AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #1 Skrevet 20. mars 2021 Mannen og jeg har ulik eierandel på huset, siden han hadde mer egenkapital enn meg da vi kjøpte. Vi deler 50/50 på regninger osv. Nå skal huset pusses opp. Er det da riktig at vi betaler 50% hver av hva det koster og pusse opp, eller bør jeg kun betale det samme som min eierandel? Han vil jo få mer av verdiøkningen dersom vi selger siden han eier høyere prosentandel. Anonymkode: 83c28...ae7
Ullvott Skrevet 20. mars 2021 #2 Skrevet 20. mars 2021 Hvis dere skal betale likt på oppussingen er det mest rettferdig at din eierandel øker noe. Hvor mye eierandelen øker kommer an på hvor stor kostnaden er sammenliknet med hva huset er verdt. Alternativet er som du sier, at dere fordeler kostnadene i henhold til eierandelene deres. 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #3 Skrevet 20. mars 2021 Ullvott skrev (6 timer siden): Hvis dere skal betale likt på oppussingen er det mest rettferdig at din eierandel øker noe. Hvor mye eierandelen øker kommer an på hvor stor kostnaden er sammenliknet med hva huset er verdt. Alternativet er som du sier, at dere fordeler kostnadene i henhold til eierandelene deres. Det er en annen (stor) komponent her også. Gitt at Ts og mannen fordeler «oppussing» (aka faktisk oppgradering av huset, ikke enkel maling og bytte av møbler/lamper som ikke øker verdien pg som noen påstår er «oppussing») på vanlig måte i Norge er det han som vil stå for 70-80% av arbeidstimene. Dersom Ts tenker å dele materiale 50/50 og arbeidstimer 30/70 må det regnes ut en timepris som trolig vil gjøre det mer enn rimelig at hun beholder sin eierandel OG betaler 50% eller mer av materialene. Bruker de håndtverkere bør regning på reell verdiøkning deles etter eierbrøk mens «tulleoppussing’» som endring av farge etc dekkes av den som ønsker endringen. Anonymkode: 7f2b5...531
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå