Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har så klart tenkt å høre med kolleger også, men lurer på om noen her inne har noen tips. 

Jeg er lærer for en klasse på barneskolen. Jeg er ganske nyutdannet. Det går greit med guttene og noen få av jentene. Men de andre jentene krangler hele tiden. Det er sjeldent noe alvorlig, men det er mye, og flere begynner å bli lei. Har også fått henvendelser fra foreldre. 

Handler ofte om at fks noen bruker huska, så vil noen andre bruke den, så blir de ikke enige, og det er i gang. De kan krangle lenge. Noen av jentene er fryktelig sta, og gir seg ikke før de får det som de vil. 

Det er også noe utestenging. Er de tre stykker, er det vanskelig. Da vil to stk helst leke sammen, og sier til den tredje at hun kan ikke være med. 

Når jeg har tilsyn ute, følger jeg med. Og det er ikke så mye krangling når jeg er der. Men jeg har jo ikke tilsyn hvert friminutt, og ofte da kommer de inn og har vært i konflikt. Så må jeg bruke tid av undervisningen på å ordne opp i det. Da kommer de med verdens lengste historier om hvordan krangelen utartet seg. 

Jeg har sagt til elevene at, havner du i en krangel som dere ikke klarer å løse, så gå vekk så fort som mulig. Gjør noe annet. La den andre jenta få bruke den huska for nå, da, bare for å slippe krangelen. Vær den første som gir seg. Gå vekk og vis at det her gidder du ikke ta del i. Så sier du fra til meg hva som skjedde. Da kan jeg snakke med den andre jenta og vi kan komme frem til forslag til løsning hvis det samme skjer igjen. Da klarer vi å løse konflikten på et lavt nivå, ikke etter at de har krangla og sloss i en halvtime... Men noen av jentene syns jo dette er urettferdig, at de da bare skal "gi opp", og gi bort det de lekte med liksom. Jeg skjønner jo det. Men nå begynner det å bli så mye, og de klarer ikke å ordne opp i det på egenhånd. Noen foreldre syns også det virker som en for enkel løsning. Men jeg er jo ikke alltid ute, og får alt i fanget når de har krangla i evigheter, og må bruke hele norsktimen på det. Så jeg syns mye er vanskelig med dette. Jeg er som sagt ganske ny i dette yrket, og føler jeg er usikker på hva som er det riktige. 

Det er ikke sånn at hvis noen av jentene bestemmer seg for å gå vekk, at de blir alene heller. De har andre venner de kan gå til. Vi har også minst én felles aktivitet hvert friminutt. Den kan alle bli med på. Der har det pleid å gå veldig bra. 

Tips og tanker? 

Anonymkode: 62694...467

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

På skolen jeg jobber på er det også rift om huskene, så for å få mindre krangling rundt det har vi en regel om at man stiller seg i kø, og når man stiller seg i kø begynner man å telle. En gang frem og tilbake med husken teller som en, og når den i køen har telt til 30 må de bytte. Eleven som benyttet husken kan da velge mellom å stille seg i køen, eller leke med noe annet, men da må det byttes. 

Det er heller ikke lov til å si nei dersom noen spør om å få være med på leken, med mindre man leker alene, da kan man velge å fortsette med det. 

Mitt beste råd er å ha mest mulig rutiner på alt, da oppstår det færre situasjoner man kan krangle om. Vi har hatt mye færre konflikter etter vi innførte dette med huskene, og tilsvarende regler kan innføres ved andre lekeapparater. 

Anonymkode: 06715...9b9

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

På skolen jeg jobber på er det også rift om huskene, så for å få mindre krangling rundt det har vi en regel om at man stiller seg i kø, og når man stiller seg i kø begynner man å telle. En gang frem og tilbake med husken teller som en, og når den i køen har telt til 30 må de bytte. Eleven som benyttet husken kan da velge mellom å stille seg i køen, eller leke med noe annet, men da må det byttes. 

Det er heller ikke lov til å si nei dersom noen spør om å få være med på leken, med mindre man leker alene, da kan man velge å fortsette med det. 

Mitt beste råd er å ha mest mulig rutiner på alt, da oppstår det færre situasjoner man kan krangle om. Vi har hatt mye færre konflikter etter vi innførte dette med huskene, og tilsvarende regler kan innføres ved andre lekeapparater. 

Anonymkode: 06715...9b9

Takk for svar. Jeg får innføre regler på det jeg kan. Men jeg kan ikke bestemme regler som gjelder for resten av trinnet eller skolen. Jeg har også sagt til noen at, da kan dere bli enige om å bruke lekeapparatet i x minutter hver, eller så kan dere bruke det nå, også bruker dere andre det neste friminutt. Men så har de da vært uenige om hvilken av de to reglene de skal bruke. Det er som om de VIL krangle. 

Men jeg får ta en time og bli enige om noen regler i friminuttet. Vi har egentlig snakka mye om dette før, og mange klarer å følge regler vi blir enige om, men det er en gjeng som ikke klarer det. 

ts

Anonymkode: 62694...467

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...