Gå til innhold

Beste anti-aging krem for oss over 50?

Portvinpiken

Anbefalte innlegg

Er ute etter erfaringer og tips for ulike merker for dagkrem, nattkrem og serum.

Jeg har normal/litt tørr hud og er 52 år. Ingen kjente allergier.

Har dere tips og erfaringer dere vil dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er eldre enn deg, og min hud er ganske tørr.  Likevel vil jeg anbefale at du bruker en god rensemelk, helst både morgen og kveld.  Selv bruker jeg Beautè Pacifique Enriched Cleansing Milk Dry Skin.  Men CeraVe Hydrating Cleanser er også god, og rimeligere.  
I din alder bør du bruke en krem om natten (etter rens) med retinol.  Jeg er veldig fornøyd med Beautè Pacifique, Super3 Booster, som har både høy styrke og gir fukt.  

Etter rens om morgenen bruker jeg en krem med vitimin C, som gir glød og forebygger.  Siden jeg har tørr hud brukes jeg REN Radiance Glow Vitamin C (gelkrem).  Min beste fuktighetskrem er Avene Hydrance Aqua-Gel.  

Slike produkter kan være kostbare, og et tips er å bruke prisguiden.  Prisforskjellene på ansiktspleie er kjempestore fra butikk til butikk :)  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bettys

Gullstandarden for anti aging er Tretinoin (vitamin a syre). Siden den er reseptbelagt er den litt vanskelig å få tak  i. Ville ha gått for det nest beste da, som er Retinol. Jeg har ingen produkter jeg har brukt selv, siden jeg bruker Tretinoin. Men jeg synes The Ordinary Retinol in Squalane ser spennende ut. Best å begynne med 0.5% annenhver dag, og så øke frekvensen. Evt øke til den med 1% hvis 0.5% tolereres veldig godt. 
Ellers er c vitamin et bra tillegg. Jeg likte også godt c-vitamin kremen fra REN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

ZO serien er veldig bra. Ellers fungerer også no.7 produktene om du vil ha noe billigere :)

Anonymkode: 2794d...4ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva slags tilstand må man ha for å få Tretinoin, eller andre hudpleieprodukter, på resept? Høres litt rart ut å gå til fastlegen fordi man vil unngå rynker. Tenker det må være litt mer alvorlige hudproblemer da? 🤔

Anonymkode: 37432...b90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Zienna skrev (11 timer siden):

Avene Hydrance Aqua-Gel.

Vil bare si tommel opp for denne. Er også i femtiårene og har tørr hud. Jeg har virkelig leita etter en krem som ga nok fuktighet, og fant endelig denne. Helt suveren! 

Anonymkode: 4a8c0...1c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bettys
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva slags tilstand må man ha for å få Tretinoin, eller andre hudpleieprodukter, på resept? Høres litt rart ut å gå til fastlegen fordi man vil unngå rynker. Tenker det må være litt mer alvorlige hudproblemer da? 🤔

Anonymkode: 37432...b90

Jeg fikk det pga acne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vichy Neovadiol compensating complex serien. Du finner den på apotek.

Anonymkode: b257c...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Bettys skrev (6 timer siden):

Jeg fikk det pga acne.

Må man ha mye acne? Jeg får før hver mens men det er sånn ca fem stk, pluss noen på rygg og rumpe. 

Anonymkode: 46a41...42b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bettys
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Må man ha mye acne? Jeg får før hver mens men det er sånn ca fem stk, pluss noen på rygg og rumpe. 

Anonymkode: 46a41...42b

Jeg hadde ikke noe mer enn det😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fnuggolina

Men altså, anti aging og «mye fukt» er jo ikke det samme.

Det viktigste er nok SPF tenker jeg. Og selvsagt mye fukt.

Men kremer generelt kan jo ikke gjøre særlig mye for aldring, da må man over på sterkere kost. 

At sterke Avitaminpreparater beregnet på moderat til alvorlig akne skal være bra stusser jeg litt på, det er jo kjent for å tørke ut huden skikkelig og gjøre en veldig sensitiv for solskader. 

Men altså: syrer og SPF sørger for mer plumpet hud og beskyttelse. 

Har man tatt endel sol/solarium, røyket etc er det sånn sett «for sent». Spørs jo på huden. Men generelt ser jo alle bedre ut med tilstrekkelig fukt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Malika

Jeg legger pengene i gode serum med Vitamin C og Retinol og bruker heller en rimelig fuktighetskrem som passer huden min, og den bruker jeg både natt og dag. Bruker også Niacinamide over serum og før fuktighetskrem. Og solkrem selvfølgelig. 

Et par ganger i år tar jeg en glykolsyrebehandling over noen dager hjemme  (kjøper glykolsyre billig på e-bay). Og to-tre dager i uken så bruker jeg en enzympeeling.

Endret av Malika
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bettys
Fnuggolina skrev (1 time siden):

Men altså, anti aging og «mye fukt» er jo ikke det samme.

Det viktigste er nok SPF tenker jeg. Og selvsagt mye fukt.

Men kremer generelt kan jo ikke gjøre særlig mye for aldring, da må man over på sterkere kost. 

At sterke Avitaminpreparater beregnet på moderat til alvorlig akne skal være bra stusser jeg litt på, det er jo kjent for å tørke ut huden skikkelig og gjøre en veldig sensitiv for solskader. 

Men altså: syrer og SPF sørger for mer plumpet hud og beskyttelse. 

Har man tatt endel sol/solarium, røyket etc er det sånn sett «for sent». Spørs jo på huden. Men generelt ser jo alle bedre ut med tilstrekkelig fukt. 

Det finnes masse forskning på Tretinoin og anti aging. Men helt klart viktig med høy solfaktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bettys skrev (12 timer siden):

Det finnes masse forskning på Tretinoin og anti aging. Men helt klart viktig med høy solfaktor.

Dette. Retinsyre, altså tretinoin,  har rundt 50 års forskning og dokumentasjon av effekt på rynker og solskader. Virkningen på rynker ble oppdaget allerede tidlig på 70-tallet, da eldre pasienter som ble behandlet med tretinoin, opplevde en forbedring av huden der fine linjer/rynker og pigmenteringer ble redusert, og huden ble mykere. Den forkortede forklaringen på hvordan tretinoin virker, er at den stimulerer hudens egen produksjon av kollagen, cellefornyelse og dannelsen av nye blodkar i huden. Tretinoin bremser også nedbrytingen av kollagen som skjer med alderen og ved skader fra UV-stråling. 

Årsaken til at huden blir mer solsensitiv ved bruk av retinoider, er at de nye hudcellene er mer følsomme for UV-stråling - derfor anbefales det ofte å bruke retinoidprodukter om kvelden, og høy UV-beskyttelse er ekstra viktig. Dette har forøvrig også sammenheng med at retinoider brytes ned og blir ineffektive av sollys. 

Forskning viser også at de dypere hudlagene (dermis) styrkes og blir tykkere pga den økte kollagenproduksjonen. Det er kun det øverste hudlaget, stratum corneum, som består av over 20 lag med døde hudceller og keratin, som blir noe tynnere fordi cellefornyelsen går raskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...