Gå til innhold

Leggerutine for 13-åring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Venninnen min må fremdeles "legge" sønnen sin på 13 år. Han legger seg ikke selv, men hun må ligge inne hos ham, lese eller synge for ham, og kose med ham i 15-30 min. Også sjekke innom ham en til to ganger før han faller til ro. Er det vanlig? Hva er deres leggerutiner for barna (tenåringen)? 

Anonymkode: 92a39...e54

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ikke sunt ut. Når jeg var tretten la jeg meg, egentlig når jeg ville, men sånn cirka ti. Leste mye så det kunne gå en time men ingen styrte. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Venninnen min må fremdeles "legge" sønnen sin på 13 år. Han legger seg ikke selv, men hun må ligge inne hos ham, lese eller synge for ham, og kose med ham i 15-30 min. Også sjekke innom ham en til to ganger før han faller til ro. Er det vanlig? Hva er deres leggerutiner for barna (tenåringen)? 

Hvorfor i alle dager legger du deg oppi dette? Du er vel oppegående nok til å skjønne at dette ikke er normalt, eller lurer du så oppriktig at du må opprette en tråd her? 

Sønnen kan ha all slags utfordringer som du ikke vet om. Og det er fullt forståelig at din venninne ikke snakker åpent med deg, du virker jo som en sladrekjerring. 

Helt alvorlig. Pass dine egne saker. Få deg en hobby. 

Anonymkode: c18c1...3bd

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Min 13 åring sovner selv, men jeg blir med han inn på rommet og pakker dyna rundt han og gir en klem og kos. Synes det er koselig. Det går jo over en dag. 

Anonymkode: 31b59...381

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

I alle dager, hva er det for slags svar? Jeg hadde selvsagt ikke spurt, om jeg visste at dette ikke er normalt. Og hva vet du om mitt og venninnen min sitt forhold? Ingenting. Kanskje er det hun som lurer,for alt du vet.

AnonymBruker
Skrevet

Min 13-åring styrer alt selv. Jeg banker på og sier god natt og gir en klem når jeg legger meg 22.30. Hun går på badet, legger seg osv uten at jeg må si/gjøre noe med det. For meg høres dette TS skriver unormalt og spesielt ut, men så vet jo ikke jeg heller om dette barnet har spesielle utfordringer/diagnoser. En 13 åring er jo normalt sett mer moden enn dette. Leggerutiner som beskrevet over er vel mer normalt for småbarn.

Anonymkode: 61813...861

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hørtes koselig ut spør du meg , hvorfor lager du det til et problem ?

Anonymkode: 8a878...213

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg var 13 slet jeg med sykelig dødsangst, gråt meg ofte til søvn. Så la meg noenganger sammen med mamma fordi det roet meg ned. 

Man vet aldri hvorfor ting er som de er, lett å anta at folk er raringer. Kanskje de er? kanskje ikke, who knows. 

Anonymkode: 93b80...43d

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke 13-åring enda, men 9-åring. På kvelden når lyset skal slukkes er eneste tiden han har tid til å snakke ordentlig med meg og pappaen, og vi bruker den tiden for alt det er verdt. Det er godt for relasjonen, tilknytning og trygghet for barna, og det er ofte lettere å åpne seg om vanskelige ting i en slik situasjon hvis det skulle være noe han trenger å prate seg gjennom.

Håper jeg fremdeles får lov å sitte på senga, skravle og stryke han på ryggen når han er 13 også. 

Anonymkode: e7e6e...269

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Har han noen diagnoser? Da må de gjerne det! Jeg legger barna enda. 12 og 13år. Kvalitetstid.Snakker sammen og kos før de skal sove. 

Syns det er mer rart at folk sender barna på rommet, gå å legg deg. That's it!

Anonymkode: d8d16...2bb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Rart ja. 9 åringen og 11 åringen legger seg selv. Vi hjelper til med tannpuss.

Anonymkode: abfe8...026

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi har en 13-åring innen normalspekteret vil jeg tro. Hun styrer det selv, legger seg som oftest på eget initiativ og roper godnatt. Blir det for seint før hun gjør seg klar får hun beskjed om å begynne å gjøre seg klar. Slik har vi praktisert det med de to eldste også. 

Nå husker jeg ikke nøyaktig, men vil tro de har gjort dette selv siden 10-års alder.

Anonymkode: bec98...2e8

• Liker 1
Skrevet

Mitt barnebarn er fem år. Foreldrene leser etter kvelds og tannpuss, så får han slå av lyset selv når han føler for det. Ofte titter han i bøker, og kan skrive litt også. 

God natt var  noe vi sa når vi gikk og la oss når jeg var ung. Ingen dyne på plass-dytting, og ikke klem. 

Og når jeg snakker om det, spøkte det i det ene  huset vi bodde i. Og ikke bare litt. Men jeg ropte ikke på foreldrene mine, fortalte bare om opplevelsene etterpå. Det kunne være skikkelig ille, en gang hørte jeg at en kom opp trappa, men vinduet ga ingen kontur av skikkelsen. Da gikk det et støkk i meg, men følte meg aldri utrygg. 

AnonymBruker
Skrevet

Min 13-åring går på badet selv- og legger seg i sengen for å lese/mobil.

Men når han skal legge seg til å sove må vi alltid inn for å få en nattaklem, riste puten og si god natt.

Pappaen som ukependler ringes på facetime for å si natta hver kveld.

Synes det er en veldig koselig rutine, og han føler seg trygg og sovner raskt.

Det kommer jo den tiden da dette ikke lenger er aktuelt. 

Anonymkode: 60d84...7ab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke vanlig å ha "leggerutine" for en 13-åring, nei. Mine la seg selv, og jeg kom inn og gav en klem og sa god natt. Vil anta at det er en spesiell grunn til at din venninnes sønn trenger ekstra trygghet.

Anonymkode: 28d88...86b

• Liker 1
Skrevet

En trettenårig er som regel svært selvstendig. 

Mine foreldre var separert en tid, og da måtte jeg ta fredagsvasken, i hele huset. Hver uke, men det føltes ikke som mye jobb siden det ikke var rotete. 

Bodde da hos min far. Men en dag protesterte jeg, og lagde lister på hvem som skulle gjøre hva og når. Nektet å være den snille. Fikk litt følelsen av å bli tatt for gitt. Alle fulgte listene jeg laget, selv om jeg fikk klager. Det tok hver enkelt et kvarter daglig. Bortsett fra vasking på fredager. Men da slapp jeg alt alene. 

Var en liten askepott, selv om jeg aldri ble nedbrutt. 

God natt, natta er vel innafor? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en 13 år gammel gutt. Han har leggetid mellom 22-22.30 i ukedagene. I helgene sitter han oppe lenge, men jeg må likevel si "nå er det natta" utover natten. Ellers hadde han sittet oppe og gamet til morgenkvisten. 

Når han legger seg er jeg fort inne, gir nattaklem og sier at jeg elsker han. Det kommer jeg til å gjøre til dagen han ikke vil det. Jeg synes det er veldig hyggelig. 

13 åringer har jo akkurat blitt ungdommer, vi må ikke glemme det at det ikke er lenge siden de var barn,og på mange måter er dem jo barn enda. Mange av de synes fortsatt det er fint å få en klem, sang eller prate litt på sengekanten. Det synes jeg var fint selv også når jeg var på den alderen, men jeg fikk det sjeldent, og det husker jeg at jeg synes var litt trist. 

Anonymkode: beb09...3ee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Jytte skrev (1 time siden):

Mitt barnebarn er fem år. Foreldrene leser etter kvelds og tannpuss, så får han slå av lyset selv når han føler for det. Ofte titter han i bøker, og kan skrive litt også. 

God natt var  noe vi sa når vi gikk og la oss når jeg var ung. Ingen dyne på plass-dytting, og ikke klem. 

Og når jeg snakker om det, spøkte det i det ene  huset vi bodde i. Og ikke bare litt. Men jeg ropte ikke på foreldrene mine, fortalte bare om opplevelsene etterpå. Det kunne være skikkelig ille, en gang hørte jeg at en kom opp trappa, men vinduet ga ingen kontur av skikkelsen. Da gikk det et støkk i meg, men følte meg aldri utrygg. 

Ja, men så fint for deg at du klarte det alene da!

Å sitte på sengekanten med barn kan være kjempe koselig! Lese bøker, synge, tulle, klemme og prate, sånne stunder er gull verdt, og om en trettenåring trenger det, ja, da bør hun/han få det!❤️

Anonymkode: a10e8...0eb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg har en 13 år gammel gutt. Han har leggetid mellom 22-22.30 i ukedagene. I helgene sitter han oppe lenge, men jeg må likevel si "nå er det natta" utover natten. Ellers hadde han sittet oppe og gamet til morgenkvisten. 

Når han legger seg er jeg fort inne, gir nattaklem og sier at jeg elsker han. Det kommer jeg til å gjøre til dagen han ikke vil det. Jeg synes det er veldig hyggelig. 

13 åringer har jo akkurat blitt ungdommer, vi må ikke glemme det at det ikke er lenge siden de var barn,og på mange måter er dem jo barn enda. Mange av de synes fortsatt det er fint å få en klem, sang eller prate litt på sengekanten. Det synes jeg var fint selv også når jeg var på den alderen, men jeg fikk det sjeldent, og det husker jeg at jeg synes var litt trist. 

Anonymkode: beb09...3ee

Barn er forskjellige, jeg hadde ikke likt å bli klemt og bysset i søvn. Hadde en skrivemaskin jeg fikk av en fetter, og hadde behov for alenetid. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en 11-åring, så det er jo noen år forskjell. Men vi følger han i seng etter tannpuss, sitter på sengekanten og snakker om dagen. Snakker om det som har vært bra, og hvis det har skjedd noe dumt. Tuller og ler litt. Sier god natt, gir en klem og sier sov godt. Synger nattasang for han noen dager, bare for kosens skyld. Baller på han dyna noen ganger, ikke fordi han ber om det eller fordi jeg må, men fordi det ønsket jeg hele barndommen min at noen skulle gjøre for meg. Varierer hvor mye tid vi bruker på sengekanten, noen dager 5 minutter og noen ganger en halvtime. Ofte kommer den gode og ærlige samtalen da. I hverdagen bruker man ikke så mye tid sammen, bare han og en forelder, så den lille oppmerksomheten tror jeg er gull verdt. 

Jeg tror aldri han har gått alene på rommet og bare lagt seg. 

Anonymkode: 70769...e9c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...