AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #1 Skrevet 20. mars 2021 Barnehagen er på rødt nivå. Forrige uke skrev de i en Mail at de som kunne burde holde barna hjemme». Jeg følte meg presset ettersom jeg er i permisjon med en baby, men valgte å sende. Ungen er 4 år, og har behov for å være med andre barn. Det er ingenting for oss å finne på hjemme, det er stort sett meg som sitter og ammer. Nå fikk vi ny Mail om at siden ingen/få valgte å holde barn hjemme, så må de redusere åpningstiden ytterligere. altså, det skjønner jeg, men hvorfor drive å presse folk til å ikke benytte seg av barnehageplassen de har rett på? Anonymkode: 2d3a9...d6d 26
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 20. mars 2021 Du har like stor rett på å benytte plassen som alle andre. Anonymkode: 6e14f...f6c 62
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 Populært innlegg #3 Skrevet 20. mars 2021 Det er unntakstilstand, barnehageansatte presses til max for å holde hjulene gående. Hvorfor ikke ta en for laget å holde barnet hjemme når dere har muligheten? Å la det være plass og normal åpningstid til de som har kritiske funksjoner og trenger plassen? Anonymkode: 6b056...87e 155
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 Populært innlegg #4 Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Barnehagen er på rødt nivå. Forrige uke skrev de i en Mail at de som kunne burde holde barna hjemme». Jeg følte meg presset ettersom jeg er i permisjon med en baby, men valgte å sende. Ungen er 4 år, og har behov for å være med andre barn. Det er ingenting for oss å finne på hjemme, det er stort sett meg som sitter og ammer. Nå fikk vi ny Mail om at siden ingen/få valgte å holde barn hjemme, så må de redusere åpningstiden ytterligere. altså, det skjønner jeg, men hvorfor drive å presse folk til å ikke benytte seg av barnehageplassen de har rett på? Anonymkode: 2d3a9...d6d Fordi noen aleneforsørgere virkelig, virkelig trenger full åpningstid. Om man må redusere til 80 % stilling pga kortere åpningstid i barnehagen, får man ingen kompensasjon for lønnstapet. Det rammer oss hardt, i en allerede stram økonomisk situasjon. Så da spør man om folk kan være med på dugnaden og hjelpe til. Anonymkode: 0f60c...6a5 77
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #5 Skrevet 20. mars 2021 Om du ikke føler at du har anledning, er ikke forespørselen relevnt for deg. Det har i hvert fall jeg tenkt når vi har fått forespørsel. Men vurderer faktisk sterkt å ikke sende toåringen neste uke, for nå er det så mys smitte rundtom at jeg føler det er russisk rullett.. Anonymkode: 59793...799 20
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 Populært innlegg #6 Skrevet 20. mars 2021 Du av alle, har faktisk mulighet til å holde barnet hjemme.. Du er ikke på jobb, du har ikke kritisk arbeid.. Hadde skjønt det da... For å hjelpe litt til i disse dager liksom.. De er jo utslitte Anonymkode: fd011...76e 93
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 Populært innlegg #7 Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er unntakstilstand, barnehageansatte presses til max for å holde hjulene gående. Hvorfor ikke ta en for laget å holde barnet hjemme når dere har muligheten? Å la det være plass og normal åpningstid til de som har kritiske funksjoner og trenger plassen? Anonymkode: 6b056...87e Enig. Jobbende foreldre trenger plassen mere enn folk hjemme i perm. Det er slitsomt med baby og 4-åring hjemme, men det går bra Anonymkode: 2d13b...ab1 83
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 Populært innlegg #8 Skrevet 20. mars 2021 Flere av oss jobber i samfunnskritiske jobber, og har færre muligheter til å holde barna hjemme. Jeg kan ikke ha hjemmekontor. Jeg må ærlig si at det er viktigere at vi får ha barn i barnehagen enn de i permisjon eller hjemmekontor. Anonymkode: cd3ac...1f5 69
