Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei venninne. Hun er godt opp i 30-årene, har ett barn og ellers alt veldig greit. Hun har nå truffet en mann, som er litt yngre og som har 3 barn slik jeg har forstått det, med to ulike damer. For så vidt ikke noe problem dette. Men vi som er venninnene hennes har hele veien hatt dårlig magefølelse av denne mannen.

Han har ekstremt lite samvær med de minste barna. Hun forteller oss at det er barnemor som holder igjen samværet og er «gal eks». Vi skjønner jo at det alltid er to sider i en sak.. men vi kjøper ikke hennes uttalelser som veldig tydelig kommer fra han.

Så vi har undersøkt litt selv ved å spørre viaviavia, og faktisk funnet ut at denne mannen har en dårlig fortid. Samvær er stanset pga vold og har ulike bv saker på seg og en pågående rettssak.

Da fikk vi jo bekreftet at magefølelsen var rett.

spørsmålet her er: Venninna er såpass forelsket og betatt, kommer vi noen vei med å si dette? Vi vurderer å få til eksen hennes (faren til hennes barn) for å drøfte dette med han. (Vi er gode venner alle sammen, så blir ikke rart).

vi er egentlig bekymret for barnet hennes og hennes fremtid om hun faktisk holder seg med denne mannen. 

Anonymkode: ee7c2...3f4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje hun bare må få finne ut av dette selv? Dere kan kanskje prøve å få henne å innse at det er to sider i en sak, som du skriver. Men det er tvilsomt hun vil høre på dere når hun allerede har kjøpt inn historien hans og tror på det han sier. Forelskelse gjør noe rart med mennesker. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har ei venninne. Hun er godt opp i 30-årene, har ett barn og ellers alt veldig greit. Hun har nå truffet en mann, som er litt yngre og som har 3 barn slik jeg har forstått det, med to ulike damer. For så vidt ikke noe problem dette. Men vi som er venninnene hennes har hele veien hatt dårlig magefølelse av denne mannen.

Han har ekstremt lite samvær med de minste barna. Hun forteller oss at det er barnemor som holder igjen samværet og er «gal eks». Vi skjønner jo at det alltid er to sider i en sak.. men vi kjøper ikke hennes uttalelser som veldig tydelig kommer fra han.

Så vi har undersøkt litt selv ved å spørre viaviavia, og faktisk funnet ut at denne mannen har en dårlig fortid. Samvær er stanset pga vold og har ulike bv saker på seg og en pågående rettssak.

Jeg kjenner til et tilfelle som er akkurat som du beskriver det her med unntak av det jeg har streket over som jeg ikke har kjennskap til.
Om du ikke har omskrevet mye, ville det ikke  overraske meg om det er samme menneskene vi snakker om.

Hvis dette er samme mann som jeg kjenner til vil jeg si at han er en hyggelig mann utad, men han er også veldig umoden, veldig selvsentrert, og mangler impulskontroll.  For å si det på en annen måte, han er en hyggelig kamerat, men ikke en som burde være i forhold akkurat nå.

Men om du skal si i fra til venninnen din?
Det er en vanskelig avveiing.
Ved å si i fra kan du risikere at hun går i forsvar, at hun trekker seg bort fra deg og andre støttespillere, og at terskelen for å søke hjelp og støtte fra deg og andre venner kan bli veldig mye høyere hvis hun trenger det.
Men samtidig er det vanskelig å se på at noen styrer mot et stup uten å gripe inn.

Kan du ikke prøve å gå for en mellomting ved å si og vise henne at du er der for henne, men uten å snakke negativt om ham?

Eksen til venninnen din behøver ikke blandes inn i dette.

Anonymkode: 70037...da9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg kjenner til et tilfelle som er akkurat som du beskriver det her med unntak av det jeg har streket over som jeg ikke har kjennskap til.
Om du ikke har omskrevet mye, ville det ikke  overraske meg om det er samme menneskene vi snakker om.

Hvis dette er samme mann som jeg kjenner til vil jeg si at han er en hyggelig mann utad, men han er også veldig umoden, veldig selvsentrert, og mangler impulskontroll.  For å si det på en annen måte, han er en hyggelig kamerat, men ikke en som burde være i forhold akkurat nå.

Men om du skal si i fra til venninnen din?
Det er en vanskelig avveiing.
Ved å si i fra kan du risikere at hun går i forsvar, at hun trekker seg bort fra deg og andre støttespillere, og at terskelen for å søke hjelp og støtte fra deg og andre venner kan bli veldig mye høyere hvis hun trenger det.
Men samtidig er det vanskelig å se på at noen styrer mot et stup uten å gripe inn.

Kan du ikke prøve å gå for en mellomting ved å si og vise henne at du er der for henne, men uten å snakke negativt om ham?

Eksen til venninnen din behøver ikke blandes inn i dette.

Skulle nå nesten virkelig tro vi snakker om samme menneske. Stemmer det overens med at kvinnen er født i 84? 

AnonymBruker
Skrevet

Du må selvfølgelig informere en venninne om du vet at hennes ferske partner er siktet/dømt for vold mot barn eller ekspartner. 

Anonymkode: 7bbae...09c

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skulle nå nesten virkelig tro vi snakker om samme menneske. Stemmer det overens med at kvinnen er født i 84? 

Jeg kjenner ikke den nye kjæresten hans.
Hvis vi snakker om samme tilfelle kjenner jeg bare til ham og eksen hans.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg kjenner ikke den nye kjæresten hans.
Hvis vi snakker om samme tilfelle kjenner jeg bare til ham og eksen hans.

Jeg kjenner ikke til eksen hans, utenom det jeg/vi har klart å finne ut av. Hvordan skal vi finne ut av om det er samme mann vi snakker om?

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er vold inne i bildet, måtte jeg ha sagt fra. Ville ikke klart å la være.

Anonymkode: cd03d...7ce

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig må du advare henne! 

Anonymkode: ecb80...a8d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg kjenner ikke til eksen hans, utenom det jeg/vi har klart å finne ut av. Hvordan skal vi finne ut av om det er samme mann vi snakker om?

Vet du hva han jobber med?  Vet du om han har en spesifikk fritidsinteresse?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville visst det om jeg var din venninne. 

jeg ville også fortalt om jeg var deg. Hvordan kan du leve med deg selv om noe skjer og du ikke forteller? Og hun kommer antagelig ikke til å fortelle noe om noe skjer, for kvinner gjør stort sett ikke det. Når du forteller må du gjøre det klart at du er det for henne uansett hva som skjer i fremtiden, at hun alltid kan komme til deg. Du må IKKE si ag hun er dum, blind, egoistisk osv dersom hun fortsetter forholdet. Da kommer hun seg aldri ut av det senere. 

Anonymkode: 555ce...d81

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vet du hva han jobber med?  Vet du om han har en spesifikk fritidsinteresse?

Lyd og lys som hobby ;) bilbransje som daglig

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lyd og lys som hobby ;) bilbransje som daglig

Ok, da er det ikke samme mann vi snakker om.
Denne mannen jobber innenfor dagligvare, og har en utendørs hobby.

Det var greit å få det avklart. :)

Men rådet mitt er det samme, uansett hva du velger å gjøre må det skje på en måte som gjør at hun ikke går i forsvar og tar avstand fra venner.  Det må føles trygt for henne å oppsøke dere for hjelp og støtte hvis noe skulle skje.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke bland inn eksen hennes!!!! Det skaper flere problemer enn det løser. Snakk med henne.

Anonymkode: 4f8a3...63a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ikke bland inn eksen hennes!!!! Det skaper flere problemer enn det løser. Snakk med henne.

Anonymkode: 4f8a3...63a

Den ene venninnen vår har allerede prøvd å snakke med henne. Veldig veldig forsiktig og veldig spørrende. Men det virker nesten som hun er så opphengt i det han sier at hun ikke vil høre/forstå. Kanskje vi bare må legge fakta på bordet og støtte henne i valget hun tar, uavhengig om vi er enig eller ei. 

Skrevet

Dette blir akkurat som å fortelle en venninne at kjæresten er utro.

Si hva du har mistanke om, og ikke hva du veit. Er venninna di i forelskelses bobla og du kommer med innsigelser kan det fort bli du som blir kuttet ut. Vi damer tviholder på illusjoner til det absurde noen ganger.

Snakk med venninna di om hvordan forholdet utvikler seg og gjør det helt klart for henne at døra di står åpen for henne 24/7 hvis det blir problemer.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Fortell det til henne. Det er ikke sikkert hun gjør noe med det nå, men da vil det ligge i bakhodet og kanskje vil det forkorte forholdet hvis han blir ekkel

Anonymkode: 8804c...335

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle ønske jeg hadde så gode venninner som hadde advart meg om eksen min... da ville mye skade vært unngått!

Anonymkode: f5f17...94d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Dette må du fortelle venninnen din om. Når alt kommer for dagen senere og din venninne sitter knust igjen, kanskje med et nytt barn med fyren, hvordan skal du leve med at du visste uten å si noe?

Anonymkode: b8bf4...7b9

• Liker 2
Skrevet

Har dere bevis? Jeg tror kanskje jeg ville lagt fram harde fakta, hvis ikke vil hun sikkert bare ta hans side. Jeg tror ikke det nytter å si at vi har hørt via via at sånn og sånn. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...