Ab_naturals Skrevet 19. mars 2021 #1 Skrevet 19. mars 2021 Hvem gjelder reglene for, når de innfører påbud om hjemmekontor i kommunen man bor i, men ikke den man jobber i?? 🤔 Hvis påbudet er i kommune x og ikke i kommune y, og jeg bor i x og jobber i y, kan jeg gå på kontoret da? Hva med de som bor i y og jobber i x?
Donaldine Skrevet 19. mars 2021 #2 Skrevet 19. mars 2021 Ved reiser mellom to kommuner skal man forholde seg til reglene i den kommunen med strengest regler- slik jeg har forstått det, dvs. hjemmekontor i begge tilfellene. 1
Nalini Skrevet 20. mars 2021 #3 Skrevet 20. mars 2021 Jeg ville gjort akkurat som jeg selv synes er best. Erna Solberg og høie velger å gjøre det selv, så da kan du også gjøre det.
Gjest Blondie65 Skrevet 20. mars 2021 #4 Skrevet 20. mars 2021 Jeg hadde forholdt meg til den kommunen med strengest regler. Det hadde jeg også fortalt arbeidsgiver. Her har arbeidsgiver gjort det enkelt: hjemmekontor gikk fra å være anbefalt til å bli påbudt. Påbudet er ikke opphevet.
Drizzt Skrevet 20. mars 2021 #5 Skrevet 20. mars 2021 Når i tvil, følg reglene i kommunen med strengere regler. Ta hjemmekontor. 1
Gjest Rocka69 Skrevet 20. mars 2021 #6 Skrevet 20. mars 2021 Vel den er vanskelig, og du finner ikke svaret her på KG tror jeg. I nasjonale råd, så anbefales hjemmekontor for de som kan, men det er ikke påbud. I noen kommuner så er det påbud som i alle kommuner i Viken og Oslo. Nå er det slik at påbudet eller anbefalingene er egentlig ikke rettet mot deg som arbeidstaker, men mot arbeidsgivere. Dvs at hvis det er påbud i f.eks. i en bo-kommune til ansatt, mens det ikke er annet en anbefaling eller ikke nødvendig med hjemmekontor i forretningskommunen til arbeidsgiver - så vil dette kanskje falle inn under styringsretten som arbeidsgivere har. I stedet for å prøve å finne svaret på KG, så ville jeg ha gått i dialog med din arbeidsgiver. Men vær forberedt på bli skuffet, arbeidsgiver trenger ikke å følge påbud i andre kommuner enn den selv har sin forretningsadresse, og kan beordre deg på jobb. Nekter du, så kan du gjøre et forsøk på å få fastlegen din til å sykemelde deg (tviler om denne vil gjøre dette) eller så må du være forberedt på at arbeidsgiver vil kalle deg inn til et drøftingsmøte fordi de vurderer å si deg opp eller gi deg avskjed som følge av at du nekter å komme på jobb. Og siden det ikke er påbud i jobb-kommunen, bare en anbefaling, så vil arbeidsgiver kunne ha saklig grunn for å si deg opp eller gi deg avskjed med grunnlag i ordrenekt. Avskjed er du må gå på dagen, oppsigelse følger bestemmelser i Arbeidsmiljøvernloven (14 dager i prøvetid, 3 måneder, 5 måneder hvis du har vært ansatt i mer enn 10 år og er over femti år , eller 6 måneder hvis du er over 60 år). Så før du følger rådene på KG, så ville jeg ha spurt arbeidsgiver hva denne mener. Hvis det er greit med fortsatt hjemmekontor, så er det greit. Sier arbeidsgiver nei, så må du faktisk møte på jobb så lenge arbeidsgiver sier at det skal du. Like it or not, men det er slik det juridiske er, har det fra min bedre halvdel som er en erfaren arbeidsrettsadvokat -og burde vite bedre enn hva vi de fleste på KG vet. Selvsagt kan du få fagforeningen du ev er medlem av til å presse arbeidsgiver, men om denne er også er organisert i f.eks. NHO. Så vil nok NHO få inn en presisering av styringsretten i tariffavtalene. Går du til media, vel bedriften vil måtte tåle dårlig omtale en stund, men siden de vil kunne ha saklig grunn for oppsigelse/avskjed - så vil bedriften kunne kreve dementi fra media, økonomisk erstatning fra media hvis de har lidd økonomisk tap som følge av falske nyheter og til syvende og sist kunne rette et erstatningssøksmål mot deg som følge av at du gikk til media ubegrunnet. Så ikke hør på råd fra KG, sjekk heller med fagforeningen din eller gå dialog med arbeidsgiver.
Anbefalte innlegg