Kristine98 Skrevet 20. mars 2021 #1 Skrevet 20. mars 2021 Jeg fikk positiv graviditetstest i går, og ut fra beregningene er jeg 4 uker på vei. Jeg begynner med folat og jod idag. Hva skjer nå? Når bør jeg kontakte lege eller jordmor for å avtale kontroll?
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #2 Skrevet 20. mars 2021 Du velger selv om du vil ha første svangerskaps kontroll hos lege eller JM. Uansett hva du velger bør du kontakte JM da de ofte har kø slik at du «kommer inn i systemet» Anonymkode: a1cc5...ea0 1
Kristine98 Skrevet 20. mars 2021 Forfatter #3 Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du velger selv om du vil ha første svangerskaps kontroll hos lege eller JM. Uansett hva du velger bør du kontakte JM da de ofte har kø slik at du «kommer inn i systemet» Anonymkode: a1cc5...ea0 Er det slik at jeg bør gjøre dette allerede nå eller skal jeg vente et par uker? Bor i en forholdsvis liten by hvis det har noen betydning for ventetid.
Avimom Skrevet 20. mars 2021 #4 Skrevet 20. mars 2021 Gratulerer! Det kommer helt an på legekontoret/jordmoren. Jeg bestillte time hos lege til rundt uke 8, men fikk ikke gjennomført timen da lege ville vente til uke 12 grunnet noe tester som må takes rundt den tid. Ser andre igjen har fått komt inn til tidlige kontroller og heller komt tilbake i uke 12 for å ta de testene. Ring til legekontoret å hør hvordan det praktiseres hos dem. Bor du en stor plass der det kan være vanskelig å få tid hos jordmor ble jeg rådet å bestille tid til kontroll i uke 24 tidlig, tror jeg gjorde det rundt uke 13 eller noe. Men det må du nesten se ann selv 1
IkkeStudentLenger Skrevet 20. mars 2021 #5 Skrevet 20. mars 2021 Første kontroll tok jeg hos fastlegen i uke 12, han søkte da om ordinær ultralyd for meg, og hvilket sykehus jeg ville føde på. Deretter kontaktet jeg helsestasjonen som satte opp kontroll hos jordmor i uke 24. Du velger selv hvem du vil gå til 🙂
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #6 Skrevet 20. mars 2021 Kan også tipse om p gå til jordmor tidlig bare for en prat siden du er førstegangs, dette for å bli litt kjent med det skal skje videre, endring i kropp, hva som er normalt/ikke osv. mange JM har også en jobb tlf der man kan sende SMS osv om man har spørsmål plutselig..noe som er veldig betryggende for en førstegangs mor. Anonymkode: a1cc5...ea0
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #7 Skrevet 20. mars 2021 6 hours ago, Kristine98 said: Er det slik at jeg bør gjøre dette allerede nå eller skal jeg vente et par uker? Bor i en forholdsvis liten by hvis det har noen betydning for ventetid. Du kan fint ringe å høre nå :)Første kontroll er i uke 6-12 og førstegangsfødene pleier å bli tilbudt en tidlig kontroll og samtale i uke 6-7 Man kan fint ha flere kontroller enn de faste om man ønsker og det er kapasitet. Jeg anbefaler å ta kontakt med jordmor først, på helsestasjonen Anonymkode: 0b545...29c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå