dyptvann Skrevet 19. mars 2021 #1 Skrevet 19. mars 2021 Både min samboer og jeg er svært verdensvant og er vane med å reise mye til nye og spennende steder med tidvis improvisasjon og bruk av lokale transportmidler. Nå har to blitt til tre og vi bestilte i dag en tur til Bali som vi reiser til når Kidden er ca 14 måneder. Dette åpner for utfordringer vi aldri har tenkt på eller måtte ta stilling til før. For å sette tinf i perspektiv: Her hjemme har vi kjøpt det barnesete som er mest sikkert, samt kjøpt ny bil for å ivareta sikkerheten. Hvordan gjør man det når man reiser med barn? Bestiller man en henteservice på flyplassen som kan garantere bilsete? Leier man leiebil med bilsete (som jeg ikke ønsker å gjøre, da trafikken på Bali er helt galematias etter det jeg husker), tar man med bilsete fra Norge? Problemstillingen gjør seg ikke bare gjeldende til Bali, men til alle steder der man må fikse egen transport fra flyplassen. Hvordan sikre avkommet på destinasjonen?
Kjetil E Skrevet 19. mars 2021 #2 Skrevet 19. mars 2021 dyptvann skrev (44 minutter siden): Både min samboer og jeg er svært verdensvant og er vane med å reise mye til nye og spennende steder med tidvis improvisasjon og bruk av lokale transportmidler. Nå har to blitt til tre og vi bestilte i dag en tur til Bali som vi reiser til når Kidden er ca 14 måneder. Dette åpner for utfordringer vi aldri har tenkt på eller måtte ta stilling til før. For å sette tinf i perspektiv: Her hjemme har vi kjøpt det barnesete som er mest sikkert, samt kjøpt ny bil for å ivareta sikkerheten. Hvordan gjør man det når man reiser med barn? Bestiller man en henteservice på flyplassen som kan garantere bilsete? Leier man leiebil med bilsete (som jeg ikke ønsker å gjøre, da trafikken på Bali er helt galematias etter det jeg husker), tar man med bilsete fra Norge? Problemstillingen gjør seg ikke bare gjeldende til Bali, men til alle steder der man må fikse egen transport fra flyplassen. Hvordan sikre avkommet på destinasjonen? Vet ikke om dere har bestilt flybilletter ennå, men prøv å ha så få mellomlandinger som overhode mulig. Mulig dere kan slippe unna med kun 1 hvis dere enten flyr med Thai, Qatar eller Emirates.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #3 Skrevet 19. mars 2021 Vi har reist med Doona+ bilstol. Anonymkode: 8954b...987
dyptvann Skrevet 20. mars 2021 Forfatter #4 Skrevet 20. mars 2021 Kjetil E skrev (8 timer siden): Vet ikke om dere har bestilt flybilletter ennå, men prøv å ha så få mellomlandinger som overhode mulig. Mulig dere kan slippe unna med kun 1 hvis dere enten flyr med Thai, Qatar eller Emirates. Flyturen er ikke problemet her, men transport fra flyplassen på destinasjonen. Det er lissom ikke bare å ta første og beste taxi fra flyplassen, så hvordan sikrer man babyen i lokal transport.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #5 Skrevet 20. mars 2021 Jeg ville tatt med barnesete fra Norge og bestilt henteservice hvis hotellet tilbyr det eller funnet en seriøs aktør, hvor jeg vet de tilbyr biler i god standard og med setebelter. Mange anbefaler britax two way til flyreiser. Fordi den kan brukes inne på fly hvis barnet har eget sete (må passe på at flyselskapet godkjenner) og den visst ikke så tung, og lett å montere. noe tips her også https://bilstoler.blogg.no/1540321216_bilsikring_p_ferie.html Anonymkode: 561a2...9e9
dyptvann Skrevet 20. mars 2021 Forfatter #6 Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg ville tatt med barnesete fra Norge og bestilt henteservice hvis hotellet tilbyr det eller funnet en seriøs aktør, hvor jeg vet de tilbyr biler i god standard og med setebelter. Mange anbefaler britax two way til flyreiser. Fordi den kan brukes inne på fly hvis barnet har eget sete (må passe på at flyselskapet godkjenner) og den visst ikke så tung, og lett å montere. noe tips her også https://bilstoler.blogg.no/1540321216_bilsikring_p_ferie.html Anonymkode: 561a2...9e9 Takk!
Gjest Albbas Skrevet 20. mars 2021 #7 Skrevet 20. mars 2021 Du må ta med egen bilstol nesten over alt i verden. En 14 mnd gammel barn passer gjerne fortsatt i babystol, så bruk den (på reise) så lenge dere kan. Livet blir mer komplisert når du skal fikle med twoway... Vi har utsatt reiser til den type steder til barna blir større, og reiser nå hovedsaklig til steder der vi er komfortable med å kjøre selv (tar med stol!) eller kan ta kollektiv. Indonesia venter vi med noen år... Nå er det relativt rimelig å leie fast sjåfør + bil i Indonesia da (kanskje ikke på Bali) så det er jo også et alternativ. Trafikken går så sakte at med en god sjåfør hadde jeg syntes det var ok. Så planlegg reiser utfra at dere selv tar med stol, og enten leier bil på en eller annen måte, eller gjør dere uavhengig av bil.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #8 Skrevet 20. mars 2021 Vi var også vant til å reise på samme måte. Nå har vi to små, og leier alltid bil og har med egne bilseter. Babystol er diggest å reise med. Da vi bare hadde én i babystol gikk det fint uten leiebil og vi tok taxi. Med two-way må vi ha leiebil. Den monteres ikke på et øyeblikk sånn som babystolen. Håper dere har kjøpt en babystol som kan brukes lenge, så skal nok Bali uten leiebil gå bra. Vokser barnet ut av babystolen før ferien så må dere nok ordne med leiebil. Anonymkode: 6a6b0...3c4
reiseglad Skrevet 21. mars 2021 #9 Skrevet 21. mars 2021 Problemet på Bali er jo at de ikke har belter i alle biler.... Dere må i alle fall forsikre dere om at de har ny og ordentlig bil når de henter. Ellers: der ville jeg leid fast bil med sjåfør de dagene dere skal på farten, da føles det tryggere. Nesten ikke turister der for tida, så det er god plass i trafikken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå