AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #1 Skrevet 20. mars 2021 Da jeg ble født ble jeg trillet inn på et eget rom med masse babyer. Mor fikk hvile og sove. I dag er man med babyen sin fra den er ute. Hvordan var det å være fra barnet sitt før i tiden? Fikk man til å hvile ut uten barnet sitt? Anonymkode: 2443c...fd6
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #2 Skrevet 20. mars 2021 Det hadde gått fint her Jeg var på barselhotellet og hadde pappaen med, og han var ute og trillet på den senga til baby i timesvis så jeg fikk sove Var jo masse med baby i forbindelse med amming uansett. Anonymkode: 573d4...e6e
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #3 Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Da jeg ble født ble jeg trillet inn på et eget rom med masse babyer. Mor fikk hvile og sove. I dag er man med babyen sin fra den er ute. Hvordan var det å være fra barnet sitt før i tiden? Fikk man til å hvile ut uten barnet sitt? Anonymkode: 2443c...fd6 Da må du lenger tilbake enn 30 år. Jeg fødte tidlig på 90-tallet, og babyen var hos meg hele tide. Vi var fire på rommet da. Akkurat det var litt anstrengende siden en baby alltid var våken og vekket andre. Anonymkode: 0072e...c0d 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #4 Skrevet 20. mars 2021 Det ble en endring på barsel på slutten av 80 tallet. Er selv 30 år, og min og mamma sin opplevelse på barsel er ganske lik. Godt å få tilbringe tid med baby, men fikk ikke sove på 3 døgn. Og med det brukte lang tid på tilknytning for jeg var så sliten. Kjempe flinke personale men liten kapasitet til å hjelpe. Far fikk kun komme 1 time på dagen. Den timen fikk jeg spise og tid til å dusje. Av medisinske årsaker måtte jeg bli i 3 dager. Men var klar for å dra hjem allerede etter 8 timer. Barseloppholdet synes jeg var tortur. Bestemor derimot hadde det slik på barsel som du beskriver. Var ein uke på sykehuset, fikk barnet inn på rommet til amminger, masse ro og tid for å komme seg. Positive og negativer sider med begge deler. Men synes det er utrulig provoserende å lese om "Britt" i 60 årene som kommenterer at det var helt problemfritt å ikke ha far på barsel når hun fødte for 50 år siden. Forutsetningene er totalt forandret i disse dager. Anonymkode: 3655e...38b 10
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #5 Skrevet 20. mars 2021 Moren min fødte på tidlig 80 tallet og tidlig 90 tallet, og hun sier det himmelvid forskjell på de oppholdene. På 80 tallet hadde de nok jordmødre barnepleiere at en av de var inne hos henne hele fødselen, og på barselavdelingen var det og flere ansatte på som sørget at mor fikk hjelp og hvile, de passet på både henne og babyen. På 90 tallet var det ikke nok ansatte på føden slik at hun var avhengig av at faren min var der for å sørge for hun fikk den støtten og omsorgen de ansatte ikke hadde mulighet til å gi. Det var færre ansatte på barsel, og det var forventet at partner hjalp til i de få timene han/hun kunne være der og sørge for at mor fikk hvile og omsorg for de hadde ikke kapasitet til å yte den hjelp og omsorg en nybakt mor trenger. I dag er det enda færre på føde og barsel da det i dag er basert på at partner er der så mye som mulig og sørger for at mor for dekket behovet for hvile og omsorg. Barsel er ikke blitt forsterket under Covid-19, og når da partner er utestengt store deler, eller hele føde og barseloppholdet sier det seg selv at mor er mye overlatt til seg selv og uten den hjelp og omsorg hun trenger. Så da er det veldig provoserende når disse damene fra 80 tallet og eldre kommer med at «jeg var alene på barsel i flere dager, ikke noe problem det»... Beste er når de trekker inn 3.verden og sier de har det verre, de er jo helt alene... men sannheten er at barselkvinner i den 3.verden blir sendt hjem til storfamilien hvor alle kvinnene flokker seg rundt den nybakte moren for å sørge for at hun og babyen har all mulig tenkelig hjelp og omsorg. Er bare i den vestlige verden de har bestemt at kvinner skal oppføre seg som om de ikke har født, eller ikke trenger omsorg og hjelp utover et absolutt minimum, vi er tross alt skapt for å føde... Ja, noen kvinner har null problem med å tilbringe deler av fødselen alene, og kun med jordmor og barnepleier til steder på slutten av fødselen. Flergangsmødre klarer seg ofte også bedre «alene» på barsel enn førstegangsfødende, såframt de har hatt en lett og ukomplisert fødsel. Jeg er selv en av de kvinnene som fint ville klart å føde «alene» og jeg har vært på «barsel» alene og det gikk relativt greit selv om det var veldig ensomt (far kunne bare være tilstede ett par timer om dagen). Men jeg synes det er grusomt at dagens fødekvinner skal tvinges til å være «alene» og ensomme pga en pandemi, det er en grunn til at andelen fødselsdepresjoner har skutt i været siden mars 2020.... Ja, vi kvinner er skapt til å føde fysisk sett fra naturens side, vi er ikke skapt til å bli overlatt til oss selv og ensomhet med en baby med minimalt hjelp fra en for tiden overarbeidet føde- og barselavdeling! Anonymkode: 05879...fbc 10
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #6 Skrevet 20. mars 2021 Min mor fikk sove ut, da personalet passet baby på natta. Jeg fødte nylig. Hadde ikke sovet på over 2 døgn da jeg havnet på barsel. Sov kanskje 5-6 timer til sammen de 3 dagene jeg var der. Selv om personalet var hyggelige og hjelpsomme (den tiden de hadde) så var barsel tortur. Jeg var så utrolig hinsides sliten. Hadde jeg fått mer søvn hadde nok opplevelsen vært annerledes. Og ja, i uland har de hele storfamilien som kommer mor til hjelp. Mødre, søstre, tanter og evnt bestemødre. Det er ikke naturlig å være så mye alene med babyen etter at man nettopp har født. Anonymkode: f6e7e...b3c 3
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #7 Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Da må du lenger tilbake enn 30 år. Jeg fødte tidlig på 90-tallet, og babyen var hos meg hele tide. Vi var fire på rommet da. Akkurat det var litt anstrengende siden en baby alltid var våken og vekket andre. Anonymkode: 0072e...c0d Jeg er 26, og lå på eget rom med masse babyer 🤔 Anonymkode: c59ca...041
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #8 Skrevet 20. mars 2021 Jeg fødte for 28 år siden på Rikshospitalet. Der innførte de forandringen mens jeg lå på barsel. Jeg lå på 8 mannsrom. Den første natten ble alle babyene hentet ut om natta, så vi fikk sove. Den neste natta måtte vi beholde babyene. Det var helt grusomt. Det var hele tiden minst et barn som skrek, og ingen av oss fikk sovet noe. Sykepleierne var veldig lei seg og skjønte problemet, men nyordningen var pålagt fra ledelsen. Anonymkode: 693ea...55a
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #9 Skrevet 20. mars 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Det ble en endring på barsel på slutten av 80 tallet. Er selv 30 år, og min og mamma sin opplevelse på barsel er ganske lik. Godt å få tilbringe tid med baby, men fikk ikke sove på 3 døgn. Og med det brukte lang tid på tilknytning for jeg var så sliten. Kjempe flinke personale men liten kapasitet til å hjelpe. Far fikk kun komme 1 time på dagen. Den timen fikk jeg spise og tid til å dusje. Av medisinske årsaker måtte jeg bli i 3 dager. Men var klar for å dra hjem allerede etter 8 timer. Barseloppholdet synes jeg var tortur. Bestemor derimot hadde det slik på barsel som du beskriver. Var ein uke på sykehuset, fikk barnet inn på rommet til amminger, masse ro og tid for å komme seg. Positive og negativer sider med begge deler. Men synes det er utrulig provoserende å lese om "Britt" i 60 årene som kommenterer at det var helt problemfritt å ikke ha far på barsel når hun fødte for 50 år siden. Forutsetningene er totalt forandret i disse dager. Anonymkode: 3655e...38b Britt må ha vært tenåring da hun fødte, hvis hun er i 60-årene. Er enig i at forutsetningene er forandret. Jeg fødte i 1974, husker at jeg var sliten og ønsket å sove da datteren min ble lagt ved siden av meg etter fødselen. Da hadde jeg blitt kjørt inn på et rom med tre andre kvinner. Egentlig var det koselig å være på rom med dem. Pappaen var sendt hjem etter fødsel, men hadde fått være med på den. Det var sånn det var, og tror ikke det var så mange som ønsket det annerledes, for det var jo blitt bedre enn det var bare for noen få år siden. Jeg reflekterte ikke over at far ikke var mer med under barsel. Når det er sagt, så unner jeg alle å ha med pappaen både under fødsel og barsel. Det var egentlig urettferdig at de fikk «slippe unna» så lett. Noen følte sikkert på at de ble holdt utenfor også. Anonymkode: 63fc3...e73
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå