gjort det etter leggetid eller fått varer kjørt hjem.

Anonymkode: d52c1...e39

AnonymBruker
Skrevet

Det går helt fint.

Anonymkode: b8db0...049

AnonymBruker
Skrevet

Synes 1 time er for lenge for begge to, særskilt den minste.

Vi er nå ute på spasertur i nabolaget i 20 min kanskje uten barn med, han er 7. 

Forklarer hvor vi går, ring på til naboer om noe skjer med en gang osv. 

Anonymkode: 5ef25...f6d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi har to barn, de er rolige, relativt veloppdragne og fornuftige. Eldste på åtte er vant til å være alene 1-3 timer etter skole, yngste er selvsagt for liten til å være alene. 

Så, særlig nå i koronatider, har vi noen ganger ting vi må ut på som tar en halvtime til en time der begge må avgårde. Normalt ville vi tatt med barna, men nå skal man helst ikke menge seg så mye. I tillegg vil de helst være hjemme og leke, spille spill o.l. enn å henge på slep med oss. 

Hva ville dere gjort? Jeg har egentlig lite betenkeligheter med å la de være alene. De vil det selv, det er midt på dagen, de vet hva de skal gjøre om det skjer noe, de har mulighet til å ringe oss om det er noe. 

Antar femåringen begynner på skolen til høsten? Ikke dumt at femåringen får lære litt av det å være hjemme alene. 

Jeg lot mine to femåringen (tvillinger ) være litt hjemme alene dra jeg dro butikken for å handlet og mannen jobbet offshore. Nå hadde jeg  veldig rolige fem åringer og dem fant sjeldent på tull. Dem var veldig opptatt av å vise hvor selvstendig dem.

I skrivende stund så er dem snart 17 år og har ikke tatt skadet av dem fikk litt ansvar. Jeg hadde jo aldri dratt på butikken visst jeg visste at dem var redde eller noe sånt. Vi bor i rolig boligfelt, og dem hadde nok godt til naboen visst det hadde skjedd noe

I dag har vel de fleste barn mobil tlf, det hadde ikke mine før dem var rundt 10 år

Anonymkode: 8676a...6e8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke at en 8-åring er stor nok til å få ansvaret for småsøsken over så lang tid. Hvis dere er i nærheten (ute i hagen eller noe sånt) går det fint, men ikke om dere er langt unna. Hva hvis det skjer noe? Lillebror faller og slår seg, kutter seg i fingeren, må på do og bæsje eller brannalarmen går? Uansett om man som 8-åring har telefon er det fortsatt skummelt at det ikke er noen andre til å hjelpe om det skjer noe.

Anonymkode: bef9b...4d5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg hadde ikke gjort det med en 5 og 8-åring, men vi bor langt unna sentrum.

Drar ikke i fra den minste på snart 5 for å handle osv, da er vi for langt unna. 

Det kommer an på hvor dere bor, tenker jeg. 

Vi har latt 5-åringen være alene med søsken på 13, da. 

Anonymkode: 1a7c5...0a7

Skrevet

Personlig syns jeg opp mot 1t er litt i lengste laget når de er så små. Men dette er jo noe du må vurdere selv, du kjenner dine barn best😌 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ville aldri gjort det. Hva er det dere må ut å gjøre? Hvis det er handling av matvarer hadde jeg gjort det etter leggetid eller fått varer kjørt hjem.

Dette. Hva er så viktig at dere begge voksne må ut samtidig? 

Anonymkode: e9330...fcb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Trenger ikke 2 voksne for å handle..... 

Anonymkode: e9330...fcb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...