MollyJones Skrevet 20. mars 2021 #9 Skrevet 20. mars 2021 Om smitten brer om seg slik at barnehagen må stenge fullstendig eller at hele avdelingen må i karantene MÅ du holde barnet hjemme. På lik linje med alle andre, også de som absolutt ikke kan. Kanskje sitter det en mor i lik situasjon som din, bare med svangerskapsdepresjon og en mann som mishandler henne - hun KAN ikke holde barnet hjemmet, men må kanskje fordi smitten brer om seg. Derfor spør de, og håper at noen har mulighet, slik at tilbudet for de aller mest sårbare kan være best mulig. Nå må de heller avkorte tilbudet med ostehøvvel slik at det gjelder alle - både de som egentlig kunne holdt barna litt mer hjemme, og de som absolutt hadde hatt behov for normale åpningstider. 35
Populært innlegg Splittbinders Skrevet 20. mars 2021 Populært innlegg #10 Skrevet 20. mars 2021 Jeg ville gått i dialog med barnehagen. Vi har hjemmekontor begge to, stort sett hver eneste dag og alltid en av oss. Dersom det kommer en lignende forespørsel fra vår barnehage hadde jeg tatt kontakt og sagt at det er vanskelig å ha barnet hjemme hver dag for vi har en jobb som skal gjøres, men at om det hjelper kan vi enten ha fast litt kortere dager fremover (og da spurt konkret om feks 09:00-14:00 ville hjulpet noe), eventuelt spurt om det var bedre at vi hadde feks to konkrete dager vi holdt henne hjemme kommende uke. Dersom de hadde sagt de var helt i kne og at det egentlig ikke hjalp, hadde jeg holdt henne hjemme frem til påske. Slitsomt, vanskelig og kjedelig ja - men fullt mulig. Det er jo ikke for alltid. Vi har flere naboer hvor begge er i samfunnskritiske yrker som er avhengig av full åpningstid. Da kan jeg, selv om det ikke er ideelt, ha barnet hjemme litt mer enn normalt. Hadde jeg vært hjemme med en baby hadde jeg nok holdt et barnehagebarn hjemme neste uke. Ikke ideelt det heller, men det hadde gått. Klart, det er ikke SÅ lett om man har en usedvanlig krevende baby. Men jeg hadde da syk barnehageunge hjemme noen ganger mens jeg hadde baby - det gikk det og selv om det var styr. 89
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 Populært innlegg #11 Skrevet 20. mars 2021 1 minutt siden, Splittbinders said: Jeg ville gått i dialog med barnehagen. Vi har hjemmekontor begge to, stort sett hver eneste dag og alltid en av oss. Dersom det kommer en lignende forespørsel fra vår barnehage hadde jeg tatt kontakt og sagt at det er vanskelig å ha barnet hjemme hver dag for vi har en jobb som skal gjøres, men at om det hjelper kan vi enten ha fast litt kortere dager fremover (og da spurt konkret om feks 09:00-14:00 ville hjulpet noe), eventuelt spurt om det var bedre at vi hadde feks to konkrete dager vi holdt henne hjemme kommende uke. Dersom de hadde sagt de var helt i kne og at det egentlig ikke hjalp, hadde jeg holdt henne hjemme frem til påske. Slitsomt, vanskelig og kjedelig ja - men fullt mulig. Det er jo ikke for alltid. Vi har flere naboer hvor begge er i samfunnskritiske yrker som er avhengig av full åpningstid. Da kan jeg, selv om det ikke er ideelt, ha barnet hjemme litt mer enn normalt. Hadde jeg vært hjemme med en baby hadde jeg nok holdt et barnehagebarn hjemme neste uke. Ikke ideelt det heller, men det hadde gått. Klart, det er ikke SÅ lett om man har en usedvanlig krevende baby. Men jeg hadde da syk barnehageunge hjemme noen ganger mens jeg hadde baby - det gikk det og selv om det var styr. Folk som svarer som deg får meg til å ha litt mer trua på verden. Takk. Anonymkode: 9343e...358 56
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #12 Skrevet 20. mars 2021 Hvordan tenker du barnehagen heller burde gjort det? De prøvde å finne en løsning som ikke rammet alle. De funket desverre ikke, så da må de gjøre andre tiltak. Anonymkode: 0ed3d...bfd 25
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 Populært innlegg #13 Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Barnehagen er på rødt nivå. Forrige uke skrev de i en Mail at de som kunne burde holde barna hjemme». Jeg følte meg presset ettersom jeg er i permisjon med en baby, men valgte å sende. Ungen er 4 år, og har behov for å være med andre barn. Det er ingenting for oss å finne på hjemme, det er stort sett meg som sitter og ammer. Nå fikk vi ny Mail om at siden ingen/få valgte å holde barn hjemme, så må de redusere åpningstiden ytterligere. altså, det skjønner jeg, men hvorfor drive å presse folk til å ikke benytte seg av barnehageplassen de har rett på? Anonymkode: 2d3a9...d6d Fy faen. Har du ikke lest en avis de siste tre ukene eller? Skjønner du ikke at det er unntakstilstand og det er lite relevant å bruke argumentet "jeg har betalt for plassen". Blir flau av sånne mennesker som deg. Resten av kommentarfeltet her er i alle fall oppegående nok. Anonymkode: 49b62...f1e 64
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #14 Skrevet 20. mars 2021 Hvis mener du barnehagen burde gjort, ts? Anonymkode: 8687a...bd5 11
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #15 Skrevet 20. mars 2021 Redusert åpningstid fører til store problemer for enkelte. Jeg forstår at 4-åringen har behov for å leke med andre barn, men tenker at du kunne hatt en dialog med barnehagen før dette om det hadde latt seg gjøre å ha 4-åringen kunne vært der noen timer hver dag. Anonymkode: c84c8...fac 9
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 Populært innlegg #16 Skrevet 20. mars 2021 Her synes jeg du har feilet hi. Å bruke argumentasjonen at 4 åringen trenger å leke med andre barn er ikke grunn god nok i livet vi nå lever. Det er så enormt mange barn og unge som har måtte tåle å ikke ha noe kontakt med andre over lang tid, og din 4 åring ville ikke tatt skade av å være med deg og babyen en periode. Anonymkode: 9faf0...ae9 69
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #17 Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Flere av oss jobber i samfunnskritiske jobber, og har færre muligheter til å holde barna hjemme. Jeg kan ikke ha hjemmekontor. Jeg må ærlig si at det er viktigere at vi får ha barn i barnehagen enn de i permisjon eller hjemmekontor. Anonymkode: cd3ac...1f5 Jeg skjønner hva du sier, men jeg lurer på om du ikke har fått feil oppfatning av hva hjemmekontor og ikke-sammfunnsviktig arbeid er. Vi har sånne jobber, men for arbeidsgiverne våre er det viktig at vi gjør jobbene våre (så de ikke går konkurs), og vi trenger inntekten vår for å betale regningene vi også. Vi kan ikke jobbe mindre sånn helt uten videre. Skal jeg redusere stillingen min, må jeg søke arbeidsgiver, og det går ikke gjennom over natta. Og må jeg redusere mye (50 % f.eks.) blir økonomien alvorlige trang. Ingen dør om jeg må gjøre dette, men det er ikke så enkelt å bare jobbe mindre som enkelte ser ut til å tro. Anonymkode: 936bd...e22 30
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #18 Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Enig. Jobbende foreldre trenger plassen mere enn folk hjemme i perm. Det er slitsomt med baby og 4-åring hjemme, men det går bra Anonymkode: 2d13b...ab1 Hadde krevende baby og fireåring hjemme i 7 uker i fjor. Det gikk ikke bra. Fikk diagnostisert barseldepresjon. Anonymkode: 2e290...c65 13
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #19 Skrevet 20. mars 2021 Barnehagen insinuerer ikke, de sier det rett ut. Anonymkode: b351c...66c 18
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 Populært innlegg #20 Skrevet 20. mars 2021 43 minutter siden, AnonymBruker said: Barnehagen er på rødt nivå. Forrige uke skrev de i en Mail at de som kunne burde holde barna hjemme». Jeg følte meg presset ettersom jeg er i permisjon med en baby, men valgte å sende. Ungen er 4 år, og har behov for å være med andre barn. Det er ingenting for oss å finne på hjemme, det er stort sett meg som sitter og ammer. Nå fikk vi ny Mail om at siden ingen/få valgte å holde barn hjemme, så må de redusere åpningstiden ytterligere. altså, det skjønner jeg, men hvorfor drive å presse folk til å ikke benytte seg av barnehageplassen de har rett på? Anonymkode: 2d3a9...d6d Wow, du går hjemme uansett, men sender likevel ungen i barnehagen for å bli utsatt for potensiell smitte, og for å mulig bidra til at denne situasjonen vi alle står i forlenges? Jeg skjønner barnehagen godt, vi er i en sær situasjon, og alle blir oppfordret til å omgå andre så lite som mulig. Bra du følte deg presset, synd du ikke lyttet. Anonymkode: cd613...bb7 55
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå