Gå til innhold

Fremmovervendt sete med isofix eller ikke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Pros and cons? 

Anonymkode: 3760e...9a3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det første jeg lurer på er hvor gammelt barnet er? 

Anonymkode: 4320d...eef

AnonymBruker
Skrevet

Ikke. 

Anonymkode: f8acc...751

AnonymBruker
Skrevet

Er vel bakovervendt lengst mulig og deretter beltestol som er anbefalt. 

Anonymkode: f9392...b7f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det første jeg lurer på er hvor gammelt barnet er? 

Stort nok til å sitte fremmovervendt. Har alder noe å si for om man bør ha isofix på forovervendt sete eller ikke? 

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er vel bakovervendt lengst mulig og deretter beltestol som er anbefalt. 

Anonymkode: f9392...b7f

Men noen beltestoler har isofix. 

AnonymBruker
Skrevet

Er det snakk om beltestol? 

Mange av dem har også isofix, så stolen sitter fastmontert og ikke kan rikkes frem og tilbake etc. Sitter også fast under kjøring uten barn. Vi kjøpte med isofixfester, men vi har knapt brukt det i det hele tatt... Vi flytter litt rundt på stolene, når vi er alene med ett av barna, så får det barnet sitte foran. Da blir det styrete med isofix, så det har endt i at vi aldri fester dem. Stolene sitter stødig uansett, og har alltid beltet koblet på, klart til bruk, og holder stolen på plass. 

Så hvis du spør etter beltestol med isofix, så synes jeg at det er uten betydning og ville ikke hatt noe å si ved valg av beltestol om vi skulle trenge nytt sete.

Anonymkode: b3975...32e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Stort nok til å sitte fremmovervendt. Har alder noe å si for om man bør ha isofix på forovervendt sete eller ikke? 

ts

Jeg tar mulig feil, men trodde det bare var isofix til den anbefalte bakovervendtperioden ☺️ Har isofix selv, men stolen vi har varer bare til mer eller mindre 4 år og skal ha bakovervendt til minst det.

AnonymBruker
Skrevet

Helt klart med isofix. Stolen sitter fast i bilen uten barn, og ved kollisjon må ikke setebeltet holde setet i tillegg til barnet. Mindre trykk på en liten kropp da, tenker jeg.

Anonymkode: 342e4...046

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Er det snakk om beltestol? 

Mange av dem har også isofix, så stolen sitter fastmontert og ikke kan rikkes frem og tilbake etc. Sitter også fast under kjøring uten barn. Vi kjøpte med isofixfester, men vi har knapt brukt det i det hele tatt... Vi flytter litt rundt på stolene, når vi er alene med ett av barna, så får det barnet sitte foran. Da blir det styrete med isofix, så det har endt i at vi aldri fester dem. Stolene sitter stødig uansett, og har alltid beltet koblet på, klart til bruk, og holder stolen på plass. 

Så hvis du spør etter beltestol med isofix, så synes jeg at det er uten betydning og ville ikke hatt noe å si ved valg av beltestol om vi skulle trenge nytt sete.

Anonymkode: b3975...32e

Ja, beltestol med isofix er det jeg mener. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg tar mulig feil, men trodde det bare var isofix til den anbefalte bakovervendtperioden ☺️ Har isofix selv, men stolen vi har varer bare til mer eller mindre 4 år og skal ha bakovervendt til minst det.

Det finnes isofix til fremovervendte beltestoler. Det er det jeg ønsker erfaring med. 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Eneste forskjellen er jo at med bilstol med isofix er at du slipper å feste bilstolen med setebelte når barnet ikke sitter i det.

Anonymkode: 61a2a...2b2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det finnes isofix til fremovervendte beltestoler. Det er det jeg ønsker erfaring med. 

ts

Kjekt å informere om til å starte med. 

Som nevnt over er det et pluss at stolen sitter fast også uten barn, så slipper du å feste den med beltet hver gang du slipper av barnet på skolen, men det er viktigere at barnet passer stolen - enn at den har isofix, og de to tingene sammen er ikke gitt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjekt å informere om til å starte med. 

Som nevnt over er det et pluss at stolen sitter fast også uten barn, så slipper du å feste den med beltet hver gang du slipper av barnet på skolen, men det er viktigere at barnet passer stolen - enn at den har isofix, og de to tingene sammen er ikke gitt. 

Når jeg sier at det er et fremmover vendt sete, så tenkte jeg det sa seg selv. 

om barnet passer i stolen er jo bingo i disse Koronatider. Det er SÅ frustrerende å ikke få prøve barnet i setet og setet i bilen🥵

ts

• Liker 1
Skrevet

Jeg 2 biler og en beltestol med isofix og en uten. Syns det er styrete å feste setebeltet på den uten når barnet ikke sitter i setet og det blir fort glemt.. ville valgt med.

AnonymBruker
Skrevet
Applehead skrev (3 minutter siden):

Jeg 2 biler og en beltestol med isofix og en uten. Syns det er styrete å feste setebeltet på den uten når barnet ikke sitter i setet og det blir fort glemt.. ville valgt med.

Takk for info. Kan det med isofix også monteres kun med belte?

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

ts

Vi har det, og er veldig fornøyde. Det er stol fra Britax.

Anonymkode: 4b039...517

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for info. Kan det med isofix også monteres kun med belte?

ts

Ja, det kan det 🙂

Anonymkode: 548dc...2d4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ja, det kan det 🙂

Anonymkode: 548dc...2d4

Supert, takk. Da virker det som det ikke er noen grunn til å ikke velge isofix. 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Vi har også isofixstol, og er fornøyd med den. Hadde aldri husket å feste beltet hver gang ungen forlot stolen. 

Anonymkode: a264e...762

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...