Gå til innhold

Har barnet ditt noen gang hatt hull I Tenna?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen her som har hatt barn som har hull I tanna? Hvordan tok I såfall tannlegen/tannpleier dette opp? Ble det sendt bekymringsmelding? Har hørt om tannleger som melder til bv om barnet har hull I tanna. Stemmer dette? 

Anonymkode: 77d97...73d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mange barn opplever det. Da får dere bare veiledning fra tannpleier, blir ikke meldt bekymring med mindre hull skyldes dårlig oppfølging som vedvarer over tid etter veiledning er gitt. Ta det helt med ro😊

Anonymkode: b01c6...7a7

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok helhetsinntrykket som gjør at tannlegen melder. De plukker nok opp flere bekymringsverdige ting og hull alene er nok sjeldent grunnen til at de melder til b.v

Anonymkode: d0bb4...aee

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mange barn opplever det. Da får dere bare veiledning fra tannpleier, blir ikke meldt bekymring med mindre hull skyldes dårlig oppfølging som vedvarer over tid etter veiledning er gitt. Ta det helt med ro😊

Anonymkode: b01c6...7a7

Det kommer jo helt an på tannlegen, så du kan ikke bare si at det ikke blir meldt bekymring. Det kan jo bli det. Har hørt om flere som ble meldt til barnevernet på grunn av hull i tanna. 

Anonymkode: 2a006...8a6

AnonymBruker
Skrevet

Ja, tannlegen kan melde til bv dersom barn har gjentatte hull. Man skal hjelpe til med tannpussen til barnet er 11 år.

Mitt barn har aldri hatt hull. 

Anonymkode: 9640d...46d

AnonymBruker
Skrevet

Ingen av mine barn har hatt hull, men nevøen min hadde hull i en melketann og svigerinnen min var megaflau da de dro til tannlegen med det. Tannlegen der hadde ikke vært ubehagelig. Forklart at emaljen var ofte dårligere på melketennene og veiledet på tannhygiene. Ingen bekymringsmelding sendt.

Anonymkode: 88c10...06c

AnonymBruker
Skrevet

Mine barn har hatt hull. Eldste har astma og sprayen gjør at man lettere får hull. Mellomste har mye emaljefeil og har også hatt et hull. Yngste har ingen hull. Har aldri fått noe pes. De ser det nok an. Men syns fortsatt at det var kjempe flaut. 

Anonymkode: 535bc...5dd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange medisiner gjør det vanligere med hull. Tror de fleste ser an.

Anonymkode: c433c...dd2

Skrevet

Eldste på 15 har aldri hatt hull

mellomste er 11 har hatt 2 , trangt mellom tennene og astma 

minste mangler emalje på flere tenner og har dertil hatt flere hull🥺

AnonymBruker
Skrevet

Storebror har hatt mange hull. Her har det vært så ille at det er hull i tenna allerede før dem har komt opp. Har allerede vært i narkose å trekt 3 tenner som er gjennområtne før dem har vokst ut. Er også jevnlig å pensler med fluor. Aldri vært snakk om bekymringsmelding her. Lillebror har aldri hatt hull å der har vi slitt med tannpussen i tillegg.. 

Begge to har astma å bruker astmamedisiner. 

Anonymkode: fcd62...cc2

AnonymBruker
Skrevet

Man blir ikke meldt på grunn av ett hull i én tann. Man kan bli meldt dersom barnet får stadig nye hull etter gjentatt veiledning og tannsettet bærer tydelig preg av manglende hygiene, og dersom barnet stadig uteblir fra behandling av hull i tennene.

Anonymkode: eead9...520

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, yngste har hatt et par hull. Hun har emaljefeil på noen tenner så de blir det veldig mye lettere hull i. 

Anonymkode: 0e0e4...e68

AnonymBruker
Skrevet

Mitt ene barn hadde fem hull på første kontroll. Det var aldri snakk om noen bekymring, og en slik melding ville da også være ulovlig. 

(Hullene er nok knyttet til diagnoser barnet har som gjorde det ekstremt utfordrende å pusse bra nok, men det var ikke satt noen diagnoser på det tidspunktet). 

Anonymkode: 2c182...8ed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min har hatt et hull men det var i en melketann som holdte på å falle ut så tannlegen brydde seg ikke om det :) ingen hull i de andre tennene.

Anonymkode: 00d8a...9cb

Skrevet

Ingen av barna våre har hatt hull i tennene. Jeg tviler sterkt på at det blir sendt bekymringsmelding pga hull i tennene,. så fremt det ikke er åpenbart at det kommer av omsorgssvikt. Det er overraskende mange barn med hull i tennene. Noen har emaljefeil, noen går på medisiner som gir større sjanse for hull i tennene og noen har rett og slett dårlig kosthold og/eller dårlig tannhygiene.

AnonymBruker
Skrevet

Om det meldes til bv er det ikke pga et lite hull. Dere må slutte å tro på alt tullet om bv som skrives her. 

Anonymkode: 5b7ac...f4c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

2 hull på første kontroll..... syntes det var fælt, men meldt videre? Nei, er det vanlig?  Er muligens en grunn, selv om man jo aldri vet sikkert hvorfor. 

Anonymkode: 87719...403

AnonymBruker
Skrevet

Ingen av mine barn har hatt hull. Dem er 17 og 18 år.

Men jeg hadde veldig mange hull som barn, tipper om det hadde vært i dag så hadde dem nok meldt det til barnevernet. Jeg fikk mye sjokomelk og Sjokade på brødskiven 🙈. Noe mine egne barn aldri har fått

Anonymkode: 8d1dd...3d1

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, Arkana said:

Ingen av barna våre har hatt hull i tennene. Jeg tviler sterkt på at det blir sendt bekymringsmelding pga hull i tennene,. så fremt det ikke er åpenbart at det kommer av omsorgssvikt. Det er overraskende mange barn med hull i tennene. Noen har emaljefeil, noen går på medisiner som gir større sjanse for hull i tennene og noen har rett og slett dårlig kosthold og/eller dårlig tannhygiene.

Ja og emaljefeil er det visst mange flere tilfeller av enn før sier de. Tannlegen oppdaget da jeg var 43 at jeg hadde emaljefeil. Har hatt en del hull, men nå får jeg i hvert fall mye dekker. 

Anonymkode: 535bc...5dd

AnonymBruker
Skrevet

Ts her 

hva om barnet fks har 2 eller 4 små hull i tenna på første kontroll blir det meldt til bv? 

Anonymkode: 77d97...73d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...