AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #21 Skrevet 20. mars 2021 Jeg skjønte ikke HI. Har man hatt dårlig oppvekst hvis man bodde i blokk? Jeg vokste opp i en papplate i en søppeldynge, før jeg kom til Norge. Men det gikk da fint med meg. Jeg skjønner heller ikke at fattigdom går i arv, når man har så mange muligheter her i Norge. Anonymkode: f6036...dcb 6
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #22 Skrevet 20. mars 2021 Jeg tenker at det kan være lurt å flytte til en annen by enn Oslo. Jeg mistenker at du ikke vil føle deg god nok før du eier enebolig på Frogner- og skulle du ende opp ned det, så ville du virkelig følt deg som en som ikke passet inn.. Flytt et annet sted, og få hjelp til å bygge opp selvfølelsen din. Anonymkode: 5b608...da5 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #23 Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Da jeg gikk på skolen var jeg den eneste i klassen som bodde i blokk. Jeg bodde også et stykke unna de andre og selv om jeg i utgangspunktet var selvsikker gikk jeg glipp av mye og ble usikker. Usikkerheten gjorde at jeg på ungdomsskolen holdt meg mye for meg selv. På vgs gikk jeg på en skole der de fleste kom fra familier med dyre hjem, mye arv eller foreldre som tjente godt. Merket det samme på studiene blant de som kom fra Oslo. De som kom fra andre byer hadde kanskje mindre, men de hadde et hjemsted som fungerte som en slags hytte ved at de kunne reise dit. Nå som jeg har fått tilbake selvtilliten er jeg forferdelig bitter. Jeg hater samfunnet som lot meg oppleve det og klarer ikke å nyte pengene. Nå kjemper jeg meg inn på et boligmarked som ikke ligner grisen fordi jeg ble født noen år for seint. Egentlig vil jeg bare gå på nav som en slags motstand mot alt som har skjedd, men jeg får meg ikke til å gjøre det. Jeg føler det er den eneste måten jeg kan vinne på Anonymkode: 6d582...c79 I alle dager? «Alt som har skjedd?» Hva da, nøyaktig? At du ble født med søvskei i rævva i verdens beste land og din største bekymring var at de andre i klassen hadde canada goose? Du høres ganske så narsissistisk ut hvis du ikke tåler at noen har litt mer enn deg. Livet er ikke rettferdig, men du lever faktisk i verdens beste land og har både mat, tak over hodet og velstand som 90% av verdens befolkning bare kan drømme om. Beklager ass, men du er en bortskjemt drittunge. Anonymkode: 9236c...8cb 5
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #24 Skrevet 20. mars 2021 Hadde det ikke eksistert blokker så hadde du vokst opp som hjemløs under en pressenning, TS. Det hadde vært traumatiserende det. Anonymkode: 9236c...8cb
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #25 Skrevet 20. mars 2021 Jeg tenkte selv at jeg bodde "dårlig" som liten. Ser jo som voksen at vi hadde et fint hus med stor eiendom. Det var bare det at der jeg bodde så hadde alle i min krets 3 etasjers hus med egne trimrom, badstu etc. Perspektivet mitt forandret seg når jeg ble eldre og kom på ungdomsskolen /videregående og det var folk fra hele byen. Da så jeg fort at det var store forskjeller i hvordan folk bodde. Ikke la fortiden prege deg, du er herre i eget liv nå. Nav er ofte =fattigdom Anonymkode: b7411...f03
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #26 Skrevet 20. mars 2021 Vi er mange som deg, TS. Vi har vokst opp i fattigdom, selvfølgelig bodd trangt og ikke fått de mulighetene mange andre har fått. Jeg gikk i de samme klærne dag ut og dag inn uten at jeg tenkte over det selv, men en dag så kommenterte en i klassen min det. Og da ble jeg veldig fokusert på at jeg var annerledes enn de andre. Jeg visste jo at de hadde mye mer penger enn oss, de dro på ferie, bodde i hus, fikk nye klær osv. Men jeg hadde det jo helt greit for det. Og hva tjener man på å være bitter? Ingenting! Du MÅ komme deg ut av bitterheten, for den skader deg. Jeg har høyere utdanning, er gift og har barn. Jeg har valgt å flytte ut av byen jeg bodde i, da det er veldig dyrt der. Jeg bor på et billigere sted og eier et relativt stort hus. Nettopp fordi jeg ønsker at barna mine skal ha litt flere muligheter enn jeg hadde og da måtte jeg ta noen valg. Å være bitter er ikke et av de valgene jeg ønsket å ta. Anonymkode: e0dbe...421 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #27 Skrevet 20. mars 2021 TS sier hverken noe om sitt bosted nå, hensikten sine eller at hn ikke unner andre noe. Det ts gjør er å peke på en ganske konkret følelse: "TS blir uvel når hn får lønn. Og i tillegg skriver hn : -Nå som jeg har fått tilbake selvtilliten er jeg forferdelig bitter. Jeg hater samfunnet som lot meg oppleve det og klarer ikke å nyte pengene. Nå kjemper jeg meg inn på et boligmarked som ikke ligner grisen fordi jeg ble født noen år for seint" Dere burde kutte ut å angripe hensikten til TS. Det er persondebatt. TS peker på hvordan samfunnet er innrettet. Og dette får ts til å føle at det er ekkelt å motta lønnen sin. Les igjennom tråden til ts en gang til før dere skriver med kniv! Anonymkode: 272bc...8f2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #28 Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Alle fra min klasse som vokste opp i blokk var fra lavere økonomisk rang, og gjerne også utagerende/falt utenfor. Anonymkode: a05f9...469 Ja dette er nok en sikker (og ikke helt sann 🤥) målestokk på hvor uheldig det er å vokse opp i blokk..... 🙄 Pussig nok har visst alle mine barndomsvenner klart seg helt fint likevel 😄 Anonymkode: 38c86...a8a 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #29 Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja dette er nok en sikker (og ikke helt sann 🤥) målestokk på hvor uheldig det er å vokse opp i blokk..... 🙄 Pussig nok har visst alle mine barndomsvenner klart seg helt fint likevel 😄 Anonymkode: 38c86...a8a Poenget er ikke at TS bodde i blokk.. Anonymkode: 272bc...8f2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #30 Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): TS sier hverken noe om sitt bosted nå, hensikten sine eller at hn ikke unner andre noe. Det ts gjør er å peke på en ganske konkret følelse: "TS blir uvel når hn får lønn. Og i tillegg skriver hn : -Nå som jeg har fått tilbake selvtilliten er jeg forferdelig bitter. Jeg hater samfunnet som lot meg oppleve det og klarer ikke å nyte pengene. Nå kjemper jeg meg inn på et boligmarked som ikke ligner grisen fordi jeg ble født noen år for seint" Dere burde kutte ut å angripe hensikten til TS. Det er persondebatt. TS peker på hvordan samfunnet er innrettet. Og dette får ts til å føle at det er ekkelt å motta lønnen sin. Les igjennom tråden til ts en gang til før dere skriver med kniv! Anonymkode: 272bc...8f2 Jeg har ikke sett noen som har skrevet med kniv, men innlegget ditt må være skrevet helt i tåka.... Anonymkode: 38c86...a8a 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #31 Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Poenget er ikke at TS bodde i blokk.. Anonymkode: 272bc...8f2 Poenget med hva? Jeg svarer ikke Ts. men noen som mener at alle som har vokst opp i blokk er av dårligere økonomisk rang, og gjerne faller utenfor... Anonymkode: 38c86...a8a
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #32 Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har ikke sett noen som har skrevet med kniv, men innlegget ditt må være skrevet helt i tåka.... Anonymkode: 38c86...a8a Nei.. Hvor skriver ts at det er et poeng at hn bor i blokk? I løpet av knappe 20 minutter, skriver folk at TS har feil tankegang, og må jobbe med den, at hn er narsisist. Det er det samme som personangrep. Det TS FAKTISK SKRIVER OG MENER ER DETTE: TS blir uvel når hn får lønn. Og i tillegg skriver hn : -Nå som jeg har fått tilbake selvtilliten er jeg forferdelig bitter. Jeg hater samfunnet som lot meg oppleve det og klarer ikke å nyte pengene. Nå kjemper jeg meg inn på et boligmarked som ikke ligner grisen fordi jeg ble født noen år for seint" Uthevet er meningen til ts. Resten er litt bakgrunnsinformasjon, som folk tar seg friheter med. Hva feiler det folk sier jeg bare.. Anonymkode: 272bc...8f2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #33 Skrevet 20. mars 2021 Jeg har også hatt en følelse av at det er vanskelig å nyte penger. Det er sannsynligvis mange grunner til det. Vi var fattige, og min oppvekst var preget av både psykisk og fysisk sykdom i familien. Mine foreldre var ikke kjærlige foreldre, og min far, som har sosialangst og knapt tør bevege seg ut blant folk, aner ikke hva ting koster ute i den store verden. Han påstår alt er dyrt, som om han forventer at prisene skal holde seg på samme nivå som i hans barndom. Holdningen smittet, og som voksen turte jeg knapt å bruke ei krone. Å bo i blokk var ikke det største problemet mitt, for å si det sånn. Å trene seg opp til å bruke penger, og til å faktisk nyte å bruke penger en gang i blant, er mulig. Du må bare finne en metode som funker fir deg. Anonymkode: d6eee...677
Gjest Fnuggolina Skrevet 20. mars 2021 #34 Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Det gjelder flere utenfor Oslo også. Fattigdom er et økende problem i landet. Det er ikke noe feil med tankesettet til TS. Hvorfor er det et behov for deg å skrive det? Det er kjempebra at TS tør å snakke om det. Fordi vi må begynne å ta tak i problemet. https://viken.no/barekraft/11-barekraftige-byer-og-lokalsamfunn/11-barekraftige-byer-og-lokalsamfunn-dette-er-viken/okonomiske-forskjeller-oker-i-viken.78781.aspx Det er spesielt ille nå i korona tiden. Anonymkode: 272bc...8f2 Ja, det er spesielt ille for de uten jobb og som er syke nå under korona. TS sier hun har jobb. Om man føler sykepleierindeksen vil man se at for eksempel Kristiansand er en by hvor man følger en mer normalsituasjon mtp inntekt/bolig. Her kan faktisk enslige med vanlig inntekt komme seg inn. Har man partner er det null problem med 2 inntekter. TS har jobb :) AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Ja, men TS kan vel poengtere at det er vanskelig å nyte pengene, fordi det er jo et poeng, at alle ikke har den muligheten? Syns det er fint at TS har tenkt på dette jeg. Flere burde føle på det samme❤️ Anonymkode: 272bc...8f2 Jo, men TS trekker ikke frem det. Hun er bitter og vil på NAV som en slags reaksjon. Det å vokse opp i blokk er ikke synonymt med fattigdom. De fleste i Oslo innenfor Ring 3 bor i blokk, og de fleste på Østensjø/Groruddalen osv. Mye blokker på Røa også. I Kristiansand derimot, der kan blokk være mer synonymt med fattigdom om man drar til Øvre Slettheia eller Suldalen. Men der kjøper også mange sin første bolig som enslige. Hjelper ikke «oss» som har vokst opp i fattigdom at flere føler på det samme. Det som hjelper er en annen boligpolitikk :)
ErGlad Skrevet 20. mars 2021 #35 Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): La meg gjette *ta på seg spåhatten*. Du bor i Oslo og ønsker ikke å kjøpe i Oslo øst. Var jeg flink? Anonymkode: 37ea2...cb2 En liten feil vil jeg tro. Husk at prisen er halvparten i bydel Stovner i forhold til indre Oslo.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #36 Skrevet 20. mars 2021 Fnuggolina skrev (1 minutt siden): Ja, det er spesielt ille for de uten jobb og som er syke nå under korona. TS sier hun har jobb. Om man føler sykepleierindeksen vil man se at for eksempel Kristiansand er en by hvor man følger en mer normalsituasjon mtp inntekt/bolig. Her kan faktisk enslige med vanlig inntekt komme seg inn. Har man partner er det null problem med 2 inntekter. TS har jobb Jo, men TS trekker ikke frem det. Hun er bitter og vil på NAV som en slags reaksjon. Det å vokse opp i blokk er ikke synonymt med fattigdom. De fleste i Oslo innenfor Ring 3 bor i blokk, og de fleste på Østensjø/Groruddalen osv. Mye blokker på Røa også. I Kristiansand derimot, der kan blokk være mer synonymt med fattigdom om man drar til Øvre Slettheia eller Suldalen. Men der kjøper også mange sin første bolig som enslige. Hjelper ikke «oss» som har vokst opp i fattigdom at flere føler på det samme. Det som hjelper er en annen boligpolitikk Det er egne diskusjoner i det offentlige som dreier seg om ytelsene kontra lavtlønnede yrker her på KG. Som også kan forklare hvorfor ts drar inn NAV. Men det er uansett ikke viktig. Og jeg forstår derfor i denne sammenheng, at det er økonomisk lite fristende for ts å jobbe. Det betyr derimot ikke dette at TS faktisk kommer til å bli på nav. TS peker videre på samfunnet. Det er systemene i samfunnet det må gjøres noe med. Poenget til ts er fortsatt ikke at hn bor i blokk. Eller boligprisene i Oslo. TS poengterer ingen av disse. Det ts poengterer er: "TS blir uvel når hn får lønn. Og i tillegg skriver hn : -Nå som jeg har fått tilbake selvtilliten er jeg forferdelig bitter. Jeg hater samfunnet som lot meg oppleve det og klarer ikke å nyte pengene. Nå kjemper jeg meg inn på et boligmarked som ikke ligner grisen fordi jeg ble født noen år for seint" Uthevet er meningen til ts. Resten er litt bakgrunnsinformasjon, som folk tar seg friheter med. Hva feiler det folk sier jeg bare.. Videre skriver du: "Hjelper ikke «oss» som har vokst opp i fattigdom at flere føler på det samme" som svar til det må jeg skrive: - JO DET HJELPER! Mange unge mister store deler av utdanningene sin, som kan forklare lav deltakelse i politikk. Det er så svimlende viktig at flere begynner å snakke om det! Hvis ikke blir man ikke oppmerksom på det. (hverken de rike eller fattige) Videre nevner du boligpriser: Det er ikke bare bare for folk å flytte. Hvis jobben din er i Oslo, så blir det vanskelig å flytte til Kristiansand. Det er best å bare la det ligge, fordi vi aner ikke hvilke faktorer som kan spille inn på lav inntekt, eller hva som nøyaktig er ts sin situasjon her. Anonymkode: 272bc...8f2
Gjest Fnuggolina Skrevet 20. mars 2021 #37 Skrevet 20. mars 2021 (endret) AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det er egne diskusjoner i det offentlige som dreier seg om ytelsene kontra lavtlønnede yrker her på KG. Som også kan forklare hvorfor ts drar inn NAV. Men det er uansett ikke viktig. Og jeg forstår derfor i denne sammenheng, at det er økonomisk lite fristende for ts å jobbe. Det betyr derimot ikke dette at TS faktisk kommer til å bli på nav. TS peker videre på samfunnet. Det er systemene i samfunnet det må gjøres noe med. Poenget til ts er fortsatt ikke at hn bor i blokk. Eller boligprisene i Oslo. TS poengterer ingen av disse. Det ts poengterer er: "TS blir uvel når hn får lønn. Og i tillegg skriver hn : -Nå som jeg har fått tilbake selvtilliten er jeg forferdelig bitter. Jeg hater samfunnet som lot meg oppleve det og klarer ikke å nyte pengene. Nå kjemper jeg meg inn på et boligmarked som ikke ligner grisen fordi jeg ble født noen år for seint" Uthevet er meningen til ts. Resten er litt bakgrunnsinformasjon, som folk tar seg friheter med. Hva feiler det folk sier jeg bare.. Videre skriver du: "Hjelper ikke «oss» som har vokst opp i fattigdom at flere føler på det samme" som svar til det må jeg skrive: - JO DET HJELPER! Mange unge mister store deler av utdanningene sin, som kan forklare lav deltakelse i politikk. Det er så svimlende viktig at flere begynner å snakke om det! Hvis ikke blir man ikke oppmerksom på det. (hverken de rike eller fattige) Videre nevner du boligpriser: Det er ikke bare bare for folk å flytte. Hvis jobben din er i Oslo, så blir det vanskelig å flytte til Kristiansand. Det er best å bare la det ligge, fordi vi aner ikke hvilke faktorer som kan spille inn på lav inntekt, eller hva som nøyaktig er ts sin situasjon her. Anonymkode: 272bc...8f2 Du trenger ikke forklare dette til meg som er i nøyaktig samme situasjon selv (og har utdanning+arbeidserfaring innen feltet forøvrig både politisk og faglig). Gikk jeg forresten glipp av at TS er lavtlønnet? Mulig jeg leste feil, men oppfattet dette til at hun har høy utdanning/jobb, men sliter med markedet i Oslo. Og jeg bekrefter jo at JA det er umulig i Oslo og omegn. Endret 20. mars 2021 av Fnuggolina
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #38 Skrevet 20. mars 2021 Fnuggolina skrev (2 minutter siden): Du trenger ikke forklare dette til meg som er i nøyaktig samme situasjon selv (og har arbeidserfaring innen feltet forøvrig både politisk og faglig). Da burde du tenke deg om før du skriver at TS tenker feil, du aner ikke hva ts gjør med den informasjonen Anonymkode: 272bc...8f2
Gjest Fnuggolina Skrevet 20. mars 2021 #39 Skrevet 20. mars 2021 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da burde du tenke deg om før du skriver at TS tenker feil, du aner ikke hva ts gjør med den informasjonen Anonymkode: 272bc...8f2 Gjør? 🧐 Hva mener du? Boligprisene får hun ikke gjort noe med, så er begrenset hva man KAN gjøre i Oslo. Bortsett fra å vinne i Lotto eller gifte seg med noen fra Exitmiljøet. Endret 20. mars 2021 av Fnuggolina
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #40 Skrevet 20. mars 2021 Fnuggolina skrev (Akkurat nå): Gjør? 🧐 Hva mener du? Gjør ja. Man kan gjøre ting med informasjon. Både utenfor og i hodet Anonymkode: 272bc...8f2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå