Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har så lyst til å kunne det, men kan ikke noter og har aldri spilt noe i hele mitt liv.

Er det noen som har litt greie på dette og kan si noe om hvor vanskelig det er, hvor lang tid det vil ta og hvordan jeg går frem?🎻

Anonymkode: a8610...bfa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tar kort tid å lære noter. Litt forvirrende med de høyeste notene i starten. Den eneste ulempen jeg kan komme på med fiolin er at den i likhet med trompet låter surt i starten, men det morsomme er at progresjonen går raskt når du får teken på det

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er det.

Anonymkode: f4edf...575

AnonymBruker
Skrevet

Tror det er ganske vanskelig å lære seg deg helt selv/vha YT ol. 

Kjæresten min har lært seg å spille både gitar, trommer og piano helt selv, men fiolin ga han opp. 

Anonymkode: e0890...022

AnonymBruker
Skrevet

Det spørs vel hvor god du ønsker å bli, det? Hvilke ambisjoner du har? Man blir aldri utlært, for å si det sånn. Uansett om det er fiolin eller et annet instrument man spiller. Alle kan lære det grunnleggende, og noen enkle barnesanger klarer du å lære ganske kjapt. Videre spiller talent inn, og selvfølgelig hvor mye du øver, og om du har en dyktig lærer. Er målet å kunne spille klassiske stykker, så tar det noen år med mye øving. Om du vil spille disse klassiske stykkene bra, tar det enda flere år.. men prosessen skal jo være gøy da, det er hele poenget. Dette er ingenting man lærer fra A til Å, og så kan man det. Det kreves årevis med øving😉

Anonymkode: 2a2ba...325

AnonymBruker
Skrevet

Ser en liten jente på youtube, hun spiller jo alt mulig uten å se på noe noter, tekst etc. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er lettest å lære å spille annenfiolin. Der er det færre grep.

Anonymkode: e2a30...ecc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ser en liten jente på youtube, hun spiller jo alt mulig uten å se på noe noter, tekst etc. 

A child prodigy.. skal love deg det ligger mange øvingstimer bak, og en god del talent. Men hvorfor ikke bare prøve selv? Gi det noen år og se hva det kan bli til? Sett av 30min øving pr dag i starten, og øk gradvis. Blir sikkert gøy😀

Anonymkode: 2a2ba...325

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.3.2021 den 21.07):

Jeg har så lyst til å kunne det, men kan ikke noter og har aldri spilt noe i hele mitt liv.

Er det noen som har litt greie på dette og kan si noe om hvor vanskelig det er, hvor lang tid det vil ta og hvordan jeg går frem?🎻

Min påstand er at det ikke er lett å lære seg å spille noe instrument om du skal kunne traktere det så godt at andre kan høre på det :) Det krever lydøre og musikalitet som er en medfødt egenskap. Ja de fleste kan "lære" seg dette til hjemmebruk. Til  opptreden kreves det 10.000 vis av timer med studier og øvelse. Så må det vedlikeholdes hver dag med minst et par timer øvelse. Da snakker jeg om å opptre med et instrument og komme til det nivået jeg kaller "master". Ikke mange som klarer akkurat det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.3.2021 den 10.33):

Ja de fleste som er gode på dette har det med som et medfødt talent. For disse faller alt "lett" men de må øve mye de også. De fleste store musikere har aldri lært seg noter, dette bare kommer av seg selv og de tar det på "lydøre" og ren musikalitet. De har det i sjelen sin.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes fiolin er vanskeligere enn gitar fordi den ikke har bånd. Men det går fint an å lære å spille enkle melodier for uten å måtte ta timer. Jeg lånte ei nybegynnerbok på biblioteket, og pugget noter. Hørtes fælt ut til å begynne med, men det gikk fort over. Jeg drev på i 3-4 måneder, så reiste jeg bort i et par måneder og begynte ikke med fiolin igjen. Angrer litt nå. Jeg anbefaler at du ikke blir så opphengt i det der med at man MÅ ha øre for musikk. Det man MÅ er å øve, øve, øve, og øve.

Anonymkode: d1e34...392

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også tenkt å lære meg fiolin, har en "liggende" som jeg ikke har tatt fatt på enda. Jeg spiller litt på den da, men ikke med bue, har lært meg å spille pizzicato. Vi får begynne sammen da TS! Jeg tenkte å begynne å ta med meg min ut i skogen nå i vår/sommer, tenkte det var est for å unngå å plage naboen for mye. 😛 

Anonymkode: 6e4a2...0ed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...