Gå til innhold

Overvektig men lav hvilepuls

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en fitbit, har hatt det i flere år. Jeg er ganske overvektig, bmi på godt over 30. Går allikevel en del på tur, ca 13000 skritt i gjennomsnitt, og er ikke i dårlig form i forhold til normalvektige venner.

Hvilepulsen min varier i følge klokka mellom 56 og 63. Høres det for lavt ut? Er redd dette er noe jeg bør sjekke hos legen. 

Anonymkode: 25e95...934

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har også fitbit, med hvilepuls som ligger rundt 60. Har vært nede i 52, og oppe på 64 (dagssnitt eller hva den regner), så det varierer en del her. Mye stressrelatert, men er også overvektig, med en BMI på 27,5.

Synes ikke dette høres ut som noe å være bekymret over, det er bare fint å ha en lav hvilepuls, men hvis du er redd så bør du forhøre deg med lege. Det kan du fint gjøre med bare en melding på helsenorge.no, så får du sikkert raskt svar.

Anonymkode: bae66...1dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det hatt jeg også lurt på. Har ca 10kg for mye. Er i forholdsvis dårlig form, selv om jeg siden jul har ligget på over 100 pai i uka. 

Det siste året har gjennomsnittlig hvilepuls ligget på 51, og det henger hvertfall ikke sammen med formen. 

Anonymkode: 287c1...95d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Pulsklokker kan gi noe feilmåling. Anbefaler å måle pulsen på vanlig måte, med to fingre på halsen. F.eks i 30 sek x 2. Da får dere en mer korrekt pulsmåling. Har du ev andre symptomer? F.eks Kalde fingre og tær, treg mage, tørt hår, lite energi, hukommelse og konsentrasjonsvansker, nedstemt m.m.? Det kan tyde på stoffskifte problemer. 

Anonymkode: bcd6b...24c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Pulsklokker kan gi noe feilmåling. Anbefaler å måle pulsen på vanlig måte, med to fingre på halsen. F.eks i 30 sek x 2. Da får dere en mer korrekt pulsmåling. Har du ev andre symptomer? F.eks Kalde fingre og tær, treg mage, tørt hår, lite energi, hukommelse og konsentrasjonsvansker, nedstemt m.m.? Det kan tyde på stoffskifte problemer. 

Anonymkode: bcd6b...24c

Dette. Pulsklokker kan ha ganske stor feilmargin og bør tas ed en klype salt. Jeg har Apple Iwatch og er ganske sikker på at den i allefall registerer feil antall trapper jeg går i, puls, og skritt. 

Jeg har stoffskifteproblemer og går jevnlig til lege for kontroll. Pga av medisinering har jeg av og til hatt for høyt stoffskifte. Jeg tok derfor opp dette med puls med legen og fikk beskjed om at jeg først og fremst må lytte til kroppen. Dersom klokka viser veldig høy eller lav puls, skal man også merke det på kroppen. Ved unormalt høy puls skal man også føle seg svimmel, ha hjertebank, problemer med å roe seg ned f.eks. Så lenge du føler deg i god form og ikke kjenner noen endring, er du sannsynligvis i god form uavhengig hva klokka viser. 

Anonymkode: 2ec31...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg teller selv med stoppeklokke av og til, og da har det stemt med det klokka viser. I hvert fall ikke langt unna. Har ikke symptomer på lavt stoffskifte heller. Føler meg frisk. Har hatt lavt jernnivå tidliger, men hadde ikke det sist jeg sjekket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nå viser min klokke en hvilepuls på 60. Jeg veier 105 kilo og er 164 høy, så temmelig overvektig. Dårlig trent er jeg også. Har ingen andre sykdommer som lavt stoffskifte eller noe, jeg bare er sånn. Aldri fått noen negative tilbakemeldinger når jeg har blitt kontrollert før en operasjon feks. 

Anonymkode: 58eee...702

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er helt normal hvilepuls. Puls er ofte genetisk og ikke bare et resultat av fysisk form. 

Anonymkode: ef873...0ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lavere hvilepuls da jeg var overvektig, enn hva jeg har nå som normalvektig. Men, var vel generelt mer aktiv den tiden jeg var overvektig. Tenker det er viktigere å tenke over hvilepuls hvis den plutselig endrer seg. Og, ikke tenk så hardt på selve tallet på slik aktivitetsklokke, men regner med man kan stole på endringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Puls, stoffskifte og metabolisme henger jo en del sammen, så det dere beskriver er helt vanlig/klassisk. Som Pinkee skriver så vil nok pulsen gå noe opp når vekten blir mer normal osv.

Jeg gikk ned fra 120 kg til 70, og pulsen gikk fra 51-54 til rundt 65. Helt normal i formen, ikke noe galt. 

Anonymkode: 999a8...f42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Puls, stoffskifte og metabolisme henger jo en del sammen, så det dere beskriver er helt vanlig/klassisk. Som Pinkee skriver så vil nok pulsen gå noe opp når vekten blir mer normal osv.

Jeg gikk ned fra 120 kg til 70, og pulsen gikk fra 51-54 til rundt 65. Helt normal i formen, ikke noe galt. 

Anonymkode: 999a8...f42

Du ble sikkert mer aktiv også, dermed fikk du høyere puls. 

Anonymkode: 2ec31...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar. Var bare noe jeg har tenkt på i det siste, men da regner jeg med at det går helt fint. Kan heller nevne det for legen neste gang jeg skal dit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...