AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #41 Skrevet 21. mars 2021 Jeg er overbevist at det er et problem bare for nettopp den generasjonen av menn som er der nå. Menn som er over 50-60 år gamle, som er selv oppdratt med andre verdier, der menn skulle være tøffe, utholdne, ikke snakke om følelser. Disse menn har ikke selv fått barn, og om de fikk barn, var de ikke spesielt deltakende i barneoppdragelsen, og har ikke klart å skape sterkt knyttting der. De er også svake på å skaffe og beholde sosiale relasjoner. Det er ingen ny fenomen heller, jeg jobbet som hjemmehjelp for enslige, aleneboende eldre for 20 år siden. Jeg merket sterkt allerede da at menn som bodde alene slet mer. Rett og slett fordi de isolerte seg, de tok ikke kontakt med andre eldre, de hadde ikke venner og kontakter ikke slekt, slik som kvinner i tilsvarende situasjon gjorde i mye større grad. De følte vel i utgangspunktet ikke at de trengte det, helt til det ble for sent. Løsningen er jo nettopp å oppdra gutter å kunne snakke om følelser, å ta ansvar for sitt eget sosialt liv, å ha forståelse for det sosiale i livet er like viktig, om ikke mer viktig, enn økonomisk velstand og faglig dyktighet. Men jeg tror som sagt, at til og med 40 år gamle menn 40 nå, de er mye bedre på det enn eldre menn. Disse er allerede vokst opp med deltakende fedre, de ser rundt seg både mannlige lærere, barnehageansatte og sykepleiere, de er helt med på at omsorg og sosial kompetanse er også "mannejobb". Pluss at disse er bedre på teknologi, og teknologi gir faktisk en del sosialt liv. F.eks spill! Spill er det nye bonding arena for mannfolk, der de kan gjøre ting sammen og bli bedre kjent. Vanskelig å lære sekstiåringer å begynne med FiFa eller Warcraft da.. Så den løsningen utgår. Jeg vet at kommuner tilbyr kaffe-treff for eldre. Bare at den type sosial samvær er ikke interessant for denne gruppen. Men om kommunen kunne tilby "fisketur" eller "snekkebu" treff for eldre, da tror jeg de ville inkludert en del av disse mannfolk. Anonymkode: 16b7f...9b9 14
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #42 Skrevet 21. mars 2021 18 hours ago, AnonymBruker said: Hvorfor er menn så redde for å være aleine.. Jeg bestemte meg for å legge datinglivet på hylla og ta det som det kommer... Det endte opp med at jeg er så glad i være fri og frank at jeg helt har slått ifra meg tanken om familie... Jeg skjønner forresten nå hvorfor så mange ungkarer dør med millioner på kontoen... Det går jo pokker meg ikke an å få brukt opp alle penga... Livet som singel mann er helt nydelig... -Flere og flere vil etterhvert også finne ut av dette! Nei.. Vi lever ikke en særlig sunn livsstil.. Det å være livsnyter til det fulle, og samtidig ha en sunn livsstil er nok ofte ikke helt forenlig... Anonymkode: 8d54a...4b8 Altså, du er jo en illustrasjon på det jeg skriver om i posten over. Du innser rett og slett ikke viktigheten av sosiale relasjoner og samvær for din egen mentale helse. Og om 20-30 år er du plutselig i svært dårlig form, overvektig og deprimert - trenger noen som kunne bry deg litt om deg, og ta være på deg, men det er jo absolutt null mennesker på den planeten som engang VET om deg. Snu om før det er for sent. Jeg sier absolutt ikke at du trenger kvinnfolk i livet ditt eller barn, men, du må bare skaffe deg et par-tre faste kontakter i hverdagen. Noen du har felles interesser med, f.eks. Noen du kan møtes med flere ganger i uka, for å komme deg ut ihvertfall. Det kan være en annen ensom mann som også liker fisketur. Det kan være en fetter som du har aldri hørt om før, men finner masse til felles med nå. Uansett, bare noen. Anonymkode: 16b7f...9b9 4
MattDa Skrevet 21. mars 2021 #43 Skrevet 21. mars 2021 Jeg synes det er utrolig positivt at kvinner endelig begynner å sette noen krav til menn de er sammen med. Men på samme tid skulle jeg ønske at kvinner ikke var så naiv og trodde at menn på Tinder var seriøse (unntak finnes selvsagt). 6
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #44 Skrevet 21. mars 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg vet at kommuner tilbyr kaffe-treff for eldre. Bare at den type sosial samvær er ikke interessant for denne gruppen. Men om kommunen kunne tilby "fisketur" eller "snekkebu" treff for eldre, da tror jeg de ville inkludert en del av disse mannfolk. Anonymkode: 16b7f...9b9 Som gift 3 barnsfar på snart 50 kjenner jeg meg litt igjen på dette med det sosiale. Man blir litt lat mtp opprettholde kontakten med gamle venner. Hverdagen spiser opp tiden. Kona er definitivt bedre på sosial kontakt med venninner. Er blitt bedre siste årene og etter covid blir det prioritert. Menns livssyklus kan deles inn i 3. Til 15år leking, vil bli politi, brannmann, pilot. 15 - 45 damer, damer damer. 45 -100. Nostalgi og lokalhistorie 🙂 Tror nok kvinner har blitt fokusert mest på når det gjelder tilbud. Ser tilbudene lokalt stort sett er kvinnefokusert. Trimm, gågrupper, håndarbeid, dans osv. Samtidig er det flere enker der ute enn enkemenn. Allerede nå ser jeg at flere klassevenner er døde. Siste reunion hadde vi mistet 3 menn til. Alle jentene fra ungdomsskolen lever. Min far er 77. Og han er blitt en utrolig populær dansepartner på eldre festene. Mye enker og få menn igjen der og min mor blir nesten sjalu da han blir bydd opp til dans av alle disse damene. Anonymkode: 0d809...897 4
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #45 Skrevet 21. mars 2021 byråkrati skrev (2 timer siden): Det er færre menn som mangler de sosiale følelsene der de ikke føler på ensomhet og der de trives helt alene. Selv menn som velger å leve isolert, vil gradvis bli rare sosialt og de havner gjerne i ekkokammer der de ikke bli utfordret på meningene eller holdningene sine. Har mye med folk å gjøre og synes folk som lever i samliv er like rare. Tror det er mange par som forsterker hverandre og blir rare sammen. Anonymkode: f3954...c12 3
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #46 Skrevet 21. mars 2021 Menn er tiltaksløse. Jeg var singel frem til jeg var 31 år. Jeg datet, hadde festår frem til ca 27 år, reiste alene, var med venner og deres barn, leste bøker, lagde meg gode middager i helgene, trente, gikk tur, dro på shopping, var ute og spiste alene. Jeg var i perioder ensom, men følte meg mye bedre da jeg gjorde alle disse tingene alene. Noen ganger også sammen med andre. Jeg måtte ofte ta initiativ, sånn det jo blir når andre får seg partner og barn. Man må ta ansvar for eget liv! Det er DU som er ansvarlig for at DU har det bra. Anonymkode: f091d...c2b 7
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #47 Skrevet 21. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Altså, du er jo en illustrasjon på det jeg skriver om i posten over. Du innser rett og slett ikke viktigheten av sosiale relasjoner og samvær for din egen mentale helse. Og om 20-30 år er du plutselig i svært dårlig form, overvektig og deprimert - trenger noen som kunne bry deg litt om deg, og ta være på deg, men det er jo absolutt null mennesker på den planeten som engang VET om deg. Snu om før det er for sent. Jeg sier absolutt ikke at du trenger kvinnfolk i livet ditt eller barn, men, du må bare skaffe deg et par-tre faste kontakter i hverdagen. Noen du har felles interesser med, f.eks. Noen du kan møtes med flere ganger i uka, for å komme deg ut ihvertfall. Det kan være en annen ensom mann som også liker fisketur. Det kan være en fetter som du har aldri hørt om før, men finner masse til felles med nå. Uansett, bare noen. Er du dame eller mann? Jeg kommer aldri til å la min egosentriske frykt for å bli glemt og forlatt bestemme om jeg vil ha en familie... Sosiale relasjoner har jeg mer enn nok av selv om jeg er singel... Min situasjon er selvvalgt, og dine argumenter har jeg selvsagt klart å tenke helt på egenhånd... Er det forresten vanlig å ha ukjente fettere?? LoL.. Tror faktisk jeg er på fornavn med samtlige av dem;P Uansett... Takk for omtanken 😃 Anonymkode: 8d54a...4b8 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #48 Skrevet 21. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 19.3.2021 den 23.23): Noen som har sett denne serien? Det er en dansk serie som tar for seg fenomenet med ulykkelige barnløse menn som bor alene, og blir syke, deprimerte, overvektige. Ja de sliter altså mer enn kvinner visstnok, og den mannlige ensomheten er mye værre og intens enn den kvinnelige ensomheten. menn som er alene sliter så mye, de dør faktisk tidligere. I dokumentaren ble det sagt at siden kvinner nå har andre roller og får utdanning og blir selvstendige, så sitter fler menn alene. Da ble det med ett så rart å synes synd i mennene som sliter alene. Selvfølgelig skal vel kvinner få samme mulighetene som en mann.. Men hva gjør den mannlige ensomheten så mye værre enn kvinnenes ensomhet? Anonymkode: fd04b...7fb Kvinner dater ikke nedover mtp utdanning/jobb/lønn. Menn har ingen problemer med det. Det er helt vanlig at en mannlig lege gifter seg med en kvinnelig sykepleier. Eller at en kvinnelig frisør er sammen med en mannlig direkør. Menn har et mer avslappet forhold til kvinners valg av jobb/utdanning enn det kvinner har til menns valg for mannen er det nok at kvinnen trives med du hun gjør uavnhengig av om hun har veldig mye penger eller høy sosial status. Anonymkode: 2235e...8e9
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #49 Skrevet 21. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Altså, du er jo en illustrasjon på det jeg skriver om i posten over. Du innser rett og slett ikke viktigheten av sosiale relasjoner og samvær for din egen mentale helse. Og om 20-30 år er du plutselig i svært dårlig form, overvektig og deprimert - trenger noen som kunne bry deg litt om deg, og ta være på deg, men det er jo absolutt null mennesker på den planeten som engang VET om deg. Snu om før det er for sent. Jeg sier absolutt ikke at du trenger kvinnfolk i livet ditt eller barn, men, du må bare skaffe deg et par-tre faste kontakter i hverdagen. Noen du har felles interesser med, f.eks. Noen du kan møtes med flere ganger i uka, for å komme deg ut ihvertfall. Det kan være en annen ensom mann som også liker fisketur. Det kan være en fetter som du har aldri hørt om før, men finner masse til felles med nå. Uansett, bare noen. Anonymkode: 16b7f...9b9 En dårlig analyse. Ofte er de i forhold ensomme, mens de som er single har ofte større nettverk og fler venner. Da de har tid til å dyrke dette. Anonymkode: 6851e...289 3
lillevill Skrevet 21. mars 2021 #50 Skrevet 21. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er overbevist at det er et problem bare for nettopp den generasjonen av menn som er der nå. Menn som er over 50-60 år gamle, som er selv oppdratt med andre verdier, der menn skulle være tøffe, utholdne, ikke snakke om følelser. Disse menn har ikke selv fått barn, og om de fikk barn, var de ikke spesielt deltakende i barneoppdragelsen, og har ikke klart å skape sterkt knyttting der. De er også svake på å skaffe og beholde sosiale relasjoner. Det er ingen ny fenomen heller, jeg jobbet som hjemmehjelp for enslige, aleneboende eldre for 20 år siden. Jeg merket sterkt allerede da at menn som bodde alene slet mer. Rett og slett fordi de isolerte seg, de tok ikke kontakt med andre eldre, de hadde ikke venner og kontakter ikke slekt, slik som kvinner i tilsvarende situasjon gjorde i mye større grad. De følte vel i utgangspunktet ikke at de trengte det, helt til det ble for sent. Løsningen er jo nettopp å oppdra gutter å kunne snakke om følelser, å ta ansvar for sitt eget sosialt liv, å ha forståelse for det sosiale i livet er like viktig, om ikke mer viktig, enn økonomisk velstand og faglig dyktighet. Men jeg tror som sagt, at til og med 40 år gamle menn 40 nå, de er mye bedre på det enn eldre menn. Disse er allerede vokst opp med deltakende fedre, de ser rundt seg både mannlige lærere, barnehageansatte og sykepleiere, de er helt med på at omsorg og sosial kompetanse er også "mannejobb". Pluss at disse er bedre på teknologi, og teknologi gir faktisk en del sosialt liv. F.eks spill! Spill er det nye bonding arena for mannfolk, der de kan gjøre ting sammen og bli bedre kjent. Vanskelig å lære sekstiåringer å begynne med FiFa eller Warcraft da.. Så den løsningen utgår. Jeg vet at kommuner tilbyr kaffe-treff for eldre. Bare at den type sosial samvær er ikke interessant for denne gruppen. Men om kommunen kunne tilby "fisketur" eller "snekkebu" treff for eldre, da tror jeg de ville inkludert en del av disse mannfolk. Anonymkode: 16b7f...9b9 Snekkerbu kafe som dobler som strikketreff for damene. Så kan de møtest og bli kjent. 🥰 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #51 Skrevet 21. mars 2021 lillevill skrev (15 minutter siden): Snekkerbu kafe som dobler som strikketreff for damene. Så kan de møtest og bli kjent. 🥰 Har jo også bingo for de over 50. Anonymkode: f3954...c12
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #52 Skrevet 21. mars 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Tror nok kvinner har blitt fokusert mest på når det gjelder tilbud. Ser tilbudene lokalt stort sett er kvinnefokusert. Trimm, gågrupper, håndarbeid, dans osv. Anonymkode: 0d809...897 Det henger nok sammen med at det gjerne er kvinner som finner på og organiserer slike tilbud. Menn kan med fordel bli mer aktive med å gjøre noe lignende, og det er jo eksempler på menn som har organisert f.eks. turgrupper via Facebook. Ja, trim- og turgrupper pleier å være åpne for folk av begge kjønn - jeg ser stadig slike blandede grupper i området her jeg bor - men da må man faktisk oppsøke tilbudene hvis man vil være med. Eller finne på noe selv. Jeg er selv en ikke helt ung kvinne, og ser at mange enslige menn på samme alder er temmelig hjemmekjære og har vondt for å løsne på gamle, inngrodde vaner. Dørstokkmila virker nærmest uoverkommelig. Kvinner virker å jevnt over være mer sosialt søkende, noe som gir dem større sjanse til å finne venner. Anonymkode: 2b732...7e7 2
Gjest O.G. Skrevet 21. mars 2021 #53 Skrevet 21. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 19.3.2021 den 23.23): Noen som har sett denne serien? Det er en dansk serie som tar for seg fenomenet med ulykkelige barnløse menn som bor alene, og blir syke, deprimerte, overvektige. Ja de sliter altså mer enn kvinner visstnok, og den mannlige ensomheten er mye værre og intens enn den kvinnelige ensomheten. menn som er alene sliter så mye, de dør faktisk tidligere. I dokumentaren ble det sagt at siden kvinner nå har andre roller og får utdanning og blir selvstendige, så sitter fler menn alene. Da ble det med ett så rart å synes synd i mennene som sliter alene. Selvfølgelig skal vel kvinner få samme mulighetene som en mann.. Men hva gjør den mannlige ensomheten så mye værre enn kvinnenes ensomhet? Anonymkode: fd04b...7fb Menn og deres entitlement....
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #54 Skrevet 21. mars 2021 Tror ikke menn har det værre følelsesmessig enn kvinner når det kommer til ensomheten, barnløshet osv. Men det er nok litt flere menn som sliter med dette enn kvinner. Det fødes jo tross alt litt flere menn enn kvinner, det er ikke 50/50 fødselsrate. Anonymkode: 78eef...e3f 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #55 Skrevet 21. mars 2021 O.G. skrev (28 minutter siden): Menn og deres entitlement.... Og sjølmord og tidligere død... Anonymkode: a36db...14b 1
Gjest O.G. Skrevet 21. mars 2021 #56 Skrevet 21. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Og sjølmord og tidligere død... Anonymkode: a36db...14b Enn om menn kunne ta ansvar for eiga liv og eiga lykke da?
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #57 Skrevet 21. mars 2021 O.G. skrev (13 minutter siden): Enn om menn kunne ta ansvar for eiga liv og eiga lykke da? Dokomentaren forklarer litt om hva som kan gjøre det vanskelig. Foreldre som forbilder er et stikkord her. Anonymkode: a36db...14b
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #58 Skrevet 21. mars 2021 20 minutter siden, AnonymBruker said: Og sjølmord og tidligere død... Anonymkode: a36db...14b Når det gjelder selvmord, er det like mange av hvert kjønn som prøver. Pga. forskjeller mellom kjønn i metodene som brukes, blir utfallet av forsøkene også forskjellig: to tredjedeler av de som dør er menn, to tredjedeler av de som overlever er kvinner. Kjønnsforskjeller ses også i livsstilsproblemer som medfører økt risiko for tidlig død ved helseskader eller ulykker, som f.eks. alkohol- og narkotikamisbruk. Flere menn enn kvinner er overvektige. https://bufdir.no/Statistikk_og_analyse/kjonnslikestilling/Helse_og_kjonn/Levevaner/ Anonymkode: 2b732...7e7 2
Gjest O.G. Skrevet 21. mars 2021 #59 Skrevet 21. mars 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Dokomentaren forklarer litt om hva som kan gjøre det vanskelig. Foreldre som forbilder er et stikkord her. Anonymkode: a36db...14b Og med dette faller ikke poenget mitt om ansvar for eiga liv akkurat.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #60 Skrevet 21. mars 2021 1 hour ago, O.G. said: Menn og deres entitlement.... Kvinner og deres horeri. Anonymkode: a5514...683 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå